Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 8679
Hei, kommer i nærmeste fremtid til å kjøpe en bil da jeg om svært kort tid får sertifikatet. Setter visse kriterier til hvilken bil jeg skal kjøpe, men bilen i seg selv er dog ikke det viktigste. Satser på å finne en bil mellom 10-15 tusen kroner, slik at det blir mer enn nok penger igjen til å kjøpe et bilstereoanlegg jeg er fornøyd med.

Jeg tar utgangspunkt i at bilen ikke blir av det nyeste slaget, derfor vil jeg helst bytte ut det som er av høyttalere - da jeg forstår det slik at all teknologi er under konstant utvikling, og det sier vel seg selv av høyttalere produsert i år fungerer bedre enn de som ble laget i (f.eks) 1995.

Har kikket litt på priser vedrørende anlegg i bil, og det ser ikke ut til å koste så alt for mye når det gjelder forsterker, sub og høyttalerne i seg selv. Men jeg anser meg selv som noe inkompetent på området, så jeg vurderer altså å betale noen for å montere dette for meg, helst noen med faglig kompetanse. Har problemer med å finne noen i nærheten av meg selv som tilbyr slike tjenester (Møre og Roms.), så om det ikke skulle finnes er jeg åpen for å stå for montering selv - kanskje det ikke er så vanskelig som en skal ha det til?

Har egentlig ikke overdrevet med pengeressurser, men etter å ha vært passasjer i diverse biler der det spilles så høy musikk (hovedsaklig overdreven bruk av bass) at en ikke hører hva som blir sagt (ord blir forvrengt til en slags dirrelyd av bassen), ble jeg altså overbevist om å anskaffe lignende oppsett - det er jo dritfett!

Har hørt historier om folk som må endre plassering av midtspeil o.l, da det visstnok ødela lyden. Slike historier er altså det som gjør at jeg er så skeptisk til å montere selv. Er uansett villig til å bruke inntil 15.000 kroner på dette anlegget, og det med et stort fokus på bass, men også generelt god lydkvalitet.

TL;DR: Leter etter bilstereo, usikker på vanskelighetsgrad når det gjelder montering, vurderer å betale folk med faglig kompetanse for å montere det for meg. Problemer med å finne disse folkene (i Møre og Roms.), er villig til å bruke 15.000,-. Høyt fokus på bass.
Sist endret av thecakeisalie; 8. desember 2011 kl. 12:44.
Montering kan jeg hjelpe deg med. Ta kontakt på pm, så kan vi ta det derfra
Er noen drit å montere selv hvis du ikke har noe som helst peiling. Tar sykt(!) med tid og det er alltid en fare for at du driter deg ut på basice ting.
Er ikke noe problem og montere selv, jeg hadde heller ingen tidligere erfaring, men jeg leste litt og spurte en del spørsmål der jeg kjøpte alt. Ble brått å lydisolere og bygge kasse med en gang Jeg bytta det som var av høyttalere + satt inn tweetere og ekstra høyttalere i bildørene foran. Har dog fått hjelp til å stille det inn senere, men selve monteringen er ikke noe problem.
Har aldri hatt noen problemer med å montere selv jeg heller. Men kan være kinki å finne en plass å trekke strøm igjennom torpedoveggen hvis det er trangt om plassen. Er MSSE guider på nett om hvordan du kobler opp osv.
Da har du ikke lett bra nok! Elutstyr både selger, monterer og bygger inn bilstereo og hjemmestereo! De holder til i Molde, kan anbefales! De har nettside også, www.elutstyr.no .
Anbefaler sterkt at du ikkje er kjip og kjøper en billig speler som f.eks. clas ohlson, og heller går for en dyrere spiller som har usb, iphone/pod støtte, og flere instillinger som equalizer og highpass filter osv.
Forsterker og subb klarer du veldig enkelt og montere selv. Det er stortsett å trekke strømkabel fra batteriet og bak, pluss signalkabler og tennekabel fra unit bak. Dette trekkes enkelt på hver side i kanallistene. Jording bak er også en smal sak.

Det finnes mange guider på nettet, på norsk med bilder, så dette trenger du virkelig ikke bruke andre folk og penger på.

Når det kommer til høytalere kan det bli litt mer komplisert. Spesielt dersom du skal ha dem montert på forsterkeren. Det er lett å få støy og sus i lyden. Dersom du velger å koble dem til uniten, og har subben på forsterker i bagasjerommet, får du en helt grei lyd. Prioriteringslisten bør være slik:

1. Unit. Legg igjen 40% av budsjettet her. Det hjelper ikke med et bra anlegg uten en bra avspillingskilde.
2. Demping. Legg igjen 20% av budsjettet her. Dører og torpedovegg er viktigest.
3, Fronthøytalere. Legg igjen 30% av budsjettet her. Coax er veien og gå. Altså med tweetere i speilhuset el.deromkring.
4. Etter min mening, legg igjen 20% på subb og forsterker. Spesielt dersom du har en lukket kasse.

5. GLEM 6x9 i hattehyllen. Det har ingenting for seg...
Sist endret av reklame; 8. desember 2011 kl. 22:38.
Coax er høytalere med fastmontert tweeter... Det du tenker på er komponentsett, og ja, det er det han burde gå for. Hiver meg også på anbefalingen i å legge penger i spiller. Dette merkes KRAFTIG på lydkvaliteten i anlegget generelt!
Nå er vel ikke coax veien og gå. Kjøp deg et godt komponentsett i stedet. Avhengig av spilleren du velger kan du enten kjøre dette aktivt(dele frekvenser digitalt) eller passivt(delefiltre) aktivt er og foretrekke da det gir deg enorme innstillings muligheter. Vil anbefale deg og sjekke ut bilstereoforumet.no mange kunnskapsrike folk der. Pluss en Salgsdel med mye billig kvalitets utstyr.
Jeg monterte mitt anlegg selv. Ser ikke på meg som helt grønn på området, men hadde aldri gjort det før. Jeg anbefaler deg å prøve selv, fordi for min del så er det noe med den følelsen av å vite hvordan det fungerer og henger sammen. I tillegg er det mye lettere å oppgradere å bygge ut seinere.
Sitat av lroedal Vis innlegg
Coax er høytalere med fastmontert tweeter... Det du tenker på er komponentsett, og ja, det er det han burde gå for. Hiver meg også på anbefalingen i å legge penger i spiller. Dette merkes KRAFTIG på lydkvaliteten i anlegget generelt!
Vis hele sitatet...
Sitat av Nemoas Vis innlegg
Nå er vel ikke coax veien og gå. Kjøp deg et godt komponentsett i stedet. Avhengig av spilleren du velger kan du enten kjøre dette aktivt(dele frekvenser digitalt) eller passivt(delefiltre) aktivt er og foretrekke da det gir deg enorme innstillings muligheter. Vil anbefale deg og sjekke ut bilstereoforumet.no mange kunnskapsrike folk der. Pluss en Salgsdel med mye billig kvalitets utstyr.
Vis hele sitatet...
Jepp. En skriveleif for min del. Flott at dere påpekte dette, til tross for at jeg skrev i parantesen at det var med tweetere omkring speilhuset.
Greit at det blir nevnt, så ikke TS eventuelt hadde forhastet seg på tilbud i en nettbutikk og endt opp med feil vare.