Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 6256
Finnes det studier som beviser at utenlandske studenter jobber hardere/har bedre skoler / får bedre resultater enn Norske studenter? Er så lei av at alle snakker om at de internasjonale studentene gjør det såå mye bedre enn de norske ved høgskoler og universiteter i Norge..

De fleste unge i dag tar høyere utdanning, og jeg mener at norske studenter er gode i verdensklassen, særlig når det gjelder lengre utdanning.

Tall fra samordnaopptak viser også at det var rekordsøknad i år ved høgskoler/universitet.
De beste universitetene i verden finnes ikke i Norge for å si det sånn. Heller ikke de smarteste studentene. Men det er det jo ingen som forventer heller. Det er forskjell på Harvard, MIT, eller beijing university, i forhold til NTNU, de førstnevnte skolene tar imot folk fra hele verden, de smarteste blant jordas befolkning. Det er mange flinke folk på ntnu, men det blir ikke det samme. Mange utenlandske studenter jobber nok hardere også, men er det så rart da? De kommer fra fattige land hvor utdannelse er et must for å klare seg i en syk verden, herjet av en finanskrise som folk i Norge knapt tenker over. Skolesystemene i de fleste land før universitetet, er nok jevnt over hardere også på verdensbasis enn i Norge. Så på en måte vil jeg si at utlendinger må ha jobbet mer enn nordmenn, men det finnes da kinesere som er late og dårlige i matte, akkurat som det finnes arbeidssomme nordmenn. Så det finnes unntakk fra mytene.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Mange utenlandske studenter jobber nok hardere også, men er det så rart da? De kommer fra fattige land hvor utdannelse er et must for å klare seg i en syk verden, herjet av en finanskrise som folk i Norge knapt tenker over. Skolesystemene i de fleste land før universitetet, er nok jevnt over hardere også på verdensbasis enn i Norge.
Vis hele sitatet...
Har du bevis/kilder som sier at utenlandske studenter jobber "hardere" enn norske?
http://www.imo-official.org/results.aspx

Kompetitiv matematikk som stimulerer ungdommer fra 11-18 år i matematikk. Selv om Bulgaria og Ungarn bare har noen få millioner flere innbyggere enn Norge, så blir Norge rævkjørt hardt hvert år av disse landene. Det er det trolig det samme med kjemi og fysikk, men der er det vanskelig å fatte en enkel oversikt over dette.
@ Fritenker; hvordan kan du si det du sier om NTNU? Går du på NTNU selv så du _vet_ dette?

Etter min mening er hverken MiT, Yale, London School of Economics, Harvard, Cambridge, whatever annet, totalt usammenlignbart med NTNU. NTNU er en offentlig skole, med gratis skolegang. NTNU utdanner meget bredt, og er således Norges nest største universitet med drøyt 20K studenter. NTNU er for "alle" - selv om det er mange elitemiljøer der også.

Selv om dette universitetet (ja - jeg går på det) ikke er titt og ofte i verdenstoppen når det gjelder ymse rankinger, så må du huske på kriteriene de rankes på er fryktelig vriene for et allment, offentlig og "gratis" universitet. FOr øvrig har NTNU ordentlige elitemiljøer i nanoteknologi(nano), fysikk og matematikk (FysMat), industriell økonomi &teknologiledelse(indøk), teknisk kybernetikk("kyb"), marin teknikk og petroleumsteknikk - på Gløshaugen, + , i finansiell økonomi, politisk økonomi og profesjon psykologi(propsyk) på Dragvoll. Disse 9 nevnte studieretningene, 3 på Dragvoll, 6 på Gløsh. har alle elementer av det jeg vil kalle verdensklasse hos seg.

Også ikke glem, andre gode norske læresteder (på sitt spesielle felt først og fremst), som f.eks UiO og NHH er også delvis sammenlignbare med "det store" fra utlandet - spes mt.p at de er fryktelig mye mindre finansierte enn f.eks si MiT eller Harvard.
Delvis sammenlignbare når det gjelder tilbudet, forelesere og at det forskes en del. NHH er for øvrig en av de virkelig bedre økonomiskolene i Europa.

