Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  227 22406
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
. Ser poenget ditt. Men igjen, hvis man snur opp ned på det hele - tenk en situasjon der det var en masseemigrasjon av nordmenn til Abu Dhabi og Dubai, der de ville kose med penga, kjøre fete biler og ha det gøy, pluss også ta arbeid i de mange nye finansinstitusjonene der..
La oss si at i løpet av en tjue-tredveårs-periode, det emigrerer opp mot 50-70000 nordmenn til Dubai, noe som ikke er altfor urealistisk..

Siden vi her i landet tilpasser oss folk som kommer utenfra, synes du Dubai i dette eksemplet bør tilpasse seg nordmenn? Jekke litt ned på alkoholreglene, åpne opp litt mer for hva man ta på seg av klær og generelt...?

Eller er det sånn at det er først og fremst vi i Norge og Europa som bør tilpasse oss "de andre"(sorry uttrykket)???

Btw; helt enig med deg at kultur slett ikke er statisk, men foranderlig. Jeg bare mener at det ikke bør gå over mot "noe" som er verre enn det vi har nå..
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig burde de tilpasset deg oss, like mye som vi måtte tilpasset oss dem. Verden er globalisert, og det handler om å vise respekt for hverandre. F.eks. hadde jeg forventet at jeg kunne få gå med de klærene jeg ønsket, og forholde meg til min reiligion fritt. Man hadde prøvd å finne ne grei middelvei for begge parter - på samme måte som jeg mener vi burde være imøtekomne til andre kulturer her i Norge.

Kort fortalt, hvis en gruppe A med en kultur, flytter til en større gruppe B med en annne kultur. Burde både A og B tilpasse seg hverandre. Det blir feil å forvente at kun den ene parten skal tilpasse deg. Spesielt i tilfeller hvor den mindre gruppen A flyttet til B fordi de måtte (for å redde livet sitt) og ikke fordi de ønsket det.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei. Og grunnen er definisjonen på urfolk, som er nedfelt i m.a. FN-resolusjoner:
Vis hele sitatet...
Urbefolkningsbegrepet er relativt, men omfatter (som vi er enige om) ikke en dominerende majoritetsbefolkning. I fremtiden kommer den dominerende majoritetsbefolkningen til å bli en hybridbefolkning, og den lille minoriteten som ikke kjenner seg beriket i et slikt samfunn bør da ha alle muligheter til å starte en urbefolkningsbevegelse. Mangfold er livets krydder, og jo mer diversitet, jo bedre.

Det er ikkje rasisme å påpeike at med mindre du tilhøyrer gruppa samer så er du ikkje urinnvånar i Noreg.
Vis hele sitatet...
Slik situasjonen er i dag har du rett, fordi det ikke finnes noen alternativ urfolkbevegelse. Men i teorien er det ikke noe i veien for at en liten gruppe føler seg såpass kulturelt fremmed fra majoritetsbefolkningen at de definerer seg som en urbefolkning.
Sitat av BrageP Vis innlegg
Urbefolkningsbegrepet er relativt, men omfatter (som vi er enige om) ikke en dominerende majoritetsbefolkning. I fremtiden kommer den dominerende majoritetsbefolkningen til å bli en hybridbefolkning, og den lille minoriteten som ikke kjenner seg beriket i et slikt samfunn bør da ha alle muligheter til å starte en urbefolkningsbevegelse. Mangfold er livets krydder, og jo mer diversitet, jo bedre.
Vis hele sitatet...
Det vil per definisjon ikke være en urbefolkningsbevegelse, men en motstandsbevegelse. Du er ikke et eget folkeslag, bare fordi man er en samling mennesker med en annen mening rundt det politiske.

Folk som sværger til kommunisme er en minoritet i Norge, men de er ikke en urbefolkning.

Derimot om vi plutselig fikk en massiv innflytting til Norge (i mye større grad enn i dag) og vi plutselig bare satt med at 5% av befolkningen var etnisk norge, og resten var spanjoler. Så kunne du kallt normenn for en urbefolkning.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Det vil per definisjon ikke være en urbefolkningsbevegelse, men en motstandsbevegelse. Du er ikke et eget folkeslag, bare fordi man er en samling mennesker med en annen mening rundt det politiske.

Folk som sværger til kommunisme er en minoritet i Norge, men de er ikke en urbefolkning.

Derimot om vi plutselig fikk en massiv innflytting til Norge (i mye større grad enn i dag) og vi plutselig bare satt med at 5% av befolkningen var etnisk norge, og resten var spanjoler. Så kunne du kallt normenn for en urbefolkning.
Vis hele sitatet...

Dette dreier seg om noe så grunnleggende som retten til å definere egen identitet. Jeg kan anbefale at du leser denne glimrende kronikken av Ole Henrik Magga, så ser du at identitet er noe helt annet enn politisk oppfatning.

http://tux1.aftenposten.no/meninger/...er/d105042.htm

En fremtidig "urbefolkning nummer to" omfattes selvsagt av den urfolksminoriteten som definerer seg slik, og ikke av majoritetsbefolkningen eller "nordmenn".

Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, du vet jo helt åpenbart ikke hva urbefolkning faktisk er og hva som er definisjonen av ordet. Så nei, jeg ville ikke skrevet slik til en indianer eller same, fordi de oppfyller jo kravene til å bli kalt urbefolkning. At du ikke vet hva du snakker om gjør meg ikke til rasist.
Som sagt, du vet jo ikke engang hva du prøver å definere deg selv som, så dette blir jo bare rør.
http://no.wikipedia.org/wiki/Urfolk
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev tidligere vil det fremtidige Norge mest sannsynlig bestå av en stor hybridbefolkning. I tillegg vil en ha ulike etniske grupper som i større eller mindre grad forsøker å bevare sin etniske og kulturelle egenart og ikke identifiserer seg med majoritetsbefolkningen.

