Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 810
Hei folkens.

Sitter her med en venns Dell Latitude E5420, som er meldt inn i et domene. Det jeg prøver på er å aktivere den lokale administratorkontoen slik at man har muligheten til å installere programmer og slikt.

Plages mildt sagt, prøver å bruke Hiren's Boot CD for å aktivere kontoen, ved hjelp av Offline NT/2000/XP/Vista/7 Password Changer. Jeg følger instruksene for å aktivere kontoen, og alt ser ut til å virke. Det står at kontoen har blitt aktivert, og at det ikke er passord på den. Men så kommer jeg til login-skjermen i Windows. Der får jeg beskjed om at kontoen er deaktivert av systemansvarlig.

Har vært inne i registry (ved hjelp av Mini Windows XP som følger med Hiren's) for å prøve å endre noen verdier på nøkkelen til administratorkontoen for å aktivere den, men det funket heller ikke. Fulgte denne guiden her.

Er det noen smarte hoder der ute som kan hjelpe meg løse dette problemet?

Takk på forhånd,
Dimergon
Sist endret av Dimergon; 20. august 2013 kl. 15:19.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Det er i allefal to måter og deaktivere administratoren på:
Den første er og blokkere den via "Local security policy" i administrative verktøy (Trengs admin-tillatelse for og forandre innstillinger her), den andre er og deaktivere selve brukerprofilen.

Når maskina di har blitt meldt inn i domenet, så vil den aktivere en security-policy (sikkerhetspolise...?) som den mottar i fra domenekontrolleren når den meldes inn, denne har diverse innstillinger som forteller maskina di hvordan den skal oppføre seg på domenet, og hva som skal tillates og ikke. Det er veldig vanlig at denne også deaktiverer administratoren -mener og huske at det faktisk er en av standardinstillingene.

Så viss admin er helt deaktivert, så har man jo heller ingen mulighet til og aktivere den igjen, siden dette selvsagt behøver admin-rettingheter også. I såfall, er vel nesten denn den eneste muligheten og gjøre det i fra domenekontrolleren...

Kansje det finnes noen offline-verktøy som kan forandre på den lokale sikkerhetspolisen og dermed aktivere administratoren igjen?

kommandoen i cmd for å aktivere administratoren er i allefal:
net user administrator enabled=TRUE
Er mulig at det skal være kolon i stedet for 'er-lik' , men den vil helt sikkert nekte deg og aktivere den uansett viss ikke din bruker har admin-rett.
Sikkerhetsklarert
Du kan forsøke ntpasswd boot cd, men om konto er deaktivert i policy så er du like langt.


Det heter policy på norsk også jeg har ikke hørt noen bruke sikkerhetspolise.

Link http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/
Sist endret av Pjukern; 20. august 2013 kl. 22:47.
Er nok deaktivert i policy, kan det virke som. Det var kjedelig, da får han kose seg med internet exploder og annet søppel fra Microsoft.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Kom over noe her, har ikke prøvd selv, men det kan funke: http://4sysops.com/archives/offline-...s-7-and-vista/

Dette forutsetter jo at to har tilgang til registret på maskina, men det ser det jo ut som du har via hirens-cd'en
Sitat av varg300 Vis innlegg
Kom over noe her, har ikke prøvd selv, men det kan funke: http://4sysops.com/archives/offline-...s-7-and-vista/

Dette forutsetter jo at to har tilgang til registret på maskina, men det ser det jo ut som du har via hirens-cd'en
Vis hele sitatet...
Samme guide jeg linket til i OP, så det går nok ikke du.
Sist endret av Dimergon; 21. august 2013 kl. 10:20.
Det eneste som er mulig, men antar du har forsøk dette allerede, er å opprette en ny lokal bruker med admin rettigheter. Alle eksisterende kontoer blir deaktivert av domene policyen ved boot. Jeg har hatt hell tidligere med å opprette en ny bruker, men eksisterende admin vil ikke fungere.
En grei løsning kan være å boote maskinen fra en USB minnepinne med Linux.
Hoppe over harddisken på maskinen :-)
Problemet er at de aller fleste er låst sånn at først så tar den pxe boot og så hdd. I hvertfall i STFK med Lenovo X230i (ser dette ikke gjelder ts, men relevant for noen).
Sist endret av Mkvarner; 26. august 2013 kl. 18:39.