.......
Edit; er hverken; mente (...) etter min mening er hverken..MiT...
Sist endret av aeon_illuminate; 6. september 2012 kl. 00:56.
Jeg studerer ved 4. årskull på Petroleumsteknisk Senter ved NTNU, og jeg vil gjerne påpeke at jeg aldri har vært borti en internasjonal student som ligger på par med en av 'oss'. Enten de er fra Australia, Nicaragua, Brasil, Nigeria, Oman osv. Jeg opplever det som grusomt å måtte jobbe på prosjekter med en som har tatt brorparten av graden sin ved et annet universitet, da de ligger milevis bak oss i teoretisk kunnskap. Dette er selvfølgelig kun retorisk bevis, og er således svært lite verdt, men min erfaring er at de fleste av 'oss' har meget godt grunnlag innenfor ingeniørfag.

Tilbakemeldingene jeg har fått fra folk jeg kjenner som har tatt studier i USA (ved f.eks CSM, Texas A&M, Stanford, Berkley, UCLA osv) er at det er ekstremt mye lettere å oppnå gode karakterer ved disse universitetene. Forskjellen er at det norske systemet kun vektlegger eksamen + eventuelle prosjekt / øvingsopplegg når karakter fastsettes (vanligvis i en 75/25 % fordeling), mens andre universiteter ofte vektlegger trynefaktor + mange fler deleksamener. Man har med andre ord et mye bredere karaktergrunnlag, hvor enkeltelementene er mye lettere å mestre.

Min erfaring er at det er en myte at norske studenter er så forbanna late.
Jeg er også Siv.Ing fra NTNU, og jeg er også overbevist om at studentene der holder høy standard. Flere av vennene mine har tatt ekstra mastergrader etterpå, bl.a. på MIT og Berkley, og de har alle gått fra middelmådige karakterer på NTNU til toppkarakterer der. Mitt inntrykk er at nivået på de tekniske fagene i Norge er generelt fra bra til ok, imens på humaniora fagene i Norge er vi under snittet.

Når universiteter rankes må man huske på at det går mye på publiseringer forskerene der har hatt, og det er vi defintivt ikke like gode som vi kunne vært. På nivå med USA kommer vi aldri til å komme så lenge vi holder på modellen av at alle professorene faktisk skal undervise (noe jeg håper vi gjør) og vi ikke blir flinkere til sprøyte ekstrebevilgninger på professorene som får ekstra-ordinære resultater.

Ellers, i alle studier må man finne en balanse mellom disiplin og kreativitet. I Norge har vi generelt mindre fokus på disiplin enn, vel, alle andre. Dette mistenker jeg faktisk er en stor del av grunnen til at vi faktisk gjør det bra på høyere nivå i tekniske fag, fordi kreativitet er høyt undervurdert der. Case in point: kan noen gi med en generell oppskrift på hvordan løse en ligning? Å lære reglene krever disiplin, men å lære hvordan benytte reglene på et nytt tilfelle er en øvelse i kreativitet. Der er vi flinke, og etter min erfaring, ligger langt foran absolutt alle andre.

Dette som gir oss styrken i de tekniske fagene, tror jeg også er svakheten vår ved humaniora-fagene. De har et generelt lavt fokus på disiplin i utgangspunktet, og med enda mindre disiplin, ender man opp med viss-vass/anything goes.. professorer som har meninger og som forlanger at alle skal ha samme mening, uten at denne nødvendigvis er forankret i forskning.

Jeg jobbet en stund på NTNU, og kan ærlig si at hver eneste professorer jeg møtte der var av typen som metaforisk ståpikk hvis han fikk et resultat han ikke forventet på et forsøk/prosjekt: "Hva har jeg misforstått? Hvorfor tok jeg feil? Er dette noe jeg kan skrive paper på???". Mitt generelle inntrykk av humaniora er at de har nøyaktig motsatt holdning: "Dette forsøket fikk et annerledes resultat enn jeg forventet, så da har jeg gjort noe feil. Da får jeg prøve på noe annet."
DumDiDum, du nevner at humaniora mangler altfor mye disiplin. Jeg vil bare nevne at humaniora er en mindre del av NTNU(trass en rel. stor studentmasse), og at de samfunnsvitenskapelige fagene, som du ikke har nevnt, er vel så store om ikke større.

