Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  227 22403
Innvandring er et av samfunnets mest diskuterte og omtalte tema de siste årene.


http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10078980

I de siste dagene har VG og DB snakket om at Oslo kan bestå av nesten 50% innvandrere i 2040. Jeg ser at en del er aktive på facebook og poster linker om dette, og hopper opp og ned mens de snakker om at det blir veldig vanskelig for Ola Nordmann å få seg en jobb i fremtiden, og at arbeidsmarkedet vil bli mye tøffere.
Disse såkalte ekspertene advarer om "ghetto-tilstander".
Norge er et stort land med tanke på areal. Jeg tror at dette ikke vil bli noe problem, så lenge ikke alle sammen bosetter seg i Oslo, men sprer seg til andre steder av landet.

Tror dere det kommer til å bli problematisk? Eller er dette skremselspropaganda fra media?
Dette er så problematisk så det høres ut som. Synes politikerne bør sette en stopper for dette med engang. Vil vi ha et Norge der vi hvite er i undertall og Statministeren heter Mohammed ???

Nei takk sier jeg og derfor er jeg medlem av SIAN. Håper flere vil bli med
Ikke kom med at vi er rasister det er vi ikke, vi er bare redde for hva som vil skje.
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Dette er så problematisk så det høres ut som. Synes politikerne bør sette en stopper for dette med engang. Vil vi ha et Norge der vi hvite er i undertall og Statministeren heter Mohammed ???

Nei takk sier jeg og derfor er jeg medlem av SIAN.
Vis hele sitatet...
Hva er problematisk med en statsminister som heter Mohammed?
Jeg ville ikke kalt det skremselspropagande da jeg ikke finner det særlig skremmende. Men det kan bli et problem dersom det oppstår store getthoer og de ikke lærer seg Norsk. Jeg tror ikke det er spesielt samfunnsnyttig å ha en stor gruppe mennesker i en by som ikke behersker språket til landet de bor i.

Vi trenger arbeidsinnvandring i fremtiden uansett, så akkurat det finner jeg ikke så skremmende. Det er mer skremmende å tenke på at vi må jobbe mer og mer for å holde de eldre og syke med mat og penger.(Jeg mener ikke dette er galt, bare at det blir problematisk for de gruppene dersom vi ikke klarer å produsere nok verdier for å underholde dem).

Overskriften er vel heller mer tabloid en noe annet. At mennesker med innvandrerbakgrunn øker i Oslo er jo ikke akkurat en nyhet i seg selv.
Sist endret av murloc; 15. mars 2012 kl. 18:45.
Er ikke problematisk sånn sett men vi er i Norge. Og vi er et hvit folkeslag og det er vi som skal bo i dette landet og ikke utlendinger. Helt greit at vi har endel innvandring men ikke så mye som er i dag.

Synes du det er greit at vi blir en minoritet i våres eget land ???
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Flertallet i Norge burde være norske, hvis ikke kan vi bare endre navn tilnoe som Innvandringsland eller noe..
Innvandring hadde jeg ikke hatt noe problem med hvis folk som styrer landet hadde klart å styre landet skikkelig.. Men som det er nå fører det alt for mye kriminalitet med seg.

Dere må også huske at det ikke bare er muslimske innvandrere, det kommer mennesker fra Øst Europa også, og andre steder.
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Dette er så problematisk så det høres ut som. Synes politikerne bør sette en stopper for dette med engang. Vil vi ha et Norge der vi hvite er i undertall og Statministeren heter Mohammed ???

Nei takk sier jeg og derfor er jeg medlem av SIAN. Håper flere vil bli med
Ikke kom med at vi er rasister det er vi ikke, vi er bare redde for hva som vil skje.
Vis hele sitatet...
Hva med presidenten som heter Obama i stedet for Walker? Ille det og eller? Navnet har fint lite å si for ideologien til statsministeren. En statsminister som vil innføre sharia vil ikke bli valgt uansett. Ikke i min eller mine ungers livstid i alle fall. Regner med det er det dere er så redde for.
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Er ikke problematisk sånn sett men vi er i Norge. Og vi er et hvit folkeslag og det er vi som skal bo i dette landet og ikke utlendinger. Helt greit at vi har endel innvandring men ikke så mye som er i dag.

Synes du det er greit at vi blir en minoritet i våres eget land ???
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke det er greit at vi blir en minoritet i vår eget land. Det har jeg aldri sagt heller. Men det skjer nok ikke at nordmenn blir en minoritet i Norge.

Se på resten av verdens land. Norge er ikke det landet som tar inn flest innvandrere engang, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for at du skal bli en minoritet. Ihvertfall ikke i din levetid.

Sitat av murloc Vis innlegg
Hva med presidenten som heter Obama i stedet for Walker? Ille det og eller? Navnet har fint lite å si for ideologien til statsministeren. En statsminister som vil innføre sharia vil ikke bli valgt uansett. Ikke i min eller mine ungers livstid i alle fall. Regner med det er det dere er så redde for.
Vis hele sitatet...
Jau, det er ihvertfall noe folk er redde for.
Sist endret av ClaesGreve; 15. mars 2012 kl. 18:49.
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Dette er så problematisk så det høres ut som. Synes politikerne bør sette en stopper for dette med engang. Vil vi ha et Norge der vi hvite er i undertall og Statministeren heter Mohammed ???

