Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 9416
Er det slik at utleier ikke kan kreve kommunale avgifter ved siden av normal leie?

Bor i en leilighet hvor jeg betaler kommunale avgifter (vann og renovasjon) ved siden av leien og strøm. Trodde dette var til dels normalt. Men har fått høre at utleiere ikke har lov til dette.

Jeg visste om dette før jeg flyttet inn, så det var avtalt, men trodde som sagt dette var lovlig/normalt.
http://www.bolighjelpa.no/?q=node/420
Leien skal fastsettes til ett beløp
Kommunale avgifter, trappevask, kabel-TV, vaktmestertjeneste, forsikringer osv. skal være innbakt i husleien.
Vis hele sitatet...
Hei

Dette avtales på lik linje som f.eks strøm hvorvidt det er inkludert eller ikke.
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Sitat av Samrøre Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Men hvordan kan forsikringer og kabel-tv være inkludert? Jeg må jo selv få bestemme hvilken tv-leverandør og hvilket forsikringsselskap jeg vil benytte.
Om det ikke har skjedd noen endringer i husleieloven så har utleier ikke anledning til å ta ekstra betalt for disse utgiftene med mindre du leier en feks en hel enebolig.
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Leier ikke hel enebolig. Leier en leilighet som tilsvarer ca. 25% av husets totale areal (to leiligheter på tilsammen 50% og en stor på 50%).
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Men hvordan kan forsikringer og kabel-tv være inkludert? Jeg må jo selv få bestemme hvilken tv-leverandør og hvilket forsikringsselskap jeg vil benytte.
Vis hele sitatet...
Det kan tenkes at dette gjelder tilfeller der det ikke kan velges vekk. Altså, jeg har ikke tv, dermed kan heller ikke utleier sende meg regning på kabel-tv hver måned.

Når det gjelder forsikring av bygget (altså ikke innboforsikring) er dette noe som er utleiers ansvar, ikke leietaker.

Med andre ord. Knyttes det faste utgifter til boenheten må dette være innbakt i leien.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Om det ikke har skjedd noen endringer i husleieloven så har utleier ikke anledning til å ta ekstra betalt for disse utgiftene med mindre du leier en feks en hel enebolig.
Vis hele sitatet...
Da kan du sikkert vise til hvor i husleieloven dette står også?

Jeg har forbrukerrådets standardkontrakt.

Der er det egen rubrikk for vann og avløpsavgifter.

Nederst på side 3:

Foruten strøm/oppvarming og/eller vann/avløp er det ikke tillatt å kreve betaling utover avtalt husleie.
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Da kan du sikkert vise til hvor i husleieloven dette står også?

Jeg har forbrukerrådets standardkontrakt.

Der er det egen rubrikk for vann og avløpsavgifter.

Nederst på side 3:

Foruten strøm/oppvarming og/eller vann/avløp er det ikke tillatt å kreve betaling utover avtalt husleie.
Vis hele sitatet...
Hva med renovasjon? Jeg betaler i snitt 200kr/måneden for søppeltømming. Kommer regning hvert halvår.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Da kan du sikkert vise til hvor i husleieloven dette står også?

Jeg har forbrukerrådets standardkontrakt.

Der er det egen rubrikk for vann og avløpsavgifter.

Nederst på side 3:

Foruten strøm/oppvarming og/eller vann/avløp er det ikke tillatt å kreve betaling utover avtalt husleie.
Vis hele sitatet...
Dette var også nytt for meg, så jeg sjekket det nærmere, og du har helt rett. Tidligere var det ikke lov å ta betalt for kommunale tjenester, men nå er det kun kostnader for renovasjon som man ikke kan sende videre til leietaker.

§ 3-1. Leien
Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.
Vis hele sitatet...
- Husleieloven
Sitat av Yalla Vis innlegg
Da kan du sikkert vise til hvor i husleieloven dette står også?

Jeg har forbrukerrådets standardkontrakt.

Der er det egen rubrikk for vann og avløpsavgifter.

Nederst på side 3:

Foruten strøm/oppvarming og/eller vann/avløp er det ikke tillatt å kreve betaling utover avtalt husleie.
Vis hele sitatet...
kan ta betalt får vann der det er vannmåler!, ellers skal ikke leieboer betale komunale avgifter... du kan kreve pengene tilbake eller trekke i fra på neste husleie

Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Hva med renovasjon? Jeg betaler i snitt 200kr/måneden for søppeltømming. Kommer regning hvert halvår.
Vis hele sitatet...
det skal huseier betale

http://www.boligjegeren.no/Underleie...ogulovlig.aspx

Sitat av caperno Vis innlegg
Dette var også nytt for meg, så jeg sjekket det nærmere, og du har helt rett. Tidligere var det ikke lov å ta betalt for kommunale tjenester, men nå er det kun kostnader for renovasjon som man ikke kan sende videre til leietaker.

