Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 16744
Det er altså (tragisk nok) meldt og bekreftet at det har skjedd en skolemassakre et sted i USA på en barneskole.
Minst 27 personer skal være drept hvor 18 av de skal være barn i alderen 3-10 år.

Gjerningsmannen skal være funnet død inne i skolebygningen.
Også gjerningsmannens foreldre skal være drept + at det går rykter om det også finnes en 2. gjerningsmann.

Selv så synes jeg at slike skolemassakre som dette er noe som ofte hender i USA.
Noen som vet mer om denne saken og/eller har noen ideer til hvorfor massakre som dette skjer så ofte i USA?

Beklager eventuelle skriveleifer og "usmart" forumelring - Jeg er full.

Sist endret av Playground; 14. desember 2012 kl. 21:00.
Sitat av Playground Vis innlegg
Selv så synes jeg at slike skolemassakre som dette er noe som ofte hender i USA.
Noen som vet mer om denne saken og/eller har noen ideer til hvorfor massakre som dette skjer så ofte i USA?
Vis hele sitatet...
Er vel en blanding av lett tilgang til våpen, og det at utrolig mange faller ut av samfunnet.
Leit å lese slikt, stakkars foreldre som mistet sine barn på grunn av et annet menneske sin onskap.
Dysfunksjonel våpenkultur og en kombinasjon av ustabile mennesker kan kanskje muligens forklare, hvorfor ting som dette faktisk skjer.

Du innehar en meget stor mengde med hat når du dreper 18 barn, rett og slett ren og skjær ondskap.
____________________
Ikke for å spore av helt, men jeg bare venter på den første personen enten her inne eller i media som mener at voldsrelaterte spill har skylden.
Gjerningsmannen gikk inn til morens klasserom og skjøt og drepte henne, før han skjøt 18 elever i klasserommet. Deretter drepte han syv personer til på skolen. Til sammen drepte han 20 barn og seks voksne, før han tok sitt eget liv.
Vis hele sitatet...
Virker som en meget forstyrret person med mamma problemer. En tragisk hendelse, men dessverre ikke noe nytt. Iom at dette skjer flere ganger årlig.
Skjønner ikke hvor mye hat du innehar når du lar det gå utover unger på 5-10 år. Blir provosert. Stakkars barn og familie.
Dessverre vil det nok alltid bli født noen få mennesker som er gale og destruktive. Dessverre tror jeg dette er et biologisk spørsmål, og vanskelig for et samfunn å hindre.
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Dessverre vil det nok alltid bli født noen få mennesker som er gale og destruktive. Dessverre tror jeg dette er et biologisk spørsmål, og vanskelig for et samfunn å hindre.
Vis hele sitatet...
Genetisk, tja. Har du gærne foreldre, så er det en viss sjanse for at du blir gæren selv. Oppvekst og miljø, nå der har vi varselslamper. Hvordan man blir behandlet gjennom årene og hvorvidt man blir inkludert i sosiale settinger, og opplevelsen av det generelle synet folk visstnok har på en. Avslag etter avslag tærer på, og derifra kan det utvikles en personlighet som kan stå for nettopp det som har hendt i Statene nå, igjen. Folk som gjør slike handlinger har gjerne hatt tidligere tendenser, men ofte i en passiv form. Andre folks oppførsel og vedkommendes syn på verden som formes av opplevelsene hans/hennes, da f.eks. hvis personen er ensom og uten venner, henger med andre folk som har sære/"abnormale" interesser og dermed bygger opp et misnøye eller hat mot andre mennesker, eller en likegyldighet som like greit kan ende med tap av liv. Måten vi er mot andre mennesker har så mye å si. Et enkelt smil kan lyse opp dagen til en person og potensielt redde liv.

Vil heller ikke si at antall gærninger er så lavt, men heller at den utagerende parten er det. Det er nok mange sprø folk som har sinnet sitt i sjakk der ute.
Han skal visst nok være autist.
Er minst 20 barn som er drept.
Sitat av Znusken Vis innlegg
Skjønner ikke hvor mye hat du innehar når du lar det gå utover unger på 5-10 år. Blir provosert. Stakkars barn og familie.
Vis hele sitatet...
USA er ondskap, pure evil
Sitat av Matoub Vis innlegg
Ikke for å spore av helt, men jeg bare venter på den første personen enten her inne eller i media som mener at voldsrelaterte spill har skylden.
Vis hele sitatet...