Nei takk sier jeg og derfor er jeg medlem av SIAN. Håper flere vil bli med
Ikke kom med at vi er rasister det er vi ikke, vi er bare redde for hva som vil skje.
Vis hele sitatet...
Jeg bor i Oslo, nærmere bestemt i Groruddalen, det området i Norge som har størst andel innvandrere. Jeg ser rett og slett ikke det store problemet. Det er ingen tvil om at integrering er utfordrende, men svartmalingen er jeg rimelig lei av. Det er også ganske betegnende at de som roper høyest om hvor stor fare det er at "Norge blir tatt over av innvandrere ofte er de som bor plasser med lite innvandrere. Hvorfor? Hvilken hudfarge folk har er da revende likegyldig så lenge de ikke oppfører seg som idioter.

Hva i ALLE DAGER er det som er galt med en statsminister som heter Mohammad? Jeg har en elev i klassen min som heter Mohammad. Syns du jeg skal fortelle han at han ikke skal satse på politikk fordi mange som deg ikke ønsker noen med det navnet i sjefstolen? Du kan godt rope så høyt du vil at du ikke er rasist, men du kommer i alle fall med uttalelser som fremstår som temmelig mørkebrune...

Edit:
Det vi trenger er politikere som skjønner seg på byplanlegging. Å bygge områder med gigantiske blokker med billige leiligheter fører bare til at de som er minst ressurssterke samles med de sosiale utfordringene det fører med seg. Sorte eller hvite.
Sist endret av Halalgeir; 15. mars 2012 kl. 18:51.
Sitat av murloc Vis innlegg
Hva med presidenten som heter Obama i stedet for Walker? Ille det og eller? Navnet har fint lite å si for ideologien til statsministeren. En statsminister som vil innføre sharia vil ikke bli valgt uansett. Ikke i min eller mine ungers livstid i alle fall. Regner med det er det dere er så redde for.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du være sikker på det om vi blir en minoritet og utlendingene har mer og si enn oss nordmenn ???
Jeg tror at hvis dette fortsetter kan vi godt ende opp med at om 40 - 60 år så har vi sharia lover og alle må gå med burka og hjihab.
Dette håper jeg da ikke skjer, så derfor synes jeg vi bør ta noen forehåndsregler
Som med og minske antall som får innvandre til Norge pr år.
Sist endret av Oddiii; 15. mars 2012 kl. 18:51.
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Hvordan kan du være sikker på det om vi blir en minoritet og utlendingene har mer og si enn oss nordmenn ???
Jeg tror at hvis dette fortsetter kan vi godt ende opp med at om 40 - 60 år så har vi sharia lover og alle må gå med burka og hjihab.
Dette håper jeg da ikke skjer, så derfor synes jeg vi bør ta noen forehåndsregler
Som med og minske antall som får innvandre til Norge pr år.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du er smart og gammel nok til å diskutere politikk. Det ser vi når du prater fjortisspråk, som f.eks doble spørsmålstegn, og at du tror alle kommer til å gå med burka og hijab om 40-60 år.
Sist endret av Jungle; 15. mars 2012 kl. 19:10.
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Er ikke problematisk sånn sett men vi er i Norge. Og vi er et hvit folkeslag og det er vi som skal bo i dette landet og ikke utlendinger. Helt greit at vi har endel innvandring men ikke så mye som er i dag.

Synes du det er greit at vi blir en minoritet i våres eget land ???
Vis hele sitatet...
Hvit, svart, brunt, gult... Hvorfor skal Norge være helt hvit? Hvorfor skal ikke Norge, på linje med andre rike vestlige land bidra med hjelp for blant annet flyktninger?

Norge - et rikt velferdsland, med et stort areal har ingen problemer med å ta inn nye landsmenn.

HVIT ja. Vil det si at du anser polakker, svensker, dansker, tyskere, islendinger, og franskmenn som "norske" da, siden de er hvite, og IKKE skiller seg ut som svart, brun, eller gul?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg

Norge - et rikt velferdsland, med et stort areal har ingen problemer med å ta inn nye landsmenn.
Vis hele sitatet...
Problemet ligger der, Norge tar inn hvem som helst, og 1-5 % av de driver med kriminalitet. Det er det Norge må skjerpe seg på.
Btw; jeg er selv av utenlandsk bakgrunn.
jeg tok gjerne litt hardt i her. Men er redd for at Norge gjerne kan bli et land med mer fargede enn ikke fargede.
Er medlem av et ungdomspart så er nok gammel og smart nok for det.
Skremmende hvor avslappa holdninger mange har til økt innvandring. Jeg er så absolutt for innvandring - men den må kraftig begrenses; og det burde være absolutt utkastelse ved for eksempel knivstikking eller voldtekt.

Utviklingen er meget skremmende - og jeg skjønner ikke hvordan enklete klarer akseptere 50/50 innvandrere og nordmenn. Det er ikke akseptabelt for meg på noe punkt. Dessverre er jeg bare en liten nål i dette landet. Må bare akseptere ting..
Sitat av Oddiii Vis innlegg
jeg tok gjerne litt hardt i her. Men er redd for at Norge gjerne kan bli et land med mer fargede enn ikke fargede.
Er medlem av et ungdomspart så er nok gammel og smart nok for det.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på hvorfor du skiller mellom fargede og hvite? Er et land med hvite bedre enn et land med fargede? Ser du ikke selv at det kan oppfattes som en rasistisk måte å se verden på?

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Skremmende hvor avslappa holdninger mange har til økt innvandring. Jeg er så absolutt for innvandring - men den må kraftig begrenses; og det burde være absolutt utkastelse ved for eksempel knivstikking eller voldtekt.

