Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2829
http://www.dagbladet.no/2011/12/23/n...nter/19544138/

"..Virke antar at hver nordmann kommer til bruke 9900 kroner på julegavehandelen.."

Hvordan går de frem for å komme med en slik konklusjon? Jeg fikk helt bakoversveis når jeg las at lille Norge er blant de landene der det kjøpes flest julegaver/bruker mest penger på julegaver. Jeg trodde da at USA eller andre større land var vesentlig mye hyppigere enn lille Norge når det kommer til julehandel! Trodde dere også at hver nordmann bruker så mye som 9900 kr i snitt? Dette er helt sykt spør du meg..

Joda, vi er jo opptatt av julehandel og slikt, julehandel, stress, bulk i bilen, men at vi tok av så mye, hadde jeg aldri trodd!
Mja, jeg vil si noen folk bruker mer enn det, andre bruker mindre. Folk er forskjellige. Vi har solgt ut titalls iPodder til 1700, 10 iPadder til 3,8k til 4,8k. Vil si de som kjøper veldig dyre gaver (typ iPad osv) trekker opp gjennomsnittet mye. Har solgt flere hundre Music Angel høyttalere til 200 stk, dette var dog bare en liten ekstra på topp av gjerne en smarttelefon til rundt en 800kr.
Vi tjener jo ganske mye i Norge gjennomsnittelig vil jeg tro, dermed er det lett å se for seg at Nordmenn bruker langt mer penger enn i andre land. Jeg personlig brukte vel ca 8 tusen kr og ser ikke på det som det store problemet med inntekten min, Pluss at det er en gang i året jeg faktisk bruker så "mye" penger på folk jeg er glad i.

Regnestykke
Norges befolkning X 9900kr = 48363876000 kr ca.
(http://www.google.no/publicdata/expl...er+bor+i+norge) <--- Tall for 2010
Sist endret av Saint123; 23. desember 2011 kl. 21:24.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Mja, jeg vil si noen folk bruker mer enn det, andre bruker mindre. Folk er forskjellige. Vi har solgt ut titalls iPodder til 1700, 10 iPadder til 3,8k til 4,8k. Vil si de som kjøper veldig dyre gaver (typ iPad osv) trekker opp gjennomsnittet mye. Har solgt flere hundre Music Angel høyttalere til 200 stk, dette var dog bare en liten ekstra på topp av gjerne en smarttelefon til rundt en 800kr.
Vis hele sitatet...
Det må være spennende å jobbe i en elektronisk butikk disse dager. Jeg lurer på om et lite antall nordmenn drar opp snittet veldig mye, og at ikke halvparten av oss bruker 9000 kr på julepresanger.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det må være spennende å jobbe i en elektronisk butikk disse dager. Jeg lurer på om et lite antall nordmenn drar opp snittet veldig mye, og at ikke halvparten av oss bruker 9000 kr på julepresanger.
Vis hele sitatet...
Alltid noen sure folk når det nærmer seg juletider, men du har også de som kommer innom og smiler og ler. Hvor mye man bruker er vel egentlig også veldig relevant til hvor stor nær-familie man har. Et enebarn er vel mer bortskjemt en f.eks 3 barn.
Folk tar litt av ja. Jeg skal ikke si at jeg ikke ønsker meg en speilrefleks, ny pc eller flatskjerm til jul, men det finnes viktigere ting. Jeg pleier å få rundt 700 kr i gaver, noe som i seg selv er ganske mye penger. Særlig da vi er 7 stykk hjemme.