Jeg har ikke definert ordet, fordi det ikke finnes noen generell internasjonalt akseptert definisjon av ordet:

Det finnes ingen generell internasjonalt akseptert definisjon av urfolk. Typiske kjennetegn for urfolk er at de ikke er det dominerende folket i det større samfunnet de er en del av, selv om de er den av folkegruppene som bebodde området først. De har også som regel en egenartet kultur basert på naturressursene, og de har en kultur som sosialt, kulturelt og/eller språklig skiller seg fra den dominerende befolkningen. Urfolk utgjør ofte også en minoritet i landet, men dette gjelder ikke alltid. I flere stater i Latin-Amerika utgjør urfolket et betydelig flertall av befolkningen.
Vis hele sitatet...
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad...html?id=451320


Som sagt, jeg taler ikke for at majoritetsbefolkningen skal definere seg som et urfolk, selv om de i teorien kan det. Det jeg mener er at de som ønsker det i fremtiden bør få anledning til å bevare sin etniske og kulturelle egenart og skape mangfold i samfunnet.
er på tide å stenge grensene og sluse innvandrerne hjem, de som begår lovbrudd og asylsøkere, vi trenger ikke mere innvandring!
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er på tide å stenge grensene og sluse innvandrerne hjem, de som begår lovbrudd og asylsøkere, vi trenger ikke mere innvandring!
Vis hele sitatet...
Og du kommer nok til å få en minus-Kp av meg i hvertfall. Sedvalige nFF-spørsmålet, men jeg nok en gang spørre det.Troll eller?

Det du skrev faller helt på sin egen urimelighet. Verden fungerer rett og slett ikke uten at folk flytter på seg over landegrensene. Dette gjelder også som der f.eks nordmenn bidrar ute i Europa/verden, og folk ifra verden bidrar inne her.
-Arbeidsledige innvandrere tilhører en minoritet av alle innvandrerne sett tilsammen, en litt for stor minoritet ja, men likevel faktisk en minoritet.

Det jeg reagerer mest på er "steng grensene". Hva faen trodde du?!! At 4.8mill innbyggere kunne i et karrig, nordlig, land fint kunne brødfø seg selv, og produsere alt nordmenn hadde lyst på av varer og tjenester.

Jeg er enig med at en norsk identitet bør absolutt opprettholdes, se mine tidligere innlegg. Men stenge grensene? - kom deg tilbake til skolebenken!
Norge hadde trengt en modig politiker som Gert Wilders fra Nederland. Tross drapstrusler og må konstant ha livvakter tør han å si sin mening.

Anbefaler denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=NQOCcx5V9RI

Islam kan aldri kombineres med et demokrati
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er på tide å stenge grensene og sluse innvandrerne hjem, de som begår lovbrudd og asylsøkere, vi trenger ikke mere innvandring!
Vis hele sitatet...
Du har ikke forstått hvordan samfunnet fungerer, som påstår noe slikt. Norge TRENGER innvandring, grunnet mangel på arbeidskraft.

Hvordan ser du for deg at Norge skal skaffe 15 000 ingeniører og hjelpepleiere de neste årene?
Ja er det rett å ta arbeidskraft fra uland som sikkert trenger dem mer? SKolene må bli bedre og få utdannet ungdommen!
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Helt riktig KP til deg
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du virkelig være så godtroende naiv, og mene at vi ikke trenger mer innvandring?

Levestandarden i Norge blir bedre og bedre for hvert år som går. Bare vent til eldrebølgen kommer i 2020 ++.. så skal du se hvor mange jobber vi må fylle på de daglige institusjonene våre.

Sitat av OttoSonetto Vis innlegg
SKolene må bli bedre og få utdannet ungdommen!
Vis hele sitatet...
Nei, sier du det! Tenk på alle de norske ungdommene som dropper ut av VGS.. de havner bakerst i køen til arbeidslivet.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Helt riktig KP til deg
Vis hele sitatet...
Jeg er blant dem som kommer til å delta i demonstrasjon mot nazi-pakket i Trondheim i morgen lørdag. Disse menneskene og deres svenske jævla kompanjonger har laget nok trøbbel i bartebyen forrige uke! Husk: jeg sier ikke SIAN = nazistisk, men det er samme grad av inkompetent, kverulerende, faenskap.

(Btw; Noen som har sett de to kjerringene fra Jæren som er ledere el.ns i SIAN (på NrK-1), lærer opp ungene til å frykte muslimene og "verne om Norge"??. Fyfaen stakkars unger.)
Sist endret av aeon_illuminate; 16. mars 2012 kl. 21:32.
Jeg meldte meg inn på facebook-siden til SIAN for noen uker siden, for å se på galskapen. Så nå i sted at SIAN ble hacket for noen timer siden.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Og du kommer nok til å få en minus-Kp av meg i hvertfall. Sedvalige nFF-spørsmålet, men jeg nok en gang spørre det.Troll eller?

Det du skrev faller helt på sin egen urimelighet. Verden fungerer rett og slett ikke uten at folk flytter på seg over landegrensene. Dette gjelder også som der f.eks nordmenn bidrar ute i Europa/verden, og folk ifra verden bidrar inne her.
-Arbeidsledige innvandrere tilhører en minoritet av alle innvandrerne sett tilsammen, en litt for stor minoritet ja, men likevel faktisk en minoritet.

Det jeg reagerer mest på er "steng grensene". Hva faen trodde du?!! At 4.8mill innbyggere kunne i et karrig, nordlig, land fint kunne brødfø seg selv, og produsere alt nordmenn hadde lyst på av varer og tjenester.