Utviklingen er meget skremmende - og jeg skjønner ikke hvordan enklete klarer akseptere 50/50 innvandrere og nordmenn. Det er ikke akseptabelt for meg på noe punkt. Dessverre er jeg bare en liten nål i dette landet. Må bare akseptere ting..
Vis hele sitatet...
Jeg har virkelig ikke noen "avslappa" holdning til innvandring, jeg er bare uenig med deg. Jeg mener vi har kapasitet til å gi enda flere muligheten til å bli en del av et fantastisk samfunn. Jeg er ikke redd for 50/50 innvandrere/etnisk norske, jeg er mye mer redd for 50/50 arbeidende/ikkearbeidende.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg lurer på hvorfor du skiller mellom fargede og hvite? Er et land med hvite bedre enn et land med fargede? Ser du ikke selv at det kan oppfattes som en rasistisk måte å se verden på?
Vis hele sitatet...
Du ser jo på alle statistikker og sånn at det fargede og innvandrere som er hovedvekten på kriminalitet. Det synes jeg at vi bør slå hardt ned på.

For eksempel:

Godtatt Innvandring men en prøve tid på gjerne 4 år og hvis de blir dømt før det er det rett tilbake.
Sitat av Oddiii Vis innlegg
jeg tok gjerne litt hardt i her. Men er redd for at Norge gjerne kan bli et land med mer fargede enn ikke fargede.
Vis hele sitatet...

Akkurat. Skal vi se. Siden du er redd for at Norge kan bli et land med mer fargede enn ikke-fargede ( tenker da at du mener hvite) ser vi at Polen & Sverige ( hvite) utgjør de største innvandrergruppene i Norge. Da har vi Pakistan, Irak, Somalia, Vietnam, Iran, Tyrkia, Bosnia- Hercegovina, Filippinene, Sri Lanka, Kosovo, Thailand & Afghanistan som utgjør de aller største innvandrergruppene. De utgjør tilsammen en befolkning på ca 160.000 fargede. Med tanke på stor Norges befolkning er i dag, så har du OG SIAN ærlig talt ingenting å bekymre dere for.

DE STØRSTE INNVANDRERGRUPPENE I NORGE (kilde; VG.NO)

Polen 60.610
Sverige 34.108
Pakistan 31.884
Irak 27. 827
Somalia 27.523
Tyskland 24.394
Vietnam 20.452
Danmark 19.522
Iran 16.957
Tyrkia 16.430
Litauen 16.309
Bosnia-Hercegovina 16.125
Russland 15.879
Filippinene 14.797
Sri Lanka 14.017
Storbritannia 13.395
Kosovo 13.303
Thailand 13.293
Afghanistan 12.043
Sist endret av ClaesGreve; 15. mars 2012 kl. 19:21.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Akkurat. Skal vi se. Siden du er redd for at Norge kan bli et land med mer fargede enn ikke-fargede ( tenker da at du mener hvite) ser vi at Polen & Sverige ( hvite) utgjør de største innvandrergruppene i Norge. Da har vi Pakistan, Irak, Somalia, Vietnam, Iran, Tyrkia, Bosnia- Hercegovina, Filippinene, Sri Lanka, Kosovo, Thailand & Afghanistan som utgjør de aller største innvandrergruppene. De utgjør tilsammen en befolkning på ca 160.000 fargede. Med tanke på stor Norges befolkning er i dag, så har du OG SIAN ærlig talt ingenting å bekymre dere for.

DE STØRSTE INNVANDRERGRUPPENE I NORGE (kilde; VG.NO)

Polen 60.610
Sverige 34.108
Pakistan 31.884
Irak 27. 827
Somalia 27.523
Tyskland 24.394
Vietnam 20.452
Danmark 19.522
Iran 16.957
Tyrkia 16.430
Litauen 16.309
Bosnia-Hercegovina 16.125
Russland 15.879
Filippinene 14.797
Sri Lanka 14.017
Storbritannia 13.395
Kosovo 13.303
Thailand 13.293
Afghanistan 12.043
Vis hele sitatet...
Er like redd for polakker siden de tar jobben i fra oss, og jobber svart men det er en annen diskusjon
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg lurer på hvorfor du skiller mellom fargede og hvite? Er et land med hvite bedre enn et land med fargede? Ser du ikke selv at det kan oppfattes som en rasistisk måte å se verden på?
Vis hele sitatet...

Jeg har snakket med mange medlemmer av SIAN. Min oppfatning er at de har to kategorier; fargede ( de som ikke ser europeiske ut) , og ikke-fargede/hvite ( resten)
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Hvordan kan du være sikker på det om vi blir en minoritet og utlendingene har mer og si enn oss nordmenn ???
Jeg tror at hvis dette fortsetter kan vi godt ende opp med at om 40 - 60 år så har vi sharia lover og alle må gå med burka og hjihab.
Dette håper jeg da ikke skjer, så derfor synes jeg vi bør ta noen forehåndsregler
Som med og minske antall som får innvandre til Norge pr år.
Vis hele sitatet...
Huff, jeg skjønner nå hvor morro det hadde vært å stilt opp på møtene deres med noen velvalgte argumenter. Hvis dette er standarden på motargumentasjon hadde det blitt lekestue. Men det hadde vel blitt lynsjestemning ganske raskt tenker jeg.

Først å fremst, Dette gjelder Oslo. Oslo har vel omtrent 6-700 000 innbyggere give or take. At 50% i Oslo skulle ha innvandrerbakgrunn i 2050 betyr ikke at det gjelder hele Norge.(Ja det vil være flere innbyggere i Oslo om 40 år, men forholdet vil være omtrentlig likt. Kansje med litt økning i by-bosetning)

For det andre, 50% innvandrere betyr ikke 50% muslimer.

For det tredje, Alle muslimer støtter slettes ikke sharia, mange personer fra muslimske land er ikke troende engang.

For det fjerde, i mange såkalte "muslimske" land er det faktisk ikke sharia-lover i det hele tatt. Så hvorfor skulle dette skje i Norge på 40 år?

