Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 8403
Jeg har ikke tatt denne lappen, og har ingen planer om et slikt sprell i nærmeste fremtid heller. Nei huffavmeg, sånne grådurere har aldri interessert meg overhodet. Dog kan jeg selvsagt ikke totalt benekte at jeg en gang i tiden kanskje må bite i det sure eplet jeg og.. Siden jeg bor relativt urbant så er det i disse trakter heller lite av noe så fælt og grufullt som et sosialt press til å ta lappen. Men selvsagt, folk er jo tildels ivrige på dette lapp-maset her og. Er jo en del av "A4-pakka". Høhø, men nei altså, det er jo sikkert flott med lapp! Selv derimot kunne jeg aldri tenke meg å kjøre bil slik situasjonen min er nå. Jeg foretrekker å traske lange turer i alt slags vær med gode sko når jeg skal noe. Kan i den verste nød spytte inn noen slantne kroner til buss-mafiaen også.
Sist endret av KreaDep; 7. desember 2011 kl. 23:16.
Tok lappen fordi det er greit å ha. Alt blir mye lettere og jeg føler man kan finne på mer når man har lappen, typ hytteturer og lignende.. Man er ikke så avhengig av venner/foreldre som kan kjøre rundt på deg.

Bor relativt sentralt så bruker bilen veldig sjeldent, men når jeg først skal noe litt utenfor bykjernen er det veldig befriende å slippe å vente på bussen som alltid kommer 5-10 min forseint.
Litt interesant for mange av de som snakker om at de trenger vil for å komme seg til å fra plassen. Å kjøpe seg en ny bil kontra det å ta taxi viser det seg at en ny bil er mye dyrere enn å ta taxi til og fra jobb gitt at du bor 10km fra jobben.
Taxi
Det blir faktisk billigere å ta taxi enn å kjøre egen bil hver dag til og fra jobb hvis avstanden er 10 kilometer hver vei og man er på jobb 230 dager i året. Hver tur vil koste om lag 182 kroner og totalkostnaden blir 83.720 kroner.
Vis hele sitatet...
http://www.cicero.uio.no/webnews/index.aspx?id=10686

Man kan faktisk klare seg veldig bra uten lappen, og bare ta taxi hver gang du skal en plass som ikke er i gå-rekkevidder (eller bussen ikke kommer på greie tidspunkt), og fremdeles spare penger
25 år. Har ikke sertifikatet. Det er gangavstand til min arbeidsplass. Kunne ikke gitt mer faen.
Jeg tar lappen fordi jeg har penger fra komfirmasjonen min, og jeg ser ærlig talt ikke noe bedre/smartere å bruke pengene mine på. Bor ikke på bydga, har bussholde plassen min nesten direkte utforbi huset mitt men vil fremdeles kunne ha friheten til å kjøre hvor jeg vill når jeg trenger det.
Begynte med kjøretimer dagen før jeg fylte 18 så stressa ikke, fikk lappen ca et halvt år etter, angra veldig på at jeg ikke tok den før, frihetsfølsen man har de første dagene er digg
Jeg kan fortelle litt om min del. Jeg kommer ikke fra en ihugga bilfamilie, men er en ihugga bilentusiast selv for minegen del. Engelske & Italienske biler <3

Lappen fikk jeg ikke til pga tidspress og rett og slett rakk ikke ferdig i løpet av Vgs 3.klasse.
Så jeg tok den ferdig når jeg gikk på folkehøyskole.

I mellomtida har jeg mistet den èn gang, men nå sitter med den.
Kan trygt si at nå som jeg er student i en av Norges store byer, har jeg svært lite bruk for den, selv om mange jobber jeg har søkt på krever eksplisitt lappen.

I forhold til "bygda"; er vokst opp innpå indre Østlandet, ei mellomstor bygd, "alle" hadde etter ferdiggått Vgs lappen i handa. Heldigvis stakk jeg av fra "bygda" og til folkehøgskole og safari og slapp presset, maset og resten av den dritten--(dritten som man får av de møkkarånerne, hver stakkars bygd i Norge har dem)-- de som ikke har lappen får.