Jeg er enig med at en norsk identitet bør absolutt opprettholdes, se mine tidligere innlegg. Men stenge grensene? - kom deg tilbake til skolebenken!
Vis hele sitatet...
ja nå mente jeg å stenge grensene for innvandring! ikke for import eksport, så klart kan vi ta i mot høyt utdannede og faglærte til stillinger der det er manko på arbeidere

ellers full stopp i innvandringen, det mest korrekte hadde vært å ha en folkeavstemning om dette temaet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
ellers full stopp i innvandringen, det mest korrekte hadde vært å ha en folkeavstemning om dette temaet
Vis hele sitatet...
Noreg har hatt innvandringsstopp sidan 70-talet.

Dei som kjem i dag er kvoteflyktningar, asylsøkjarar og EU-borgarar.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Noreg har hatt innvandringsstopp sidan 70-talet.

Dei som kjem i dag er kvoteflyktningar, asylsøkjarar og EU-borgarar.
Vis hele sitatet...
ja og på tide å sette full stopp der
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av OttoSonetto Vis innlegg
Norge hadde trengt en modig politiker som Gert Wilders fra Nederland. Tross drapstrusler og må konstant ha livvakter tør han å si sin mening.

Anbefaler denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=NQOCcx5V9RI

Islam kan aldri kombineres med et demokrati
Vis hele sitatet...
For det første; Geert Wilders er en meningsfull politiker som faktisk har ett og annet poeng når det kommer til islam og dens integrasjon i Europa. - hvis man skal se nøytralt og dønn ærlig på han og meningene hans
Det han faller totalt sammen på - er hans faktiske kunnskap om religionen islam - og hvor mye mindre konservativ islam (ja faktisk!) er enn selve jødedommen.
Vestlig intervensjon stadig,stadig, stadig vekk i MidtØsten har ført til dette hatet mot Vesten.

For det andre; Islam kan muligens kombineres med et demokrati, men da må det være liberal versjon av islam.
Vær veldig klar over dette - dagens islam i Midt-Østen er mer konservativ enn det den var på mange hundre år, pga mange kompliserte forhold. Det betyr at den har definitivt potensiale til å bli demokratisk.

For det tredje; islamske land som er liberale og veldig eventuelt europeisk-lignende; Tyrkia, Marokko, Bosnia-Herc, Libanon, Tunisia, Indonesia, malaysia, Bangladesh, muligens Egypt,muligens enkelte Gulfstater.

For det fjerde; Geert wilders støtter Israel såpass hardnakket, at det er nærliggende å tro at han har en stor antiislamsk agenda bak.

Jeg skjønner at du synes denne mannen er liksom midt i blinken, iom at han er langt ifra nazist, men er veldig konservativ og liksom islamkritisk. Sannheten er at han ikke er så veldig kunnskapsrik, og er jævla oppblåst,
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
ja og på tide å sette full stopp der
Vis hele sitatet...
Stoppe at vi tar inn kvoteflyktninger via FN?

Er du en super-egoist som kun tenker på deg selv? Som gir en faen i at det er krig og elendighet i andre land? Norge, som ALLE andre land har en plikt til å hjelpe land som har problemer med krig og elendighet.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Stoppe at vi tar inn kvoteflyktninger via FN?

Er du en super-egoist som kun tenker på deg selv? Som gir en faen i at det er krig og elendighet i andre land? Norge, som ALLE andre land har en plikt til å hjelpe land som har problemer med krig og elendighet.
Vis hele sitatet...
det er såpass mange som lider ute i verden at å prøve å hjelpe noen ved å gi dem husly i norge blir det samme som å prøve å slukke en brann med bensin!, dem er for mange og norge for lite, så. aksepter at vi ikke er i stand til og hjelpe til og at verden ikke er lik overalt!

vi kan jo heller stille spørsmål om dem virkelig har det så fælt! må du gå ti mil får å hente vann hver dag og har gjort det hele livet, synes du det da er fælt ?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
det er såpass mange som lider ute i verden at å prøve å hjelpe noen ved å gi dem husly i norge blir det samme som å prøve å slukke en brann med bensin!, dem er for mange og norge for lite, så. aksepter at vi ikke er i stand til og hjelpe til og at verden ikke er lik overalt!
Vis hele sitatet...

Jasså? Er Norge for LITE? I Norge bor det ca 5 millioner innbyggere. Vi har et så stort areal i forhold til folkemengde, at det å påstå at Norge er for lite til å husly noen tusen kvoteflyktninger hvert år blir for dumt å påstå.


Se på Danmark... som er på størrelse med Finnmark fylke du.. Vet du hvor mange millioner mennesker som bor i Danmark? Vi kan ikke hjelpe alle mennesker i nød, men vi kan i det minste bidra til å hjelpe de som blir forfulgt og lider en stor nød!

Det siste du skrev, gidder jeg ikke kommentere engang..
Sist endret av ClaesGreve; 16. mars 2012 kl. 22:06.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
det er såpass mange som lider ute i verden at å prøve å hjelpe noen ved å gi dem husly i norge blir det samme som å prøve å slukke en brann med bensin!, dem er for mange og norge for lite, så. aksepter at vi ikke er i stand til og hjelpe til og at verden ikke er lik overalt!

vi kan jo heller stille spørsmål om dem virkelig har det så fælt! må du gå ti mil får å hente vann hver dag og har gjort det hele livet, synes du det da er fælt ?
Vis hele sitatet...
Det at Norge tar imot immigranter er noe langt, langt, langt utover denne "hjelpe-mennesker-ideen". Greia er kort fortalt - Norge er totalt avhengig av utenlandske arbeidshender, i industrien, i byggenæringen, i resturantene, i oljebransjen, ikke minst på høgskulene/universitetene (hoder der da ).

Greia er også at verden har vært sammensveiset ganske greit i gamle dager, og ikke minst nå er den mye mye mer sammensveiset pga globaliseringen. Alle land er avhengige av hverandre!
Et godt eksempel er USA-Kina-samarbeidet. Disse to erkerivalene som er ganske forskjellige kulturellt ifra hverandre er handelsmessig totalavhengige av hverandre.

