Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 14274
Tenker å bestille grønn laser fra DealExtreme, men er grønn/blå laser ulovlig? Finnest det en liste over hvilken lasere som er lovlig og ulovlige når det gjelder å bestille til Norge?
Nei, det er ikke ulovelig så lenge du har en iq over 50 og ikke lyser på helikoptere og fly som skal lande og ta av. Hvertfall ikke lyse i øynene til folk og dyr, bruke beskyttelsesbryller

Grønt, blu ray , blå , rosa , rød osv er lovelig
Namco's Avatar
Trådstarter
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Nei, det er ikke ulovelig så lenge du har en iq over 50 og ikke lyser på helikoptere og fly som skal lande og ta av. Hvertfall ikke lyse i øynene til folk og dyr, bruke beskyttelsesbryller

Grønt, blu ray , blå , rosa , rød osv er lovelig
Vis hele sitatet...
Uansett styrke? Vil jeg ikke få noe problem om pakken blir sjekka av tollen?
Jeg fikk igjennom en 50mW laser fra Dealextreme...
Ane ikkje ka som hadde skjedd om den blei stoppa i tollen tho...
Namco's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jeg fikk igjennom en 50mW laser fra Dealextreme...
Ane ikkje ka som hadde skjedd om den blei stoppa i tollen tho...
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne ha vist, i tilfelle jeg hadde bestilt å pakken ble konfiskert? Hehe..
Over 500mW må søkes om tillatelse.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Namco Vis innlegg
Skulle gjerne ha vist, i tilfelle jeg hadde bestilt å pakken ble konfiskert? Hehe..
Vis hele sitatet...
Har bestilt 4-5 lasere fra dealextreme. Alle har kommet frem Den ene ble tilogmed stoppet i tollen og tillagt et fortollingsgebyr på 24%, men ble sendt videre hjem til meg

De er ikke ulovlige og vil med all sansynlighet ikke bli stoppet i tollen.
Namco's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Har bestilt 4-5 lasere fra dealextreme. Alle har kommet frem Den ene ble tilogmed stoppet i tollen og tillagt et fortollingsgebyr på 24%, men ble sendt videre hjem til meg

De er ikke ulovlige og vil med all sansynlighet ikke bli stoppet i tollen.
Vis hele sitatet...
Ok, kommer ikke til å ha 400/500, 100 er nok.
Har 30 å vil ha litt kratigere..
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Kjøp 100mW ''true'' Den er den beste

Husker ikke prisen, men tror den er rett over 200,-. Kjøp med klistermerket DX selger til 0,1cents .
Da blir pakken merket som en gave og tollgrensen stiger til 1000,- istedenfor 200,-.

Fungert for meg de tre gangene jeg har hatt bruk for det. Skulle det ikke fungere må du ut med tollgebyret som ikke er så altfor mye uansett
Sist endret av Bombasa; 4. juli 2010 kl. 20:07.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Kjøp 100mW ''true'' Den er den beste

Husker ikke prisen, men tror den er rett over 200,-. Kjøp med klistermerket DX selger til 0,1cents .
Da blir pakken merket som en gave og tollgrensen stiger til 1000,- istedenfor 200,-.

Fungert for meg de tre gangene jeg har hatt bruk for det. Skulle det dikke fungere må du ut med tollgebyret som ikke er så altfor mye uansett
Vis hele sitatet...
Er ingen garanti for at det hjelper da. Aldri hjulpet for meg, har måtte betale ekstra for toll.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Kirie Vis innlegg
Er ingen garanti for at det hjelper da. Aldri hjulpet for meg, har måtte betale ekstra for toll.
Vis hele sitatet...
Ingen garanti, men skader uansett ikke å prøve? ^^
Sitat av Kirie Vis innlegg
Er ingen garanti for at det hjelper da. Aldri hjulpet for meg, har måtte betale ekstra for toll.
Vis hele sitatet...
Funker fett for meg
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Kirie Vis innlegg
Er ingen garanti for at det hjelper da. Aldri hjulpet for meg, har måtte betale ekstra for toll.
Vis hele sitatet...
1)
Ikke kjøp klisterket til ca 6 øre. Betal tollgebyr.

2)
Kjøp klistermerket. Ha en stor sjanse til å slippe unna tollgebyret.


Velg selv. Care for meg
Sist endret av Bombasa; 4. juli 2010 kl. 20:13.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Kjøp 100mW ''true'' Den er den beste

Husker ikke prisen, men tror den er rett over 200,-. Kjøp med klistermerket DX selger til 0,1cents .
Da blir pakken merket som en gave og tollgrensen stiger til 1000,- istedenfor 200,-.

Fungert for meg de tre gangene jeg har hatt bruk for det. Skulle det ikke fungere må du ut med tollgebyret som ikke er så altfor mye uansett
Vis hele sitatet...
Mener å huske jeg leste en artikkel et sted der det stod at tollvesenet var fullt klar over disse klistremerkene og var mer på vakt når det kom pakker fra DealExtreme med de klistremerkene, enn de som kom uten. Finner ikke tilbake til artikkelen, nærmeste jeg kommer er denne siden, eller evt. denne tråden på dealextreme sitt forum.

