Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4278
Noen som kan fortelle meg med sikkerhet hvor Privnote-selskapet holder til, og hvor de har sine servere? Nettsiden dems forteller meg Siria 6101, 11400 Montevideo, Uruguay, mens noen google søk forteller meg at det er hostet i USA.

Grunnen til jeg spørr; De fleste tjenester som tilbyr kryptert måte å kommunisere på opplyserer alltid brukeren at de vil sammarbeide med politiet om de får en rettskjennelse, men at det vil gjøre lite siden de kun har adgang på det krypterte innholdet. Om det greiene her holder til i Uruguay så vet jeg ikke hvor seriøst de tar det å hjelpe andre land med sine rettsanmodninger?

Ble spanet på i 48 timer og senere arrestert mens huset mitt, kontorlokalet mitt samt lokalene til min tidligere arbeidsgiver ble grundig ransaket av politi med narkohunder. Begrunnelsen for arrest og ransakelseordren som ble utskrevet av en politijurist, ikke en dommer, er at jeg skal ha sendt privnotes til flere i narkomiljøet(...) som politiet ikke har fått åpnet, og en privnote til en person som ikke hadde åpnet den selv, så politiet fikk åpnet den. Der stod det; "Nei, lørdag". Så basert på dette konkluderte de med at jeg skulle motta et betydelig narkotikaparti og holdt meg under 24/t oppsyn i 2døgn for så å arresterte meg i det jeg forlot huset mitt. De fant ingenting, og siden jeg begynner å bli over gjennomsnittet lei av at man har 0 rettsikkerhet om man tidligere har vært kriminell, så har jeg en høring i retten om et par situasjoner, hvor denne er en av de.

Så politiet har utformet en rapport hvor de mener jeg har vært aktiv narkotikaleverandør siden 2006 og står for det meste av alt lugubert som skjer i mitt fylke tydeligvis. Burde ikke det da foreligge;
a) En rettsanmodning til privnote hvor de vil se på hva som står i de meldingene?
b) Et svar fra privnote på? Og hvor vanskelig kan det virkelig være for politiet å få lest de meldinger skrevet med privnote om de vil? Tror de har beslaglagt og gitt tilbake alle mine datamaskiner 3-4 ganger bare siste året.
c) Privnote baserer jo seg på en tjeneste hvor du kan sende en melding til noen som du ikke vil skal lesest flere ganger og av andre enn personen den er tenkt til. Grunnene kan være mange, bilder, kontonr, sensetiv info blabla. Politiet sier det konsekvent blir brukt så de ikke skal få se meldingene jeg skriver, siden de omhandler narkotikaomsetning i følge dem. Verdens mest brukte app er vel Snapchat. Nå bruker jeg ikke det programmet, men om jeg hadde så vil vel det igrunn si at alle jeg sendte snapchats til ville bli mistenkt for et eller annet, og jeg ville bli mistenkt for å bruke det til kriminalitet, siden de og baserer seg på de eksakt samme tjenestene(?) - Ser ikke for meg dommern har hørt om no privnote, men snapchat harn sikkert selv, og om ikke så har vel kidsa det. Kan ikke være at programmer med en slik funksjon kan fungere som nok indisium til at politiet skal foreta så alvorlige inngripelser i en privatperson sitt liv?! Mtp. at jeg anntar ennhver kriminell person sikkert har snapchat på telefonen sin må jo det her føre til enorme mengder med arbeid for politiet. . .
Vel, såvidt jeg skjønner, så tar ikke privnote vare på meldingene etter at de har blitt lest, så det vil ikke nytte for politiet å be om å få lese disse meldingene, siden de ikke finnes lenger.

Snapchat er anderledes, der sendes meldingen til telefonen, så det blir liggende igjen en fysisk kopi. Den er vanskelig å komme til, men den er der.

Så: A) det kan hende de har prøvd og fått svar B) "HAHAHA, read our FAQ".
Om privnote var en 100% genuin sikker måte å kommunisere på uten at myndighetene kunne gjøre noe med det, så hadde det selvsagt kostet penger. Og meldingene ligger vel på noen servere i 30 dager mener jeg. Som med snapchat så ligger det helt sikkert no greier i cookies/cache/andre ting på pcen som gjør at de kan hente det frem - De klarer det med e-poster skrevet med PGP som skal være det beste av det beste, så er man obs og sletter slike ting på mobilen og, så antar jeg snapchats i teorien er like 'trygt'? Uansett totalt fest at bruk av slike programmer som ca. alle kids bruker kan brukes som indisium for å ransakelser og arrestasjon.
Ja på noen områder så blir vi faktisk mer og mer lik en politistat. En sørgelig utvikling.