Forøvrig enig med at utenlandshjelpen ikke duger. Bedre å få de respektive landene økonomisk på fote ved å gi dem redskapene og motivasjonen til det.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jasså? Er Norge for LITE? I Norge bor det ca 5 millioner innbyggere. Vi har et så stort areal i forhold til folkemengde, at det å påstå at Norge er for lite til å husly noen tusen kvoteflyktninger hvert år blir for dumt å påstå.


Se på Danmark... som er på størrelse med Finnmark fylke du.. Vet du hvor mange millioner mennesker som bor i Danmark? Vi kan ikke hjelpe alle mennesker i nød, men vi kan i det minste bidra til å hjelpe de som blir forfulgt og lider en stor nød!

Det siste du skrev, gidder jeg ikke kommentere engang..
Vis hele sitatet...
ja vi kan se på danmark..., har du vært i danmark ? , da vet du sikkert at våre danske brødre har store problemer pga innvandringen og driver å strammer inn så det holder!

det er alltid en grunn til at dem blir "forfulgt"!

uansett så trenger vi krig, sykdommer og fattigdom dessverre, jorden er på god vei til å bli overbefolket
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
ja vi kan se på danmark..., har du vært i danmark ? , da vet du sikkert at våre danske brødre har store problemer pga innvandringen og driver å strammer inn så det holder!

det er alltid en grunn til at dem blir "forfulgt"!

uansett så trenger vi krig, sykdommer og fattigdom dessverre, jorden er på god vei til å bli overbefolket
Vis hele sitatet...
Kjøl ned litt, anbefaler jeg deg (;. Du høres sint som faen ut. Lolx3

"Våre danske brødre" har ikke store problemer med innvandring, hvor har du det ifra? -Ja, det har skjedd mer ghettofisering enn her, men mye er løst, så hva er poenget?
Sist endret av aeon_illuminate; 16. mars 2012 kl. 22:25.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det at Norge tar imot immigranter er noe langt, langt, langt utover denne "hjelpe-mennesker-ideen". Greia er kort fortalt - Norge er totalt avhengig av utenlandske arbeidshender, i industrien, i byggenæringen, i resturantene, i oljebransjen, ikke minst på høgskulene/universitetene (hoder der da ).

Greia er også at verden har vært sammensveiset ganske greit i gamle dager, og ikke minst nå er den mye mye mer sammensveiset pga globaliseringen. Alle land er avhengige av hverandre!
Et godt eksempel er USA-Kina-samarbeidet. Disse to erkerivalene som er ganske forskjellige kulturellt ifra hverandre er handelsmessig totalavhengige av hverandre.

Forøvrig enig med at utenlandshjelpen ikke duger. Bedre å få de respektive landene økonomisk på fote ved å gi dem redskapene og motivasjonen til det.
Vis hele sitatet...
tja nå har vi såpass mange arbeidsledige i norge, mange skjult i navsystemet og inngår ikke i statestikken over arbeidsløse, å omskolere disse å få dem ut i arbeid hadde vært en god start!

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Kjøl ned litt, anbefaler jeg deg (;. Du høres sint som faen ut. Lolx3

"Våre danske brødre" har ikke store problemer med innvandring, hvor har du det ifra? -Ja, det har skjedd mer ghettofisering enn her, men mye er løst, så hva er poenget?
Vis hele sitatet...
he he er ikke sint i det hele tatt,og jo dem har økende problemer med kriminalitet osv!
Sitat av etse Vis innlegg
Men en relativt liberal muslim, med navn Mohammed som jobbet for f.eks. en mer human asyl politikk, samt hadde god fokus på forbedring av utdanningen i Norge (både på grunnskole nivå, samt på høyskole og universitet) hadde jeg ikke hatt noen problemer med å stemme på.
Vis hele sitatet...
Abid Raja fra venstre foreks? Han er det typiske eksempelet på en slik innvandrer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
uansett så trenger vi krig, sykdommer og fattigdom dessverre, jorden er på god vei til å bli overbefolket
Vis hele sitatet...
Sjukdom og fattigdom bidrar ikkje veldig mykje til lågare folketal. Høgare utdanning har større effekt enn fattigdom, og ein slepp uante mengder liding på kjøpet.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
J Der vil den gjenværende norske kulturen bli drept, sakt men sikkert.
Vis hele sitatet...
Du er redd for at vi skal stoppe og spise pizza og spille xbox spill? Det vil aldri hende. Og se på ungene til innvandrerene som kommer hit, de vil heller være som late,feite, utrent norsk ungdom som stapper iseg masse mat,spiller data, drar på folkehøyskole og verden rundt før de prøver 3 forskjellige utdanninger, enn å være radikale muslimer.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sjukdom og fattigdom bidrar ikkje veldig mykje til lågare folketal. Høgare utdanning har større effekt enn fattigdom, og ein slepp uante mengder liding på kjøpet.
Vis hele sitatet...
nei fattigdom bidrar til at alle ikke kan fråtse og kaste mat, der er ikke nok ressurser på jorda til å la alle fråtse, derfor må noen sulte!

sykdom bidrar stort, bare se hvor mange som stryker med av kreft aids osv
Sitat av Fritenker Vis innlegg
late,feite, utrent norsk ungdom som stapper iseg masse mat,spiller data, drar på folkehøyskole og verden rundt før de prøver 3 forskjellige utdanninger.
Vis hele sitatet...
Jeg følte meg bra truffet der.

KP for den beste beskrivelsen av norsk ungdom jeg har sett på lenge. Hilsen en norsk ungdom som stapper i seg masse mat, spiller data, har gått på folkehøgskole, skal reise verden rundt i April, og skal prøve en ny start på utdanning til høsten. (Jeg tviler på at jeg befinner meg alene i min situasjon )

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
tja nå har vi såpass mange arbeidsledige i norge, mange skjult i navsystemet og inngår ikke i statestikken over arbeidsløse, å omskolere disse å få dem ut i arbeid hadde vært en god start!
Vis hele sitatet...