Too late!
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av fatfro Vis innlegg
Er vel en blanding av lett tilgang til våpen, og det at utrolig mange faller ut av samfunnet.
Vis hele sitatet...
Jeg synes uansett våpendiskusjonen skal totalt holdes ute av denne tråden, da en ikke burde bruke en slik grusom tragedie for å spre sin politiske agenda mot våpen.
Sist endret av Quakecry; 14. desember 2012 kl. 23:44.
Kanskje det var en person med noe lignende forskrudd virkelighetsoppfatning som 22-juli-idioten. Et ord: Trist! Jeg er samtidig glad det ikke flyter over med løse våpen i dagens samfunn. Ikke på lik linje med USA - heldigvis --
Skal være litt forsiktig med å legge ut feil informasjon, men mye tyder på at det er denne karen.
Siste pressekonferanse i dag kl 00.00 på TV2 nyhetskanalen.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ser på nå.

Trur du ikke de snakker om sikkerheten på skolene, som om det er der problemet ligger. USA kan gå å ta seg en bolle.
Sitat av 100% Vis innlegg
Skal være litt forsiktig med å legge ut feil informasjon, men mye tyder på at det er denne karen.
Vis hele sitatet...
Yup.

Adam Lanza identified as suspected shooter

Stussa litt på "political views: Anarchist Communism" på facebook profilen...
Hva er "Anarchist Communism" ?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Yup.

Adam Lanza identified as suspected shooter

Stussa litt på "political views: Anarchist Communism" på facebook profilen...
Hva er "Anarchist Communism" ?
Vis hele sitatet...
Vil tro det er en kombinasjon av Anarkisme og Kommunisme, som forøvrig er verdens største selvmotsigelse.
http://en.wikipedia.org/wiki/Anarchist_communism En dum ideologi...
Sist endret av Oransje; 15. desember 2012 kl. 00:05.
90 våpen pr 100 innbygger. Våpnene i USA utgjør en veldig stor prosentandel av verdens våpen. 315 millioner innbyggere, noen av dem er gærne nok til å finne på noe sånt. Selvfølgelig vil det komme situasjoner som dette da.
Twitter-kontoen til rektoren som ble drept.
Sitat av Espen2308 Vis innlegg
90 våpen pr 100 innbygger. Våpnene i USA utgjør en veldig stor prosentandel av verdens våpen. 315 millioner innbyggere, noen av dem er gærne nok til å finne på noe sånt. Selvfølgelig vil det komme situasjoner som dette da.
Vis hele sitatet...
Jeg håper ikke du mener av den grunn at et forbud er løsningen?
Sist endret av Playground; 15. desember 2012 kl. 00:12.
Anarkokommunisme er i all hovedsak en Anarkistisk ideologi og ikke kommunistisk.
Kommunisme betyr felles og av en eller annen grunn tenkte grunnleggerne av ideologien at å kalle den for en blanding av de to største motsettningene i verden kunne de aldri bli missforstått.
Sitat av Oransje Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Alle ideologier som knyttes opp mot slike enkelthendelser blir uansett kalt dumme.
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Dessverre vil det nok alltid bli født noen få mennesker som er gale og destruktive. Dessverre tror jeg dette er et biologisk spørsmål, og vanskelig for et samfunn å hindre.
Vis hele sitatet...
Hvordan har det seg da at USA har like høy forekomst av utagerende "gale og destruktve" mennesker som hele resten av verden tilsammen?

Når vi har nesten 7 milliarder mennesker på jorden blir det litt for dumt å påstå at biologien vår er skyld i at knappe 5% av dem står for nesten samtlige massakre av denne sorten.

Det er utvilsomt noe ved det amerikanske samfunnet som trigger disse hendelsene.
Sitat av Playground Vis innlegg
Jeg håper ikke du mener av den grunn at et forbud er løsningen?
Vis hele sitatet...
Ikke forbud nei, men betydlig begrensning kan være en løsning. Finland har jo også hatt en rekke massakrer og ranker på 3.plass i verden på høyest antall våpen pr innbygger (58 våpen pr 100 innbygger).
Sitat av complex Vis innlegg
Alle ideologier som knyttes opp mot slike enkelthendelser blir uansett kalt dumme.
Vis hele sitatet...
Nei, men alle ideologier som er direkte motsettninger til helt grunnleggende menneskelig adferd er.

