Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 803
Jeg har kjørt en dualboot mellom windows og ubuntu en stund, uten å bruke windows i det hele. I dag skulle jeg boote i windows, men da startet en slags form for Windows restore. Det ble informert om at jeg kunne miste data om jeg forsatte, noe jeg selvsagt ikke gjorde.

Etter restart blir jeg dumpet rett til en Grub rescue prompt, men beskjeden "Error: no such partition."

Hva farsken! Har Windows slettet linux distroen min? Hvordan kan jeg fikse dette?
Boot opp med en linux live cd og sjekk med fdisk...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har bare beskjeden
"no such partition.
grub error>"
hver gang jeg prøver å starte maskinen min.
Noen spørsmål; er jeg fucked? Er eneste mulighet for å få fart i jævelskapet det å installere nytt OS?
Nei, det er dette vi har linux rescue console for, bare å boote en livecd og chroote deg inn, finnes haugevis av dummiesguider på internettet.
[quote=AtXbYeA;1945815]Nei, det er dette vi har linux rescue console for. Aldri hørt om.

Problemet er mbr som er windows sin bootloader, men siden du har installert ubuntu som kjører Grub2 oppstår det en konflikt mellom disse, men begge installasjonene er nok trygg.

Søk i google etter "ubuntu windows boot" og du får hauger med nyttige tråder.
Hvis du har nyere ubuntu har du grub2.
Du har ikke slettet linux partisjonen men du har slettet grub (oppstarteren til Ubuntu). Det er kjempelett å fikse start opp ubuntu live cd, å følg denne enkle guiden http://www.youtube.com/watch?v=WtBBl6HvdpM
Sitat av Decepticon Vis innlegg
Problemet er mbr som er windows sin bootloader, men siden du har installert ubuntu som kjører Grub2 oppstår det en konflikt mellom disse, men begge installasjonene er nok trygg.

Søk i google etter "ubuntu windows boot" og du får hauger med nyttige tråder.
Hvis du har nyere ubuntu har du grub2.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record

MBR er nok ikke Windows sin bootloader, men mer en peker til en aktiv bootloader. Grub/2 kan uten problem fungere som bootloader for Windows, men du må først oppdatere Grub2 i henhold til Windows, slik at den også vet at det eksisterer et annet boot option. Når det er gjort må du oppdatere MBR slik at det peker i retning av f.eks. Grub2. Det eneste Windows har gjort er å overskrive MBR med pekere til sin egen bootloader.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deezire Vis innlegg
http://en.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record

MBR er nok ikke Windows sin bootloader, men mer en peker til en aktiv bootloader. Grub/2 kan uten problem fungere som bootloader for Windows, men du må først oppdatere Grub2 i henhold til Windows, slik at den også vet at det eksisterer et annet boot option. Når det er gjort må du oppdatere MBR slik at det peker i retning av f.eks. Grub2. Det eneste Windows har gjort er å overskrive MBR med pekere til sin egen bootloader.
Vis hele sitatet...
Et lite tillegg der: grub laster windows ved å kalle windows sin ntldr - altså windows sin eigen bootloader. Den laster ikkje windowskjerna direkte.

I tillegg har grub fleire stages, der den koden som ligg i mbr (som er svært liten) kun lastar neste steg av koden frå forhåndsdefinert plass på disken. Det er stage 2 som er det folk kjenner som grub. Difor kan ein miste ein del funksjonalitet i grub om ein fjerner eller flytter partisjonen stage 2 til grub ligg på.