Jeg må også si at det sanseløst svindyrt. Skammelig altså. SOm de trafikkskolene skor seg. Fremdeles er det mange økonomisk svake familier i Norges land, og dèt å HA lappen ER IKKE per dags dato, 2011, av like stor jobbbmessig og økonomisk betydning som dèt det var for bare 10-15 år tilbake. Enige dere??
Sist endret av aeon_illuminate; 8. desember 2011 kl. 01:04.
Her hvor jeg bor er det også en _veldig_ utbredt rånekultur, og det er uhørt at du ikke tar lappen på dagen, nærmest. Jeg begynte med kjøretimer en måned eller to før 18-års dagen min, siden jeg ikke var så veldig opphengt i dette med å måtte ha sertifikatet. Merket et lite press, og følte jeg fikk litt pes for at jeg ikke kom til å ha lappen på dagen. Jeg tok aldri teorien, og dette fikk jeg høre.

Nå får jeg ikke lov å ta lappen før jeg er 20, og jeg merker, merkelig nok, at jeg har blitt litt ekskludert fra vennekretsen min. De eneste vennene jeg har akkurat nå er de jeg har hatt hele livet, samt noen få andre. Så, ja, her er det i alle fall et sosialt press.
Først og fremst tok jeg sertifikat fordi jeg tenkte "kjekt å ha". Grunnlaget lå i at jeg farter litt rundt innimellom, butikk, skole o.l så jeg slipper å ta bussen til HiØ(Halden) hver eneste dag. Nå tok jeg lappen før jeg skulle studere, men tenkte det kom til å bli nyttig, også er man "ferdig med det" så man slipper å tenke på det senere. Var ikke noe sosialt press, ettersom jeg dret i hva andre mente og at kameratene mine var nokså likegyldig til sertifikat. (De fleste kompissene mine har lappen nå, men enkelte ikke).
Bor på bygd og trenger derfor bil for å komme meg til kompisser og til butikk. (orker ikke å sykle 15 km til butikk for å handle vær dag. : p) kammerater bor og såpass langt unna.

+å Kjøre bil gir sykt frihetsfølelse.
Sist endret av PoteterOgMolasse; 8. desember 2011 kl. 01:09.
Sitat av McLovin Vis innlegg
begynte med kjøretimer en måned eller to før 18-års dagen min, siden jeg ikke var så veldig opphengt i dette med å måtte ha sertifikatet. Merket et lite press, og følte jeg fikk litt pes for at jeg ikke kom til å ha lappen på dagen. Jeg tok aldri teorien, og dette fikk jeg høre.

Nå får jeg ikke lov å ta lappen før jeg er 20, og jeg merker, merkelig nok, at jeg har blitt litt ekskludert fra vennekretsen min. De eneste vennene jeg har akkurat nå er de jeg har hatt hele livet, samt noen få andre. Så, ja, her er det i alle fall et sosialt press.
Vis hele sitatet...
Synd, ja det der er faktisk skikkelig slitsomt . Blir nesten sånn her noen steder i Norge som i USA, der det forventes at lappen er klar når man er UNG, gjerne 16. Seff går ikke det i Norge, derfor er moped substitutt, men dere skjønner hva jeg mener.... Det blir liksom litt perverst nærmest mener jeg - lappen kjappest/yngst mulig.. 14-17åringer i bil..æsj!

Det i fet skrift - det går vel ikke an å ta lappen når du ikke har teorien??!

Btw; når du er akademiker er bilen et stort satans pengesluk. Ingenting annet. De som går friluftsliv-eteller annet-linje kan kanskje ha bruk for bil. Ellers for studenter, NEI!
Sist endret av aeon_illuminate; 8. desember 2011 kl. 01:14.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Press her og på en måte, er jo stor rånekultur her på bygda og jeg skal innrømme at jeg er litt råner jeg og. Er ikke 18 enda, men stort press på å få mopedlappen.