For det femte, hvis vi kutter innvandringen betyr det at du må betale mer i skatt for å opprettholde samfunnet slik det er idag. Altså, det blir flere og flere pensjonister i forhold til arbeidsføre. Absolutt alle undersøkelse peker mot dette meg bekjent.
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Du ser jo på alle statistikker og sånn at det fargede og innvandrere som er hovedvekten på kriminalitet. Det synes jeg at vi bør slå hardt ned på.

For eksempel:

Godtatt Innvandring men en prøve tid på gjerne 4 år og hvis de blir dømt før det er det rett tilbake.
Vis hele sitatet...
Hvis man leser statistikken selv, i stedet for å stole på andre ser man også noe annet interessant. Det viser seg at statistikken også forteller deg at det er de som er fattige og uten jobb som er "hovedvekten på kriminalitet". Skal vi da ta alle de som tjener under 250 000 kroner eller som går 4 år uten jobb og kaste dem ut?
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Er like redd for polakker siden de tar jobben i fra oss, og jobber svart men det er en annen diskusjon
Vis hele sitatet...
Der tar du veldig feil. Er du klar over hvor mange HVITE NORDMENN som ikke jobber i dag? Det trenger ikke være snakk om sykdom. Er du klar over hvor mange HVITE NORDMENN (ungdommer) som dropper ut av VGS i dag? Som ikke tar høyere utdanning? Da kan de ikke få seg en god jobb. En god del polakker ( ingeniører, tømrere, sykepleiere) med godt vitnemål, og gode norskkunnskaper blir selvfølgelig prioritert fremfor en nordmann uten vitnemål.

VG/DB hadde en artikkel for en stund tilbake om at norske arbeidsgivere faktisk foretrakk polakker, fordi de var effektive, positive og mye mer arbeidsvillige enn nordmenn.

At det kan bli et tøft arbeidsmarked i fremtiden ( de neste 10-20 årene) er en annen sak.
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Er like redd for polakker siden de tar jobben i fra oss, og jobber svart men det er en annen diskusjon
Vis hele sitatet...
Polakker er villige til å jobbe for mye mindre en oss. De bor gjerne i en liten rønne å jobber HELE tiden. Skjønner godt at mange foretrekker dem. Dette blir jo gjerne sosial dumping da, som er et økende problem. Og et viktigere problem en at noen mister jobbene sine.

Å forresten, omtrent alle norske håndverkere jeg kjenner har jobbet litt svart her og der. Bygget veranda til tante, fiksa sikringsskapet til naboen osv.
Har ingen store problemer med det så lenge vi forbedrer integreringspolitikken drastisk. Jeg har et problem med det når en stor andel av våre nye landsmenn roper om sharia-lover slik man ser i Storbritannia i dag. Mennesker som ønsker å blande religion med politikk burde få et forbud om å være politisk engasjert.Krf...
Sitat av murloc Vis innlegg
Huff, jeg skjønner nå hvor morro det hadde vært å stilt opp på møtene deres med noen velvalgte argumenter. Hvis dette er standarden på motargumentasjon hadde det blitt lekestue. Men det hadde vel blitt lynsjestemning ganske raskt tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Her er det en som står åpenlyst frem som et SIAN-medlem, også må du bare ende opp slik...
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Hvis man leser statistikken selv, i stedet for å stole på andre ser man også noe annet interessant. Det viser seg at statistikken også forteller deg at det er de som er fattige og uten jobb som er "hovedvekten på kriminalitet". Skal vi da ta alle de som tjener under 250 000 kroner eller som går 4 år uten jobb og kaste dem ut?
Vis hele sitatet...
Hvis man ikke klarer å finne en jobb på 4 år i Norge da har man ikke noe i Norge å gjøre faktisk.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Hvis man ikke klarer å finne en jobb på 4 år i Norge da har man ikke noe i Norge å gjøre faktisk.
Vis hele sitatet...
He-he, der tenkte jeg faktisk en nordmann i ditt tilfelle/din påstand.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Her er det en som står åpenlyst frem som et SIAN-medlem, også må du bare ende opp slik...
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hva du mener. Jeg har fortsatt til gode å se brukbar argumentasjon fra denne brukeren, ville bare understreke nettopp det med innlegget mitt. Det var kansje litt unødvendig av meg å anta at de ville blitt voldelige, beklager den, unødvendig generalisering av meg.

Det verste med SIAM er at de drar alle muslimer under en kam. De kunne i det minste ha tatt noen forbehold som "stopp ekstrem islamisme" eller bare "stopp ekstremisme". For det er det som er det egentlige problemet. En av de mest støtende slagord jeg noen sinne har hørt er "Ikke alle muslimer er terrorister, men alle terrorister er muslimer". Det er litt slik jeg tolker det jeg leser på SIAM's nettsider.

De fleste terrorangrep begås ikke av islamister. Og de terrorangrep som begås av dem er preget av lokale forhold. Men vi har pga. 11/9, bombingen i Madrid og noen få andre gitt muslimsk terrorisme ekstremt mye spalteplass det siste tiåret. Sannheten er at dette er angrep som utføres av noen få ekstreme grupper.

Det er absolutt problemer i mange land som kan knyttes til religion, deriblant islam. Men herre min hatt har ikke kristne forårsaket mye død også. Anders Breivik var jo en såkalt "tempelridder". Han tok det til og med ut over sine "medkristne". Vi frykter ikke kristne noe mer av den grunn.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
VG/DB hadde en artikkel for en stund tilbake om at norske arbeidsgivere faktisk foretrakk polakker, fordi de var effektive, positive og mye mer arbeidsvillige enn nordmenn.
Vis hele sitatet...
http://e24.no/jobb/sa-opp-nordmenn-b...akker/20129025
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article448074.ece

Dette er dessverre sannheten.
Den derre "du finner idioter i alle typer folk"-argumentasjonen er bare helt idiotisk. Det er seff sant, men det som er interessant er om du finner flere idioter innenfor ulike grupper. Og når det kommer til innvandrere vs nordmenn er det jo tydlig at det er flere kriminelle, ekstremt religiøse osv i førstnevnte.

