Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 10719
Dømmer du andre mennesker? Har du sluttet å dømme andre mennesker? Som en del av den naturlige oppveksten vil alle og enhver på flere tidspunkt være dømmende ovenfor andre. Etterhvert som man blir eldre og bygger sin egen identitet og former sin egen personlighet, er det mange som ønsker å være den personen som IKKE dømmer folk. Andre melder seg inn i organisasjoner hvor kjernen er hat mot visse folkeslag, religioner og lignende.

Det jeg lurer på er som følger: Dersom du er en av de som dømmer andre mennesker; hvordan kan du begrunne meningene dine? Finnes det en logisk forklaring for andre enn deg selv? Hvorfor er det DU gjør riktig og det andre gjør er feil? Kan disse personene gjøre noe for at du noen gang skal godta dem, eller er de født inn i ditt hat?

Dersom du ikke lenger dømmer andre mennesker: Hva fikk deg til å tenke annerledes?- Noen spesielle episoder? Hvordan vil du definere hat mot enkelte, og hvorfor er dette feil?

Mange forbinder hippier med "peace & love", noe jeg kan forstå av erfaring. Hvilke erfaring har du med cannabis? Eventuelt; fikk dette deg til å tenke annerledes?

Håper det kommer svar fra begge "parter" her, så vi kan få en debatt rundt dette og gjerne få noen svar.
Jeg kan dømme noen mennesker av den grunn at de ikke klarer å tenke videre en sitt eget synspungt på ting, eller mennesker som er egoistiske. Normalt dømmer jeg få mennesker.
Såklart dømmer jeg folk, det er vel en naturlig prosess. Man har ikke tid til å bli kjent med alle, så man sammenligner med de man har møtt før som ligner. Dette er for å spare tid og gjenkjenne potensielle farer eller goder.
Hvis du aldri dømmer noen så tror jeg du lyver til deg selv eller er syk i hodet.
Jeg kan sikkert gi inntrykk av at jeg ikke dømmer noen, men inni hodet gjør jeg jo fortsatt det.
Hvis du ikke dømmer noen er du bortimot helt apatisk da, hva med de som fortjener å bli dømt? Skal man ikke dømme f.eks Anders Behring Breivik eller Osama Bin Laden?
Sist endret av Bothrops; 9. januar 2014 kl. 01:55.
Sitat av BongRips Vis innlegg
Jeg kan dømme noen mennesker av den grunn at de ikke klarer å tenke videre en sitt eget synspungt på ting, eller mennesker som er egoistiske. Normalt dømmer jeg få mennesker.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner. Dette er jo menneskelig, og absolutt alle mennesker har meninger som er i strid med andre. Jeg dømmer personer som dømmer (Ja dette kan gå i sirkel), men ønsker å være konstruktiv å høre HVORFOR de dømmer. Det jeg ønsker å få svar på er om du dømmer noen for noe spesifikt?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Når jeg er på jobb og selger enten tobakk eller usunne matvarer (cola, burger, potetgull osv.) til personer som ser ut som om de ikke bryr seg om helsa så dømmer jeg dem. Jeg tenker med meg selv hvordan de mishandler sin egen kropp. Hvordan kan de gjøre noe slikt med sin kropp. Og når de så er gått ut av døra er det "ute av syne, ute av sinn".
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Såklart dømmer jeg folk, det er vel en naturlig prosess. Man har ikke tid til å bli kjent med alle, så man sammenligner med de man har møtt før som ligner. Dette er for å spare tid og gjenkjenne potensielle farer.
Hvis du aldri dømmer noen så tror jeg du lyver til deg selv, eller er syk i hodet.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt naturlig å dømme folk, og det gjør vi alle. Men det er forskjellige grader av dette. Nå ønsker ikke jeg å pirke i bagateller, men gjerne noe som angår en hel gruppe mennesker over lenger tid.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Når jeg er på jobb og selger enten tobakk eller usunne matvarer (cola, burger, potetgull osv.) til personer som ser ut som om de ikke bryr seg om helsa så dømmer jeg dem. Jeg tenker med meg selv hvordan de mishandler sin egen kropp. Hvordan kan de gjøre noe slikt med sin kropp. Og når de så er gått ut av døra er det "ute av syne, ute av sinn".
Vis hele sitatet...
Men er ikke dette en personlig sak? Hvorfor skal alle tenke sunt dersom ikke de vil dette? Er det ikke best at alle gjør som de vil, så lenge det ikke angår DEG?

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Jeg kan sikkert gi inntrykk av at jeg ikke dømmer noen, men inni hodet gjør jeg jo fortsatt det.
Hvis du ikke dømmer noen er du bortimot helt apatisk da, hva med de som fortjener å bli dømt? Skal man ikke dømme f.eks Anders Behring Breivik eller Osama Bin Laden?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har misforstått. Jeg fordømmer ABB og handlingene hans. Det samme gjelder Bin Laden.
Sist endret av HappySmoothie; 9. januar 2014 kl. 01:55.
Jeg dømmer idioter som knuser flasker på fortauet og drittsekker som ikke plukker opp hundebæsjen etter seg. Gutta mine kan jo tryne i det eller tråkke på det. I tillegg oppdrar jeg de til at sånne mennesker er det lov til å kalle idioter.
ArbeidsledigProletar
Dømmer alt og alle. ooog... ALle andre dømmer alle andre. Å dømme er jo bare å bedømme, lage seg et førsteinntrykk?
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jeg dømmer idioter som knuser flasker på fortauet og drittsekker som ikke plukker opp hundebæsjen etter seg. Gutta mine kan jo tryne i det eller tråkke på det. I tillegg oppdrar jeg de til at sånne mennesker er det lov til å kalle idioter.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det kan kalles idioti å knuse flasker. Å ikke plukke opp hundebæsj vil jeg heller definere som uansvarlig og hensynsløst.