Hehe, det er ikke BARE å omskolere! Jeg las på DN.no i går at blant unge trygdebrukere er det svært få som kommer seg tilbake i arbeidslivet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
der er ikke nok ressurser på jorda til å la alle fråtse, derfor må noen sulte!
Vis hele sitatet...
Det var fantastisk sakleg argumentasjon. Kva med at vi reduserer forbruket litt, så alle får mat?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
sykdom bidrar stort, bare se hvor mange som stryker med av kreft aids osv
Vis hele sitatet...
Gjer det eigentleg det? U-landa har større folkevekst enn i-landa der sjukdomar er mykje mindre problem. Land som Tyskland har jo hatt fødselsunderskot til dels, og det er neppe grunna sjukdom. Dei landa med størst fødselsoverskot er dei som har fått opp eit helsevesen, men ikkje utdanningsystem som fungerer bra for alle. Sjå den demografiske overgangsmodellen for detaljer. Det er pensum i 10. klasse eller så...
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg følte meg bra truffet der.

KP for den beste beskrivelsen av norsk ungdom jeg har sett på lenge. Hilsen en norsk ungdom som stapper i seg masse mat, spiller data, har gått på folkehøgskole, skal reise verden rundt i April, og skal prøve en ny start på utdanning til høsten. (Jeg tviler på at jeg befinner meg alene i min situasjon )




Hehe, det er ikke BARE å omskolere! Jeg las på DN.no i går at blant unge trygdebrukere er det svært få som kommer seg tilbake i arbeidslivet
Vis hele sitatet...
kan vedde på at dem hadde kommet seg ut i arbeid hvis dem måtte! , har du ikke jobb, hvorfor blir mann da ikke truet til omskolering eller å i det minste arbeide for statet for penga ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
det minste arbeide for statet for penga ?
Vis hele sitatet...
Fordi det ville gitt staten eit incentiv til å halde arbeidsløysa høg for å få billegg arbeidskraft - altså totalt undergrave arbeidsmarknaden.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det var fantastisk sakleg argumentasjon. Kva med at vi reduserer forbruket litt, så alle får mat?


Gjer det eigentleg det? U-landa har større folkevekst enn i-landa der sjukdomar er mykje mindre problem. Land som Tyskland har jo hatt fødselsunderskot til dels, og det er neppe grunna sjukdom. Dei landa med størst fødselsoverskot er dei som har fått opp eit helsevesen, men ikkje utdanningsystem som fungerer bra for alle. Sjå den demografiske overgangsmodellen for detaljer. Det er pensum i 10. klasse eller så...
Vis hele sitatet...
ja glemte jo at dem produserer mange flere barn enn oss nettopp pga at flere stryker med! så da kan vi stryke det jeg sa der

Sitat av slashdot Vis innlegg
Fordi det ville gitt staten eit incentiv til å halde arbeidsløysa høg for å få billegg arbeidskraft - altså totalt undergrave arbeidsmarknaden.
Vis hele sitatet...
ja der har du nok rett!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg

uansett så trenger vi krig, sykdommer og fattigdom dessverre, jorden er på god vei til å bli overbefolket
Vis hele sitatet...
jorden holder på å bli overbefolket, men hva tror du er verst? Hundretusen nye nordmenn med den levestilen vi nyter, eller hundretusen kinesere som ikke har bil og lever på noen boller ris om dagen pluss vann. Jeg tror ikke de kineserene drar så mye på ferie heller. Overbefolkning er et problem,men vi har en enda større problem på forbrukssiden.
Synes denne artikkelen i Aftenposten passer fint inn i denne tråden, da den berører et nøkkeltema. Nemlig hva det egentlig vil si å være norsk.


Når er man norsk?
Debatten de siste dagene viser at det enkle spørsmålet ofte får mindre enkle svar.

Debatter om papirløse flyktninger, asylbarn og storbyenes befolkningssammensetning reises med jevne mellomrom. Og dermed kommer definisjonsspørsmålet som ofte er en rød tråd gjennom alle de overnevnte sakene opp igjen:

Når er man egentlig norsk?

Statsborgerskap

Først og fremst dreier det å være norsk seg om det juridiske, og om statsborgerskapet. Er man norsk statsborger, har man en rekke rettigheter og plikter i landet, og deltar i de samme politiske valgene som andre nordmenn. Men holdningene til det å være norsk er noe annet, og diskusjonen dreier seg ofte om mer uklare begreper som «tilhørighet», «nasjon» og «felles kultur».

I SSBs siste befolkningsfremskrivning plasseres de som er født i Norge av to utenlandskfødte foreldre i samme kategori som «innvandrere» på tross av at de er stasborgere i landet, og dermed ble nyhetsoverskriften: SSB: Halve Oslos befolkning vil være innvandrere i 2040

- Definisjonen er viktig
Aftenposten har spurt politikere, samfunnsdebattanter og akademikere om når man er norsk. Men først, om behovet for å definere ordet «norsk»:

– Ordet «norsk» er, som hverdagsord flest, vagt og flertydig. Det bør man ha klart for seg når man ikke bare diskuterer ordet i seg selv, men bruker det til å diskutere hva som konkret skal skje med mennesker. Spørsmålet om hvilke betydningsnyanser vi legger i ordet i en bestemt diskusjon, blir høyst reelt. Det blir ikke bare en språklig diskusjonsøvelse, sier Arnfinn Muruvik Vonen, direktør i Språkrådet.



Thomas Hylland Eriksen, norsk professor, sosialantropolog, forfatter og samfunnsdebattant.