Når det kommer til integrering: er det integreringen sin feil, eller er folka vi tar inn som er problemet? Med mindre dere ønsker å starte fadderordninger hvor nordmenn går turer med hver sin innvandrer 1 gang i uka ser jeg helt ærlig ikke hvordan vi skal greie å legge til rette for innvandrerne så mye bedre enn det vi gjør nå. Fakta er at mange av dem ikke vil integreres, og når store bydeler i Oslo består av 50% av innvandrere begynner det å bli litt skummelt.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Er ikke problematisk sånn sett men vi er i Norge. Og vi er et hvit folkeslag og det er vi som skal bo i dette landet og ikke utlendinger. Helt greit at vi har endel innvandring men ikke så mye som er i dag.

Synes du det er greit at vi blir en minoritet i våres eget land ???
Vis hele sitatet...
Jeg må nesten le litt av innleggene dine. Nordmenn er ikke, og kommer heller aldri til å bli, minoriteter i Norge. I dag er det ca. 11% innvandrere i Norge, og flesteparten er fra Sverige. Det er samme for meg hva statsministeren vår heter, men Norge kommer aldri til å ha et flertall av muslimer som følger sharia-lover. Dette viser kun hvor ekstremt trangsynte, idiotiske og ikke minst redde dere er.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Den derre "du finner idioter i alle typer folk"-argumentasjonen er bare helt idiotisk. Det er seff sant, men det som er interessant er om du finner flere idioter innenfor ulike grupper. Og når det kommer til innvandrere vs nordmenn er det jo tydlig at det er flere kriminelle, ekstremt religiøse osv i førstnevnte.
Vis hele sitatet...
Det som er interessant er ikke egentlig hvem, men hvorfor? Å dytte dem inn i billige "getthoer" sammen med andre minoriteter vil i alle fall ikke hjelpe noe særlig. Dette ser man uansett hvem som bor i liknende områder.

Jeg tror også at innvandrere blir mer og mer integrert ettersom generasjonene går. Jeg tror de aller fleste barn av innvandrere snakker godt norsk, mye bedre en foreldrene sine i alle fall. Det kan bli et problem at de holdes ute fra barnehager og skoler. Men dette tror jeg er et lite problem, men et viktig et. Vi må også passe på at man ikke får rene "innvandrerskoler".

I USA er mange kristne grupper et problem. Mange barn får ikke skikkelig skolegang for eksempel. Det har også vært mange andre problemer med religiøse sekter der. The most hated family er et godt eksempel på hva kristendom kan gjøre med folk. Men for n'te gang, dette er ekstremister.

Ja det er en større prosentandel kriminalitet blant nye innvandrere. Dette er et problem. Men kulturkrasj, mangel på arbeid, rasisme, fattigdom kan være noe av forklaringen på dette. Jeg mener ikke at det blir greit av de grunnene. Men innskrenking av innvandrere løser ikke problemet, det bare minsker antallet saker. Prosentandelen vil fortsatt bli den samme.
Ser vell egentlig ikke på meg selv som en høyreekstrem rasist, men må si at jeg er bittelitt fan av den "Asia for asiater, Afrika for afrikanere og Europa for europeere" (dette er såklart veldig generalisert though), inntil videre ihvertfall, iogmed at vi lever i en verden hvor de kulturelle forskjellene er såpass store.

Vi mennesker er genetisk programmert til søke samhold med grupper og personer som er oss selv like, når vi ikke er like oppstår det konflikter. Det er umulig for ett multikulturelt samfunn å eksistere uten konflikter, integrering er da faktisk ett forsøk på å skape et unikulturelt samfunn, så når folk snakker om hvordan innvandring ikke er ett problem bare man har god nok integrering er man da faktisk imot ett multikulturelt samfunn. Når man ser på alle inn og utvandringen de siste 500 hundre årene, var ikke integrering noe som skjedde over natten. Hugenottene snakket fransk fram til Napoleonskrigene, og Spania er fortsatt ett delt land med kulturelle forskjeller. Den beste integreringen som ble gjort var i den nye verden hvor mange små grupper, samlet ble en stor en.

Hudfarge har også mye å si iforhold til hvor lett man kan integreres i ett samfunn, det er såklart lettere å integrere Hermann ifra Tyskland enn Guleed fra Somalia, iogmed at hudfarge er meget lett å legge merke til. Det å inrømme dette gjør deg ikke til en rasist, men en realist.

Det vil alltid være det folk kaller "rasisme", men rasisme er bare en naturlig tankeprosess som går ut på at man søker mot likhet og det man er vant til, alle dyr og organismer har dette, og man kan ikke ignorere naturen med argumenter om at alle er like og alle som ikke synes det er rasister.

Mennesker er forskjellige, det er noe vi er nødt til å innrømme. Integrering bør da jobbe med å hviske ut disse forskjellene, og den eneste måten man kan fullt integrere Guleed og hans landsmenn i dagens samfunn er å "pule" han ut over 3-4 generasjoner.
Sitat av Whattnizze Vis innlegg
Ser vell egentlig ikke på meg selv som en høyreekstrem rasist, men må si at jeg er bittelitt fan av den "Asia for asiater, Afrika for afrikanere og Europa for europeere" (dette er såklart veldig generalisert though), inntil videre ihvertfall, iogmed at vi lever i en verden hvor de kulturelle forskjellene er såpass store.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at vi europeere stort sett rævpulte alle andre steder under imperialismen. Afrika, indianere, India, Kina, Australia osv. Vi tok hva vi ville, invaderte der vi ville. Vi var altså de første, og i stor grad de verste.
Sist endret av murloc; 15. mars 2012 kl. 21:09.
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Er like redd for polakker siden de tar jobben i fra oss, og jobber svart men det er en annen diskusjon
Vis hele sitatet...
Korreksjon: Polakker tar ofte jobber som Nordmenn ikke vil ha. Uten Polakker hadde flere industrier slitt kraftig med å holde en høy grad av produktivitet, f.eks bygg og anleggsbransjen, fiskebransjen osv.