Dette er også det jeg vil kalle bagateller, selv om jeg forstår din frustrasjon 100%. Disse personene kan være hvem som helst, til og med din egen familie. Dersom det viste seg at det var din mor som ikke plukket opp hundebæsjen og din bror som knuste flasker, ville dette plaget deg like mye?
Jeg er selv en av dem som blir dømt av folk. Rett og slett pga. en forbrytelse jeg gjorde for noen måneder siden. Det var en omfattende tyveri/dokumentforfalskning-sak mens jeg var i en presset økonomisk situasjon.
Kan ikke gå på butikken uten at folk ser stygt på meg. Her om dagen skulle jeg til legen og fikk en konfrontasjon rett foran mange andre pasienter på venterommet.

Fengsel er bare småtterier i forhold til å bli dømt av hele bygda/hjemplassen sin. Det er forferdelig og man blir utrolig utmattet psykisk.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Dømmer alt og alle. ooog... ALle andre dømmer alle andre. Å dømme er jo bare å bedømme, lage seg et førsteinntrykk?
Vis hele sitatet...
Dette er riktig. Beklager om jeg uttrykte meg dårlig. Jeg mente det man på folkemunnet mener når man sier "å dømme noen". Å bedømme noen negativt. Ikke nødvendigvis et førsteinntrykk.

Sitat av Ovloz Vis innlegg
Jeg er selv en av dem som blir dømt av folk. Rett og slett pga. en forbrytelse jeg gjorde for noen måneder siden. Det var en omfattende tyveri/dokumentforfalskning-sak mens jeg var i en presset økonomisk situasjon.
Kan ikke gå på butikken uten at folk ser stygt på meg. Her om dagen skulle jeg til legen og fikk en konfrontasjon rett foran mange andre pasienter på venterommet.

Fengsel er bare småtterier i forhold til å bli dømt av hele bygda/hjemplassen sin. Det er forferdelig og man blir utrolig utmattet psykisk.
Vis hele sitatet...
Se her ja. Jeg går ut i fra at du er fullt klarover at det du gjorde ikke var rett. Jeg synes alle personer fortjener en sjanse. Måten samfunnet vårt er bygget opp på passer ikke for alle, og det er ofte en historie bak historien. Derfor mener jeg du burde blitt gitt en sjanse- ikke minst et øre. Jeg synes det er svakt når personer går i flokk å vender seg mot andre. Dette er svake mennesker som gjerne ikke ser konstruktivt på ting og kan oppgi sin egen mening. Kan jeg spørre hvorfor du gjorde som du gjorde?

PS: Har god erfaring fra noen lunde samme situasjon. Ingen har noen gang konfrontert meg enda, og jeg plages bare av det om jeg tenker for mye på det. Når jeg går på butikken har jeg hodet hevet og er klar for å møte hvilken som helst konfrontasjon- og komme seirende ut.
Sist endret av HappySmoothie; 9. januar 2014 kl. 02:24.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Når jeg er på jobb og selger enten tobakk eller usunne matvarer (cola, burger, potetgull osv.) til personer som ser ut som om de ikke bryr seg om helsa så dømmer jeg dem. Jeg tenker med meg selv hvordan de mishandler sin egen kropp. Hvordan kan de gjøre noe slikt med sin kropp. Og når de så er gått ut av døra er det "ute av syne, ute av sinn".
Vis hele sitatet...
Hvordan luker du ut hvem som tar vare på kroppen sin, og ikke?

Altså, sett at det kommer en smålubben kar inn døra og kjøper potetgull og cola, hvordan vet du at han ikke trener som en gærning, men faktisk unner seg noe ekstremt på en spisedag?

Ser jo poenget ditt om du ser en kar som kjøper 5 cola og 13 potetgull-poser hver dag, men du skriver litt som om man burde holde seg unna usunne ting for å ikke bli satt i bås.
_____________________________________

Jeg for min del dømmer ikke folk noe særlig mer, værtfall ikke basert på førsteinntrykk og utseendet. Jeg gjorde det mye før når jeg var yngre, men jeg lærte etterhvert at et menneske kan være hva som helst, jeg har møtt de frekkeste folkene som ser ut som englebarn, og folk som ser shady ut som er snillere enn et lam.

