Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  89 19022
Har spilt Prison Architect noen dager nå, og jeg liker det jeg ser akkurat nå.
Tenkte vi kunne ha denne tråden for å hjelpe andre brukere, eller be om hjelp.

Hva er Prison Architect?
Prison architect er et simulatorspill, meningen er å bygge og styre et fengsel. Det er mulig å få kjøpt hos Steam, og er i Alpha akkurat nå.

[CENTER]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/7/7b/Prison_Architect_Logo.jpg/600px-Prison_Architect_Logo.jpg[/CENTER]

The game is a top down construction and management simulation where the player takes control of the running and building of a maximum security prison. The player is responsible for managing various aspects of their prison including staff, building new cells, finance, and keeping their inmates happy. The player's role is of both architect and governor with sandbox micromanagement themes such as choosing where to put lights, drains and how they connect together.[4]
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Prison_Architect

Kan vell oppsummere de tipsene som hjalp meg å begynne:
- Bygg Holding Cell, lager, kjøkken og kantine først! Det er de viktigste elementene du må ha fra starten av, dette tar tid, så begynn tidlig med planlegging og bygging av det.
- Om du har for lite strøm, så kan du bygge en Capacitor ved strømstasjonen.
- Når du først åpner ditt første fengsel, sett på pause og trykk på "Planning" nede på toolbaren. Da kan du tegne streker osv, og planlegge hvordan du skal bygge.
- Planlegg stort og langt framover fra første minutt, hvor vil du ha rommene, kjøkkenet, kantina osv..
- Kjøkken og Kantina bør være nært hverandre, sånn at kokkene kan lett gå inn og ut med maten.
- HA MER ENN GJERDE RUNDT LUFTEGÅRDEN....... 65 fanger slapp unna når de greide å ødelegge gjerdet mitt som jeg satt rundt, og det er ikke billig..

Når jeg skal bygge, så begynner jeg alltid med å tegne opp det slik jeg vil ha, så legger jeg opp strøm og vannkabler for at det skal være enkelt etterpå.

Her er mitt fengsel akkurat nå:
http://bildr.no/thumb/1610234.jpeg

Jeg har plass til 96 fanger, men skal utvide til 350-450 snart.

Noen andre som har spørsmål om spillet eller vil gi et tips?
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Dette så litt kult ut. Kanskje teste litt når eksamner er ferdig
vuderte å teste dette. men 20,99€ blir for mye for meg for et indie spil atm :/
Testet alphaen - jeg elsker konseptet, men tror jeg venter til det er i beta/released før jeg kjøper det, ble litt vel buggy.
Sitat av anmarix Vis innlegg
vuderte å teste dette. men 20,99€ blir for mye for meg for et indie spil atm :/
Vis hele sitatet...
Du kan teste ut fra TPB og om du liker det kjøpe det
Tja, er jo litt bugs. F.eks en fange som er levert men ingen tar han inn i en celle. Og av en eller annen grunn, så blir det opptøyer vær gang de møtes til f.eks dusj, mat osv.. Prøver å fikse men vet ikke helt problemet
Har du nok vakter i området? Har du ikke nok vakter tilstede vil de (mest sannsynlig) krangle.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Har du nok vakter i området? Har du ikke nok vakter tilstede vil de (mest sannsynlig) krangle.
Vis hele sitatet...
Tja, kan være det. Har 2 vakter i dusjene men området er lite og det er rundt 50 stykker på en gang. Så får prøve å utvide og legge inn flere vakter
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Lastet det ned fra bukta for å prøve det ut, men får kun svart skjerm og hele pcen fryser.
Trenger man virkelig bare de 4 filene eller har jeg klart å laste ned kun en oppdatering. Dette var alpha 9.
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Grunnen til at prisen er noe høy er at dem er ute etter seriøse alpha testere
samt tilgang til et annen forum med mye info rundt spillet selv.
Selv har jeg et fengsel på 200 fanger fordelt på (3 Cell-Block)
Mulig jeg må starte på nytt etter updaten siden det er en stund siden sist.
Litt lite muligheter ennå etter midgame men heller ikke så alt for mye bugs og har et stort potensial til å bli
det nye tidfordrivet mitt sammen med Paper, Please som jeg kom over her om dagen.
Har drevet å testa Alpha 9 for tiden selv, og lurer bare på en ting: Hvordan i svarte fjerner man dører man har satt opp?