Uansett, det å påstå at alle polakker jobber svart er en generalisering og blir helt feil, de aller færreste polakker jobber svart.

Jeg er for en ytterligere økt arbeidsinnvandring fra EU land og redusert innvandring utenfor EU, innvandrere fra EU land har som oftest ingen eller lite problemer med å integrere seg pga minimale kulturelle og språklige forskjeller. I motsetning til innvandrere fra EU land så vil innvandrere fra "den tredje verden" ha enormt mye større problemer med å integrere seg.

En konsekvens av manglende integrering er økt motstand og motvilje mot innvandring generelt, som et eksempel så har populariteten til høyreekstremistiske grupperinger og politiske partier økt stort i takt med innvandringen. I Ungarn fikk det høyreekstremistiske fascistpartiet "Jobbik." 16% av stemmene under valget i April 2011, det er et faretruende høyt tall og populariteten ser ikke ut til å avta, heller det motsatte.

Dagens innvandringspolitikk er ikke bærekraftig, vi tar inn mange flere enn vi klarer å integrere i tilstrekkelig stor grad.
Sitat av murloc Vis innlegg
Bortsett fra at vi europeere stort sett rævpulte alle andre steder under imperialismen. Afrika, indianere, India, Kina, Australia osv. Vi tok hva vi ville, invaderte der vi ville. Vi var altså de første, og i stor grad de verste.
Vis hele sitatet...
Så i dine øyne skal det være "Asia for asiatere, Afrika for afrikanere og Europa for alle" ? Øye for øye, tann for tann har aldri hjelpet noen, og hverken du eller meg, eller noen som lever idag var en del av dette. Det blir det samme som å ha dårlig samvittighet for at vi engang var vikinger. Og man kan ikke bruke dette som argument for å ta imot flere innvandrere enn det vi klarer.
Sist endret av Whattnizze; 15. mars 2012 kl. 21:17.
Sitat av Whattnizze Vis innlegg
Så i dine øyne skal det være "Asia for asiatere, Afrika for afrikanere og Europa for alle" ? Øye for øye, tann for tann har aldri hjelpet noen, og hverken du eller meg, eller noen som lever idag var en del av dette. Det blir det samme som å ha dårlig samvittighet for at vi engang var vikinger. Og man kan ikke bruke dette som argument for å ta imot flere innvandrere en det vi klarer.
Vis hele sitatet...
Først og fremst sliter mange grupper den dag i dag pga. vår "innvandring", ja dem mener jeg vi har et ansvar for. Afrika er selvfølgelig det verste eksemplet her. Pga. inndelingen av Afrika gjort av europeere har aldri Afrika fått utvikle seg til naturlige nasjoner bestemt av hvor de ulike kulturer og faktisk ligger. Indianerne har ikke lengre et eget land og er idag sterkt marginaliserte, det samme gjelder aborginere. Faen, skal ikke lengre en gamlelandet og noen år tilbake før du ser hva vi gjorde mot samene. Ja vi har et ansvar, selv om det ikke var du som gjorde det.

Som påpekt flere ganger i denne tråden så trenger vi innvandring til Norge. Vi må derfor fokusere på å få dette til istedet for å bare utelukke problemet helt. Rike nasjoner bør hjelpe fattige, vi bør ta imot asylsøkere. Hva om Sverige bare hadde stengt grensene sine under andre verdenskrig?

At mye av det jeg nå sier har problemer tilknyttet seg er det ingen tvil om. Men jeg ser fortsatt ikke det som et argument mot innvandring.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
He-he, der tenkte jeg faktisk en nordmann i ditt tilfelle/din påstand.
Vis hele sitatet...
Hva mente du med den? Er ikke deg jeg quote en gang jo.
Sitat av murloc Vis innlegg
Først og fremst sliter mange grupper den dag i dag pga. vår "innvandring", ja dem mener jeg vi har et ansvar for. Afrika er selvfølgelig det verste eksemplet her. Pga. inndelingen av Afrika gjort av europeere har aldri Afrika fått utvikle seg til naturlige nasjoner bestemt av hvor de ulike kulturer og faktisk ligger. Indianerne har ikke lengre et eget land og er idag sterkt marginaliserte, det samme gjelder aborginere. Faen, skal ikke lengre en gamlelandet og noen år tilbake før du ser hva vi gjorde mot samene. Ja vi har et ansvar, selv om det ikke var du som gjorde det.

Som påpekt flere ganger i denne tråden så trenger vi innvandring til Norge. Vi må derfor fokusere på å få dette til istedet for å bare utelukke problemet helt. Rike nasjoner bør hjelpe fattige, vi bør ta imot asylsøkere. Hva om Sverige bare hadde stengt grensene sine under andre verdenskrig?

At mye av det jeg nå sier har problemer tilknyttet seg er det ingen tvil om. Men jeg ser fortsatt ikke det som et argument mot innvandring.
Vis hele sitatet...
Indianerne og aboriginerne hadde altså trengt å ha sine egne land i fred, men vi trenger altså ikke det.

Du bør lese deg opp på historie. I den perioden du skriver om var Norge okkupert og selv et offer for imperialisme.