De eneste jeg derimot dømmer litt oftere, er som nevnt over, er de egoistiske, korttenkte folkene som ikke gidder å bruke en hjernecelle på kildekritikk og skal forklare andre hvordan norge og verden fungerer.
Sist endret av Bruskork1; 9. januar 2014 kl. 02:28.
Sitat av Hygge Vis innlegg

Se her ja. Jeg går ut i fra at du er fullt klarover at det du gjorde ikke var rett. Jeg synes alle personer fortjener en sjanse. Måten samfunnet vårt er bygget opp på passer ikke for alle, og det er ofte en historie bak historien. Derfor mener jeg du burde blitt gitt en sjanse- ikke minst et øre. Jeg synes det er svakt når personer går i flokk å vender seg mot andre. Dette er svake mennesker som gjerne ikke ser konstruktivt på ting og kan oppgi sin egen mening. Kan jeg spørre hvorfor du gjorde som du gjorde?

PS: Har god erfaring fra noen lunde samme situasjon. Ingen har noen gang konfrontert meg enda, og jeg plages bare av det om jeg tenker for mye på det. Når jeg går på butikken har jeg hodet hevet og er klar for å møte hvilken som helst konfrontasjon- og komme seirende ut.
Vis hele sitatet...


Jeg visste hele tiden at det jeg gjorde var galt. Samvittigheten spiste meg opp for hver dag som gikk. Vil ikke gå i detalj siden jeg vil holde meg litt anonym. Men jeg var i en veldig presset og desperat situasjon økonomisk og det ledet derfor til at jeg undro store summer penger.

Jeg er i en fase nå hvor jeg må flytte ut fra hjembygda mi og inn til byen. Jeg har hver dag gått å tenkt på saken og hvor mye jeg angrer. Skammen er det desidert verste siden ingen trodde at jeg kunne gjøre noe sånt. Alle omtalte meg som den snilleste fyren liksom. Folk sier til meg "Ikke bry deg om hva andre tenker". Det er lett å si uten å være i en slik situasjon selv, for man kan ikke tvinge seg selv til å slutte å bry seg når man egentlig vil at folk skal akseptere deg. Kan ikke gå opp til hver person i bygda og forklare hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde og håpe de vil gi meg sympati. Det er for slitsomt å bare snakke om saken.

Jeg får sikkert fengselsstraff, men den verste straffen er skammen og det å ikke klare å tilgi seg selv.
Jeg dømmer de menneskene som våkner 07:00 og drar rett på jobb, så kommer de hjem rundt 3 - 4, spiser middag, ser på tv. også starter en ny dag med akkurat det samme. og sånn fortsetter det frem til de blir sinte pansjonister som har kastet bort livet.

Helt siden jeg var liten så var jeg fast bestemt på at jeg skal leve livet til det fulle og ha det mest mulig gøy.

Etter en mescalin trip, ble jeg veldig dømmende ovenfor folk som ikke lever livet. og mindre dømmende ovenfor folk som bare er rare.

Skrev dette i en zopicoln rus, så kan være noen skrive feil og littt dårlig setnings oppbygning.
Sitat av Daniel2292 Vis innlegg
Jeg dømmer de menneskene som våkner 07:00 og drar rett på jobb, så kommer de hjem rundt 3 - 4, spiser middag, ser på tv. også starter en ny dag med akkurat det samme. og sånn fortsetter det frem til de blir sinte pansjonister som har kastet bort livet.

Helt siden jeg var liten så var jeg fast bestemt på at jeg skal leve livet til det fulle og ha det mest mulig gøy.

Etter en mescalin trip, ble jeg veldig dømmende ovenfor folk som ikke lever livet. og mindre dømmende ovenfor folk som bare er rare.

Skrev dette i en zopicoln rus, så kan være noen skrive feil og littt dårlig setnings oppbygning.
Vis hele sitatet...
Jeg deler mye av dine tanker her. Rare folk velger å skille seg ut, de gjør det DE vil, det som passer for akkurat dem. Dersom noen føler at det de har lyst til her i livet er å ha en familie, jobbe 8-16, så dømmer jeg ikke de for det. Det er likevel en situasjon jeg ikke vil vært i selv, og jeg mener at disse personene kunne fått mer ut av livet sitt på andre måter.
ArbeidsledigProletar
Så du mener mao ikke egentlig å dømme, men å se ned på folk?
Ser ned på folk jeg er høyere enn og folk som er dumme. Min definisjon på dum dekker høy andel av verdens befolkning, mao er en arrogant drittsekk som samme andel av verdens befolkning ikke kan fordra, I guess?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Så du mener mao ikke egentlig å dømme, men å se ned på folk?
Ser ned på folk jeg er høyere enn og folk som er dumme. Min definisjon på dum dekker høy andel av verdens befolkning, mao er en arrogant drittsekk som samme andel av verdens befolkning ikke kan fordra, I guess?
Vis hele sitatet...
Nei jeg mener å dømme. Men tydeligvis i en form som bare du ikke forstår. Det burde da ikke være nødvendig å forklare meg flere ganger?
ArbeidsledigProletar
JO forklar med forskjellen på å dømme noen og å se ned på noen? Hvis ikke å dømme dem er å bedømme dem eller å se ned på dem. HVA MENER DU DA?
Sitat av Daniel2292 Vis innlegg
Jeg dømmer de menneskene som våkner 07:00 og drar rett på jobb, så kommer de hjem rundt 3 - 4, spiser middag, ser på tv. også starter en ny dag med akkurat det samme. og sånn fortsetter det frem til de blir sinte pansjonister som har kastet bort livet.