- Husleieloven
Vis hele sitatet...
eneste utleier kan ta betalt extra for er strøm, brensel og vann og avløp der det er måler og der komunene skal ha betalt for dette.

og allt skal dokumenteres
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Leien skal fastsettes til ett beløp
Kommunale avgifter, trappevask, kabel-TV, vaktmestertjeneste, forsikringer osv. skal være innbakt i husleien.
Vis hele sitatet...
Dette sier "bolighjelpa".


Det som imidlertid utleier ikke kan kreve at du skal betale i tillegg til leien er kommunale avgifter (UNNTAK ER VANN- OG AVLØP I KOMMUNER DER EIER FAKTURERES FOR FAKTISK FORBRUK) , depositumsgebyr, trappevask, kabel-TV, vaktmestertillegg etc.
Vis hele sitatet...
Og dette sier "boligjegeren".

Hvis jeg plutselig skulle nekte å betale renovasjonsavgiften, så kan jo huseier bare skru opp leia med 200kr.
Nei utleier kan ikke bare plutselig øke husleie. Økning av leie er nøye regulert i husleieloven.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Dette sier "bolighjelpa".




Og dette sier "boligjegeren".

Hvis jeg plutselig skulle nekte å betale renovasjonsavgiften, så kan jo huseier bare skru opp leia med 200kr.
Vis hele sitatet...
han kan ikke bare skru opp husleien. Dette er noe som er kontraktsfestet og det er bestemte regler for hvordan og når han har lov til å endre på husleien. F.eks. har han årlig lov til å justere leie med hensyn på konsumprisindeksen. Hvert 3.(?) år kan han justere etter eventuelle prisendringer i markedet.

Om kontrakten din har løpt ut. (den varer typisk 1. eller 3. år), så har utleier selvfølgelig rett til å si opp leieavtalen, og tilby deg en ny kontrakt med regulert leie. Selvfølgelig vil den gamle kontrakten ha avtalt oppsigelsestid, slik at du eventuelt kan finne en annen plass å bo om du ikke synes den nye kontrakten er akseptabel.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Dette sier "bolighjelpa".




Og dette sier "boligjegeren".

Hvis jeg plutselig skulle nekte å betale renovasjonsavgiften, så kan jo huseier bare skru opp leia med 200kr.
Vis hele sitatet...
nei han kan ikke det og du kan
kreve tilbake det du allerede har betalt
Nå var det mye synsing her.

I henhold til husleieloven §3-1 skal leien fastsettes til et betsemt beløp, du kan regne med her og betale for elektrisitet, brensel, vann og avløp. Har dere avtalt at du skal betale for elektrisitet o.l kan du kreve å se regnskap som viser størrelse på kostnadene i henhold til husll. §3-4

Og utleier kan ikke bare sette opp husleien, dette ser du i husll. §4-2. Endringer kan du skje minimum ett år etter sist leiefastsetting og du skal ha skriftlig beskjed mindt en mnd før dettte.

Videre kan du få tilbakebetalt det som er over lovlig leie, med mindre du må se deg medansvarlig i overtredelsen jf husll. §4-4.
Sitat av Løk Vis innlegg
Nå var det mye synsing her.

I henhold til husleieloven §3-1 skal leien fastsettes til et betsemt beløp, du kan regne med her og betale for elektrisitet, brensel, vann og avløp. Har dere avtalt at du skal betale for elektrisitet o.l kan du kreve å se regnskap som viser størrelse på kostnadene i henhold til husll. §3-4

Og utleier kan ikke bare sette opp husleien, dette ser du i husll. §4-2. Endringer kan du skje minimum ett år etter sist leiefastsetting og du skal ha skriftlig beskjed mindt en mnd før dettte.

Videre kan du få tilbakebetalt det som er over lovlig leie, med mindre du må se deg medansvarlig i overtredelsen jf husll. §4-4.
Vis hele sitatet...
det er du som synser her, øke husleien kan huseier bare gjøre når leieforholdet har vart 2.5-3 år.

Hvert år kan huseier øke husleien etter konsumindeksen

http://www.forbrukerradet.no/tips-og...-bolig/husleie