Min erfaring med økonomiske studier ved NTNU(som ligger på forskjellig sett og vis midt mellom realfag og de 'mykeste' fagene), er at de nettopp har en ganske god blanding av nettopp kreativitet og disiplin. Og jeg stiller meg helt enig i at utenlandske studenter er som regel ikke faglig dyktigere enn sine norske kollegaer, og ikke minst følgende (-som vi fikk bekreftet av næringsminister Giske under en konferanse i Sentralbygget i april): ferdigutdannete norske økonomer og ingeniører er langt mer "klare" enn sine kinesiske eller indiske motstykker mt.p en utfordrende jobb i en stort selskap... Der de norske kandidatene ofte kunne gå rett inn, måtte de asiatiske settes på 'opplæring en stund'.

M.a.o, jeg synes faktisk det norske utdanningssystemet som regel setter kvalitet foran kvantitet. Går du på jæskla bra skoler i Norge, så har du noe som absolutt kan måle seg litt med 'de store skolene' fra utlandet. Og, gjeldende humaniora, da er ikke akkurat NTNU den beste plassen i Norge i å utdanne seg i humanistiske fag, finnes mye bedre alternativer i andre byer..
Sist endret av aeon_illuminate; 6. september 2012 kl. 08:32.
Jeg mente humaniora generelt i Norge. Å dømme humaniora for greiene oppe på Dragvoll hadde vært litt vel trangsynt .. mye hyggelig mennesker og bra damer der oppe dog.

Uansett, jeg mener det helt seriøst. Når jeg reiser rundt, så møter jeg mye utenlandske samfunnstudenter som er ute på prosjektturer.. og de er kort og godt gjennomgående mindre forutinntatte og mer oppegående enn nordmenn jeg møter. Særlig Nederland virker som er innmari gode på balansen mellom friheten til å ha meninger og begrunne dem skikkelige i humanoria.. amerikanere er heller ikke så ille på det, da de er mer kompetetive og lar ikke hverandre slippe unna med like mye som folk gjør hjemme.

Selvfølgelig er det fryktelig vanskelig å trekke brede konklusjoner fra personlige erfaringer, men når de personlige erfaringene er mange nok, og stemmer godt overens med det lille man har av data (norske professorer i humaniora har meget lav siteringsgrad utenfor Norge, samt hjernevask som er rent anekdotisk, men fortsatt skremmende) så mener jeg at man kan begynne å ha berettigede meninger.
Wow,ifølge denne tråden er ikke norge bare best i vinteridrett, vi er også de beste akademisk på universitetsnivå. ble mye mer stolt av å gå på ntnu nå i allefall.
Hva er vitsen med å være smartest når man bare trenger å være smart?
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Hva er vitsen med å være smartest når man bare trenger å være smart?
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med å tjene 2mill i året når 400k lett dekker mine utgifter?
Sist endret av Bombasa; 6. september 2012 kl. 15:17.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Hva er vitsen med å være smartest når man bare trenger å være smart?
Vis hele sitatet...
Det er ingen som tvinger deg til å tenke, men da får du ta konsekvensene.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Hva er vitsen med å være smartest når man bare trenger å være smart?
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med å poste på denne tråden når du ikke har noe som helst relevant å komme med? -Vi skrev til hverandre her om utdanning, forskjellige meninger og forskjellige erfaringer har vi utvekslet, hvertfall litt da. Hva kom du med?

Kanskje heller ta hoppfart og drite i å poste innlegg der du ikke bidrar ?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hva er vitsen med å tjene 2mill i året når 400k lett dekker mine utgifter?
Vis hele sitatet...
Og de rikeste personene i verden gikk på de beste universitetene? Nei.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Og de rikeste personene i verden gikk på de beste universitetene? Nei.
Vis hele sitatet...
De rikeste personene i verden er ikke blitt rike pga utdannelsen sin heller da.
De har skapt store bedrifter og konserner med å handle riktig og gjort mange gode valg opp igjennom.
Bill Gates og Apples Steve jobs starter jo begge på gulvet.

Når det er sagt så har en kar med mastergrad fra Harvard/MIT mye bedre sjanser for å få seg en kosejobb kontra Kåre Kålrabi som har mastergrad fra hillbilly universitet i indre båtsfjord.

Jeg går nå bachelor i Mikro -og nanoteknologi ved høyskolen i Vestfold. Vi sliter med å få jobb på grunn av NTNU som har samme type linje, men skolen er rett og slett bedre. NTNU har cirka 1000+ søkere vært år på nanolinja. HiVe har 20-40.