Helt siden jeg var liten så var jeg fast bestemt på at jeg skal leve livet til det fulle og ha det mest mulig gøy.

Etter en mescalin trip, ble jeg veldig dømmende ovenfor folk som ikke lever livet. og mindre dømmende ovenfor folk som bare er rare.

Skrev dette i en zopicoln rus, så kan være noen skrive feil og littt dårlig setnings oppbygning.
Vis hele sitatet...
Ja, man får jo brukt tiden ordentlig når man er neddopet i stedet. Jeg vil påstå at du kaster bort like mye tid som de A4-menneskene du dømmer. Jeg dømmer ikke deg, men jeg synes du kan gå litt mer inn i deg selv i stedet for å sitte på din høye hest og se ned på de som lever et helt vanlig liv. Er du mer spesiell enn dem fordi du liker å eksperimentere?
Jeg dømmer ikke tror jeg. Føler ikke jeg gjør det egentlig.
Jeg stempler alle jeg har tenkt å møte/møter. Mange ganger har jeg tatt riktig, andre ganger har jeg tatt helt feil. Jaja, 90% riktig, fortsetter med dette systemet jeg.
Jeg dømmer ikke folk som gjør noe godt/vondt med seg selv. Men hvis det går ut over noen som helst andre dømmer jeg de.
Selvfølgelig dømmer jeg folk inni hodet mitt, alle "dømmer" noe som er ukjent/annerledes for deg.

Jeg har en kjip tendens til å dømme folk som tror på religioner og magi. Jeg vet rett og slett ikke hvorfor men det irriterer meg at folk fortsatt tror på sånne ting Ender alltid opp med å snakke med dem om hvorfor de tror på dette, også skal jeg selvfølgelig overbevise dem om at de tar feil.

Samtidig hadde jeg ikke brydd meg om det BARE var magi og overtro det handlet om. Men i samme sølepytt ligger det gammel moral som enda ikke har blitt vasket vekk fra dagens samfunn.
Jeg er ganske nøye på å ikke dømme folk jeg kan dømme ugjerningen de ufører men ikke person bak (visse unntak) for jeg kjenner ikke alle detaljer i saken og kan derfor ikke gjøre meg opp en mening om hvorfor de tar sine gode eller dårlige valg når det skjer. Blir dømt selv for jeg lever ikke akkurat A4 så hvorfor skal jeg da dømme andre med andre interesser både på begge sider av loven.

Var min mor som sa det en dag når hun lå med kreften og sykesøstra var litt grinete av seg. Når hun gikk sa hun oppgitt: visse folk ser faen ikke bjelken i sitt eget øye. Da begynte jeg og tenke og siden har jeg fokusert på å se litt bredere på situasjonen
DARKO: Ja, man får jo brukt tiden ordentlig når man er neddopet i stedet. Jeg vil påstå at du kaster bort like mye tid som de A4-menneskene du dømmer. Jeg dømmer ikke deg, men jeg synes du kan gå litt mer inn i deg selv i stedet for å sitte på din høye hest og se ned på de som lever et helt vanlig liv. Er du mer spesiell enn dem fordi du liker å eksperimentere?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Er ikke sånn at jeg hater de som jobber 9-5 og sitter hjemme. Mere det at jeg syntes det er synd at de ikke blir med ut fester å har det gøy. selvom man ikke må være på fest for å ha det gøy, man kan dra på en fisketur eller reise jorda rundt. Gjøre ting man liker sammen med gode venner.
Sist endret av Daniel2292; 9. januar 2014 kl. 03:11.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Daniel2292 Vis innlegg
Er ikke sånn at jeg hater de som jobber 9-5 og sitter hjemme. Mere det at jeg syntes det er synd at de ikke blir med ut fester å har det gøy. selvom man ikke må være på fest for å ha det gøy, man kan dra på en fisketur eller reise jorda rundt. Gjøre ting man liker sammen med gode venner.
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat det folk i ni-til-fem-jobber gjør? De lever livene sine og det innebærer veldig ofte akkurat hva du sier.
Sitat av Daniel2292 Vis innlegg
Jeg dømmer de menneskene som våkner 07:00 og drar rett på jobb, så kommer de hjem rundt 3 - 4, spiser middag, ser på tv. også starter en ny dag med akkurat det samme. og sånn fortsetter det frem til de blir sinte pansjonister som har kastet bort livet.

Helt siden jeg var liten så var jeg fast bestemt på at jeg skal leve livet til det fulle og ha det mest mulig gøy.

Etter en mescalin trip, ble jeg veldig dømmende ovenfor folk som ikke lever livet. og mindre dømmende ovenfor folk som bare er rare.

Skrev dette i en zopicoln rus, så kan være noen skrive feil og littt dårlig setnings oppbygning.
Vis hele sitatet...
Det virker som om du tar utgangspunkt i at alle har en kjedelig jobb som bare stjeler tid og ikke gir noe tilbake.

