Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7415
Skal kjøpe meg en ny tv. Jeg har ikke hatt egen tv før, så lurer først på om folk har noen tips? Så billig som mulig. Er ikke superkresen på kvalitet, men maks 4K og minst 40".

Så til det andre: Jeg vil jo helst slippe NRK-lisensen. Er det slik at når man kjøper tv-en hos f.eks Elkjøp så man må registrere seg, slik at NRK vet hvor de skal sende lisenskravet? Kan jeg isåfall registrere tv-en på noen som allerede betaler lisens for å slippe? Eller er det kabelselskapet som videreformidler info om at jeg abonnerer på en kanalpakke?

Muligheter for å lure systemet?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Bestill på dine foreldres navn f.eks eller plomber TVen og send kvittering til lisensavdelingen hvis du ikke skal bruke tuneren.
Dette er den lovlige måten og unngå lisens på i hvertfall.
Har man lov til å plombere selv om man har relevant utdanning til elektronikk og dokumenterer plomberingen? Godtar NRK dette?
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Bestill på dine foreldres navn f.eks eller plomber TVen og send kvittering til lisensavdelingen hvis du ikke skal bruke tuneren.
Vis hele sitatet...
Jeg skal bruke tuneren. Ellers hadde jeg bare kjøpt en stor dataskjerm.

Bestille tv-en eller kanalabonnementet på foreldre?
Kjøpte engang tv i mitt navn og etterhvert dumpet kravet fra nrk i postkassa. Ringte de å sa at det var en gave til min far(som allerede hadde lisens) og fikk beskjed om å sende en bekreftelse på mail til de om at tven var en gave. så null lisens på meg.
Sist endret av mo3; 1. juli 2013 kl. 18:51.
Jeg sendte en mail til NRK hvor jeg forklarte at TV-en bare brukes til PS3 og mediesenteret mitt. Jeg nevnte i samme slengen at, i følge vilkårene deres, så skal NRK stille med en person som skal plombere TV-en om den ikke skal ta inn kanaler.

To uker senere fikk jeg et brev i posten hvor det sto at jeg var fjernet fra lisensregisteret og at jeg måtte si i fra om jeg en gang i fremtiden skulle ta inn kanaler på TV-en igjen.
Så aldri noe til personen som visstnok skal komme å plombere TV-en heller.
Bare ett spørsmål til de som har kjøpt tv på elkjøp eller lignende, kan man ikke bare gå inn å kjøpe tv uten å oppgi navnet sitt? betalt kontant osv? hadde ikke det vært det enkleste? eller er dette umulig?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Uklar Vis innlegg
Bare ett spørsmål til de som har kjøpt tv på elkjøp eller lignende, kan man ikke bare gå inn å kjøpe tv uten å oppgi navnet sitt? betalt kontant osv? hadde ikke det vært det enkleste? eller er dette umulig?
Vis hele sitatet...
Lykke til med garanti og evt reklamasjon.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Lykke til med garanti og evt reklamasjon.
Vis hele sitatet...
Ja faen det tenkte jeg ikke på
Jeg ville bare ordnet det slik at jeg kunne ha satt det på foreldrene mine hvis jeg var deg. Jeg tenkte ikke på det når jeg kjøpte tven min for fire år siden, men nå har jeg aldri fått en regning av NRK heller da.
Sist endret av TheOnlyArf; 1. juli 2013 kl. 20:17.
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
De spør vel ikke om legitimasjon hos Elkjøp. Så sier vel bare navnet til faren min når de spør hvem den skal stå på. Hvis det skulle bli problemer sier jeg bare at det skal være en gave, og jeg vil unngå lisenskrav på meg selv.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Lykke til med garanti og evt reklamasjon.
Vis hele sitatet...
En kvittering holder i lange baner.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
De spør vel ikke om legitimasjon hos Elkjøp. Så sier vel bare navnet til faren min når de spør hvem den skal stå på. Hvis det skulle bli problemer sier jeg bare at det skal være en gave, og jeg vil unngå lisenskrav på meg selv.
Vis hele sitatet...
Når du skal registrere TV´en i kassa eller hos de folka som står rundt i "bodene" sine, så viser du legitimasjon for å få registrert TV´en på den personen som skal ha tv´en.

Jeg prøvde å kjøpe i mitt fars navn, men nei. Legitimasjon skal de ha for garanti og reklamasjonen sin del.

Men ta med en av foreldra dine og be de "kjøpe" den for deg.
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Kjøpt tv nå, og kan bekrefte at Elkjøp ikke sjekker leg når man setter tv-en på et annet navn.

Men har fått et problem med hjemmekinoanlegget mitt, og det er at lyden er kjempelav. Har maks innstillinger på HK og koblet dette til den digitale dekoderen med coaxial. Dekoderen står også på maks, men må fortsatt ha volum på over 90% på hjemmekino for å i det hele tatt få et normalt volum. Noen som vet noe?
Skru av høyttalerne på TVen kan være noe å teste.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Lykke til med garanti og evt reklamasjon.
Vis hele sitatet...
At det ikke står navnet ditt på kvitteringen har ingenting å si for garanti og reklamasjon.

Ved salg av TV må det for øvrig registreres navn på kjøper som sendes til NRK.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av s1gh Vis innlegg
Jeg sendte en mail til NRK hvor jeg forklarte at TV-en bare brukes til PS3 og mediesenteret mitt. Jeg nevnte i samme slengen at, i følge vilkårene deres, så skal NRK stille med en person som skal plombere TV-en om den ikke skal ta inn kanaler.

To uker senere fikk jeg et brev i posten hvor det sto at jeg var fjernet fra lisensregisteret og at jeg måtte si i fra om jeg en gang i fremtiden skulle ta inn kanaler på TV-en igjen.
Så aldri noe til personen som visstnok skal komme å plombere TV-en heller.
Vis hele sitatet...
Kunne du/noen ha funnet de vilkårene som du her snakker om

Finner ikke noe om det på Lovdata og Google ga ingen svar.