Jeg holder allerede på med førerkortet, den skal jeg ha på bursdagen min, særlig da jeg har bursdag på vinteren, og bydeliv + snø = Hardcore volvo 240 sladding!
Vis hele sitatet...
Ta deg råd til noe bedre enn en 240? :O Toyota Mr2!
Ettersom at jeg allerede har hatt bilen stående i garasjen i noen år(tok lappen i august) og har jobbet mye med denne har jeg rett og slett gledet meg som en liten unge på julaften til å få lappen i boks

Orker ikke en gang tanken på å måtte stå opp en times tid tidligere for å springe ned til bussen, for så å gå en kilometer fra nærmeste busstopp for å komme til skolen.(Det var også et valg å bytte buss 3 ganger for så å havne på skolebussen)
Nei.. livet er komplett nå som bilen er lovlig og jeg har lov til å kjøre den
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Har aldri skjnt den råninga. Lol, alle vet det er uberharry og teit samt koster penger. Dere blir automatisk stemplet som idioter uten liv når dere kjører 150 ganger fra kiwi til shell med rosa neonlys med 10 røyk og snus i kjeften.
Vis hele sitatet...
Det er din mening. Hvis alle her kan skryte av at de driter i at de ikke har lappen, Så kan vel vi skryte av at vi er glad i å kjøre bil?

Råninga sin del er jo det sosiale, man møter utrolig mange mennesker, og nå som snøen så er det jo selvfølgelig morsomt å prøve å spinne litt med bilen? Det kom helt naturlig for meg nå som første vinter med lappen, ikke fordi det er "kult" Jeg gjorde det alene rett og slett fordi det er gøy, OG man lærer seg å håndtere bilen om du skulle skli en dag.

Jeg gidder ikke engang å nevne det du sa om at du mener det er uberharry, når det kommer fra en kar som bruker ord som uber og lol....
Fordi det blir bare dyrere med årene. Greit å få det unnagjort, da man mest sannsynlig vil kjøre bil en eller annen gang i løpet av livet. Slippe å være avhengig av andre som kjører, buss/tog osv. Det er en sinnsykt frihet.
Sitat av metaforisk Vis innlegg
Fordi det blir bare dyrere med årene. Greit å få det unnagjort, da man mest sannsynlig vil kjøre bil en eller annen gang i løpet av livet. Slippe å være avhengig av andre som kjører, buss/tog osv. Det er en sinnsykt frihet.
Vis hele sitatet...
La oss si du tar lappen når du er 18, fordi du tenker den blir dyrere med tiden. Du blir så student hvor du ikke har bil og jobber et par år før du eventuelt får barn og du finner ut det er praktisk å skaffe deg en bil; for å få barn i barnehage o.s.v. Du vil da kanskje ha vært 8-10 år med liten eller ingen kjøretrening, med mindre du har hatt biler på snylte på av andre hele tiden; jeg vil ikke si du er en trygg sjofør lenger. Egentlig burde man da tatt en del kjøretimer før man begynte å kjøre alene for å være sikker på at man i det minste var trygg på veien. Disse ekstra kjøretimene må du da legge med i regninga over den totale prisen det kostet deg.

Jeg vil ikke anbefale folk å ta lappen med mindre de vet de kommer til å kjøre en god del bil i en lengre periode etter de har fått lappen. Slik at de får masse kjøretrening; for ellers kan det fort være litt bortkastet og man må ha opplæring på nytt igjen når man endelig skal ut å kjøre.
Sitat av etse Vis innlegg
La oss si du tar lappen når du er 18, fordi du tenker den blir dyrere med tiden. Du blir så student hvor du ikke har bil og jobber et par år før du eventuelt får barn og du finner ut det er praktisk å skaffe deg en bil; for å få barn i barnehage o.s.v. Du vil da kanskje ha vært 8-10 år med liten eller ingen kjøretrening, med mindre du har hatt biler på snylte på av andre hele tiden; jeg vil ikke si du er en trygg sjofør lenger. Egentlig burde man da tatt en del kjøretimer før man begynte å kjøre alene for å være sikker på at man i det minste var trygg på veien. Disse ekstra kjøretimene må du da legge med i regninga over den totale prisen det kostet deg.