De timene jeg tilbringer på jobb hver dag er en stor og viktig del av livet mitt som jeg ikke ville vært foruten. Så får det heller våge seg at jeg ikke har energi til å feste hver dag i tillegg..
Sitat av Daniel2292 Vis innlegg

Etter en mescalin trip, ble jeg veldig dømmende ovenfor folk som ikke lever livet. og mindre dømmende ovenfor folk som bare er rare.
Vis hele sitatet...

Etter min mening den største faren med tripping.

Har vært borte i flere som etter en tripp tror de skjønner sammenhengene i verden, men mangler evnen til å forstå hvordan medmenneskene fungerer.
Jeg dømmer folk som dømmer andre.
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Etter min mening den største faren med tripping.

Har vært borte i flere som etter en tripp tror de skjønner sammenhengene i verden, men mangler evnen til å forstå hvordan medmenneskene fungerer.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at alle må på jobb for at verden skal går rundt. Men jeg syntes at når man har fri fra jobb, så skal man ha det litt gøy. Når jeg våkner om morgenen når jeg er 40år og har barn. Så vil jeg sitte å mimre om alle de gode minnene fra da jeg var ung.

Ikke våkne opp å innse at jeg aldri fikk dratt på backpacking tur til Asia, ikke ha reist på en festival, gått glipp av festene, aldri sneket seg ut på natta og sette seg i skogen med dine bestevenner og ta en J

Sitat av Susanna Vis innlegg
Det virker som om du tar utgangspunkt i at alle har en kjedelig jobb som bare stjeler tid og ikke gir noe tilbake.

De timene jeg tilbringer på jobb hver dag er en stor og viktig del av livet mitt som jeg ikke ville vært foruten. Så får det heller våge seg at jeg ikke har energi til å feste hver dag i tillegg..
Vis hele sitatet...
Skjønner jo at mange trives på jobb og man må jo ha en jobb. Men man skal jobbbe for å leve. Ikke leve for å jobbe
Sitat av Daniel2292 Vis innlegg
Jeg skjønner at alle må på jobb for at verden skal går rundt. Men jeg syntes at når man har fri fra jobb, så skal man ha det litt gøy. Når jeg våkner om morgenen når jeg er 40år og har barn. Så vil jeg sitte å mimre om alle de gode minnene fra da jeg var ung.

Ikke våkne opp å innse at jeg aldri fikk dratt på backpacking tur til Asia, ikke ha reist på en festival, gått glipp av festene, aldri sneket seg ut på natta og sette seg i skogen med dine bestevenner og ta en J
Vis hele sitatet...
Siden denne tråden handler om toleranse..

Folk har jo forskjellige drømmer og ønsker. Noen ville syntes det var helt jævlig å backpacke i Asia eller dra på festival. Det kan være de tingene som gir deg følelsen av å virkelig leve, for en annen kan det være å lese en bok i døgnet, klatre opp på et fjell eller lære seg hjernekirurgi.

Jeg blir så oppgitt av sånne liksomtolerante som i virkeligheten bare er tolerante mot dem som er som dem selv. Hvis man drar til steder der de såkalte alternative sjelene ferdes, som blitz eller Hjelmsgate 3, så møter man jammen flere intolerante mennesker enn de fleste andre steder.

Dessuten er det ikke sånn at livet er ferdig når du er 40. Hvis det er noe du føler du ikke har fått gjort, så er det bare å gjøre det!
Sist endret av Susa; 9. januar 2014 kl. 03:49.
Sitat av Daniel2292 Vis innlegg
Jeg skjønner at alle må på jobb for at verden skal går rundt. Men jeg syntes at når man har fri fra jobb, så skal man ha det litt gøy. Når jeg våkner om morgenen når jeg er 40år og har barn. Så vil jeg sitte å mimre om alle de gode minnene fra da jeg var ung.

Ikke våkne opp å innse at jeg aldri fikk dratt på backpacking tur til Asia, ikke ha reist på en festival, gått glipp av festene, aldri sneket seg ut på natta og sette seg i skogen med dine bestevenner og ta en J
Vis hele sitatet...
Fortsett med det , men ser fortsatt ingen grunn til å dømme andre for at de velger litt annerledes. Det er fordeler og ulemper uansett hvordan man velger å leve livet sitt.

OT:
Er 40 btw. og har gjort mye baluba oppigjennom, og er ikke helt ferdig med det.


edit: og det Susanna sa folk er forskjellig, og har forskellige behov
Sist endret av Deep Sleep; 9. januar 2014 kl. 03:53.
Sitat av Daniel2292 Vis innlegg

Skjønner jo at mange trives på jobb og man må jo ha en jobb. Men man skal jobbbe for å leve. Ikke leve for å jobbe
Vis hele sitatet...
Hvem har bestemt det?
Sitat av Susanna Vis innlegg
Siden denne tråden handler om toleranse..

Folk har jo forskjellige drømmer og ønsker. Noen ville syntes det var helt jævlig å backpacke i Asia eller dra på festival. Det kan være de tingene som gir deg følelsen av å virkelig leve, for en annen kan det være å lese en bok i døgnet, klatre opp på et fjell eller lære seg hjernekirurgi.