En annen ting er at jeg trykker at dørene skal en plass, men når de "bygges" så plasseres de litt lengre bort etc.. Dette skjer selvfølgelig ikke alltid, men ofte nok til at det er veldig irriterende..
Lastet spillet først ned fra bukte Alpha 8, kjøpte det fra steam noen dager etter da jeg hadde litt problemer med bukta versjonen. Var nå kommet til versjon 9.

Er et veldig spenenes prosjekt, som kan bli veldig veldig bra. Selv om det er ting jeg merker kan være bedre er jeg sikker på at det blir det til når spiller har "release".
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Har drevet å testa Alpha 9 for tiden selv, og lurer bare på en ting: Hvordan i svarte fjerner man dører man har satt opp?

En annen ting er at jeg trykker at dørene skal en plass, men når de "bygges" så plasseres de litt lengre bort etc.. Dette skjer selvfølgelig ikke alltid, men ofte nok til at det er veldig irriterende..
Vis hele sitatet...
Venstreklikk på døra og velg dismantle object på siden, så kan du fjerne og lagre døra til senere bruk. Jeg har aldri opplevd det du nevner med at dørene er forskjøvet.

Sitat av Shudo Vis innlegg
Er et veldig spenenes prosjekt, som kan bli veldig veldig bra. Selv om det er ting jeg merker kan være bedre er jeg sikker på at det blir det til når spiller har "release".
Vis hele sitatet...
Det som irriterer meg mest er følgende:
1. Inmate slår ut i metalldetektoren.
2. En vakt går og searcher han og finner f.eks en kniv.
3. Vakten tar med inmaten til lockup, men kniven ligger igjen på gulvet.
4. En annen inmate plukker opp kniven.
En ting jeg ikke får til, er å få fangene til å gå til cellene, de er i holding cell hele tiden liksom. Noen tips?
Sitat av Donhin Vis innlegg
En ting jeg ikke får til, er å få fangene til å gå til cellene, de er i holding cell hele tiden liksom. Noen tips?
Vis hele sitatet...
Hvis jeg husker riktig så tror jeg det kun er medium og max security fanger som kan være i vanlige celler. Minimum security fanger holder seg til holding cells.
Trådstarter
Min holding cell blir ikke brukt i det hele tatt, de tar fangene rett i cellene. Alle grupper..
Har du nok celler da? Prøv å bygg noen fler

Knivene vaktene tar fra de, blir hentet så fort en vakt er ledig.

Legg ut bilder av fengslene deres!
Sist endret av Vod0; 10. mai 2013 kl. 17:54.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Settoz Vis innlegg
Min holding cell blir ikke brukt i det hele tatt, de tar fangene rett i cellene. Alle grupper..
Vis hele sitatet...
Dette er fordi holding cell brukes til å holde på fangene før de blir assigned til sin egen celle. Etterhvert kan du fjerne holding cell og bygge noe annet, såfremt du har nok celler til alle fangene.

Sitat av Settoz Vis innlegg
Knivene vaktene tar fra de, blir hentet så fort en vakt er ledig.
Vis hele sitatet...
Jepp, samme her, men før en annen vakt rekker å komme har en annen insatt plukket opp kniven.. Blir dårlig med license plates når alle arbeid-... eh jeg mener fangene er i lockdown
Mye artig historie rundt fengselarkitektur. Panoptikon er en klassiker, blant annet brukt i Oslo kretsfengsel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Panopticon
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Streamer Prison Architect nå, om noen er interessert i å se på
http://no.twitch.tv/elgfattigmann/
Sitter og halvveis lærer opp en kompis, så sikkert noen tips dere kan plukke opp!
Hvordan får jeg "fangene" til og jobbe? jeg har workshop og satt opp timeplanen så de skal jobbe, og selvsagt sånn sag ting og presse som er nødvendig for og ha workshop. har 20 prisoners som er minimum security.

får jeg extra penger hvis alle arbeider?
Skyt meg hvis feil: Via deployment
Sitat av Villere Vis innlegg
Skyt meg hvis feil: Via deployment
Vis hele sitatet...
prøver alt som er på deployment, men får det ikke til, har unlocket alt på bureaucracy(untatt legal og riot guards)

Har alpha 9 hvis det har noe og si.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som har youtube link til noen som har en serie med episoder hvor de tar for seg spillet helt fra grunnen av og utover? Har flere ting jeg sliter litt med i spillet som gjør at jeg rett og slett gir opp til slutt.