Snapchat ville jeg ikke stolt på, heller ikke andre tilsvarende tjenester som jo lagrer både i dine sendt mapper, og hos mottakers inbox. Det skal jo utrolige mengder hell og lykke for at ingen av dine venner eller du selv glemmer å slette noe vesentlig en eller annen gang, og en gang er ofte nok. Noe mange unge mødre vet veldig godt.

Har aldri brukt privnote, men jeg trodde hele ideen med den var at meldingene forsvant etter at de var lest. Blir ikke det å lagre meldinger på server i 30 dager da en handling som direkte motvirker selve kjernen av tjenesten dems? Du kan jo forsøke å kontakte dem for å få greie på hva status er på den biten.

Regner med du er godt kjent med proxy, vpn og slike tjenester? Og hvordan setter du forresten opp dine maskiner? Ligger alt kryptert på diskene?

Om du vil være i 100% stealth mode hvor ingenting logges, uten muligheter for å gjennskape data så er det kun en løsning som duger. Du må kjøre OS i RAM. Boot opp fra minnepinne og la hele OS ligge i RAM. Aldri lagre noe sensitivt og kjør med full krypto. Sett sensorer på dører og vinduer slik at om politi sparker inn dører/vinduer så går strømmen på pc'n din. Alt som er i RAM forsvinner for alltid. Kan utvides med motion sensorer etc. Gjør det samme på ruteren din, kjør feks pfsense i RAM på ruter. All trafikk ut fra deg går så via VPN el proxy.
Jeg lurer igrunn ikke på hvor trygt snapchat o.l er - Jeg vil bare få dommeren til å innse at dette er programmer laget for å tjene det samme behovet, sende noe du ikke vil skal kunne bli åpnet mer enn 1 gang, og at det er såpass populært at om politiet kan hevde jeg bruker det til kriminalitet kan jeg rett og slett ikke gjøre som resten av verden.

30 dager tror jeg er lovpålagt i de fleste land, tviler på man har lov å slette noe instant iallefall. Det er vel mer det at det som blir lagret ikke kan sporest/åpnest.

God kjent med kryptering etc, men om jeg krypterer mine datamaskiner får jeg de aldri igjen siden politiet kan bruke så lang tid de føler for å utlevere pcer de ikke kommer inn på...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hideout Vis innlegg
30 dager tror jeg er lovpålagt i de fleste land, tviler på man har lov å slette noe instant iallefall.
Vis hele sitatet...
Eg er veldig nysjerrig på ei kjelde til den påstanden. Det er ikkje pålagt i Europa, og ville heller ikkje vore det med DLD.
Har ingen, skriver at jeg tror og at jeg tviler på at det er lov i noe land i Europa som tilbyr e-post eller lignende ting hvor ting blir lagret på servern og slette det momentant iallefall. Er det noe land hvor det er lov å gjøre det ca. umulig for å politiet ved å slette alt fra sine servere instant? At det er 30 dager vet jeg ikke hvor jeg har ifra, lå sikkert i bakhode fra den tiden smser lå lagret i 30 dager. Ser at countermail som er ca. den mest brukte pgp e-post servern har valgt sverige som land å ligge i pga de mener de har gunstige lover. Det kan du få slettet en e-post innen 7 dager, men den ligger likevell lagret på en kryptert hardisk somewhere, og om politiet har en rettsordre kan de kun gi en kryptert version. Burde vel være bedre å ikke ha noe backup at all om det var lov å bare instaslette og ikke gi politiet mulighet til å hente noe som helst(?) - Men som sagt, jeg bare tror. Etter litt surfing ser jeg at du har rett i teori, praksis er dog noe helt annet.

"7.12.2 Lagring av trafikkdata
Etter gjeldende rett foreligger det ingen plikt for teletilbyderne å lagre trafikkdata av hensyn til politiets oppgaver. Likevel lagres en rekke opplysninger av hensyn til teletilbyders fakturering. Opplysninger må slettes når fakturaen er gjort opp, eventuelt når klagefristen er gått ut og senest tre måneder etter at opplysningene ble registrert. I praksis har derfor politiet i betydelig utstrekning mulighet til å få opplysninger om trafikkdata.
Det foregår både på nasjonalt og internasjonalt arbeid om lovfesting av registrering av slike opplysninger. Den danske retsplejeloven § 786 ble nylig endret slik at tilbydere av telenett eller teletjenester er pålagt å lagre trafikkdata i 1 år. I norsk rett er plikten til å slette trafikkdata fastslått i ekomloven § 2-7. Etter bestemmelsens annet ledd skal trafikkdata slettes eller anonymiseres så snart de ikke lenger er nødvendig for kommunikasjons- eller faktureringsformål, med mindre annet er bestemt i eller i medhold av lov. I medhold av § 2-8 tredje ledd har myndigheten likevel kompetanse til å gi forskrifter om lagringsplikt og så av hensyn til for eksempel politiets behov."
Snapchat har en mulighet for å spille av en melding en ekstra gang per dag, så jeg forestiller meg at de må beholde dataene på serverene sine inntil 1 dag har passert, eller at alle mottakere har brukt opp denne igjenavspillingen. Snapchat er heller ikke designet for å sende noe utrygt, ettersom det fint er mulig å ta screenshot eller finne igjen slettede data i minnet (AES-kryptert med statisk nøkkel brukt for alle apps). Brukerne forstår uansett ikke dette og bruker den til samme formål som PrivNote, så dette er helt klart et argument du kan nå fram med.