Jeg vil ikke anbefale folk å ta lappen med mindre de vet de kommer til å kjøre en god del bil i en lengre periode etter de har fått lappen. Slik at de får masse kjøretrening; for ellers kan det fort være litt bortkastet og man må ha opplæring på nytt igjen når man endelig skal ut å kjøre.
Vis hele sitatet...
Hahaha? Ser poenget ditt, men tror de fleste kjører når de først har fått lappen. Det er ikke slik at man tar lappen for så å ikke sette seg i en bil på 10 år.
Sitat av etse Vis innlegg

Jeg vil ikke anbefale folk å ta lappen med mindre de vet de kommer til å kjøre en god del bil i en lengre periode etter de har fått lappen. Slik at de får masse kjøretrening; for ellers kan det fort være litt bortkastet og man må ha opplæring på nytt igjen når man endelig skal ut å kjøre.
Vis hele sitatet...
Meget enig, spesielt da jeg godt husker hvordan klassekamerater fra 3.Vgs kjørte som aper etter at de hadde fått lappen.

Forsåvidt er det faktisk litt vanskelig å forsvare det at man "må" ha lappen rett etter fylte 18, hvis man faktisk ikke skal kjøre mye.
Men uansett er det mer bonus enn IKKE.
Bare at det er ikke mye mer bonus, som enkelte vil ha det til.
Sitat av metaforisk Vis innlegg
Hahaha? Ser poenget ditt, men tror de fleste kjører når de først har fått lappen. Det er ikke slik at man tar lappen for så å ikke sette seg i en bil på 10 år.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg bruke her min egen situiasjon som eksempel. Jeg tok lappen fordi folk maste om at "Det er greit å ha den" og "Den blir jo bare dyrere". Ikke lenge etter flyttet jeg for meg selv for å studere, og her har jeg ikke tilgang på bil. Nesten ingen av mine medstudenter har vil; og her i Tromsø er alt relativt sentrals (ikke så langt mellom Universitetet og sentrum, så man går for det meste - ellers er det et meget godt busstilbus). Jeg har derfor nå ikke kjørt bil utenom noe når jeg var hjemme sist; som er et år siden. Og jeg vil ikke si jeg hadde følt meg veldig trygg om jeg hadde skulle sette meg i en bil å kjøre nå.

Ja de fleste ender nok opp med å kjøre en del bil etter de har fått lappen; men jeg vil ikke tro jeg er den eneste som er i en situasjon hvor man kan ta lappen, men man får liten mulighet til å kjøre bil etterpå av ulike årsaker (f.eks. at man flytter vekk for å studere). Det er disse jeg vil anbefale at de ikke bare tar lappen fordi den blir dyrere over tid; men heller venter til de er i en situasjon hvor de har tilgang til bil relativt ofte; og blir å bruke den.
Hva slags fucka miljø kommer dere fra som kaller de som ikke har lappen for tapere?Det høres ut som det er dere som er tapere.
Selv tokk jeg lappen fordi det er jævlig morro og kjøre bil,men jeg er ingen råner.
Dritmorro og kjøre nå om dagen når snøen endelig har kommet.
Sitat av metaforisk Vis innlegg
Hahaha? Ser poenget ditt, men tror de fleste kjører når de først har fått lappen. Det er ikke slik at man tar lappen for så å ikke sette seg i en bil på 10 år.
Vis hele sitatet...
Hehe..Du sku bare vist hvor mange som tar lappen så fort de er 18, men som ender opp med og så vidt bruke den/en eller annen billig bil de har kjøpt seg..
Er det noe som er latterlig så er det de som ordner seg lappen, men som deretter så vidt har råd til bensin/alle utgiftene som følger med å ha bil/lappen
Går og skraper sammen småpenger til bensin for en kort kjøretur hit & dit ett par ganger i uka, gjerne kun for og kunne råne en runde i sentrum etc..

Selv er jeg 26, bor i nærheten av sentrum i byen jeg til vanlig bor
Har ingen planer om lappen med det første..Kort og godt for at jeg ikke trenger det + at med bil/lappen så følger det fort en del ekstra utgifter

Hadde jeg bodd på bygda så kunne det nokk fort vært annerledes..
Da det gjerne er ett stykke mellom venner/butikker/skole etc, + at kollektivtransporten på slike plasser som oftest ikke er den beste/går til alle døgnets tider
Jeg tok det fordi jeg trenger den på jobb som elektriker. Drar litt på service med min egen, da jeg ikke har fått firmabil ennda.