Hvis noen er interessert i å lese videre så:
Jeg starter med å bygge Holding, Canteen, Kitchen, Cell, Shower, Yard.

Men alle fangene er misfornøyde med ALT!? Jeg avanserer selvfølgelig til 3 kontorer ganske kjapt for å hyre inn warden og to ting til som jeg ikke husker hva heter i farta. Bah, blir deppa kjenner jeg..
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Noen som har youtube link til noen som har en serie med episoder hvor de tar for seg spillet helt fra grunnen av og utover? Har flere ting jeg sliter litt med i spillet som gjør at jeg rett og slett gir opp til slutt.

Hvis noen er interessert i å lese videre så:
Jeg starter med å bygge Holding, Canteen, Kitchen, Cell, Shower, Yard.

Men alle fangene er misfornøyde med ALT!? Jeg avanserer selvfølgelig til 3 kontorer ganske kjapt for å hyre inn warden og to ting til som jeg ikke husker hva heter i farta. Bah, blir deppa kjenner jeg..
Vis hele sitatet...
Om folk er interesserte kan jeg sikkert kjøre en stream i morra der jeg starter et fengsel fra grunnen av og deler noen tips Orker ikke sette meg ned og lage en film.
Trådstarter
Har du kjøpt inn en sånn pyskolog ting som ser hva fangene trenger og vil ha? Har du nok tid til f.eks dusj, mat osv.. ? Bra nok variasjon på mat samt kvaliteten på maten? Du har vell laget cells? :P
Fangene kan ikke sitte inne i holdingcell over lengre tider.

I utegården, sett opp treningsbenker og telefonbokser
Sist endret av Vod0; 22. mai 2013 kl. 23:01.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Har du kjøpt inn en sånn pyskolog ting som ser hva fangene trenger og vil ha? Har du nok tid til f.eks dusj, mat osv.. ? Bra nok variasjon på mat samt kvaliteten på maten? Du har vell laget cells? :P
Fangene kan ikke sitte inne i holdingcell over lengre tider.

I utegården, sett opp treningsbenker og telefonbokser
Vis hele sitatet...
Tror kanskje jeg har misforstått noe.. Jeg har satt inn den store døra på alt som har med celler / holdingceller osv å gjøre, og tenkt at vaktene tar seg av henting av innsatte til de gitte tider. Altså at når de skal dusje, så går vaktene å åpner døra for at fangene skal gå å dusje, og spise osv.. Men dørene skal kanskje stå åpne hele tiden? Ikke vet jeg

Sitat av FatMan Vis innlegg
Om folk er interesserte kan jeg sikkert kjøre en stream i morra der jeg starter et fengsel fra grunnen av og deler noen tips Orker ikke sette meg ned og lage en film.
Vis hele sitatet...
Jeg er mer enn gjerne interessert i det.. Sjans for at du kan gjøre det mellom 17:00 og 20:00?
Sitat av FatMan Vis innlegg
Om folk er interesserte kan jeg sikkert kjøre en stream i morra der jeg starter et fengsel fra grunnen av og deler noen tips Orker ikke sette meg ned og lage en film.
Vis hele sitatet...
Hadde vært artig!
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
http://no.twitch.tv/elgfattigmann Nå er jeg live! Skal sende link til videoen senere!

http://no.twitch.tv/elgfattigmann/b/407613210
Sitat av FatMan Vis innlegg
http://no.twitch.tv/elgfattigmann Nå er jeg live! Skal sende link til videoen senere!

http://no.twitch.tv/elgfattigmann/b/407613210
Vis hele sitatet...
Vurderer og opprette en multiacount for å gi deg en ekstra KP, tusen hjertelig takk for videoen! Good help!
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Bare hyggelig, må bare beklage bråkete lillebrødre forresten.
Et tips må være å lage litt bedre inngang til fengselet, så ikke man mister to fanger pga at de bare løper ut
Okei, nå blir jeg gal!
Hva i helvete gjør jeg feil?


For å forklare:
Jeg har bygget en "innhegning" til et kontor, men når jeg skal lage kontoret så går det ikke. Så smart som jeg er så tar jeg sånn vegg og drar den ut i rommet, slik at jeg får gulv, for å så dra ut kontorgreiene... Men det går faen ikke.