Sitat av Espen2308 Vis innlegg
Ikke forbud nei, men betydlig begrensning kan være en løsning. Finland har jo også hatt en rekke massakrer og ranker på 3.plass i verden på høyest antall våpen pr innbygger (58 våpen pr 100 innbygger).
Vis hele sitatet...
Sverige, serbia, sveits, østerrike, frankrike, canada tyskland... alle land med like høy andel våpen som finland. Å plukke ut et land av top 10 listen som argument for årsakssammenheng er rimelig tilbakestående.

Hvorfor sitter det så ekstremt langt inne å vedergå at noen samfunn har et tenkesett som i langt større grad åpner for slik adferd enn andre? Er det fordi USA er så "likt oss" at en ikke engang vil drøfte muligheten for at problemet sitter litt dypere enn hva man kan løse med enkle restriksjoner og forbud?
En stor tragedie, mine tanker går til alle pårørende

Jeg lurer litt på hvordan det må føles å ha SÅÅ mye sinne i seg, og hvilke faktorer i livet som driver et menneske til og gjøre noe slikt.

trist at slike tragedier skjer
Sist endret av Kladdebok; 15. desember 2012 kl. 01:03.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Nei, men alle ideologier som er direkte motsettninger til helt grunnleggende menneskelig adferd er.
Vis hele sitatet...
"Grunnleggende menneskelig adferd" ligger dypere enn normene for moral og etikk i samfunnet, som vi lærer i oppveksten. Å si at de er motsetninger er derfor bare tull.
Sitat av complex Vis innlegg
"Grunnleggende menneskelig adferd" ligger dypere enn normene for moral og etikk i samfunnet, som vi lærer i oppveksten. Å si at de er motsetninger er derfor bare tull.
Vis hele sitatet...
Grunnleggende menneskelig adferd handler om hvordan mennesker fungerer strippet for nettopp moral, etikk og indoktrineringer. Historien, så vel som konsensus i fagmiljøene, tilsier at "anarkistisk kommunisme" er hundre ganger mer urealistisk enn kommunsime eller anarkisme i seg selv, som begge to er ideologier som aldri har fungert skikkelig i praksis. Da kan jeg fint si at de er motsettnigner.

Men det har ikke en dritt med saken som diskuteres å gjøre, om du vil få en step-by-step forklaring av det innlysende får du starte en ny tråd eller sende meg en PM. Ikke hijack denne tråden.
Sist endret av Tøffetom; 15. desember 2012 kl. 02:11.
Sitat av shonny Vis innlegg
Vis hele sitatet...
fant en kopi: http://www.noelshack.com/2012-50-135...5524491384.jpg

har tydligvis blitt standard for massemordere å poste på /b/ før de begynner å skyte...
Sitat av Turbolego Vis innlegg
fant en kopi: http://www.noelshack.com/2012-50-135...5524491384.jpg

har tydligvis blitt standard for massemordere å poste på /b/ før de begynner å skyte...
Vis hele sitatet...
Photoshop.
Se "Bowling for Columbine". Dritbra film av Michael Moore om skolemassakrer i USA, og hvorfor de skjer hele tiden..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Sverige, serbia, sveits, østerrike, frankrike, canada tyskland... alle land med like høy andel våpen som finland. Å plukke ut et land av top 10 listen som argument for årsakssammenheng er rimelig tilbakestående.
Vis hele sitatet...
Er det ikkje litt relevant å sjå på kva type våpen folk har? USA er kjent for at du kan kjøpe kva som helst over disk. Kanskje statistikk over semiautomatiske våpen med store magasin, og håndvåpen hadde vore interessant?
Selv om jeg er for en restriktiv våpenpolitikk, tror jeg det er feil ende å angripe saken fra.
Det virkelige problemet er vel manglende psykisk helsevern, bl.a. utstrakt bruk av utelukkende korttidsplasser på institusjoner og det at mange helseforsikringer ikke dekker psykiatrisk/psykologisk behandling.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Selv om jeg er for en restriktiv våpenpolitikk, tror jeg det er feil ende å angripe saken fra.
Det virkelige problemet er vel manglende psykisk helsevern, bl.a. utstrakt bruk av utelukkende korttidsplasser på institusjoner og det at mange helseforsikringer ikke dekker psykiatrisk/psykologisk behandling.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig. Våpenpolitikken som føres krever selvfølgelig ansvarlig oppførsel. Her er det jo tydelig helsevernet som mislykkes. Selv om vi hadde hatt et identisk samfunn uten denne våpenpolitikken, ville holdningene til disse personene enda være til stedet, men at de ikke får slike utløp. Her er det snakk om en person som velger å skyte egne foreldre, barn, og tilslutt seg selv. Hvor meningsløst er ikke det?