Gi meg heller ribbe, julepølser og marsipangris <3
Sitat av Glenni Vis innlegg
Alltid noen sure folk når det nærmer seg juletider, men du har også de som kommer innom og smiler og ler. Hvor mye man bruker er vel egentlig også veldig relevant til hvor stor nær-familie man har. Et enebarn er vel mer bortskjemt en f.eks 3 barn.
Vis hele sitatet...
Kommer nok også ann på hvor mye penger foreldrene til barna tjener, samt hvor mye de er villig til å bruke på sine barn.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Folk tar litt av ja. Jeg skal ikke si at jeg ikke ønsker meg en speilrefleks, ny pc eller flatskjerm til jul, men det finnes viktigere ting. Jeg pleier å få rundt 700 kr i gaver, noe som i seg selv er ganske mye penger. Særlig da vi er 7 stykk hjemme.

Gi meg heller ribbe, julepølser og marsipangris <3
Vis hele sitatet...
Er 7 stk i min familie og, og den gjennomsnittlige gaven ligger på ca 7-800 kroner hos oss også, som er veldig greit. Spiser dog ikke julemat, men kolorabistappe får man aldri nok av!
Sitat av Glenni Vis innlegg
Alltid noen sure folk når det nærmer seg juletider, men du har også de som kommer innom og smiler og ler. Hvor mye man bruker er vel egentlig også veldig relevant til hvor stor nær-familie man har. Et enebarn er vel mer bortskjemt en f.eks 3 barn.
Vis hele sitatet...
Det er sant. Dette med nordmenn & holdninger i juleshoppingen er jo og et interessant tema. Jeg merker veldig godt at i min lokale matbutikk er ikke folk glade i å stå i kø når de må vente med vogna si stappfull av mat. Parkeringsplassene er og stappfulle, og det blir lett mye irritasjon og venting. Dette feltet har jeg og syndet på. Men men. Slikt hører jo vel julen med. God jul alle freaks!

Sitat av Glenni Vis innlegg
Er 7 stk i min familie og, og den gjennomsnittlige gaven ligger på ca 7-800 kroner hos oss også, som er veldig greit. Spiser dog ikke julemat, men kolorabistappe får man aldri nok av!
Vis hele sitatet...
Ja, foreldres økonomi og antall familiemedlemmer spiller nok en vesentlig rolle. Skulle ønske noen kunne laget en slags statistikk av dette, da jeg synes det hadde vært interessant å studert forholdene.

Julemat ja. Jeg er vokst opp på Vestlandet, og jeg har aldri skjønt meg på dere Østlendinger som spiser ribbe og synes det er sååå godt. Ribbe blir mer helgemat/kosemat for meg. Her er det pinnekjøt for alle penga!
I år brukte jeg ca 2600 kroner, men da var 1000 kroner til meg selv nå er jeg ikke så gammel heller da, eller har barn..
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Julemat ja. Jeg er vokst opp på Vestlandet, og jeg har aldri skjønt meg på dere Østlendinger som spiser ribbe og synes det er sååå godt. Ribbe blir mer helgemat/kosemat for meg. Her er det pinnekjøt for alle penga!
Vis hele sitatet...
How dare you :O!?

Ribbe er rett og slett, noe av det beste som finnes. Pinnekjøtt derimot, nei takk.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
How dare you :O!?

Ribbe er rett og slett, noe av det beste som finnes. Pinnekjøtt derimot, nei takk.
Vis hele sitatet...
Hehe. Dette med julemat har nok med tradisjoner og gjøre. Vi foretrekker nok det vi er vokst opp med å spise på julaften i familien. Jeg synes ribbe er 90% fett/svor, og 10% kjøtt. Her er en forskningstatistikk som viser at pinnekjøtt blir faktisk mer og mer utbredt i Oslo.

http://www.forskning.no/artikler/200.../1164192307.04


"Svineribbe dominerer det sentrale østlandsområdet (60-70 prosent). For vestlendingene er julemat nærmest synonymt med pinnekjøtt (75 prosent).

Det er mellom 14-16 prosent som velger dette på Østlandet. Og kanskje er allerede pinnekjøtt blitt "hot" i hovedstaden? Pinnekjøttet viser i hvert økende tendenser i Oslo, ifølge rapporten."
Sitat av tissemannX Vis innlegg
How dare you :O!?