Grunnlag: komme meg rundt, være fri, hytteturer å reise på fotballkamper, Sverrige å sånne ting

Alle vennene mine å de jeg kjenner som er 18, har lappen, så blir litt sånn at jeg måtte ha den.
+ at det er jo kjekt å ha
akuratt, det er samme der jeg bodde får 3 år sieden, vær gang jeg r på besøk spør de selvfølgelig hvorfor jeg ikke har fått lappen enda.

og vis jeg sier jeg ikke orker/gidder, så er det nesten som jeg er en taper.
Jeg fikk lappen når jeg var 21. Før det kjørte jeg moped. Det var forferdelig i regnvær.

Jeg er forresten HELT ubrukelig på skolen med bunnkarakterer (fordi jeg syntes alt som har med skole å gjøre ufattelig kjedelig at det er håpløst og jeg har ADHD) men tok fortsatt alt som har med lappen å gjøre på første forsøk fordi jeg ville. LETT
Jeg orka ikke å ta lappen når jeg gikk på vgs. Jeg dro heller på interrail for pengene jeg hadde lagt av til det formålet. Selv om det var veldig kult med interrail, og det virkelig ga meg lysten på å reise, så ser jeg jo nå i en alder av 27 at det hadde vært veldig greit å ta lappen når jeg bodde hjemme hos mor og far.

Så selv om det hovedsaklig er sosialt press som gjør at 18åringer tar lappen, så er det ikke så dumt med tanke på framtiden å gjøre det.
Holder på med lappen nå, og har oppkjøring I MORGEN! Gleder meg veldig til å få det overstått, samt frihetsfølelsen man har når man kjører bil alene.

Hvorfor jeg tar lappen vet jeg egentlig ikke... Er vel mest frihetsfølelsen, samt at det er veldig kjekt å ha. Da slipper jeg buss og annet faenskap, samt at jeg slipper å snylte på venner noe det er blitt en del av i det siste.

Presset er jo selvfølgelig til stedet, men føler ikke at det er veldig stort.

Nå satser jeg alle kluter på at det går bra i morgen, selv om jeg ikke akkurat er heldig med været...
Jeg bor ikke i noen liten by akkurat. Føler kanskje litt press, men jeg tar lappen med en gang jeg blir 18 (om 7 mnd) siden jeg føler det er lurest å bli ferdig med det.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Nekter å skaffe lappen. Min første bil skal være en Porsche, så jeg regner med å ha den innen 5-7 år. Har noe å se frem til!
Vis hele sitatet...
Blir en stor egenandel når du krasjer den.
Hvorfor tok du sertifikatet?
Hva var grunnlaget?
Fordi alle andre hadde det? fordi det er greit å ha?
På grunn av sosialt press?

1. Var på vei til å ta sertifikatet, men ble stoppet på en pocketbike i et utdrikningslag. Utsatt 18 mnd.

2. Måtte ta sertifikatet i forbindelse med jobb. Grunnlaget for at de tok lappen? Nesh, de kjedda seg sikkert. Jeg fikk smekk på fingern.

3. Joda, politiet tok fra meg muligheten til å ta lappen siden alle andre har det. Ergo, de lot meg slippe mye stress med å slippe ta lappen.

4. Politiet pressa på som bare det de, samtidig som de lo godt av meg mens jeg satt med nåla i arma da de skulle ha blodprøve fra meg. Du må kjøre opp nå da lillegutt, men ikke glem at du får ikke lov. Ditt jævla fyllesvin.
Jeg er under gjennomsnittet interessert i bil og glad i kollektivtransport. Har ennå ikke tatt lappen. 23 år.
Rånekulteren her i Alta oppe i Finnmark er STORT! båtliv finnes ikke her, er bare bil og sne scooter.
Volvo å den stygge Mercedesen er det som går mest i, ser jeg blandt ungdommer.


