Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1446
Hei !

Har en førstegenerasjons PS3 (60GB, 4xUSB osv.) som jeg kjøpte rundt 2007 eller noe sånt, som nå riper opp diskene. Forstår det slik at PS3 har reklamasjonstid på 5 år, men jeg husker ikke hvor jeg kjøpte den og har heller ikke kvittering. Det jeg har er et tydelig serienummer (DWSCXXXXX) og esken den kom i, som er i god stand.

Hvordan går jeg frem for å utnytte reklamasjonstiden ?
Jeg anbefaler deg å ta kontakt direkte med Sony ( for det er vel de som produserer den ? ) .
Til syvende og sist er det jo de som har ansvar for den!
Kansje de også kan se hvor den er kjøpt hvis du gir dem serienr. også? Si det var en gave ?
Ta kontakt med Nordisk Film(Norsk importør av PS3) og forklar saken, er du heldig kan de koble serienummeret opp mot land/butikk.

Hvis de evt kun finner ut av at maskinen din er solgt i Norge kan du kreve reparasjon av Nordisk Film da du ifølge forbrukerkjøpsloven kan rette reklamasjonen mot alle salgsledd i Norge.
whiten: nei, han kan ikke rette reklamasjonen mot "alle salgsledd". Han kan rette det mot selger, eller gå over selger og rette kravet rett mot leverandør. Det må uansett fremvises kjøpsbevis.

Nordisk film har på ingen måte oversikt over hvem som kjøper hvilke maskiner, så ved mindre maskinen din har vært på service før er det liten vits å kontakte dem.

Din beste sjanse er da å kontakte de store elektroleverandørene og be dem søke gjennom databasene sine etter ditt navn (eller vedkommende som kjøpte maskinen). Å søke på serienr er mer tidkrevende og i mange tilfeller meningsløst siden det ikke alltid registreres.

Kort sagt: Du trenger kvitteringen, oppsøk steder hvor du tror du kan ha kjøpt maskinen og søk etter den der..

EDIT: Jeg innser at du antagelig mente at han kan kreve reklamasjonen hos alle ledd oppover (altså fra selger til produsent) som forsåvidt er riktig selv om det på PS3 vil være selger og nordisk film (importør / distributør).

Jeg forstod "alle salgsledd" som alle selgere, men da har vi i alle fall fått den uklarheten ut av verden.
alternativ
thecakeisalie's Avatar
Trådstarter
Tror jeg satser på å ta kontakt med Sony, antar de har avdeling i Norge. Takk for all hjelp
thecakeisalie: Sony har garentert ikke oversikt over hvor du har kjøpt den. Ta i så fall kontakt med Nordisk Film (som er distributør) uten at jeg tror hverken vil hjelpe forsåvidt.