Ribbe er rett og slett, noe av det beste som finnes. Pinnekjøtt derimot, nei takk.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis aldri spist taco!

Her i huset går det i pinnekjøtt, står pinnekjøtt for nesten en tusenlapp i gryta as I write. Spiser som sagt ikke pinnekjøtt.

Men tilbake til topic. Jeg vil tro at en mindre del av befolkningen drar opp gjennomsnittet betydelig, her snakker vi en 20% som kjøper iPads til hele familien, Galaxy S2 til nevøer o.l

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hehe. Dette med julemat har nok med tradisjoner og gjøre. Vi foretrekker nok det vi er vokst opp med å spise på julaften i familien. Jeg synes ribbe er 90% fett/svor, og 10% kjøtt. Her er en forskningstatistikk som viser at pinnekjøtt blir faktisk mer og mer utbredt i Oslo.

http://www.forskning.no/artikler/200.../1164192307.04


"Svineribbe dominerer det sentrale østlandsområdet (60-70 prosent). For vestlendingene er julemat nærmest synonymt med pinnekjøtt (75 prosent).

Det er mellom 14-16 prosent som velger dette på Østlandet. Og kanskje er allerede pinnekjøtt blitt "hot" i hovedstaden? Pinnekjøttet viser i hvert økende tendenser i Oslo, ifølge rapporten."
Vis hele sitatet...
150,000 stykker spiser på julaften grandiosa, just saying
Vet ikke om det er sagt, men kan jo tenke seg at ting også er relativt billig i (som nevnt over) USA.
Alle merkeprodukter er vell relativt billigere der. (Apple,DC osvosv)

Så det kan jo også hende det er derfor vi bruker mer enn statene.
Kan se at salvatrix har et poeng om det er beregnet ut fra folketall.
Men det er forskjell på folk, familien er ikke de som sliter økonomisk, men får fortsatt ikke julegaver til 10 - 20.000 som flere andre rundt omkring. Det har nok noe med oppdragelse og å gjøre, merker at studentøkonomien senker snittprisen på gavene, men heller en personlig gave til en hundrelapp enn en ipad til 4k bare fordi det var enkelt.
Kan ikke si jeg er helt overrasket. Siste kunden min på lille julaften kjøpte skiutstyr for 21.000 kroner. Han var helt desperat tho
Synes ikke det tallet var overraskende høyt. Hverken søstrene mine eller jeg pleier å få veldig dyre gaver, men litt penger blir det jo. Det jeg har fått i kveld av foreldrene mine ligger vel rundt 2500-4000kr sammenlagt, samme for søstrene mine. I tillegg har foreldrene våre mange andre å gi gaver til. Blir nok fort vekk mer enn 9900. Vi har nok ganske gjennomsnittlig økonomi.

Merker jeg blir litt kvalm av alle facebookstatusene om folk som har fått ny macbook, iPade OG noen laken i kontant. Pappaguttær
Sist endret av Daybreak; 25. desember 2011 kl. 03:43.
Blir ikke overraska, skulle kjøpe gaver selv, og ei dame drar ut av butikken med 2 MacBook pros, 2 ipader, 1 iPhone, og 1 itouch.

Lett regna ut i huet etter billigste priser=34k
Beklager off-topic, men hva har skjedd med julen i år siden gavene florerer i epleprodukter? Jeg siterer en status jeg så på facebook:

"Jeg trodde jeg var den heldige som fikk en iPad til jul, men etter vi var ferdige med åpning av alle pakkene, sitter vi nå fem stykker med hver sin".