Hvorfor tok du sertifikatet?
Får og være Team Fordmondeo, å flaue ut folk på råneplassen.
men får å være ærlig så blir jeg mest flau.. Men Nissan perimera kjøpes inn snart å style (synd tråden min ble slettet av nazi admins)


Føler/følte du press?
JA vist faen! men jeg holdt det hemmelig får en kompis ang lappen, sa ikke noe.
Sa at jeg hadde god tid med lappen, men han ble ganske wtf face "når jeg kom med bilen til Mamma, han trudde jeg kjørte ulovelig"

Sitat av FerieFyr Vis innlegg
Holder på med lappen nå, og har oppkjøring I MORGEN! Gleder meg veldig til å få det overstått, samt frihetsfølelsen man har når man kjører bil alene.
.
Vis hele sitatet...
Ja faen, husker 1 time etter jeg hadde fått lappen.
tok Mamma sin awesome anti råne bil, å kjørte.
ropte i bilen endelig fri, å ikke noe stygg L å værtfall ikke noen stygge ting i høyre front sete

Men på oppkjøringen fikk jeg Skrillex på Nrk Mp3, trudde jeg skulle stryke der, så anbefale deg ikke og ha på Nrk mp3 under oppkjøringen hvis du IKKE liker skrillex

Ellers får du ha lykke til
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Nekter å skaffe lappen. Min første bil skal være en Porsche, så jeg regner med å ha den innen 5-7 år. Har noe å se frem til!
Vis hele sitatet...
Greit med litt erfaring før du hopper rett inn i en Porsche
Sitat av absinthcat Vis innlegg
Greit med litt erfaring før du hopper rett inn i en Porsche
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Må overholde fartsgrenser og regler uansett? Ang. krasjing er det vel lurt å ha forsikring uansett hvis man greier å wrecke dritten
Sist endret av haardi; 8. desember 2011 kl. 17:58. Grunn: Leif
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Tok lappen fordi jeg er bilinteressert å bodde på bygda. Så også på det som en grei investering for fremtiden!
Jeg tok meg lappen fordi familien mente det var på tide og spanderte nesten hele lappen på meg..
Bodde i liten by på den tiden. Hadde aldri behovet for lappen, og derfor prioriterte jeg den ikke i det hele tatt.

Har nå hatt lappen i overkant av et år og har vel ikke sittet bak rattet mer enn en 20-30 ganger toppen. Hovedsaklig langturer fra by til by eller flytting. I nærområdet bruker jeg buss.

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Jeg tar lappen fordi foreldrene mine tvinger meg til det, og det blir litt digg å kjøre 5 minutter til skolen istedenfor 1 time med buss.
Vis hele sitatet...
5 minutter i bil? Ta sykkelen?
Sist endret av Bombasa; 8. desember 2011 kl. 18:37.
Fordi jeg bor i Finnmark.
Sitat av etse Vis innlegg
Litt interesant for mange av de som snakker om at de trenger vil for å komme seg til å fra plassen. Å kjøpe seg en ny bil kontra det å ta taxi viser det seg at en ny bil er mye dyrere enn å ta taxi til og fra jobb gitt at du bor 10km fra jobben.

http://www.cicero.uio.no/webnews/index.aspx?id=10686

Man kan faktisk klare seg veldig bra uten lappen, og bare ta taxi hver gang du skal en plass som ikke er i gå-rekkevidder (eller bussen ikke kommer på greie tidspunkt), og fremdeles spare penger
Vis hele sitatet...
Mange av de utgiftene som er tatt opp i det regnestykke er jo faste, og når de fleste også bruker bilen en del utenfor jobb så lønner det seg nok med bil
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Mange av de utgiftene som er tatt opp i det regnestykke er jo faste, og når de fleste også bruker bilen en del utenfor jobb så lønner det seg nok med bil
Vis hele sitatet...
Vel om du bor så heldig til at du kan ta buss til og fra jobb, eller sykler til og fra jobb normalt sett og kun tar taxi de dagene det er skikkelig dritt vær - så kan du plutselig nesten ta taxi hver gang du skal noe litt lengre unna og slippe unna billigere.
Har bare skumlest igjennom om tråden, men:

Selv har jeg ikke tatt lappen/vurdert det så sterkt enda. Uansett om jeg er 19. Mange av kameratene mine spør jævlig mye om hvorfor jeg ikke kjører opp å bla bla bla, ettersom jeg har ca 40k+ på brukskonto etter litt sparing i lære jeg nå går. Har ikke noe behov for det ettersom jobben er innen gang avstand. Må å innrømme at jeg har litt "frykt" for å kjøre bil, aner ikke hvorfor. Mulig det går på at jeg ikke kan gire for en femmer enda, og har bare øvelseskjørt med manuell en gang med muttern. Uansett så har jeg ikke hastverk med det, men du har rett når du sier at det ofte blir sett på som en selvfølge å ta førerkortet dagen man fyller 18.
Man bare _må_ ha lappen for å få seg jobb, nesten alle jobber krever at man har førerkortklasse B
that's why
Sitat av haardi Vis innlegg
Hvorfor? Må overholde fartsgrenser og regler uansett? Ang. krasjing er det vel lurt å ha forsikring uansett hvis man greier å wrecke dritten
Vis hele sitatet...
Fordi du kommer nesen uansett til å ha noen uhell med bilen de første mnd. Følger du reglene vraker du nok ikke bilen, men et par bulker her og noen riper der blir fort et par ti tusen på en porsche.