All kondolanse til pårørende, men det er jo tydelig at det er noe galt med gjerningsmennene også. Jeg synes det er trist å tenke på hvordan de har følt seg den siste tiden av livet sitt.
1) Ikke legaliser våpen.

2) Få slutt på mobbinga.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
1) Ikke legaliser våpen.

2) Få slutt på mobbinga.
Vis hele sitatet...



Hvordan skal de klare dette? Alltid noen som skiller seg ut, mobbing har eksistert siden mennesker har hatt et brukbart samfunn.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Ikke legaliser våpen.
Vis hele sitatet...
Det er nok umulig å gjennomføre.
Jeg tror det vil utbryte borgerkrig, spesielt i sørstatene.
Våpeneierne vil ikke gå med på å bryte grunnloven.

En bedre løsning ville vært å tillate kun jaktvåpen, men selv det ville nok vært veldig problematisk å gjennomføre.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det ikkje litt relevant å sjå på kva type våpen folk har? USA er kjent for at du kan kjøpe kva som helst over disk. Kanskje statistikk over semiautomatiske våpen med store magasin, og håndvåpen hadde vore interessant?
Vis hele sitatet...
Kan ikke se for meg at vi har samme andel skyteglade selvmordskandidater i f.eks Europa som i USA, bare at ingen gidder å gjennomføre det uten maskinspistoler og bananamags.

Jeg vil heller tro dette er et symptom på et langt mer komplekst og dyptgående problemet enn årsaken. Jeg ville sagt det var mer relevant å se på hvorfor samfunnet enten ser behovet, eller for den saks skyld ikke ser problemet med, så mange våpen utelukkende egnet for å drepe mennesker (eller self defence som det så fint heter).
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg vil heller tro dette er et symptom på et langt mer komplekst og dyptgående problemet enn årsaken.
Vis hele sitatet...
Korrekt.
Er flere land som har mange gønnere i forhold til befolkningstall, uten at antall mord begått med skytevåpen er i nærheten av USA sine tall.

Number of guns per capita by country
List of countries by firearm-related death rate

Skytevåpnene er ikke problemet.
Hadde ikke skytevåpen eksistert, hadde det vært knivepisoder, bombeepisoder eller giftepisoder... eller kanskje syreepisoder.

Uansett hvilket verktøy er det personen bak gjerningen man må fokusere på.
Ikke hvilket verktøy h*n brukte.

Om vi hadde fått en skolemassakre med en fyr som løp rundt og sprayet f.eks. Ricin-gass på folk iført gassmaske, så hadde man vel begynt å fokusere på å forby gassmasker også...

Man vil alltid finne en måte å skade andre, hva man bruker for å utføre volden er irrelevant. Det er mennesket bak som er problemet.

USA som samfunn har flere kompliserte samfunnsproblemer som dyrker fram skoleskytere. Og ingen gidder å finne ut hva som er årsaken, fordi metalldetektorer på skoler og forbud for skytevåpen er enklere og gir også staten mer makt.

Blir interessant å se hvor langt dette går... Enten ender man opp med alt for mange gale mennesker som er fulle av hat, eller så skjønner noen at problemet må løses på en annen måte enn forbud og rannsakelser.

Hvilken rettning er man mest tjent med? Og hvem bestemmer hvilken rettnig man skal velge?
Virker litt som en slags domino effekt spør du meg.
Blir bare flere og flere av skolemassakrene.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Korrekt.
Er flere land som har mange gønnere i forhold til befolkningstall, uten at antall mord begått med skytevåpen er i nærheten av USA sine tall.
Skytevåpnene er ikke problemet.
Vis hele sitatet...
Som nevnt ovenfor så bør man ta hensyn til hva slags våpen som regnes med. Å sammenligne Ak-47 og andre maskinvåpen med jaktrifler forteller ingenting.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Hadde ikke skytevåpen eksistert, hadde det vært knivepisoder, bombeepisoder eller giftepisoder... eller kanskje syreepisoder.
Vis hele sitatet...
I stedet for å kaste ut slike spekulasjoner så kan du da bare se på empirisk bevis. For det du sier her er at kriminaliteten er den samme, eneste forskjellen er hva slags våpen som blir brukt. Et eksempel ville da vært Australia, har vold med andre våpen økt nok til å kompansere for reduksjonen av vold med skytevåpen?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Uansett hvilket verktøy er det personen bak gjerningen man må fokusere på.
Ikke hvilket verktøy h*n brukte.
Vis hele sitatet...
Ideen her er at uten verktøyet å ville ikke handlingen vært mulig.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Om vi hadde fått en skolemassakre med en fyr som løp rundt og sprayet f.eks. Ricin-gass på folk iført gassmaske, så hadde man vel begynt å fokusere på å forby gassmasker også...
Vis hele sitatet...
Et idiotisk argument på linje med argumentet at vann bør forbys fordi folk drukner.
Villager slashes 22 kids with knife at elementary school gates in China

