Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2226
Hei! Har en venninne jeg gikk på skolen med, som sliter med å finne seg jobb. Hun kom til Norge fra Israel for noen år siden, da hun fant kjærligheten her. Lang historie kort, han døde av kreft og hun ble igjen alene få år senere.

Hun tok da etter anbefaling fra NAV en bachelorgrad, for å lettere finne arbeid her i Norge - all hennes tidligere arbeidserfaring er fra Israel. Problemet med dette, er at hun i løpet av skolegangen brukte opp den tidsperioden hun kunne få med støtte fra NAV (AAP?) - og hun finner ikke jobb nå i ettertid. Hun har søkt på det hun kommer over, uten hell, og begynner nå å gå tom for de få midlene hun har igjen.

Mitt spørsmål er derfor, hvilken typer støtte er det hun eventuelt kunne forsøkt å søke om? Etter å ha lest litt på NAV sine sider, ser det ikke ut som dagpenger er aktuelt. AAP kan vel ikke fåes en gang til - eller? Kan legges til at det hun ønsker høyest er en jobb, om det eventuelt kan søkes om arbeidsplass hvor NAV betaler noe av lønna el.l.
Henne har krav på sosial stønad, kan be om å bli utplassert i aktivitet/utplassering å kan da søke dagpenger tror jeg, hun kan også søke bostøtte hos husbanken om henne ikke har det pdd.
Det er mulig å søke om forlenget AAP i sær tilfeller. Vet jo ikke om hu kvalifiserer for det men går an å søke. Da må hun være aktiv arbeidssøkende og sende meldekort.
Sist endret av frtoretang; 14. april 2015 kl. 13:25.
Trådstarter
Hva legger du i særtilfeller da? Hun søker på alt det hun finner allerede, så om hun må sende meldekort tror jeg ikke det er noe problem.
( ͡° ͜ʖ ͡°)╭∩╮
samot's Avatar
AAP er vel kun ett alternativ hvis hun har hatt fast inntekt i mer enn 12mnd`er.
Aron2303 nevner vel det somer mest relevant her, og hun har jo flust med ledige stillinger å se gjennom på NAV sine sider.
Hjelp henne med å skrive en CV og søknad, og legg den ut på nettet(finn.no har mulighet for opplasting av CV).

Kanskje det finnes arbeid som tolk for NAV tilogmed?

Lykke til!
Sosial stønad har hun hvertfall krav på. Det dekker strøm og husleie, pluss 1300kr i uka til mat og andre nødvendigheter. Evt. andre ytelser burde diskuteres med saksbehandler.
Sitat av lroedal Vis innlegg
Hva legger du i særtilfeller da? Hun søker på alt det hun finner allerede, så om hun må sende meldekort tror jeg ikke det er noe problem.
Vis hele sitatet...
Nei du akkurat det vet jeg ikke - men NAV vet jo. Det enkleste er vel å ringe NAV å undersøke om hun kan ha rett til forlenget AAP - og hvordan hun går frem for å søke.
AAP- kort oppsummert: Arbeidsevnen må være vesentlig nedsatt minimum 50%, vektet mot ethvert yrke. Altså, hun må være syk i vesentlig grad. Ut i fra hvor aktiv hun beskrives å være som arbeidssøker så er det liten vits å begi deg inn på dette. Ang. inntekt- de som ikke har hatt arbeidsinntekt de siste 3 årene får mindresats, 2G i året hvis det innvilges AAP.

Hva med å oppsøke arbeidsplasser personlig, spørre om det er mulig å kunne få vært på praksis der? Når det er godkjent av NAV får hun rett på tiltakspenger, men aller viktigst: hun får vist seg frem for en potensiell arbeidsgiver, hun er i aktivitet og får noe å vise til på sin CV og ikke minst en referanse ved videre jobbsøk. Arbeidspraksis i ordinær virksomhet står det en del om her: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...somhet.890.cms

Hun bør kontakte NAV, be om et møte med en veileder fordi hun sliter med å finne seg arbeid.

Sosialhjelp er jo en mulighet for inntektssikring (evt i tillegg til tiltakspenger) i påvente av arbeid!