Forsikring betyr også en god del tusen i egenandel, pluss tap av bonus.
Sitat av fatboyjim Vis innlegg
Man bare _må_ ha lappen for å få seg jobb, nesten alle jobber krever at man har førerkortklasse B
that's why
Vis hele sitatet...
kommer da helt ann på hva du skal jobbe som. Om du skal bli håndverker er det jo veldig greit med lappen slik at du kan dra rundt på oppdrag med bedriftsbilen; men om du f.eks. får deg kontorjobb, eller jobber som kokk er det plutselig ikke så veldig viktig.
Sitat av fatboyjim Vis innlegg
Man bare _må_ ha lappen for å få seg jobb, nesten alle jobber krever at man har førerkortklasse B
that's why
Vis hele sitatet...
er elektriker lærling, i kontrakten står det ikke noe om at jeg må ha lappen. selv om de maser om det, og jeg måtte ta fridager uten lønn når jeg var på intensivkurs.. er ferdig som lærling til nyttår, da skal jeg ta lappen (og teorien). har ikke hatt lyst på lappen mens jeg har vært lærling, pga jeg ville fått mye drittjobber av sjefen osv. og jeg er ikke noe glad i firmaet (sjefene) grunnet opplæring og at jeg måtte ta feriedager for å ta lappen.. sad but true.

utenom jobb, er det stort press fra alle. bor i bygda og alle spør om hvorfor jeg ikke har tatt lappen.. her virker det som man ikke er verd noe om man ikke har lappen... jeg skal ta den kun pga at jeg ikke skal være avhengig av andre.. ellers lever jeg livet, og er stolt av det!

veldig interessant å lese om deres meninger å synspunkt. herlig tråd
Hvorfor tok du sertifikatet?
Hva var grunnlaget?
Fordi alle andre hadde det? fordi det er greit å ha?
På grunn av sosialt press?


1. Fikk lappen betalt av foreldre, måtte stille med bil og bensinpenger selv. Alltid hatt lyst på lappen.

2. Føler meg fri når jeg kjører bil, kan dra hvor jeg vil når jeg vil. Nesten.

Ingen som presset meg til å ta lappen, alltid hatt lyst på den, tok den halvt år etter jeg fylte 18. Er ikke spesielt bil interessert, bare liker å kjøre.
Jeg var selv ferdig med alle kjøretimene før jeg fylte 18 slik at jeg skulle kunne ta oppkjøring rett etter jeg fylte 18, så strøk jeg på teorien å drøya 1 år med å prøve på nytt og strøk med glans, jeg hadde lest som en idiot å guud så skuffa jeg var da jeg strøyk på nytt igjen, så det ble til at jeg drøya det 1år til å nå sitter jeg snart 21 å har hatt lappen et halvt år. Så nei, jeg hadde aldrig no press på meg om å ta lappen for alle rundt hadde jo den så det var nokk en god del penger spart for min del.
Men jeg gikk jo folkehøyskole fra 18-19 så der stressa jeg ikke noe særlig med lappen, og fra 19-20 så bodde jeg i leilighet og bestekompisen min bodde der fra 17.00-01.00 så si vær dag å helgene var det som regel fult kjør hele helga så bilen og han var oss meg så si hele det året så jeg hadde aldri behov for lappen, så flytta jeg hjem igjen hvor 2 av 4 i den nære kompisen gjengen min hadde mistet lappen så da måtte jeg jo trå til å ta lappen så vi kunne farte rundt når andre ikke var tilgjengelig for en aldri så liten roadtrip.