Jeg blir så oppgitt av sånne liksomtolerante som i virkeligheten bare er tolerante mot dem som er som dem selv. Hvis man drar til steder der de såkalte alternative sjelene ferdes, som blitz eller Hjelmsgate 3, så møter man jammen flere intolerante mennesker enn de fleste andre steder.

Dessuten er det ikke sånn at livet er ferdig når du er 40. Hvis det er noe du føler du ikke har fått gjort, så er det bare å gjøre det!
Vis hele sitatet...
Mener bare at det er altfor mange som bare sitter hjemme å ser på tv og ikke gjør noe ut av livet. Er ikke så viktig hva de gjør bare de har det gøy
Sitat av Daniel2292 Vis innlegg
Mener bare at det er altfor mange som bare sitter hjemme å ser på tv og ikke gjør noe ut av livet. Er ikke så viktig hva de gjør bare de har det gøy
Vis hele sitatet...
Hva om de har det gøy da de sitter hjemme med tven da? Forsjellige mennesker, forsjellige forventninger.
Jeg dømte TS da han startet tråden for å starte en 420blazeit-tråd.
Sitat av Daniel2292 Vis innlegg
Mener bare at det er altfor mange som bare sitter hjemme å ser på tv og ikke gjør noe ut av livet. Er ikke så viktig hva de gjør bare de har det gøy
Vis hele sitatet...
Tror det beste er å ikke henge seg opp i hva andre driver med. Ser ihvertfall ikke poenget med å kaste bort dyrbar livsglede ved å erge seg over at andre ikke er som en selv. Spesielt når det er hver enkelts ansvar å skape gode opplevelser i livet. Det er uansett fint at du lever livet, Daniel
Sitat av jonjon Vis innlegg
Hva om de har det gøy da de sitter hjemme med tven da? Forsjellige mennesker, forsjellige forventninger.
Vis hele sitatet...
Hvis du kan sitte hjemme med tv`n og ha den beste tiden i livet ditt. så misunner jeg deg
Dømte som regel folk før, men sluttet med dette etter jeg møtte veggen. Fikk et nytt syn på livet etter dette og har erfart at folk som ofte oppleves som "rare" er de som er morsomst å være med/rundt. Ser på meg selv som en nokså "spesiell" person.
Sitat av Daniel2292 Vis innlegg
Hvis du kan sitte hjemme med tv`n og ha den beste tiden i livet ditt. så misunner jeg deg
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke, men sikkert noen Poenget er at det som er morsomt eller spennende for en ikke nødvendigvis er det for andre
Sitat av Exothermal Vis innlegg
Jeg dømte TS da han startet tråden for å starte en 420blazeit-tråd.
Vis hele sitatet...
Der tar du nok feil. Da ville jeg plassert den et helt annet sted.

Grunnen til at jeg puttet inn setningen om cannabis er fordi det har fått meg til å tenke annerledes. Akseptere folk, se positivt på ting og la personligheten avgjøre hvilket bilde jeg danner av personen. Det er så utrolig mange fantastiske personligheter der ute i alle former og fasonger. Problemet til mange er at dersom fasaden ikke er slik de er komfortabel med (uavhengig av grunn), vil de som oftest aldri finne ut hva som ligger bak.

Noe jeg "savner" er ekstreme tanker som; Rasisme, feminisme, nasjonalisme, islamisme, facisme og lignende. Disse emnene inneholder mye jeg ønsker å få svar på, noe som kun ekstremistene selv kan svare på.

- På samme måte som jeg ønsker svar på om noen i likhet med meg har opplevd noe av det jeg nevnte i innlegget over.
Sist endret av HappySmoothie; 9. januar 2014 kl. 04:24.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Hygge Vis innlegg
Der tar du nok feil. Da ville jeg plassert den et helt annet sted.

Grunnen til at jeg puttet inn setningen om cannabis er fordi det har fått meg til å tenke annerledes. Akseptere folk, se positivt på ting og la personligheten avgjøre hvilket bilde jeg danner av personen. Det er så utrolig mange fantastiske personligheter der ute i alle former og fasonger. Problemet til mange er at dersom fasaden ikke er slik de er komfortabel med (uavhengig av grunn), vil de som oftest aldri finne ut hva som ligger bak.

Noe jeg "savner" er ekstreme tanker som; Rasisme, feminisme, nasjonalisme, islamisme, facisme og lignende. Disse emnene inneholder mye jeg ønsker å få svar på, noe som kun ekstremistene selv kan svare på.

- På samme måte som jeg ønsker svar på om noen i likhet med meg har opplevd noe av det jeg nevnte i innlegget over.
Vis hele sitatet...
George Carlin sa dette...

Som forsåvidt er ganske sant.

Å dømme noen. Jeg får ikke hodet mitt rundt HVA du mener? Jeg hadde også samme greia når jeg begynte å røyke. Men har alltid vært liberal og gitt faen i hva andre folk gjør eller ikke gjør. De må få leve livene sine som de vil.

