Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1395
La oss si at at man er mindre intelligent som undertegna og bruker bilde av en offentlig tjenestemann som profilbilde på Facebook. Hvilke, om noen lover bryter man da? Bildet er hentet fra en offentlig avisartikkel, og bildet er lagt ut med kildehenvisning og ingen kommentarer om gjelden person på bilde, eller saken, eller på noen annen måte prøvd å utgi seg for å være den gitte politimannen. Har spurt et par journalist-venner som mener det ikke er ulovlig, men det går vel mer på opphav av bilde etc.

"Paragraf 326 retter seg mot den som forulemper eller hindrer en offentlig tjenestemann ved utføringen av sine tjenestehandlinger. De samme hensyn ligger til grunn for denne bestemmelsen som for §§ 127 og 128, men § 326 stiller ikke krav om at det må være utøvet vold eller trusler."

Kan ikke se hvordan et bilde av personen uten noe kommentarer eller lignende forulemper han som tjenestemann eller hindrer han i utføre sine tjenestehandlinger da det er hentet fra en publisert avisartikkel(?)

Du har vel strengt talt ikke lov å publisere bilder av andre personer uten deres samtykke, en lov som i særs liten grad blir praktisert av facebook eller politiet(For å bruke et klassebilde f.eks må det i teorien hentes inn en godkjennelse av alle på bildet.) Men nå er det ikke det jeg ble siktet for heller, men slik jeg har forstått det er det dog ikke ulovlig å publisere et bilde som allerede er offentlig når du kommer med kildehenvisning.
trur du får bedere svar fra en advokat,men offentligtjenesteman blir jo en ''offentlig person''
Har rådført meg med advokaten min men det finnest ingen lignende saker å se til, samt at politi og advokater som regel ikke ser ting helt likt, siden loven er ganske rund og åpen for tolkning på endel områder.

At han er en offentlig person har ikke så mye å si, da det går på forulemping av offentlig tjenestemann - Alltså at jeg, ved å ha bilde av han; Har på noen form eller måte hindret/vanskeliggjort arbeidet hans som politimann. Kan virkelig ikke skjønne hvordan det kan være mulig å hevde det når det ikke står noe negativt om han(Står forsåvidt ingenting om han, ikke engang hans navn, kun link til avisartikkelen hvor bildet er hentet fra), eller at jeg på noen prøver å utgi meg for å være han