– Det finnes flere definisjoner her. Juridisk er du norsk hvis du har statsborgerskap. Ifølge SSB er du helt norsk hvis dine foreldre er født i Norge. Kulturelt kommer det an på hvem man spør. Noen mener nok at man helst bør være hvit. Andre vil legge størst vekt på språkbeherskelse, uavhengig av utseende. Noen mener at mange kan bli norske, men ikke hvis de er muslimer. Igjen andre vil se på helheten av deltagelse i ulike sosiale institusjoner, fra arbeidsliv til frivillighetssektoren, altså det som gjerne kalles integrering. Det finnes med andre ord ikke én definisjon, men mange.



Hege Storhaug, informasjonssjef i Human Rights Service.

- Man er norsk når man har statsborgerskap. Punktum finale. Men det er ikke nødvendigvis så enkelt. Vi i HRS mener at en innvandrer, som ikke er født i Norge, kan bli en like god nordmann som en som har aner tilbake til vikingtiden. Det fordrer at personen selv opplever seg som norsk, og er en fullverdig deltaker i fellesskapet vårt.
- Men barn som fødes i Norge, med foreldre eller besteforeldre som er innvandrere, trenger ikke å oppleve seg selv som norske. De har ikke bygget en god tilhørighetsfølelse til det norske fellesskapet. Grunnen til det er som regel at familien har ekskludert barnet fra de norske fellesskapsarenaene og insistert på at barnet har en sterkere identitetsfølelse til en annen nasjon og ikke tar til seg frihetsverdiene våre.


Abid Q. Raja, norsk advokat, samfunnsdebattant og politiker for Venstre med røtter i Pakistan.

- En er definitivt norsk om man er født i Norge, er norsk statsborger og føler seg norsk. Dessverre knytter mange etniske nordmenn - grunnet årelang negativ politisk retorikk og av dårlig vane - det å være «norsk» opp mot hudfarge. Det må vi komme bort fra. Om du er hvit, gul, brun eller svart definerer ikke om en norsk, det bør ei heller være et hinder!
- Og med det å være norsk følger mange plikter som alle uavhengig av opprinnelse bør få med: forpliktelse til rettsstaten, demokratiet, grunnloven og ikke minst lojalitet til kongeriket.



Sara Azmeh Rasmussen, forfatter, spaltist i Aftenposten, samfunnsdebattant, foredragsholder, feminist og aktivist.

- Mitt svar vil være at norskhet er en kombinasjon av en juridisk status i form av statsborgerskap, og kulturelle og følelsemessige aspekter, som for eksempel å kunne språket og føle tilhørighet til det norske fellesskapet. Det betyr at jeg definerer meg selv som norsk selv om jeg ikke kan tenke meg å kle meg i bunad eller kan plassere fylkene riktig på kartet.
Sara Azmeh Rasmussen kom til Norge som flyktning fra Syria. Nå bor hun i Sverige, med sine to barn. Både i Sverige og i Norge blir barna hennes definert som annengenerasjons innvandrere.

– Jeg tilhører gruppen førstegenerasjons innvandrere. Det som er et tankekors når det gjelder disse tørre statistikkene er at mine to barn, som er født i Norge, tilhører den generasjonen statistikken kaller annengenerasjon innvandrere. Det er pussig. De tilhører den generasjonen man frykter skal forandre den norske folkesjelen. Men vi må tenke på at mange som vokser opp i landet nå ikke kjenner til en annen kultur enn den norske eller skandinaviske. Mine barn kan ikke snakke mitt morsmål, syrisk arabisk. De snakker norsk og svensk, går på samme skole som andre barn, står på skøyter, spiller bandy, fisker sammen med farfar i skjærgården og ser på Melodi Grand Prix. Vi må ikke stirre oss blinde på sifrene. Bak dem er det mange ulike individer med hver sin måte å leve norskheten ut på.



Christian Tybring-Gjedde, leder for Fremskrittspartiet i Oslo. Stortingsrepresentant og medlem av Finanskomiteen.

- Man er norsk når man selv opplever seg som en fullverdig borger av den norske nasjonalstaten og det brede folkelige fellesskapet. Altså er personens egen opplevelse av tilhørighet og som fullverdig borger av nasjonalstaten sentralt. Kall det gjerne også lojalitet og fedrelandskjærlighet, og følelse av å tilhøre det norske folket.
- Man kan ha innvandret til Norge og på et tidspunkt oppleve seg som norsk, samtidig som man også har en opplevelse av identitet i kulturen man ble født i og den folkegruppen man tilhører der. Noe som ikke trenger å være en ulempe, men tvert om være en styrke for det norske samfunnet ved personens doble kulturkjennskap.

Både Hege Storhaug og Christian Tybring-Gjedde trekker frem adposjonsbarn som et eksempel på at norsk ikke nødvendigvis har noe med etnistitet å gjøre.

- I nyere norsk historie handler altså det å være norsk ikke om etnisitet. Dette blir kanskje aller best illustrert i nær norsk samtid gjennom adopsjon av barn fra den tredje verden som er helnorske fra dag én, skriver Tybring-Gjedde.

Limt inn fra Aftenposten og redigert form så det ser litt penere ut.
Sist endret av vidarlo; 17. mars 2012 kl. 00:14. Grunn: sentrering fjerna for å betre lesbarheta...
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
uansett så trenger vi krig, sykdommer og fattigdom dessverre, jorden er på god vei til å bli overbefolket
Vis hele sitatet...
Overbefolket er en gedigen underdrivelse.

Befolkningen er ikke-bærekraftig fordi den:
- forbruker mer enn naturen klarer å gjenskape
- forurenser mer enn naturen klarer å uskadeliggjøre
- ødelegger habitatet til en rekke dyre- og plantearter slik at de dør ut. Og mennesket på toppen av næringskjeden kan ikke (over)leve som en monokultur på kloden.