Skjønner ikke egentlig meningen med tråden.
Slenger meg på Batabusa: Du må mer enn gjerne forklare nærmere hva du legger i "å dømme", siden du selv sier du mener en form for dømming som vi ikke forstår.
Fra ordboka: dømme 3 sette seg til doms over, klandre; gjøre seg opp en mening om, vurdere, bedømme
d- andre / d- mildt, strengt, rettferdig / d- nord og ned, se nord (II)
Sitat av Hygge Vis innlegg
Noe jeg "savner" er ekstreme tanker som; Rasisme, feminisme, nasjonalisme, islamisme, facisme og lignende. Disse emnene inneholder mye jeg ønsker å få svar på, noe som kun ekstremistene selv kan svare på.
Vis hele sitatet...
Stiller meg til disposisjon. Dog, da må jeg få lov til å spørre deg hva du legger i ordet feminisme, siden du tydeligvis har helt andre definisjoner på enkelte ord enn resten av oss.
Jeg har en sterk tro på at det er ingen god løsning å dømme andre. Det er steinaldernivå, "survival mode". Den simpleste form for tankemåte. Det er på høy tid at menneskeheten kommer seg forbi dette. Vi lever i informasjonsalderen, vi må gripe denne sjansen til å skape varig fred for menneskeheten på jorda nå som vi har muligheten!

Våre idèer og tanker er som objekter i bevegelse. Å sende sine idèer rett imot andres idèer, er å be om katastrofe. Det er dessuten også svært vanskelig å dytte igang et objekt som står stille.

Det er mye lettere å endre retningen til et objekt (tanker og idèer) som allerede er i bevegelse, hvis en ser en mulighet for å unngå katastrofe\kollisjon.

Det eneste vi mennesker kan gjøre for å hjelpe andre, er å gi retning til hverandre uten å kollidere med hverandre. Når vi kolliderer, så skaper vi friksjon og gnisninger. Det fører til motstridende følelser, som igjen ikke fører til noen bærekraftig løsning. Vi kan vise andre løpet\løypa for dem, vise dem hvordan de kan oppnå suksess.


Dømming er et tegn på manglende lederskapsevner. En leder som må løpe rundt og skrike og kjefte, er en leder som har mistet oversikten og panikk rår i hodet deres.

Når man føler man må dømme andre for å bli hørt, så er man i en form for panikk. Hjernen tenker ikke lenger klart, det er "survival mode". Det er mye bedre å ta seg 5 minutter, tenke seg om, skrive og planlegge, for å møtes på midten med andre, eller vise dem retningen\løpet, "planned thinking". Det er som et kompass, når man tar fram et kompass, så vil det først svinge rundt uten mål og mening. Men holder man det stille en liten stund, så vil nåla snart gi retningen det skal. På den samme måten har vi mennesker et innebygd kompass om kan gi oss det rette svaret når vi trenger det.

Det andre riktige å gjøre ved en låst situasjon er "rational thinking", søke sannheten og fakta i situasjonen, og ikke reagere på følelsene. Vi mennesker er av natur korttenkte, vi trenger å få satt ting i perspektiv for oss selv for å forstå hvor vi er på vei. Men løsningen er ikke å trykke sin løsning i ansiktet på andre.

Den som kan sette seg ned og planlegge hva de skal gjøre med resten av livet sitt til sin død (grovt sett), vil oppnå mer enn de som ikke gjør det. De vil være mer målbevisste og være mindre utsatt for å havne i fruktløse diskusjoner. De vil være i bedre stand til å gi god lederskap i vanskelige diskusjoner. En pilot setter seg ikke inn i et fly og flyr før han eller hun har et bestemt mål. Vi har alle mål. De er bare definert forskjellig. Noen er tatt bevisst, noen ubevisst. Noen har ikke lagd mål bevisst i livet, men har fremdeles mål de går etter.

En som er i "state of panic", vil aldri ta imot kritikk. For å lede en som har havnet der, må man bli en bedre leder, som kan lede på det underbevisste nivå. Det er der vi mennesker har vår største styrke.

Det eneste vi i bunn og grunn kan gjøre for å lede andre, er å lede oss selv. Skape en atmosfære rundt oss selv, som andre svarer til, som andre kan "ta" av om de vil eller ikke. Når man har skapt en atmosfære som de fleste andre vil følge naturlig, er man blitt en ekte leder. Mennesker må lære seg at alle valg vi tar i livet, tar vi 100% på egen hånd. Vi må stå ansvarlig for alle valg vi tar, hvordan kan vi ellers lære?

Hver gang noen velger å lede andre med tvang, er det et overgrep mot menneskeheten.
Sist endret av Taurean; 9. januar 2014 kl. 07:12.
ArbeidsledigProletar
Hva skal den abstrakte suppa der bety?

Hva menes med idéer i kollisjon? Skal man ikke kunne være uenig?
Jeg skjønner ikke relevansen til det å dømme i det hele tatt, mulig jeg er den dumme her og at det er for tidlig på morgenen.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Dømmer du andre mennesker? Har du sluttet å dømme andre mennesker? Som en del av den naturlige oppveksten vil alle og enhver på flere tidspunkt være dømmende ovenfor andre. Etterhvert som man blir eldre og bygger sin egen identitet og former sin egen personlighet, er det mange som ønsker å være den personen som IKKE dømmer folk. Andre melder seg inn i organisasjoner hvor kjernen er hat mot visse folkeslag, religioner og lignende.