Snapchat sier selv at de sletter bildene fra serverene sine, men jeg antar at de har lassevis med kopier slengende rundt til bruk i analyser, eksperimenter eller til "personlig bruk". Det er ingen måte for oss å sjekke dette, og de er tjent med å vite hvilke nummer du har i kontaktlista, hvem du kommuniserer mest med og når (og fra hvor) du kommuniserer mest.

Jeg har ikke testet PrivNote, men jeg har ingen problemer med å forstå at tjenesten deres er gratis. Fokuset er ofte på spredning og sikkerhet før enten Pro-tjenester, reklame eller abonnement legges til. Det faktum at du kommuniserer over et kryptert medium burde ikke være en grunn til å gjøre nærmere etterforskning, og dette kan du argumentere for med NSA/Snowden og hvordan alt mulig lagres og selges til høystbydende. Vi nærmer oss et ganske farlig samfunn hvis politiet kan sette i gang etterforskning basert på at det foreligger kryptert kommunikasjon, og ingen er tjent med at dette blir en standardprosedyre. Det kan være svært mange grunner til at du ønsker å sende private data uten å ha noen kriminelle baktanker (mistenker urettmessig overvåkning, passord/reiseplaner som setter liv/sikkerhet på spill om de kommer i kriminelles klør, private tanker/bilder eller ting underlagt moderat taushetsplikt).
Jau, de samme svakhetene snapchat har, har jo privnote og. Du vet ikke 100% hvem som mottar linken(I mitt tilfelle mottok politiet meldingen jeg sendte siden personen jeg sendte den til var under arrest. Ikke at det stod noe inkriminerende der men.) Folk kan ta screenshot av meldingen, evt bare kopiere den etc etc.

Fikk min dag i retten, dommern var ikke så interessert i å diskutere om det ikke var utrolig lav rettsikkerhet når bare det at jeg bruker privnote til å kommunisere med det politiet har definert som personer i narkotika/dopingmiljøet er grunnlag til å sette igang en politiaksjon med spaning, pågripelse og ransakelse.(Enda mer fest når jeg ber om en redgjørelse på hva kriterier som må fyllest opp for å havne i den kategorien siden flere av personene er suksessfulle innenfor sitt arbeidsfelt med kun ei bot for overtredelse av doping/legemiddelloven for en 5-6 år siden). Han gav iallefall politiet medhold i alt og bemerket skriftlig i avgjørelsen at siden jeg tidligere har brukt kryptering til kriminalitet(Betalingstjenester og rimelig ulikt privnote), så er det mer enn sansynlig at jeg bruker privnote til kriminalitet enn at jeg ikke gjør og det faktum at jeg har gjort det støtter oppunder politiet sin siktelse om salg av narkotika/dopingmidler. Bisar opplevelse å stå i retten for å få utlevert penger og datamaskiner som du har dokumentert via kontoutskrifter er lovlig men å ikke få det utlevert - Menst politiet står der og mener det stammer fra kriminalitet....det vet bare ikke helt hva kriminalitet. Like fest som at det ikke er gjort 1 avhør av meg med spørsmål narkotikasalg utenom et par spørsmål om hva beskjeden i privnoten de fikk åpnet sku bety. Tror jeg må holde meg langt unna og legge inn snapchat på telefonen iaf, kommer jo til og bli den første i Norge som aldri vil være å nå på telefonen.....
Obs, jeg er superrusa nå på kola, men da jeg var aktiv i miljøet (ikke narko) så brukte jeg kun countermail og tor. Den dagen jeg ble tatt gikk min dom fra 11år til 9 mnd. Vet ikke om det hjelper, men ønsker deg lykke til og en dyktig advokat!
Den dagen jeg ble tatt gikk min dom fra 11år til 9mnd? Det ga mye mening :P Jeg har brukt countermail til kriminalitet selv jeg, men det er liksom hovedpoenget. Siden jeg har gjort det for flere år siden, så kan alt av kommunisering jeg gjør som ikke er 100% overvåkelig for politiet føre til mistanke og hjemmel for å pågripe meg selv om det ikke er brukt til kriminalitet... .
Det du har opplevd hideout høres ut som advokatmat. Kan dette være lovlig?
Ja det er lov å overvåke folk i norge i gitte situasjoner, og narko er en av disse. Men å kreve beslag basert på kryptering må da være brudd på noe? Så om du ikke lar alle lese alle brevene du mottar så kan politi sparke inn døra di? Du får sette opp privat nett i byen, uten internett. Som du og dine "narkovenner" kan bruke friere.