Og utover kvelden har jeg sett mange (uten å overdrive) statuser hvor folk har fått seg en iPad til jul eller en macbook.
Sist endret av Neutralizer; 25. desember 2011 kl. 06:10.
Handler egentlig julen om hvor mange gaver du får, hvor mye penger som har blitt brukt og generelt om hvem som har fått den feteste julegaven? For min del syns jeg det bare er koselig at andre faktisk får hva de ønsker seg til jul, at de skriver dette på facebook for å skryte er jo en ting, men ville ikke du gjort det selv kanskje om du hadde fått tilsvarende med fantastiske gaver du hadde ønsket deg? Ikke at du nødvendigvis gjør det, men alikevel skjønner jeg ikke helt hvorfor vi skal være irriterte på andre mennesker som har fått noe de ønsket seg. Syns det er mere trist med de statusene til folk hvor folk har skrevet "Hatt en forferdelig jul" og de begrunner det med gavene de ikke fikk.
Sitat av Skateward Vis innlegg
Synes ikke det tallet var overraskende høyt. Hverken søstrene mine eller jeg pleier å få veldig dyre gaver, men litt penger blir det jo. Det jeg har fått i kveld av foreldrene mine ligger vel rundt 2500-4000kr sammenlagt, samme for søstrene mine. I tillegg har foreldrene våre mange andre å gi gaver til. Blir nok fort vekk mer enn 9900. Vi har nok ganske gjennomsnittlig økonomi.

Merker jeg blir litt kvalm av alle facebookstatusene om folk som har fått ny macbook, iPade OG noen laken i kontant. Pappaguttær
Vis hele sitatet...
Hehe, pappagutter bryr meg ikke, MEN det som bryr meg er at NORSKE 10-12 åringer skriver slike ting på facebook! "Åh, jeg fikk iPhone 4s, iPad, Macbook, sydentur.. 10-12 åringer.. det finner jeg bra sykt. Men det er vel normalt i dagens samfunn.

Da jeg var 10-12 år fikk jeg klær, smykker, parfyme.. ja, slike ting. Ikke elektroniske saker opp til 10 000 kr.
Det er ikke 9900 i snitt på bare gaver, det er snitt på julehandelen. Den innebærer bla. mat og alkohol som tross alt er en rimelig stor utgiftspost i disse dager. Det er det totale forbruket i desember som er rekordhøyt.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hehe, pappagutter bryr meg ikke
Vis hele sitatet...
Whatever you say
Hva med å tenke litt positivt da, og si gratulerer Istedenfor å være sur over hva andre får.
Sitat av Glenni Vis innlegg

150,000 stykker spiser på julaften grandiosa, just saying
Vis hele sitatet...
Feil. At et visst antall mennesker kjøper pizza på julaften betyr ikke at alle sammen nødvendigvis spiser den samme dag.
Jeg ga en Asus UX31 til samboeren min. 8900,- bare i den gaven, totalt ble vel vårt julegavebudsjett ca 20 000. Med mat, pynt, juletre etc blir det langt mer.
Sitat av Skateward Vis innlegg
Merker jeg blir litt kvalm av alle facebookstatusene om folk som har fått ny macbook, iPade OG noen laken i kontant. Pappaguttær
Vis hele sitatet...
Helt enig! Blir glad for hva jeg får, da vet jeg at noen faktisk tenker på meg. Hjemmstrikka ullsokker og penger .
Sitat av Fusjon Vis innlegg
Helt enig! Blir glad for hva jeg får, da vet jeg at noen faktisk tenker på meg. Hjemmstrikka ullsokker og penger .
Vis hele sitatet...
Ullsokker et alltid et must under juletreet:-)
Sitat av Skateward Vis innlegg
Merker jeg blir litt kvalm av alle facebookstatusene om folk som har fått ny macbook, iPade OG noen laken i kontant. Pappaguttær
Vis hele sitatet...
Satt forsiden av to sosser på toget igår. Fikk bare overhørt gaven fra bestemora til han ene.

Klokke til 10k pluss 15k kontant.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ullsokker et alltid et must under juletreet:-)
Vis hele sitatet...
Ullsokker er awesome. Det tok meg noen år før jeg lærte det, men nå er strukket klær win som pokker.