Det jeg lurer på er som følger: Dersom du er en av de som dømmer andre mennesker; hvordan kan du begrunne meningene dine? Finnes det en logisk forklaring for andre enn deg selv? Hvorfor er det DU gjør riktig og det andre gjør er feil? Kan disse personene gjøre noe for at du noen gang skal godta dem, eller er de født inn i ditt hat?

Dersom du ikke lenger dømmer andre mennesker: Hva fikk deg til å tenke annerledes?- Noen spesielle episoder? Hvordan vil du definere hat mot enkelte, og hvorfor er dette feil?

Mange forbinder hippier med "peace & love", noe jeg kan forstå av erfaring. Hvilke erfaring har du med cannabis? Eventuelt; fikk dette deg til å tenke annerledes?

Håper det kommer svar fra begge "parter" her, så vi kan få en debatt rundt dette og gjerne få noen svar.
Vis hele sitatet...
Definisjonen på ordet dømme:
1. jus avsi dom dømme noen til samfunnstjeneste
2. sport vurdere, avgjøre dømme en kamp
3. gjøre seg opp en mening om, bedømme dømme noen på forhånd
etter alt å dømme - alt tatt i betraktning Han må etter alt å dømme slutte i jobben.
være dømt til - være forutbestemt til, ikke kunne unngå Prosjektet var dømt til å mislykkes.

Det de fleste prater om når de sier de dømmer andre mennesker er punkt 3. Gjøre opp en mening etter forutsetningene.

Det som det høres ut som om du prater om her, og er imot er: fordommer. Noe som er noe helt annet en å ha en dømmekraft.

Enig?
Sist endret av Noxaran86; 9. januar 2014 kl. 08:58.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Ja, jeg dømmer andre mennesker, kanskje litt for fort i blant, men så er vi alle xenofobiske innerst inne (gjør så godt jeg kan for å ignorere den delen, så vil ikke kalle meg selv rasist akkurat).

Når den delen er gjort unna, jeg tror jeg har en lei tendens til å dømme folk som "tror" noe som bestrider fakta ("hasj er livsfarlig!"), og hvis du forteller meg du er religiøs, så tror jeg automatisk du er dummere enn jeg trodde før. Det er kanskje ikke så bra, men det er underbevisst tankegang, jeg kunne nok gjort mer for å prøve å endre synspunkt, inntil videre prøve jeg å ignorere det også.

Andre folk jeg dømmer er de som lever ukonstruktive ikke-A4 liv, og mener de er bedre av den grunnen.
Det beste eksempelet jeg har sett i virkeligheten er stonermiljø er "hæh?! du har ikke tenkt å skaffe deg jobb å underkaste deg "The Man" vel?!", sa stoneren mens han tok ett bøttetrekk han hadde kjøpt for sosialstønad (noe overdrevet).

Edit: Men jeg mener folk burde få dømme hvem de vil, så lenge de har anstendighet nok til å ikke vise det. Du kan godt være rasistisk, så lenge du holder det inne og ikke roper "jævla neger" når du kjører forbi svarte folk på gaten liksom.
Sist endret av droppboks; 9. januar 2014 kl. 09:34.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Edit: Men jeg mener folk burde få dømme hvem de vil, så lenge de har anstendighet nok til å ikke vise det.
Vis hele sitatet...

Enig, en tanke er aldri skadelig før det går over til en handling.
Dømte folk før, hatet mange forskjellige type mennesker/grupper. Tror jeg har sluttet med det nå, er vel mer likegyldig, bryr meg ikke om andre mennesker, hvem de er, hva de er osv. Har det bedre med meg selv nå
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Definisjonen på ordet dømme:
1. jus avsi dom dømme noen til samfunnstjeneste
2. sport vurdere, avgjøre dømme en kamp
3. gjøre seg opp en mening om, bedømme dømme noen på forhånd
etter alt å dømme - alt tatt i betraktning Han må etter alt å dømme slutte i jobben.
være dømt til - være forutbestemt til, ikke kunne unngå Prosjektet var dømt til å mislykkes.

Det de fleste prater om når de sier de dømmer andre mennesker er punkt 3. Gjøre opp en mening etter forutsetningene.

Det som det høres ut som om du prater om her, og er imot er: fordommer. Noe som er noe helt annet en å ha en dømmekraft.

Enig?
Vis hele sitatet...
Stilig at du også har google. Hvis du hadde lest hele tråden kunne du spart deg for dette.
Jeg dømmer folk hele tiden. Stort sett alle jeg treffer på har jeg en forutinntatt mening om, basert på hvordan de ser ut. Dette er ikke noe jeg kan styre, det er slik hjernen min fungerer. Det viktigste for meg er at jeg er helt bevisst på at jeg dømmer folk, og at jeg etter all sannsynlighet tar feil. Selv om jeg har forhåndsdømt noen i mitt stille sinn, møter jeg dem med respekt og åpenhet for å se hvordan de egentlig er. Da innser jeg ofte at førsteinntrykket mitt var helt bak mål.

Jeg syntes ikke det er viktig hvorvidt man dømmer folk eller ei. Det som er viktig er hvordan man behandler folk når man oppnår kontakt med dem.