HVA SKAL JEG GJØRE? BLIR GAL.
lager du vegg rundt fundamentet?
hvis ja, så er dette problemet, når du lager fundament til en bygning skal den lage veggene selv, og du skal sette på ei dør på selve fundamentet
Trådstarter
Jeg bruker å avbryte også bygge på nytt på samme område, bruker å komme ganske fort da
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
lager du vegg rundt fundamentet?
hvis ja, så er dette problemet, når du lager fundament til en bygning skal den lage veggene selv, og du skal sette på ei dør på selve fundamentet
Vis hele sitatet...
Viste seg at det var det. Spillet er dritmorro.

Hvor stort området må et solitary være på?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Snålingen Vis innlegg
Viste seg at det var det. Spillet er dritmorro.

Hvor stort området må et solitary være på?
Vis hele sitatet...
Ingen size-requirements. Dette se du hvis du holder over solitary på "rooms"-tab'en
Jeg har nå satt opp workshop, hvor arbeiderne går til for å arbeide.. Men hvorfor tjener jeg ikke penger? Noe jeg har oversett her? Det fyller seg opp med "stacks" av ferdigprodukt, men ingen income. Under finance står det heller ikke noe.

Annet spørsmål: Hvorfor får jeg ikke gjort om Laundry til arbeidsplass? Får det bare til med kjøkken og workshop...
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Skiltene selges ved midnatt.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Skiltene selges ved midnatt.
Vis hele sitatet...
Aah, okei

Men angående laundry, skal det ikke assignes som arbeidsplass det? ;s
Trådstarter
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Aah, okei

Men angående laundry, skal det ikke assignes som arbeidsplass det? ;s
Vis hele sitatet...
Jo Fangene tar seg av det. Sett det gjerne før dusjtid, sånn at de skifter klær etter dusjen
Sitat av Settoz Vis innlegg
Jo Fangene tar seg av det. Sett det gjerne før dusjtid, sånn at de skifter klær etter dusjen
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det som er problemet, fangene er ikke inne på laundry rommet engang.. Under deployment får jeg ikke valgt laundryroom som arbeidsplass engang.

Du sier "sett det gjerne før dusjtid", hva skal jeg sette før dusjtid?
Har to spørsmål igjen:
1. Hvordan fungerer denne "drain"-greia?
2. Når jeg har bygd en workshop, hvordan får jeg fanger dit?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Putt drain i dusjen, sånn at ikke vannet renner ut av rommet dusjene er i.

Research deployment og prison labour, så trykker du på deployment->jobs og venstreklikker på workshoppen.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Putt drain i dusjen, sånn at ikke vannet renner ut av rommet dusjene er i.

Research deployment og prison labour, så trykker du på deployment->jobs og venstreklikker på workshoppen.
Vis hele sitatet...
Skjønte det, men vannet renner ut anyway.

Fant det faktisk ut, men hvordan for man solgt skilta i workshopen?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Snålingen Vis innlegg
Skjønte det, men vannet renner ut anyway.

Fant det faktisk ut, men hvordan for man solgt skilta i workshopen?
Vis hele sitatet...
Les tråden da. Det heter forresten "får".
Sitat av FatMan Vis innlegg
Skiltene selges ved midnatt.
Vis hele sitatet...
Sist endret av FatMan; 2. juni 2013 kl. 16:13.
Skjedde noe sjukt, 10 folk døde på Laundry. En fange døde først, og så var det vann over hele gulvet. Hadde ingen guard der, så jeg så ikke hva som skjedde. Alle som skulle inn og reparere døde + en janitor.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Tror det kan være at det går strøm i vannet som ligger på gulvet! Har hatt noe lignende skje med en metall-detektor.
Jeg setter alltid rikelig med drains rundt om kring, f.eks utfor vær eneste celle, i tilfelle doene begynner å lekke og vannet sprer seg

Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Du sier "sett det gjerne før dusjtid", hva skal jeg sette før dusjtid?
Vis hele sitatet...
Jobbtiden, sånn at de vasker klær og plaserer de ut før fangene skal i dusjen, da bytter de klær
Sist endret av Vod0; 2. juni 2013 kl. 19:20.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Har vurdert å kjøpe spillet en stund, men er det virkelig verdt de 200 kronene det koster?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av sam500 Vis innlegg
Har vurdert å kjøpe spillet en stund, men er det virkelig verdt de 200 kronene det koster?
Vis hele sitatet...
Jeg vil si det er verdt 200kr, men hvis du er usikker kan du jo ta en tur i skuta og prøve først.