Husker det var en artikkel for et par år siden om at noen grekere var lei av å bli snoket på pga fildeling. Det startet med at et par karer satte opp wifi til hverandre så de hadde aksess til hverandres filer. Dette var da et lokalnett og ikke åpent for andre. Så kom det flere og flere til og da det ble skrevet om dette så var det over 1.000 brukere som kunne hente ned filer i superfart langt utenfor kontrollen til de som snoket. Det var av typ 2 eksisterende medlemmer må anbefale deg for at du kan bli medlem, og dermed var sjansene for å få inn snokere mindre
Advokatmat er det forsåvidt siden advokaten min, politijuristen og dommeren ikke er enige med hverandre mens alle har jussbakgrunn. Men det hjelper jo ikke så mye
De krever forsåvidt ikke beslaget basert på kryptering. Arrestasjonen og ransakelsen er begrunnet kun med kryptering, mistanken for salg av narkotika er basert på kryptering og min forhistorie som kriminell. Jeg forstår jo selvsagt at terskelen for å mistenke meg ligger lavere enn den gjør for en a4 nordmann uten rulleblad. Men politiet har en vanntett suksessoppskrift for å slippe og utlevere beslag selv om de ikke har beviser. De har siden desember 2013 siktet meg 3 ganger for salg av narkotika/dopingmidler. Førstegangen ble jeg henta og stilt 2-3 narkorelaterte spørsmål, andregangen ble jeg stoppet midt i trafikken og lagt i håndjern, en venn som satt på fikk samme behandling. Bilen ransaket, personen vi hadde besøkt rett før fikk huset ransaket, og mitt hus ble ransaket. Ikke 1 avhør, ble sluppet direkte ut fra glattcellen. Og så 7 dager før den rettshøringen her har de siktet meg på nytt for narkotikasalg uten noe avhør - Men de kan da hevde at de har etterforskningsskritt de må ta før det blir aktuelt å levere tilbake noe beslag. Har selvsagt anket det hvor man angriper de syltynne påstandene dems med et støtteskriv, men har fint lite troen på det. Ser mer frem til en artikkel i BT som kommer om noen uker som går på rettsikkerheten til x-kriminelle og mye annet snacks som politiet har skrevet i en rapport om meg som er såpass drøyt/krenkende at det er bekymringsverdig hvorfor de får lønn når det tok meg kanskje 3-4 timer med arbeid for å motbevise alle påstandene..... Skal heller slenge ut link når det kommer!
Sitat av hideout Vis innlegg
Advokatmat er det forsåvidt siden advokaten min, politijuristen og dommeren ikke er enige med hverandre mens alle har jussbakgrunn. Men det hjelper jo ikke så mye
De krever forsåvidt ikke beslaget basert på kryptering. Arrestasjonen og ransakelsen er begrunnet kun med kryptering, mistanken for salg av narkotika er basert på kryptering og min forhistorie som kriminell. Jeg forstår jo selvsagt at terskelen for å mistenke meg ligger lavere enn den gjør for en a4 nordmann uten rulleblad. Men politiet har en vanntett suksessoppskrift for å slippe og utlevere beslag selv om de ikke har beviser. De har siden desember 2013 siktet meg 3 ganger for salg av narkotika/dopingmidler. Førstegangen ble jeg henta og stilt 2-3 narkorelaterte spørsmål, andregangen ble jeg stoppet midt i trafikken og lagt i håndjern, en venn som satt på fikk samme behandling. Bilen ransaket, personen vi hadde besøkt rett før fikk huset ransaket, og mitt hus ble ransaket. Ikke 1 avhør, ble sluppet direkte ut fra glattcellen. Og så 7 dager før den rettshøringen her har de siktet meg på nytt for narkotikasalg uten noe avhør - Men de kan da hevde at de har etterforskningsskritt de må ta før det blir aktuelt å levere tilbake noe beslag. Har selvsagt anket det hvor man angriper de syltynne påstandene dems med et støtteskriv, men har fint lite troen på det. Ser mer frem til en artikkel i BT som kommer om noen uker som går på rettsikkerheten til x-kriminelle og mye annet snacks som politiet har skrevet i en rapport om meg som er såpass drøyt/krenkende at det er bekymringsverdig hvorfor de får lønn når det tok meg kanskje 3-4 timer med arbeid for å motbevise alle påstandene..... Skal heller slenge ut link når det kommer!
Vis hele sitatet...
Det er faktisk jævlig drøyt hvordan politiet tuter på mot "skurker" som deg. Kjenner flere som har vært i tilsvarende situasjoner, der politiet har missbrukt varetektsfengsling, hatt syltynne grunnlag for ransaking/arrestasjon etc. Enda advokaten deres alltid opplyser om hvor hårreisende og tidvis ulovlig behandlingen er - og ikke minst prøver å gjøre noe med det, så skjer det liksom aldri noe. Kan ikke forstå hvordan dette kan skje i så enormt omfang, og sliter enda mer med å forstå hvorfor alle synes det er "greit" at (x)kriminelle har annenrangs rettigheter i rettsvesenet.

