Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1807
Hei! Har nå prøvd å finne informasjon om bilstereo og hvordan en finner de rette delene både her og andre steder, men uten særlig hell da det var vanskelig å finne konkrete svar. Så nå tenker jeg at istedenfor å bruke flere timer på lesing, og istedenfor å virkelig sette meg inn i det og kanskje faktisk lære seg hvordan bilstereo fungerer; spør jeg heller dere, om noen kunne tenke seg å sette sammen et bilstereoanlegg utifra kompatible deler bestående av:
- høyttalere
- sub(er?)
- forsterker(e?)
- kabler
- flere strømkilder?
- spiller (enkel, m. aux)

Fra før av har jeg 2x10" basselementer med en effekt på, nei det vet jeg faktisk ikke, men det hadde nok ikke spilt noen rolle om jeg visste det da jeg ikke vet hva Watt RMS eller Watt PEAK vil si. Men uansett, jeg tenkte i utgangspunktet på å anskaffe:
- 6 x (9"?)høyttalere
- 2 x (12"/15") sub (+ de eksisterende 2, blir totalt 4)

Selve monteringen, ordner jeg selv. Men det jeg trenger er en person med peiling på dette, som tar seg tiden til å streife rundt på finn.no eller et annet marked for brukte produkter og samle sammen de delene jeg ber om her, sett at de er kompatible - og at prisen ligger mellom 7-8 tusen. Å finne en grei sub og høyttalere greier jeg fint selv, men når en skal finne en forsterker og spesielle kabler for alt og alle så.. ja, det får jeg ikke til.

Har forøvrig en forsterker fra før og, så da er det vel kanskje en mulighet for seriekobling eller noe slikt? Doble opp med forsterkere? Eller, forsterker + monoblokk blir det vel?

Føl dere fri til å komme med anbefalinger, anlegget skal inn i en VW Transporter.
Dropp 6x9 dersom du ikke skal ha dem framme. Sats på gode fronthøytalere og sub. Det skal heller ikke være nødvendig med 4 element. 2x12 holder lenge, selv i en stor bil.

Har du penger igjen, bruk dem heller til demping. Stor bil = mye vegg som kan lekke støy.
2x 10" + 2x 12" ser jeg på som høyst unødvendig. Vet du hva elementene du har fra før heter?
Det aller beste hadde vert om du kunne fortsette å bruke disse, da 7-8k ikke rekker så alt for langt om du skal ha både 2x 12" sub, 6x9 i hattehylle og frontsett med forsterkere og kabler på alt.

EDIT: så nå at det skulle inn i en transporter. Men, jeg endrer ikke stort mening av den grunn. Eneste jeg kan foreslå er at du heller kjører på med 6,5" mellomtone + 4" diskant med tweetere. Dette vil ifølge mange gi bedre lyd enn 6x9
alternativ
thecakeisalie's Avatar
Trådstarter
Okok, kan vel nevnes at det er snakk om russebil, så er vel kanskje greit med den 6x9 allikevell? Mulig det blir litt overkill/unødvendig med 4 bass elementer, det kan jeg forstå. Da har jeg fått endret litt på det, takk for svar!

Forsinket TL;DR: Står for innkjøp av anlegg til russebil. Det skal kunne generere god lyd i en VW Transporter, være brukt og helst ikke koste mye over 8k. Trenger; spiller, sub(er), diskant(er), forsterker og kabler (mao. alt som trengs). Link pls?
kommer helt ann på hva russebil dere har, hvor sterke elementer dere har osv.. i vår russebil hadd vi 6x 6x9 4x 5.12 og noen høytalere fremme jeg ikke husker og en 15" subb ( husker ikke merke ) på 3000 rms, spilte ræva fra de meste
Hei!

Selger bilanlegg eg på Finn.
Ta en titt å gi meg en tilbakemelding om du er intressert.
Dagens pris på anlegget ligger på 15000,-
Men mangler cd-spiller, men kan eventuelt hjelpe deg å finne en.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=33800517
alternativ
thecakeisalie's Avatar
Trådstarter
Tenkte noe mellom 7-8 tusen jeg du, så 15k er nok dessverre uaktuelt. Fant en del inspirasjon i anlegget ditt, takk for svar

Tror jeg setter meg ned noen timer og prøver å hive sammen et komplett bilstereo system selv, så kan jeg heller vise til det jeg har funnet og satse på at noen kan kvalitetssjekke/forsikre meg om at delene er kompatible osv etc, her.

Er kanskje litt mye å be om at noen finner alt for meg

Tror jeg setter meg ned noen timer og prøver å hive sammen et komplett bilstereo system selv, så kan jeg heller vise til det jeg har funnet og satse på at noen kan kvalitetssjekke/forsikre meg om at delene er kompatible osv etc, her.

Er kanskje litt mye å be om at noen finner alt for meg
Prisen er som står på finn.no 6500,- Men anlegget koster 15000,- i butikk.
alternativ
thecakeisalie's Avatar
Trådstarter
Oh, hør der du. I det tilfellet! Skal ta en nærmere titt
Anlegge til Pontiac ilag med en ok spiller burde holde veldig lenge i Transportern deres.
jeg hadde nok kjøpt den pakka til pontiac, og kjøpt en kurant spiller med de inngangene som måtte trenges busdjett på 7-8k dvs att du har mer enn nok gryn igjen til en bra spellær og blir det noe tillovers så kjøp ØL!!!!

en spiller som har iphone dock er vel lurt iom maaaange folk har ihpone om dagen, kanskje ha en som tar USB sticks også? jeg kjøpte for en tid tilbake en som hadde mulighet for og ta minnekort ala vanlig foto apparat, og det er knallers
alternativ
thecakeisalie's Avatar
Trådstarter
Tror det blir til at jeg knabber anlegge til pontiac ja, skal nok fungere fint det Er tilsynelatende mer enn nok futt i det til å få fart på de to andre subbene jeg har liggende og, satser jeg på. Bare spillern som gjenstår da! Ser jo det ligger spillere ute til så lite som 300,- Takk for alle svar!