Å være så uavhengi som du er når har lappen å egen bil er en følelese du aldri vil miste!
Fikk lappen i dag!
Min påstand : B-lappen vil etterhvert om 10-20 år få noenlunde samme status som A-lappen har i dag.. Mange tar den, spesielt de i yrker der det er behov, mest pga rekreative/frihets-årsaker.
Den vil være viktig(lappen), men vil miste statusen den har idag pga kollektivtrafikk blir bedre og bedre + flere velger bort lappen.
Sist endret av aeon_illuminate; 9. desember 2011 kl. 10:42.
For meg var det en naturlig del av livet å ta lappen, nesten som man konfirmerer seg. Førekort er utrolig frihetsfølelse og lappen er fint å ha i forbindelse med jobb. Her jeg jobber MÅ man ha førekort for å kunne klare arbeidsoppgavene sine.. Dessuten er det bra å ta den når man er ung. For der er ikke minst billigere, å det er lettere å ta "fri" fra skolen for å ta lappen, i stedet for å gjøre det når du er i arbeid. I 09 tok jeg teorien, da kostet den 335 kr. I dag koster den vel 490 sist jeg sjekket. Det er stor prisøkning på 2 år.
Der jeg bor, Trondheim så er det ikke noe press på å ta sertifikatet da det går busser overralt her med hyppige avgangstider. Men hvorvidt man opplever press vil vel avhenge mer av miljø og omgangskrets i de større byene framfor hvor man bor. For min del så er det eneste presset fra min side når jeg havner i en situasjon der bil og lappen hadde gjort ting 10 ganger lettere. :P
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg er vokst opp ved et lite sted der alle kjenner alle. ( Bor ikke der nå) Vi har 1 ungdomsskole, og 1 VGS. Her i bygda er det slik at når man fyller 18 år, er det nesten "forventet" at man skal ta/holder på med sertifikatet. Det er et slags sosialt press/status symbol Det er _ingen_ som egentlig trenger sertifikatet, da butikker, skole, helsestasjon, kino, osv. ligger meget sentralt. Selv var jeg 19 når jeg tok det, og ga en god faen i hva andre mente. Men her er dessverre rånekulturen svært stor. Er det noe gale med bygda mi, eller er det flere som kjenner seg igjen?

Hvorfor tok du sertifikatet?
Hva var grunnlaget?
Fordi alle andre hadde det? fordi det er greit å ha?
På grunn av sosialt press?
Vis hele sitatet...
Jeg bor i Gokk. Det går nesten ikke buss, og det er én time hver vei til nærmeste by med buss. Skal jeg til f.eks. kjæresten, må jeg busse først én time, håpe at jeg rekker en av de to bussene som går, rekker jeg dem ikke, er det bare å drite i, vente i 3 timer, betale 40 kr og busse hjem. Rekker jeg en av dem, er det enda en time å sitte på buss.
Bil - 20 minutter etter fartsgrensa. Sparer masse, masse tid på å ikke ta buss! Jeg er hjemme ca 15.30 hvis jeg ikke tar buss (sett at jeg kjører fra skolen 15.00. Pleier å la bilen stå og godgjøre seg ca 10 min før jeg kjører), og tar jeg buss er jeg hjemme nesten en time etterpå.
Jeg har penger nok (er ikke pappagutt, æsj, nei!), til egen bil, spart opp over lang tid. Jeg kjørte moped en stund, men det var så jævlig ræva sammenlikna med bil (trim - skru masse hver dag for å få det til å gå framover osv).

Jeg tror ikke det er et sosialt press her i området - vi tar lappen for å spare tid, penger og for å slippe å se de sure trynene til bussjåførene hver dag. Mye mer lettvint å kjøre bil.
Det er en frihet å kunne sette seg i bilen og kjøre hvor man vil. Selvfølgelig blir det noen regninger i året, men, man slipper å ta buss!
Pluss at det er jævlig deilig å slippe å leite etter kjøre om man skal noe annet enn på skolen!

Pluss: Det er jævlig moro å sette E46'en ved siden av råharrye 240'er, med full metalkonsert i bilen, rulle ned vinduet og se på dem som sitter i bilen ved siden av med et blikk som sier "haha, bilen din er et vrak!"
Sist endret av Husemann; 9. desember 2011 kl. 11:40.