Håper du og andre som blir rævpult av politiet får rettferdighet før eller siden. Dog jeg tviler sterkt. Beste håp er vel at det blir en ordentlig oppvask, bare synd altfor mange det gjelder ikke har ressurser eller gidder å ta kampen videre.
Jau, det er drøyt. Det største problemet er nesten at det er for drøyt, s¨¨ når man forteller det til personer som ikke har erfaring med hvordan politiet/rettsystemet kan være så høres det så utrolig ut at det blir vanskelig for dem og tro på det. Til og med egen familie sier 'Det kan ikke stemme, politiet kan ikke gjøre sånn, blir for drøyt?'

Men noe av det er jo så konkret at man kan gjøre noe med det. Bare siste året har jeg 2 tilfeller hvor det ene er at politijuristen som behandler alle sakene mine har laget en egen rapport om mitt firma hvor han konkluderer med at det ikke er i drift og at jeg ikke har opplyst hvem som jobber der og at det bare er et skalkeskjul for hvitvasking og en måte for meg å bedrive videre kriminalitet.(Min forrige sjef ble hentet av politiet og holdt 12t på glattcelle for jeg ringte han og spurte han om det var noe vaskemiddel på lageret jeg kunne bruke til å vaske et lokale, ifølge politiet var det kodespråk for kokain/amfetamin...Så at jeg ikke har informert om hvem som jobber der har alltids sine grunner, selv om de aldri har spurt. ) Lot retten få fult innsyn i mine kontier uten at de hadde krav på det, kun for å vise de hvor feil politiet hadde - Men selv om dommeren sier seg enig i at det er reelt firma med reelle kunder og økonomi, så får jo ikke det noe konsekvens for personen(e) i politiet som har hevdet det. Så da er det eneste virkemiddelet media, hvor xkriminelle har har en troverdig som er...diskuterbar.

Så har jeg en herlig avkobling fra livet hvor jeg var sykemeldt for depresjon og alvorlig migrene hvor jeg ble fengslet 3 måneder i fullstendig isolat. Da er det et par rutiner som skal gjennomførest, som f.eks å kontakte personen sin fastlege for å høre om helsetilstand, legetilsyn hver dag på cellen med en rapport om helsetilstand..Ikke noe av den skjedde selvsagt og jeg ble løslatt ut til videre sykemelding. Har vel hatt et erstatningskrav på det inne i 1 år nå uten og hørt noe. Holder ikke akkurat pusten..
Bare for å få litt oversikt her. Du er tildigere dømt for bruk eller oppbevaring av narkotika. Du har sendt krypterte meldinger til personer som har vært eller er medlemmer i "narkotikamiljøet" og det er derfor politiet stiller seg skeptiske til deg? Er det sakens kjerne her?
Det mitt første innlegg handlet om var at jeg er tidligere dømt for narkotikakriminalitet - Bruker et gratisprogram som heter Privnote.com, politiet åpner en av meldingene hvor det står "Nei lørdag"; Og dette er nok til 2dagers 24t overvåkelse, arrestasjon og ransakelse av bopel,kontor og kontorlokaler til tidligere arbeider. Det har ikke så mye med at politiet stiller seg skeptisk til noe, det handler om at bruk av kryptering er hjemmel nok til alvorlige inngripen i mitt liv siden jeg er xkriminell. Håper det var oversikt nok(.........)