Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 6441
Har en 9-hester Yamaha med tette vannkjølingskanaler. Når jeg tester med en hageslange går det fint gjennom både impelleren og undervannshuset, så jeg tipper problemet er i kanalene som ligger rundt motorblokka. Den har ikke vært brukt på et par år, men motoren går fint bortsett fra at den ikke "pisser".

Har sprøytet inn rustfjerner, uten at det løste saken. Har dessverre ikke tilgang til trykkluftkompressor. Noen som har andre tips?
Det er med 99% sikkerhet impelleren (del i kjølevannpumpen) som er gåen, svært vanlig og symptomet er akkurat det du beskriver- når du kjører vann med trykk gjennom ser det normalt ut, men når den skal pumpe selv funker det ikke. Den koster lite og er normalt veldig lett å bytte.
Sist endret av Leiha; 14. juli 2013 kl. 20:57.
Hør på leiha, bytt impeller er tross alt en slitedel, og kritisk for drift av maskineriet ville byttet den uansett, og putt motoren i bagasjerommet på bilen, kjør innom ett bilverksted, så får du nok låne luft til å blåse alt rent
finn en pinne, strips eller noe som du kan stappe opp der kjølevannet skal komme ut, så tar du den inn og ut mens motoren går
hvis det er termostat på motoren så kan det være denne som er tett/deffekt ellers så har jeg opplevd att sjekkstrålehullet tettner,ståltråd fikser det
Hadde samme symptom, men det var saltbelegg der vannet skulle ut.
Kjørte ståltråd hard og godt opp i hullet, det fiksa hele greia!
Takk for gode råd. Har staket ut med ståltråd, og sjekket impelleren. Den er hel, og går rundt sammen med staget. Burde ikke det funke da? Eller det det noe jeg har oversett?

Når jeg sprøyter vann inn i de hullene hvor vannet skal ut, så kommer det ingenting ut av nedre del av røret, inne i stammen. Det er derfor jeg mistenker at det er tett inne ved motorblokka. Er det noen som vet om noe bra kjemiske greier jeg kan spyle gjennom? Motoren befinner seg nemlig et stykke unna sivilisasjonen, og det blir en del logistikk å få fraktet den til et sted med trykkluft.
Sist endret av Ramaskrik; 14. juli 2013 kl. 22:42.
Kan evt. prøve å kjøre på med forskjellig produkter som WD-40 og andre rustløsere.
La dette stå en stund, og deretter så går det kanskje.
Viss du er sikker på impelleren er slik den skal kan du prøve å kjøre damp gjennom den, viss du har dampvasker.
Alternativ 2: Koble til slange, kjør på. Varmt vann funker sikker bedre enn kaldt. Er du heldig så åpner det seg.
Alternativ 3. Ståltråd, viss du kommer til.

Kommer det vann ut av eksosen når den sviver?
Sist endret av sneipen; 15. juli 2013 kl. 00:54.
Har du tilgang på strøm kjøper du en liten pumpe, en bøtte, rens for kjøleanlegg beregnet til bil. Kok opp vann og hell i bøtta sammen med rens'en. Monter en slange på pumpa, denne i andre enden og på motoren. Slipp pumpa nedi og sett i kontakten. Stak inn utløpet med litt ståltråd til det begynner og komme vann ut. Og bytt impelleren uansett om du syns den ser slitt ut. Den koster nesten ingenting.