Hvis du har så dårlig samvittighet for europeeres dårlige oppførsel i andre verdensdeler, er det vel en liten trøst for deg når norske jenter blir overfallsvoldtatt.
Ok.. Jeg personlig blåser i hudfarge eller opphavsplass. Om du lærer deg norsk, tar norske verdier til deg og jobber. Bli her, men det er alltid noen mennesker som ødelegger for flertallet. Jeg er enig i at 50/50 ikke er idealt. Norge burde ha et flertall av hva vi kaller nordmenn, men her blurrer linjene litt. Hva er en nordmann? Må du være hvit? eller er det mer en kultur sak? Jeg har ikke noe problem med at vi har innvandrere i Norge, så lenge de oppfører seg. Sånn som det er nå, vil jeg si at en prøvetid på innvandring er bedre enn en limit på hvor mange. Om vår venn Mohammed jobber, lærer seg norsk og prøver å adaptere seg. Let him into the warmth. Om han voldtar, går på sosialen, og raner gamle damer; send ham hjem.

Jeg vil si at Nordmenn er ofte sett på som hvite, blåøyde, mennesker. Jeg vil helst se at Norge har fler hvite enn andre farger, simpelt fordi det er rasen som alltid har vært tilknyttet Norge. men som sagt; Tar innvandrerene til seg verdiene i sammfunnet vårt og gir noe tilbake. Så er det flott. Problemet er neppe hva slags hudfarge som kommer inn, mer hva slags holdninger personene som kommer inn har. Feks, en lokal innvandrer i byen (ca 17 år) skryter av å ha voldtatt en jente. Det er helt forkastelig og jeg har lyst til å kaste han ned i en dass eller noe. Disse personene burde gå på huet og ræva ut.

Men kjenner en annen en, han jobber hardt med resturangen han har startet, han jobber hver dag. Han er fast bestemt på å betale skatt, for han har lyst til å gi noe tilbake til samfunnet som reddet livet hans.
Det er nettopp disse, som burde slippe dritten andre folk kaster rundt seg fordi noen ødelegger for alle.
Sist endret av iSatan; 15. mars 2012 kl. 21:47.
Sitat av murloc Vis innlegg
Først og fremst sliter mange grupper den dag i dag pga. vår "innvandring", ja dem mener jeg vi har et ansvar for. Afrika er selvfølgelig det verste eksemplet her. Pga. inndelingen av Afrika gjort av europeere har aldri Afrika fått utvikle seg til naturlige nasjoner bestemt av hvor de ulike kulturer og faktisk ligger. Indianerne har ikke lengre et eget land og er idag sterkt marginaliserte, det samme gjelder aborginere. Faen, skal ikke lengre en gamlelandet og noen år tilbake før du ser hva vi gjorde mot samene. Ja vi har et ansvar, selv om det ikke var du som gjorde det.

Som påpekt flere ganger i denne tråden så trenger vi innvandring til Norge. Vi må derfor fokusere på å få dette til istedet for å bare utelukke problemet helt. Rike nasjoner bør hjelpe fattige, vi bør ta imot asylsøkere. Hva om Sverige bare hadde stengt grensene sine under andre verdenskrig?

At mye av det jeg nå sier har problemer tilknyttet seg er det ingen tvil om. Men jeg ser fortsatt ikke det som et argument mot innvandring.
Vis hele sitatet...
De eneste plassene som teknisk sett trenger innvandring er plasser som er underbefolket. Det er ikke vi som trenger innvandring, det er det innvandrerne som gjør, og vi tilpasser oss da dette og får da en større økonomisk vekst med at vi kan sysselsette flere + høyere konfliktnivå og gnisninger mellom ulike mennesker.

Er for både arbeidsinnvandring og at vi tar imot flyktninger, men i en ideal verden skulle ikke dette vært nødvendig, men verdensfred er ikke akkurat i horisonten og økonomiske kriser vil komme og gå, så da er det bare å gjøre det beste utav det, og måten vi integrerer på idag er ikke optimal.
Sist endret av Whattnizze; 15. mars 2012 kl. 21:48.
Jeg ser ikke helt problemet med innvandringspolitikken idag. Hva er farlig med at vi får et flertall av utlendinger? Tilslutt vil utlendingene bli så integrert at det nordmenn gifter seg med andre som stammer fra utlandet. Vil det ikke da bare bli færre og færre "fullstendig etniske" nordmenn?

(Jeg ser forresten på USA som et vellykket multikulturelt samfunn i stor grad, så om det er noen som er uenige med dette, så er dere sikkert uenige med stanpunktet mitt også)
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Er like redd for polakker siden de tar jobben i fra oss, og jobber svart men det er en annen diskusjon
Vis hele sitatet...
Vi lever i en globalisert verden,og FRP er jo ikke akkurat imot liberalisme, de kan heller ikke stenge oss ute fra verden. Det vil ikke bli noe bedre med dem. Og i fremtiden må vi konkurerre mot hele verden uansett. Såklart, hvem vil konkurrere med en milliard kinesere om jobber innenfor realfag? Det suger, men slik kommer virkeligheten til å bli.
Sitat av iSatan Vis innlegg
men det er alltid noen mennesker som ødelegger for flertallet.
Vis hele sitatet...