I sum er menneskene i gang med å sage av greina de sitter på fordi de har skapt et globalt økonomisk system som har uendelig vekst som motor og som medisin mot dårlige tider på en klode som er endelig av størrelse.

Sitat av Fritenker Vis innlegg
jorden holder på å bli overbefolket, men hva tror du er verst? Hundretusen nye nordmenn med den levestilen vi nyter, eller hundretusen kinesere som ikke har bil og lever på noen boller ris om dagen pluss vann. Jeg tror ikke de kineserene drar så mye på ferie heller. Overbefolkning er et problem,men vi har en enda større problem på forbrukssiden.
Vis hele sitatet...
Det verste er at 1,5 milliarder kinesere + like mange i India, Latinamerika mv har som mål norsk levestandard og faktisk er på hurtigtogmarsj mot dette målet.
Dersom de da ikke tar livet av alt liv på kloden før så skjer.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Hvem rammes?
!På den annen side: Når de kreftene som styrer handelen gang på gang rammer de samme menneskene –  lavt utdannede arbeidsfolk –  blir vi kanskje mindre begeistret for globaliseringen.
Altfor mange økonomer er helt tonedøve for slike begrepsforskjeller. De har lett for å forklare bekymringer for globaliseringen med proteksjonistiske motiver eller uvitenhet, selv når det handler om genuine etiske spørsmål."
http://www.aftenposten.no/meninger/F...l#.T2VD_Xmevw8
Sitat av Fritenker Vis innlegg
jorden holder på å bli overbefolket, men hva tror du er verst? Hundretusen nye nordmenn med den levestilen vi nyter, eller hundretusen kinesere som ikke har bil og lever på noen boller ris om dagen pluss vann. Jeg tror ikke de kineserene drar så mye på ferie heller. Overbefolkning er et problem,men vi har en enda større problem på forbrukssiden.
Vis hele sitatet...
Hva er så å foretrekke?

En relativt liten global befolkning med stor velstand (slik vi har).

Eller en massiv global befolkning med et forbruk som ligner de nevnte kineserne?

Vi kan nok være enig i at vi har lyst til å sitte ved strøm forbrukende datamaskiner og TVer, 6 liters superbiler osv, dette er goder vi VIL ha.

Eneste prisen sånn egentlig, er at vi må begrense befolkningsstørrelsen.
Alternativet er en massiv men ulykkelig global befolkning.

Hva er best? 2 milliarder i absolutt velstand (som oss) eller 50 milliarder i absolutt eller relativ fattigdom? Satt litt på spissen her, tallene er tatt ut av lufta og er kun ment for å illustrere problemet.
Vi glemmer det sosiale aspektet ved innvandring! Vi tenker nok en gang bare på oss selv, og hvordan vi skal beholde Norge "perfekt". Vi er redde for problemer. Odd Børretzen har lagd en sang som heter "Vuggesang" der det ene verset beskriver nettopp det største problemet med innvandring: vår holdning.

I drømmens land er det ingen menn
som hater deg når du kommer
Som regner ut hva du koster dem
pr kilo eller i tommer
Som ser på deg som en kostbar skitt
eller en sykdom man vil bli kvitt
med all slags midler og kremer
som om vi var jordens eksemer
Sist endret av bendiks; 18. mars 2012 kl. 16:52.
Sitat av Petter H Vis innlegg
Hva er så å foretrekke?

En relativt liten global befolkning med stor velstand (slik vi har).

Eller en massiv global befolkning med et forbruk som ligner de nevnte kineserne?

Vi kan nok være enig i at vi har lyst til å sitte ved strøm forbrukende datamaskiner og TVer, 6 liters superbiler osv, dette er goder vi VIL ha.

Eneste prisen sånn egentlig, er at vi må begrense befolkningsstørrelsen.
Alternativet er en massiv men ulykkelig global befolkning.

Hva er best? 2 milliarder i absolutt velstand (som oss) eller 50 milliarder i absolutt eller relativ fattigdom? Satt litt på spissen her, tallene er tatt ut av lufta og er kun ment for å illustrere problemet.
Vis hele sitatet...
Moderjord kommer aldri til å tillate oss og ha 50 milliarder mennesker på denne jord. Hvis svartedauden og de x antall andre pestene aldri hadde nådd fram til Europa, hvor mange hadde ikke vi vært her da?
Befolkingstallet i europa før svartedauden:70-80 millioner mennesker.
Etterpå var vi nede i 25 millioner.
Befolkningen økte drastisk tilbake til 80 millioner mennesker, men tror du ikke det dukka opp en ny pest da, så nå var vi nede i 25 mill igjen. Slik foregikk det, kanskje ikke i like stor grad helt til nyere tid da vi oppfant medisiner som bekjempet dette. Men det kommer vel snart et virus som er immun mot alt av medisiner og overbefolkning=problemsolved.
Det er naturens gang.
Har fulgt med litt i debatten de siste dagene (etter at SSB slapp "bomba") og synes det er påfallende at det kun er land med hvis majoritetsbefolkning som er påtvunget å akseptere nærmest ukontrollert masseinnvandring. Hva kan det komme av? Skal vi "utryddes" på sikt?
Sitat av Roman Shower Vis innlegg
Har fulgt med litt i debatten de siste dagene (etter at SSB slapp "bomba") og synes det er påfallende at det kun er land med hvis majoritetsbefolkning som er påtvunget å akseptere nærmest ukontrollert masseinnvandring. Hva kan det komme av? Skal vi "utryddes" på sikt?
Vis hele sitatet...
Verden blir mer og mer globalisert. Lev med det.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Verden blir mer og mer globalisert. Lev med det.
Vis hele sitatet...
Synes bare det er så jævlig rart at det er land med hvit majoritetsbefolkning som skal globaliseres og ingen andre.
Innviklingshemmet
Nå skal det sies at av de 50% alle snakker om, er det ekstremt mange svensker/polakker som er veldig like kulturelt (spesielt svenskene).
Sitat av Roman Shower Vis innlegg
Har fulgt med litt i debatten de siste dagene (etter at SSB slapp "bomba") og synes det er påfallende at det kun er land med hvis majoritetsbefolkning som er påtvunget å akseptere nærmest ukontrollert masseinnvandring. Hva kan det komme av? Skal vi "utryddes" på sikt?
Vis hele sitatet...
Hva baserer du utrykket "ukontrollert masseinvandring" på? På hvilken måte mener du at noen blir utryddet?
Sitat av Teddow Vis innlegg
Nå skal det sies at av de 50% alle snakker om, er det ekstremt mange svensker/polakker som er veldig like kulturelt (spesielt svenskene).
Vis hele sitatet...
Men så innehar ikke innvandrere fra Sverige, Polen osv på langt nær en like høy gjennomsnittlig fødselsrate som innvandrere fra den tredje verden.