Bedre skole = flere og som oftest bedre muligheter etter utdannelsen med tanke på jobb.
Sist endret av Bombasa; 6. september 2012 kl. 15:58.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Og de rikeste personene i verden gikk på de beste universitetene? Nei.
Vis hele sitatet...
Bill Gates gikk på Harvard.
Warren Buffett gikk på Columbine Business School.
Bernard Arnault gikk på École Polytechnique.
Larry Ellison gikk på University of Chicago.
Stefan Persson gikk på University of Stockholm.

Hentet ut fra top 10 rikeste personer 2012 fra wikipedia. De fem andre er dropouts, eller kommet fra mer beskjedne universiteter.

EDIT: Endret inn Stefan Persson, jeg vet ikke hvordan folk oppfatter universitetet han gikk på.
Sist endret av complex; 6. september 2012 kl. 16:01.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Og de rikeste personene i verden gikk på de beste universitetene? Nei.
Vis hele sitatet...
Bill Gates studerte ved Harvard University før han fant ut at Windows-prosjektet var verdt mer enn den foreløpige utdannelsen.

Mukesh Ambani fullførte utdannelsen sin ved Mumbai University, ikke akkurat småtterier.

Vi kan finne mange eksempler med rikfolk som har god utdannelse, vi kan også finne mange som har begynt på et prosjekt rett fra "videregående." Dermed blir både påstanden om at de gikk på de beste universitetene og en motsatt påstand feil. Noen har veldig god utdannelse, fra gode universiteter i verdensklassen, noen har lite utdannelse.
Det jeg ville frem til var at man kunne oppnå gode resultater uten verdens beste utdanning.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Det jeg ville frem til var at man kunne oppnå gode resultater uten verdens beste utdanning.
Vis hele sitatet...
Man kan selvfølgelig overleve helt fint uten høyere utdanning, eller med en høyere utdanning fra et heller ukjent universitet.

Det betyr ikke at det er fordeler med høyere utdanning fra de bedre skolene.
Du står MYE bedre stilt som jobbsøker og er mer ettertraktet til de bedre stillingene.

EDIT:
Hvor gammel er du ExoticSamie1?
Sist endret av Bombasa; 6. september 2012 kl. 17:29.
Men en god utdannelse er uansett på ingen måte negativ, så ha er problemet?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Men en god utdannelse er uansett på ingen måte negativ, så ha er problemet?
Vis hele sitatet...
Si du har to tvillinger. Han ene er svartruss og går rett ut i full jobb som 18 åring mens han andre går allmenne og videre på mastergrad.

Når bror nummer to er ferdig utdannet så sitter han igjen med en mastergrad, masse studiegjeld og ingen arbeidserfaring, mens han andre broren allerede har tjent 5-6 årslønner og har masse arbeidserfaring og har steget endel i lønn siden starten.

Ikke direkte negativt, men det er endel som ikke tenker over at studietiden betyr ikke direkte tapt inntekt, men heller en inntekt man kunne ha hatt hvis man ikke gikk på skole. Derimot når dem begge runner 40 så har nok pipa fått en annen lyd..
Sist endret av Bombasa; 6. september 2012 kl. 17:38.
Nå kan du nå jobbe mens du studerer.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Si du har to tvillinger. Han ene er svartruss og går rett ut i full jobb som 18 åring mens han andre går allmenne og videre på mastergrad.

Når bror nummer to er ferdig utdannet så sitter han igjen med en mastergrad, masse studiegjeld og ingen arbeidserfaring, mens han andre broren allerede har tjent 5-6 årslønner og har masse arbeidserfaring og har steget endel i lønn siden starten.

Ikke direkte negativt, men det er endel som ikke tenker over at studietiden betyr ikke direkte tapt inntekt, men heller en inntekt man kunne ha hatt hvis man ikke gikk på skole. Derimot når dem begge runner 40 så har nok pipa fått en annen lyd..
Vis hele sitatet...
Mange som studerer har jo også en deltids jobb dem tjener greit på? Men en som er i fult arbeid vil jo tjene mer enn dem.

Er 16.
Sist endret av ExoticSamie1; 6. september 2012 kl. 17:47.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Nå kan du nå jobbe mens du studerer.
Vis hele sitatet...
En fulltidsjobb forsiden av et fulltidsstudie?
Det tviler jeg på at det er mange som klarer du..