There was a particular string of knife attacks against schoolchildren across the country in early 2010 that killed nearly 20 and wounded more than 50.
Vis hele sitatet...
Forbyr du skytevåpen og pistoler finner man bare andre måter.
Forbud mot verktøy løser ingenting.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Villager slashes 22 kids with knife at elementary school gates in China



Forbyr du skytevåpen og pistoler finner man bare andre måter.
Forbud mot verktøy løser ingenting.
Vis hele sitatet...
Hvor mange døde? Hvor mange incidenter måtte til for å ta livet av 22 barn? Hvor mye lettere er det å stanse en som angriper med kniv hvis man har tilgang på stoler ol.?
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hvor mange døde? Hvor mange incidenter måtte til for å ta livet av 22 barn? Hvor mye lettere er det å stanse en som angriper med kniv hvis man har tilgang på stoler ol.?
Vis hele sitatet...
Alright.
Forby pistoler.

Nå har du et nytt problem: skolemassakrer med kniv hvor i snitt 10 blir alvorlig skadd og 2 dør.

Skal du fortsatt å forby ting? Eller prøve å finne ut hvorfor disse menneskene begynner å angripe barn?
Sist endret av Turbolego; 15. desember 2012 kl. 18:35.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Forbyr du skytevåpen og pistoler finner man bare andre måter.
Forbud mot verktøy løser ingenting.
Vis hele sitatet...
23 skadet og ingen drept.

Tenk deg om han hadde hatt to pistoler og en rifle her.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Alright.
Forby pistoler.

Nå har du et nytt problem: skolemassakrer med kniv hvor i snitt 10 blir alvorlig skadd og 2 dør.

Skal du fortsatt å forby ting? Eller prøve å finne ut hvorfor disse menneskene begynner å angripe barn?
Vis hele sitatet...
Meningen med å ha en restriktiv våpenpolitikk er ikke troen at det vil forhindre personer som ønsker å skade andre, disse menneskene vil alltid finne en måte. Ideen bak dette er å sørge for at når disse personene vil skade andre at våpene som de har tilgjengelig vil gjøre minimal skade.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Alright.
Forby pistoler.

Nå har du et nytt problem: skolemassakrer med kniv hvor i snitt 10 blir alvorlig skadd og 2 dør.

Skal du fortsatt å forby ting? Eller prøve å finne ut hvorfor disse menneskene begynner å angripe barn?
Vis hele sitatet...
Fin stråmann. Jeg tror det er flere tiltak som er nødvendig for å ordne opp i problemet, deriblant psyisk helsevesen, varslekultur rundt folk med alvorlige problemer og redusert tilgang på våpen.

Hvis vi går fra massakrer hvor et tosifret antall barn blir massakrert til massakrer hvor to blir drept har vi ikke et "nytt problem". Vi har signifikant redusert problemet.

Kanskje vi skal legalisere flammekastere og selge de over disk på REMA? Folk finner jo en måte å drepe folk på og flammekastere er en fin hobby.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Fin stråmann. Jeg tror det er flere tiltak som er nødvendig for å ordne opp i problemet, deriblant psyisk helsevesen, varslekultur rundt folk med alvorlige problemer og redusert tilgang på våpen.

Hvis vi går fra massakrer hvor et tosifret antall barn blir massakrert til massakrer hvor to blir drept har vi ikke et "nytt problem". Vi har signifikant redusert problemet.

Kanskje vi skal legalisere flammekastere og selge de over disk på REMA? Folk finner jo en måte å drepe folk på og flammekastere er en fin hobby.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at det er tilsynelatende for lite fokus på å finne ut hvorfor folk begynner å angripe barn og isteden fokus på forbud og rannsakelser.

Det finnes andre måter som tar det beste fra begge verdner.

Strengere kontroll på våpen, ikke nødvendigvis forbud og økt fokus på å finne ut hvilke sosiale problemer som dyrker fram skolemassakre, vil kunne redusere antall massakre og dødsfall i slike massakre mer enn bare forbud og rannsakelser alene.