F.eks: I Frankrike er det omtrent 8% av befolkningen som identifiserer seg som muslimer, men antallet muslimer i aldersgruppen 1-20 av den totale befolkningen er omtrent 30%. Det tyder jo helt klart på en veldig mye høyere gjennomsnittlig fødselsrate hos muslimer, og er derfor et viktig element som må tas i betraktning når man estimerer antallet ikke-vestlige av disse 50%.

Det er derfor ikke urealistisk at en stor del av disse 50% vil stamme fra den tredje verden, selv om at det per i dag er en god del prosenter av innvandrerne som kommer fra vesten.
Sist endret av Tnh; 20. mars 2012 kl. 00:07.
Sitat av Teddow Vis innlegg
Nå skal det sies at av de 50% alle snakker om, er det ekstremt mange svensker/polakker som er veldig like kulturelt (spesielt svenskene).
Vis hele sitatet...
Sant nok, men det er vel ikke svensker og polakker som gjør at norske barn snart er i mindretall på grunnskolene i Oslo? Er heller ikke de som har "kolonisert" Groruddalen og forårsaket white flight i Oslo øst?

Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Hva baserer du utrykket "ukontrollert masseinvandring" på? På hvilken måte mener du at noen blir utryddet?
Vis hele sitatet...

Da tenker jeg på mengden av personer fra land utenfor Europa som har innvandret de siste 40 årene og de sosiale, økonomiske og praktiske konekvensene det har fått og vil få i årene som kommer.

Utrydding kan skje på sikt hvis ikke den utviklingen stoppes og reverseres. Vil sansynligvis ikke skje i vår levetid, men jeg synes allikevel det blir helt feil å la ting gå i den retningen.
Sitat av Roman Shower Vis innlegg
Sant nok, men det er vel ikke svensker og polakker som gjør at norske barn snart er i mindretall på grunnskolene i Oslo? Er heller ikke de som har "kolonisert" Groruddalen og forårsaket white flight i Oslo øst?




Da tenker jeg på mengden av personer fra land utenfor Europa som har innvandret de siste 40 årene og de sosiale, økonomiske og praktiske konekvensene det har fått og vil få i årene som kommer.

Utrydding kan skje på sikt hvis ikke den utviklingen stoppes og reverseres. Vil sansynligvis ikke skje i vår levetid, men jeg synes allikevel det blir helt feil å la ting gå i den retningen.
Vis hele sitatet...
Men hva synes du om Canada og USA,er de landene blitt utryddet?
Skulle fader meg ikke forundre meg at det vil bli rasistisk å kalle seg 'Nordmann'' om et par år. Det er ikke integrerende nok i forhold til de som innvandrer, så da begynner man å rope om at det er feil å påpeke at vi har vår egen kultur. Med denne utviklingen virker dette langt ifra ulogisk. Man kan heller ikke si innvandrer lenger, uansett om en innvandrer alltid vil ha innvandret.

Og uansett hvor mye folk glorifiserer denne såkalte integreringen vil det aldri virke i praksis. Se på for eksempel. England, Tyskland og Frankrike, der er innvandrerne segregert. Jo flere innvandrere det kommer, jo lettere vil det bli å tilhøre sin egen gruppe landsmenn, med lik kultur. Det er ikke innvandrere som tilpasser seg Norge, det er Norge som tilpasser seg innvandrere.
Sist endret av Heisenberg1; 21. mars 2012 kl. 01:05.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Skulle fader meg ikke forundre meg at det vil bli rasistisk å kalle seg 'Nordmann'' om et par år. Det er ikke integrerende nok i forhold til de som innvandrer, så da begynner man å rope om at det er feil å påpeke at vi har vår egen kultur. Med denne utviklingen virker dette langt ifra ulogisk. Man kan heller ikke si innvandrer lenger, uansett om en innvandrer alltid vil ha innvandret.
Vis hele sitatet...
Smart debatteknikk. Du prøver å få sympati for et billig poeng og politisk støtte ved å konstruere et falskt og tåpelig framtidsscenario som retorisk sett ikke henger på greip.

Det er ingen som har hevdet at det er galt med norsk kultur, men hvis du hevder at du som nordmann blir undertrykt er det sikkert noen forvirrede sjeler som mener du har rett hvos du gjentar det mange nok ganger.

Dvs: det er enkelte ting med typisk norsk kultur jeg gjerne skulle ha endret på, men jeg tviler på at vi tenker på de samme tingene. Egoisme, uhøflighet, navlebeskuelse og en manglende evne til å se på seg selv som en verdensborger og deltaker i et samfunn er deler av kulturen jeg kan spare meg for.
på heltid
iSkurk's Avatar
Helt ærlig, jeg er ikke rasist eller what so ever, men at over 50% av norges befolknings kommer til og være utlendinger er jeg ikke helt med på. Da er vi jo ikke et eget land lenger?? :S