Det normale er vel tilfeldig helgejobb i kassa på den lokale matbutikken, men pengene derifra er ikke akkurat noe å rope hurra for.
Ikke i nærheten nok til å kunne sammenlignes hva en elektriker tjener etter 4-5 år i arbeid iallefall.
Sist endret av Bombasa; 6. september 2012 kl. 17:48.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
En fulltidsjobb forsiden av et fulltidsstudie?
Det tviler jeg på at det er mange som klarer du..

Det normale er vel tilfeldig helgejobb i kassa på den lokale matbutikken, men pengene derifra er ikke akkurat noe å rope hurra for.
Ikke i nærheten nok til å kunne sammenlignes hva en elektriker tjener etter 4-5 år i arbeid iallefall.
Vis hele sitatet...
Regner med at den som studerer ikke kun gjør det for pengene, og om du har en god utdannelse tjener du nok fort inn igjen det tapte.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Regner med at den som studerer ikke kun gjør det for pengene, og om du har en god utdannelse tjener du nok fort inn igjen det tapte.
Vis hele sitatet...
Den som studerer og jobber helgejobb forsiden av gjør det selvfølgelig kun for pengene. Arbeidserfaring teller selvfølgelig inn som en bonus, men ingen hadde noengang giddet det om ikke han fikk penger for det også.
Hvorfor ellers skulle han sitte å slite i kassa på Rema når han om et par år til er ferdig utdannet og kan gå rett inn i en stilling som gir 350-450k i året?

Nå tenker jeg da på normale helgejobber som ikke går i regi av skolen. Utplasseringer og avtaler med bedrifter regner jeg ikke med her, men vet det er endel masterstudenter som allerede jobber for bedrifter og har blitt ''lovet fast stilling'' etter studiene er ferdig.


Sitat av Sinken Vis innlegg
og om du har en god utdannelse tjener du nok fort inn igjen det tapte
Vis hele sitatet...
Det tar nok en god del år før han har tjent inn 5 tapte årslønner og nedbetalt studiegjelden som ofte ligger på rundt 4-500k.
Sist endret av Bombasa; 6. september 2012 kl. 17:58.
Tenker ikke på helgejobb, men studiet.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
De fleste unge i dag tar høyere utdanning, og jeg mener at norske studenter er gode i verdensklassen, særlig når det gjelder lengre utdanning.
Vis hele sitatet...

Nei dette stemmer ikke. I USA og Kina og Korea og Japan studerer de 100 ganger høyere. Sikkert RUssland og Tyskland også. Og de fleste land som ikke er Norge.

http://www.youtube.com/watch?v=sC_sNhWR7j8
Sist endret av Flaskeposten; 6. september 2012 kl. 18:24.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Nei dette stemmer ikke. I USA og Kina og Korea og Japan studerer de 100 ganger høyere. Sikkert RUssland og Tyskland også. Og de fleste land som ikke er Norge.

http://www.youtube.com/watch?v=sC_sNhWR7j8
Vis hele sitatet...
Bare fordi stresset rundt enkelteksamener er høyere så betyr ikke det at kvaliteten på utdanningen er god. India har f.eks. mange som studerer veldig hardt, og lenge tenkte man at alt kom til å bli outsourcet dit, men nå viser det seg at utdanningen de fleste tar ikke på langt nær holder vestlig standard.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Bare fordi stresset rundt enkelteksamener er høyere så betyr ikke det at kvaliteten på utdanningen er god. India har f.eks. mange som studerer veldig hardt, og lenge tenkte man at alt kom til å bli outsourcet dit, men nå viser det seg at utdanningen de fleste tar ikke på langt nær holder vestlig standard.
Vis hele sitatet...
De landene pleier å være best i fysikk og matematikk. Se på silicon valley, flesteparten der er utlendinger. Universiteter i Oslo ligger noe slikt som på 73.plass på en ranking, på de fleste andre ligger det på 100-120.

Poenget med den videoen er at disse landene tar utdanning blodig seriøst. Kun i Norge kan man ha fyll og fanteri før avgangs examen.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
De landene pleier å være best i fysikk og matematikk. Se på silicon valley, flesteparten der er utlendinger. Universiteter i Oslo ligger noe slikt som på 73.plass på en ranking, på de fleste andre ligger det på 100-120.