Det er der problemet ligger også. En gjør noe, alle blir dømt. Dette sliter norske og mange andre med.
Tallene fra SSB sier lite om hvem som er med i Kategorien Invandrer. F.eks vil Nordmenn med 2 foreldre eller 4 besteforeldre, med utenlandsk opprinnelse bli regnet som invandrer. Disse vil etterverdt utgjøre størstedelen av denne gruppen. Vi kan anta at disse indivdene er i større grad integrert enn resten og at derfor problemene vil ble mindre. Sånn jeg ser det oppstår de fleste problemene med invandring og integrering pga Sosiale forskjeller. Folk blir ikke kriminelle hvis de har en god og fast jobb. Invandringen gir helt klart Oslo kommune nye utfordringer og de må begynne en sosial boligpolitikk og ikke fortsette og bygge rundt større klasseforskjeller. Da dette i større grad vil gå utover invandrere og dermed skape større fremmedfrykt og rasisme.

Jeg blir ikke overasket over SIAN medlemmet i denne tråden, men oppgitt. Han deler konsekvent befolkningen inn i Hudfarger. Dette blir veldig middelaldersk. Hvis folk har bodd i Norge hele livet så er de Nordmenn uansett Hudfarge eller religion osv. Invandringspolitikken vi fører i dag, får konsekvenser. Mange barn oppvokst i Norge må dra ut, pga foreldrenes feil. Det blir veldig feil når det er barna som taper, og det fordi AP vil ha stemmer av Invandringsmotstandere.
Sist endret av bAerlol; 15. mars 2012 kl. 22:00.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Indianerne og aboriginerne hadde altså trengt å ha sine egne land i fred, men vi trenger altså ikke det.

Du bør lese deg opp på historie. I den perioden du skriver om var Norge okkupert og selv et offer for imperialisme.

Hvis du har så dårlig samvittighet for europeeres dårlige oppførsel i andre verdensdeler, er det vel en liten trøst for deg når norske jenter blir overfallsvoldtatt.
Vis hele sitatet...
Jeg kan historien min meget godt takk, du bare misset poenget mitt totalt. Dersom jeg var utydelig beklager jeg det.

Jeg ville med eksemplet med Sverige vise at nettopp når andre land er i konflikt har vi en plikt til å hjelpe, nettopp slik Sverige gjorde under andre verdenskrig.

Eksemplet mitt med aborginere og indianere var et forsøk på å sette i lys hvor lite vi europeere har å klage over når det kommer til innvandring. For der er vi de største forbryterne selv. Det var også for å påpeke at vi har et ansvar ovenfor nettopp de gruppene.

Når jeg leser posten min igjen overasker det meg at jeg må forklare dette.

Sitat av Whattnizze Vis innlegg
De eneste plassene som teknisk sett trenger innvandring er plasser som er underbefolket.
Vis hele sitatet...
Norge er blant de minst tettbefolkede landene i verden så ifølge ditt eksempel burde vi ta imot flere.

Sitat av Whattnizze Vis innlegg
Det er ikke vi som trenger innvandring, det er det innvandrerne som gjør, og vi tilpasser oss da dette og får da en større økonomisk vekst med at vi kan sysselsette flere + høyere konfliktnivå og gnisninger mellom ulike mennesker.

Er for både arbeidsinnvandring og at vi tar imot flyktninger, men i en ideal verden skulle ikke dette vært nødvendig, men verdensfred er ikke akkurat i horisonten og økonomiske kriser vil komme og gå, så da er det bare å gjøre det beste utav det, og måten vi integrerer på idag er ikke optimal.
Vis hele sitatet...
Beklager, dette ble vanskelig å argumenter mot, jeg skjønner ikke hva du mener.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Jeg ser ikke helt problemet med innvandringspolitikken idag. Hva er farlig med at vi får et flertall av utlendinger? Tilslutt vil utlendingene bli så integrert at det nordmenn gifter seg med andre som stammer fra utlandet. Vil det ikke da bare bli færre og færre "fullstendig etniske" nordmenn?

(Jeg ser forresten på USA som et vellykket multikulturelt samfunn i stor grad, så om det er noen som er uenige med dette, så er dere sikkert uenige med stanpunktet mitt også)
Vis hele sitatet...
Kjempegodt poeng. Man kan si mye om USA, men USA er en kulturell smeltedigel av rang. Eneste kjennetegnet på etnisiteten til en amerikaner, er den ekstreme variasjonen av bakgrunn og rase. Såklart har de problemer, men akkurat på det skrittet er de mye lengre fram enn Norge. Men se foreksempel på medisinstudiet i Oslo. Masse kviinner, hvorav mange er innvandrerbakgrunn. De er andregenerasjons innvandrere, men er sikkert mer like oss, enn de er på foreldrene sine, akkurat som vi er mer like enn dem, enn vi vanlige etniske nordmenn er våre foreldre. Ærlig talt ser jeg ikke det store problemet med innvandring.
Alle er vel redd fundamentalistisk islam, akkurat som vi er redd kristenfundamentalisme. Heldigvis står begge disse retningene svakt i Norge idag, og så lenge vi fortsatt har et så vellykket samfunn som vi har, kommer det til å vare sånn.
Jeg opplever stadig på kommentarfelt for VG og DB at flere og flere slenger kommentarer som "Det er Jens Stoltenberg, Gro Harlem B, og resten av dere sosialist-fitter sin feil at Norge snart blir fylt med mokkamenn"

Det sier litt om holdninger til folk.. Trist med andre ord. Statistikk viser at de med høg utdannelse er mindre skeptisk/lite skeptisk til innvandring sammenlignet med dem som kun har grunnskole/VGS. Kan det ha en sammenheng med FRP? Da omtrent halvparten som stemmer FRP har lav, eller ingen utdannelse?
En litt morsom kuriositet er at min mormor som naturligvis tilhører en mer konservativ generasjon som nå ligger på sykehjem med brukket lårhals, faktisk setter mest pris på "utlendingene". De tar seg tid til å snakke med henne og hun synes det er veldig interessant å høre om hvordan det er der de kommer ifra osv. Ble litt overasket over denne uttalelsen fra henne.