Poenget med den videoen er at disse landene tar utdanning blodig seriøst. Kun i Norge kan man ha fyll og fanteri før avgangs examen.
Vis hele sitatet...
Rankinger skal man ta med en klype salt. De favoriserer ofte store universiteter, og måler ofte mange forskjellige ting som ikke nødvendigvis påvirker f.eks. situasjonen som student. Eksempelvis vektlegges publikasjoner ofte tungt, men noen miljøer i f.eks. USA har et fokus som gjør at de pumper ut 10-20 publikasjoner i året på enkeltstykker med forskning, som kun er der for rankingens del. Forskningen hadde vært mye bedre vitenskaplig sammenfattet til to-tre artikler... Hva slags strategi som brukes har svært lite å si for kvaliteten for studenter (og kanskje særlig på undergrad-nivå, som er mest aktuelt i denne diskusjonen)

Sør-Korea har en eneste eksamen som avgjør universitetsopptak slik jeg forstår det. I Norge har vi mange delvurderinger, hvor eksamen er en forholdsvis liten bit av det store bildet. Det er klart at andre land er bedre i fysikk og matematikk enn oss i forhold til et statistisk gjennomsnitt, selv om vi har forskning på toppnivå i Norge: Problemet er at jeg ikke tror dette har noe med enkelteksamenen å gjøre. Vi har flere delvurderinger, de har kun en. Det er klart dette er enormt stressende for elevene og neppe egnet til å finne de beste talentene. Jeg driver med internasjonal forskning innen nettopp realfag og jeg tror neppe jeg hadde gjort det ekstremt bra på en sånn test med det stressnivået de har der borte.

Et annet problem med utdanning generelt er at man ofte fokuserer på ting som kan testes. I realfag går det veldig ofte på algoritmisk gjennomføring av regnestykker og lignende, men i virkeligheten har dette kun begrenset relevans i forhold til evnen til å formulere problemstillinger og samarbeide.
http://www.youtube.com/watch?v=ZP2YIZcMecI

Sørkoreanske studenter jobber hardere enn norske elever tror jeg i allefall.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Regner med at den som studerer ikke kun gjør det for pengene, og om du har en god utdannelse tjener du nok fort inn igjen det tapte.
Vis hele sitatet...
Jeg tar faktisk og påstår desverre dét at du aldri i ditt liv har studert før, eller vært avhengig av Lånekassa. Hadde du vært dét, hadde du nok neppe skrevet den setningen der som jeg nå siterer.

Sitat av Fritenker Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=ZP2YIZcMecI

Sørkoreanske studenter jobber hardere enn norske elever tror jeg i allefall.
Vis hele sitatet...
Absolutt så gjør de det. Bare se deg rundt om i Ntnu'sine lesesaler, hvem sitter der dritseint på kvelden la oss si en fredagskveld f.eks..?

Men; en annen ting er hvor faglig dyktige de blir, eller hvor godt de klarer å implementere denne ensidige teorien som dem har banket inn med timelang pugging midt i semesteret - til praktisk og konkret nytte, i jobb -eller prosjekt-sammenheng....

Regnestykker fra mattebøkene er de særs gode på , til eksempel.
Sist endret av aeon_illuminate; 7. september 2012 kl. 00:12.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=ZP2YIZcMecI

Sørkoreanske studenter jobber hardere enn norske elever tror jeg i allefall.
Vis hele sitatet...
Dessverre for disse studentene så får de lite utbytte av det totalt sett. Forskning viser jo at hvis man får for lite hvile så går det direkte ut over hjernen, og man er like langt.

Forresten så har jeg hørt at kinesiske studenter i utlandet jukser som bare det. De bruker masse energi på å jukse seg til topps, og er notorisk upålitelige. Ikke rart Kina kun klarer å kopiere vestlige produkter i stedet for å komme med egne innovasjoner.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dessverre for disse studentene så får de lite utbytte av det totalt sett. Forskning viser jo at hvis man får for lite hvile så går det direkte ut over hjernen, og man er like langt.

Forresten så har jeg hørt at kinesiske studenter i utlandet jukser som bare det. De bruker masse energi på å jukse seg til topps, og er notorisk upålitelige. Ikke rart Kina kun klarer å kopiere vestlige produkter i stedet for å komme med egne innovasjoner.
Vis hele sitatet...
Det er mye juks i kina, har en kinesisk vennine som går på oxford, hun forteller at det er mye korrupsjon. Men kina har masse ny teknologi også. Hvem er blant de beste i verden på fornybar energi? Kina gjør det stort innenfor solcelle industrien foreks. Alle som har gått på ntnu har vel hørt om koking av øvinger også.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg tar faktisk og påstår desverre dét at du aldri i ditt liv har studert før, eller vært avhengig av Lånekassa. Hadde du vært dét, hadde du nok neppe skrevet den setningen der som jeg nå siterer.



Absolutt så gjør de det. Bare se deg rundt om i Ntnu'sine lesesaler, hvem sitter der dritseint på kvelden la oss si en fredagskveld f.eks..?

Men; en annen ting er hvor faglig dyktige de blir, eller hvor godt de klarer å implementere denne ensidige teorien som dem har banket inn med timelang pugging midt i semesteret - til praktisk og konkret nytte, i jobb -eller prosjekt-sammenheng....

Regnestykker fra mattebøkene er de særs gode på , til eksempel.
Vis hele sitatet...
Men er ikke synet deres på kinesiske studenter ganske steorotypt nå? Faren min tok doktorgraden med en kineser, han var blant de mest kreative han har møtt, bortsett fra en svenske ^^
Jeg tror jeg kommer til å tjene betydelig bedre enn en svartruss, og selv om jeg ikke gjør det, så er jeg fornøyd med å ta høyere utdanning. Ikke bare fordi det vil gi høyere lønn, men mer spennende jobber, og ikke minst har jeg faktisk peiling på hva jeg snakker om når jeg uttaler meg om diverse samfunssmessige temaer.

Husk også på at en snekker (f.eks.) gjerne må tidligere ut av arbeidslivet, fordi det er krevende fysisk arbeid han driver med
Sist endret av vikke123; 7. september 2012 kl. 02:24.
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Jeg tror jeg kommer til å tjene betydelig bedre enn en svartruss, og selv om jeg ikke gjør det, så er jeg fornøyd med å ta høyere utdanning. Ikke bare fordi det vil gi høyere lønn, men mer spennende jobber, og ikke minst har jeg faktisk peiling på hva jeg snakker om når jeg uttaler meg om diverse samfunssmessige temaer.

Husk også på at en snekker (f.eks.) gjerne må tidligere ut av arbeidslivet, fordi det er krevende fysisk arbeid han driver med
Vis hele sitatet...
Men en som går f.eks TIP osv. > Lærling > Påbygg, så ingeniørstudier. Vil bli bedre kvalifisert til enkelte ingeniørjobber enn det du gjør visst dere tar samme studie.

En som går yrkesfaglig kan også begynne offshore og tjene mye mer enn det du kommer til å gjøre.
Sist endret av ExoticSamie1; 7. september 2012 kl. 16:00.
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Jeg tror jeg kommer til å tjene betydelig bedre enn en svartruss, og selv om jeg ikke gjør det, så er jeg fornøyd med å ta høyere utdanning. Ikke bare fordi det vil gi høyere lønn, men mer spennende jobber,
Vis hele sitatet...
Et punkt jeg glemte å nevne tidligere som er positivt med tanke på høyere utdanning er som du sier her, spennende jobber.

En sivilelektroingeniør har jo et utrolig bredt marked hvor han kan søke jobb.
Han har mye mer frihet til å velge en jobb han syntes er spennende kontra
svartruss elektrikeren som ikke på langt nær har like mange arbeidsmuligheter.

Ingeniøren har vel også mye større sjanse til å stige høyere opp i gradene kontra eletrikeren. Å være prosjektleder for et stort prosjekt med kanskje 40-50 mennesker under seg er noe ingeniøren kan få til, men en vanlig elektriker vil nok slite med å komme så høyt opp i gradene uten høyere utdannelse med mindre han lager eget firma som gjør det meget bra.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Et punkt jeg glemte å nevne tidligere som er positivt med tanke på høyere utdanning er som du sier her, spennende jobber.

En sivilelektroingeniør har jo et utrolig bredt marked hvor han kan søke jobb.
Han har mye mer frihet til å velge en jobb han syntes er spennende kontra
svartruss elektrikeren som ikke på langt nær har like mange arbeidsmuligheter.

Ingeniøren har vel også mye større sjanse til å stige høyere opp i gradene kontra eletrikeren. Å være prosjektleder for et stort prosjekt med kanskje 40-50 mennesker under seg er noe ingeniøren kan få til, men en vanlig elektriker vil nok slite med å komme så høyt opp i gradene uten høyere utdannelse med mindre han lager eget firma som gjør det meget bra.
Vis hele sitatet...
Men visst svartruss elektrikeren bestemmer for å ta elektroingeniør utdanning vil han bli mer aktuel igjen.
Men da har han jo tatt høyere utdannelse.
Lol, ikke denne diskusjonen igjen. Fagbrev vs ingeniør/siving.

Jeg er hvertfall utrolig glad jeg tar en master istedenfor et fagbrev Studielivet er også utrolig konge, ville ikke byttet det ut mot noe (tror jeg)
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Og de rikeste personene i verden gikk på de beste universitetene? Nei.
Vis hele sitatet...
Nei men man har mer sjans for å tjene en mill i året hvis du har tatt god utdannelse enn hvis man begynner å jobbe som 16 åring.

Hvor mange personer tror du ikke har prøvd på det samme som Steve Jobs og Bill Gates og feilet?
Jeg går siste året i en bachelor på deltid. Jobbet 50% ved siden av de siste 3 årene. Utdanning er åpenbart noe som ikke gir umiddelbar gevinst. Min venn som jeg tok fagbrev samtidig som meg tjener idag 500k+ har idag ett flott nyoppuset hus med utleiedel, sportsbil til halv mill og lever singellivet fullt ut. Jeg og samboern sitter i 45kvm leilighet som vi leier, jeg har 100k i gjeld til lånekassen da inntekten ikke gjorde det mulig og overleve uten. Det vil ta laaang tid for meg og ta igen dette forspranget. Og faget min utdanning er rettet inn mot gjør det usansynelig og tjene stort mer enn hva han gjør. Og imellomtiden har han betalt ned halvparten av hva dagens verdivurdering ligger på.. Av og til angrer jeg på at jeg ga opp inntekten for skolebenken.
Jeg går vel VG2 IT nå. Men vil heller gå påbygg kontra å gå ut i lære neste år.
Siden folk allerede diskuterer penger og økonomi.

Nå er det vel sånn i Norge at man egentlig ikke tar utdanning for å bli rik og få god lønn - da man tjener meget godt allerede etter videregående om man velger riktig studieretning der. I stede studerer man vel heller for å få finne en jobb men synes er spennende?
Sitat av etse Vis innlegg
Siden folk allerede diskuterer penger og økonomi.

Nå er det vel sånn i Norge at man egentlig ikke tar utdanning for å bli rik og få god lønn - da man tjener meget godt allerede etter videregående om man velger riktig studieretning der. I stede studerer man vel heller for å få finne en jobb men synes er spennende?
Vis hele sitatet...
Jeg velger å studere for å drive med noe jeg vil og syntes er spennende. Og for å beholde deltidsjobben.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Men er ikke synet deres på kinesiske studenter ganske steorotypt nå? Faren min tok doktorgraden med en kineser, han var blant de mest kreative han har møtt, bortsett fra en svenske ^^
Vis hele sitatet...
At det er mye juks blant kinesere betyr ikke at alle er slik. Det finnes alltid unntak som bekrefter regelen.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Å være prosjektleder for et stort prosjekt med kanskje 40-50 mennesker under seg er noe ingeniøren kan få til
Vis hele sitatet...
Hva om man ikke vil sitte med 40-50 mennesker under seg, men heller vil gjøre jobben selv?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Den som studerer og jobber helgejobb forsiden av gjør det selvfølgelig kun for pengene. Arbeidserfaring teller selvfølgelig inn som en bonus, men ingen hadde noengang giddet det om ikke han fikk penger for det også.
Hvorfor ellers skulle han sitte å slite i kassa på Rema når han om et par år til er ferdig utdannet og kan gå rett inn i en stilling som gir 350-450k i året?

Nå tenker jeg da på normale helgejobber som ikke går i regi av skolen. Utplasseringer og avtaler med bedrifter regner jeg ikke med her, men vet det er endel masterstudenter som allerede jobber for bedrifter og har blitt ''lovet fast stilling'' etter studiene er ferdig.



Det tar nok en god del år før han har tjent inn 5 tapte årslønner og nedbetalt studiegjelden som ofte ligger på rundt 4-500k.
Vis hele sitatet...
400 - 500k? Har du plukket tall ut av ræva eller har du studielånet ditt fra en lokal lånehai?

En mastergradstudent med fullt lån på offentlig skole vil sitte igjen med et lån på +/- 250k etter fullført studie. Etter 7 år, altså en doktorgrad, vil man ha 350k, ikke i nærheten av dine tall.