Edit: Ser at lenger ned i tråden på ipod1.no, var det linket til en artikkel hos TV2 hjelper deg. Er nok den jeg tenker på. Her er linken: http://www.tv2underholdning.no/hjelp...n-3220637.html
Sist endret av Gisse; 4. juli 2010 kl. 20:15.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Gisse Vis innlegg
Mener å huske jeg leste en artikkel et sted der det stod at tollvesenet var fullt klar over disse klistremerkene og var mer på vakt når det kom pakker fra DealExtreme med de klistremerkene, enn de som kom uten. Finner ikke tilbake til artikkelen, nærmeste jeg kommer er denne siden, eller evt. denne tråden på dealextreme sitt forum.
Vis hele sitatet...
Ja, derfor er det ikke 100% sikkert at du slipper unna gebyret selvom du kjøper klistermerket.
Funket for meg 3/3 ganger. Klager ikke

EDIT:
Har aldri opplevd, eller har hørt om noen som har fått sent pakken i retur. Sjansene er passe små vil jeg tro
Vil du dog være 100% sikker så er det ikek verre enn å handle for mindre enn 200 spenn
Sist endret av Bombasa; 4. juli 2010 kl. 20:17.
Hvor kraftig laser må man ha for å se strålen på laseren i mørket uten at den treffer snøfnugg eller noe som helst? =)
Sitat av gassrovdyret Vis innlegg
Hvor kraftig laser må man ha for å se strålen på laseren i mørket uten at den treffer snøfnugg eller noe som helst? =)
Vis hele sitatet...
Kommer an på fargen. Selv 5-10mW grønn burde være synlig i mørket.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av gassrovdyret Vis innlegg
Hvor kraftig laser må man ha for å se strålen på laseren i mørket uten at den treffer snøfnugg eller noe som helst? =)
Vis hele sitatet...
ca 200mW for rød
ca 100mW lilla/blå
ca 5mW for grønn
Sist endret av Bombasa; 4. juli 2010 kl. 20:23.
så det går fint an for meg som vanlig person å kjøpe meg en grønn laser på 50mW fra dealExtreme uten at den blir stoppet eller noe annet skjer med den? =)
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av gassrovdyret Vis innlegg
så det går fint an for meg som vanlig person å kjøpe meg en grønn laser på 50mW fra dealExtreme uten at den blir stoppet eller noe annet skjer med den? =)
Vis hele sitatet...
Bingo
Har selv kjøpt en 200mW, jævelene stoppet den og krevde fortolling
Namco's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bombasa Vis innlegg
1)
Ikke kjøp klisterket til ca 6 øre. Betal tollgebyr.

2)
Kjøp klistermerket. Ha en stor sjanse til å slippe unna tollgebyret.


Velg selv. Care for meg
Vis hele sitatet...
Disse klistermerkene er ulovlige? Kjøp klistermerke å slippe tollgebyret høres litt underlig ut hehe..

Om jeg bestiller noe på rundt 212 - 300,-? Hvor mye vil tollen bli på da?
Sitat av Namco Vis innlegg
Disse klistermerkene er ulovlige? Kjøp klistermerke å slippe tollgebyret høres litt underlig ut hehe..

Om jeg bestiller noe på rundt 212 - 300,-? Hvor mye vil tollen bli på da?
Vis hele sitatet...
Tollavgiften er på 25% på shit over 200 kroner.

Merverdiavgift
Du må betale merverdiavgift på 25 prosent for alle varer som importeres. Merverdiavgift skal betales selv om varen er tollfri eller fri for særavgift.
Vis hele sitatet...
Kilde fra toll.no
Namco's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Tollavgiften er på 25% på shit over 200 kroner.



Kilde fra toll.no
Vis hele sitatet...
Ok, men disse klistermerkene som det var snakk om i tråden her. Er disse lovlige å kjøpe? Kan jeg unslippe tollavgift og det?
Du kan jo alltids ha flaks..
Jeg kjøpte ett IP-Kamera fra DX som kostet 378,- og slapp unna toll/moms. Kjøpte ikke klistremerket.
Sitat av Namco Vis innlegg
Ok, men disse klistermerkene som det var snakk om i tråden her. Er disse lovlige å kjøpe? Kan jeg unslippe tollavgift og det?
Vis hele sitatet...
Greia er at de alltid setter verdien på pakka til under 200 spenn, så med mindre du kjøper en gullforgyldt laserpenn, vil ikke tollerne bruke så mye tid på å finne ut om laseren virkelig ER verd under 200 spenn...
Da jeg kjøpte iPhone 2G fra statene, betalte jeg bare 400 spenn i toll, tollerne trodde da at telefonen kosta totalt 1600
Kanskje litt off-topic, men du finner de grønne laserne mega-billig på ebay. Har selv bestilt 4stk, og de lyser helt sinnsykt kraftig. Betalte rundt 50,- pr.stk. Siden esken var veldig liten og lett ble den heller ikke stoppet i tollen(laserne er skrudd i to når de sendes, ergo; liten pakke).
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av ^ProXo^ Vis innlegg
Kanskje litt off-topic, men du finner de grønne laserne mega-billig på ebay. Har selv bestilt 4stk, og de lyser helt sinnsykt kraftig. Betalte rundt 50,- pr.stk. Siden esken var veldig liten og lett ble den heller ikke stoppet i tollen(laserne er skrudd i to når de sendes, ergo; liten pakke).
Vis hele sitatet...
95% av laserene fra Ebay er:

a) Videresalg fra DX

b) Pot modded. Altså de modder laseren opp i styrke og senker levetiden noe inni helvete. (Hørt flere som snakker om levetid på under 2-3 timer med bruk)

c) Ren scam. Laserene er langt underspec av hva selgeren påstår.

Regner med du fikk pot modda 5mW dx lasere

Sitat av Namco Vis innlegg
Ok, men disse klistermerkene som det var snakk om i tråden her. Er disse lovlige å kjøpe? Kan jeg unslippe tollavgift og det?
Vis hele sitatet...
Ja, de er lovlige.. Det som skjer om det blir stoppa er at du må betale tollavgiften
Sist endret av Bombasa; 5. juli 2010 kl. 21:41.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Bombasa Vis innlegg
95% av laserene fra Ebay er:

a) Videresalg fra DX

b) Pot modded. Altså de modder laseren opp i styrke og senker levetiden noe inni helvete. (Hørt flere som snakker om levetid på under 2-3 timer med bruk)

c) Ren scam. Laserene er langt underspec av hva selgeren påstår.
Vis hele sitatet...
Jepp, og veldig mange sansynligvis også uten IR filter... DPSS lasere produserer en masse IR, og på lasere uten filter blir dette med i effektmålingene. Kanskje ikke direkte feil (efffekten er der, men på feil bølgelengde , men det gjør i hvert fall laseren mye mer utrygg i bruk da IR er usynlig og også vil spres ut i en helt annen grad en strålen du ser.

Kjøp laser fra en produsent du vet er trygg selv om den synes mye dyrere enn det du finner på ebay!
(Kjenner forøvrig ikke til DX, så har ingen kommentar på de)
Har bestillt en Arctic Spyder III 1W laser fra WickedLasers.com!
Heldigvis har Wickedlasers en garanti som sier at om laseren blir tatt i tollen, får man refundert pengene. Hvordan det blir når laseren blir fortollet og videresender den til meg, vet jeg ikke. Regner med jeg må betale det sjøl. :/
Må si jeg er spent på å lese noen erfaringer om den laseren der... Ingen har såvidt jeg vet sett den, og ingen tester eksisterer og det er mye frustrasjon blant folk som har bestillt. Jeg håper du vet hva du har kjøpt, og da også vet at dette ikke er noen laserpeker...

For det visuelle så hadde det vært morro å sett om <1W (tipper den ligger mere mellom 500-800mW) i blått utgjør noen særlig forskjell mot 100mW grønt...
Sitat av Outier Vis innlegg
Har bestillt en Arctic Spyder III 1W laser fra WickedLasers.com!
Heldigvis har Wickedlasers en garanti som sier at om laseren blir tatt i tollen, får man refundert pengene. Hvordan det blir når laseren blir fortollet og videresender den til meg, vet jeg ikke. Regner med jeg må betale det sjøl. :/
Vis hele sitatet...
Hei, WL sender med UPS, UPS sender deg faktura for toll og tollgebyrer i etterkant + utlegggebyr for fortollingen på ca 100kr.

iallefall fra mine tidligere erfaringer med UPS, derimot er de ca 5 ganger raskere til å levere pakker en posten. og de leverer direkte på døren. (ringer deg ved levering gjør de også.)

Dette er noe du egentlig ALLTID burde ta hensyn til når du bestiller fra utlandet. så kan du si at "det er en glipp" dersom du ikke opplever at det kommer noe gebyrer.
BTW, http://www.youtube.com/watch?v=J0TgaGePhJA
Her ser man hvor lite som skal til for en laser å sette merker i en bildebrikke i et kamera... Det er ikke store refleksjonen i stua du skal ha for å få den samme eksponeringen i ditt eller andres øye med en laser på 1W!

Bruk med fornuft er bare mitt budskap...
Mye feilinformasjon her, alle laserne slik jeg kjenner dem fra DX vil være ulovlige å bruke i Norge.

Les Strålevernsforskriften: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...1-1362.html#14
§ 27. Laser

Lasere skal være konstruert, klassifisert og merket i samsvar med den til enhver tid gjeldende versjon av norsk standard NEK-EN 60825-1.
Vis hele sitatet...
NEK-EN 60825-1 krever sikkerhetssystem, nøkkel, merking på norsk og mye mer...

Dette gjelder ALLE lasere over 5mW. Lasere over 500mW har meldeplikt til Statens Strålevern.
§ 47. Straff

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser eller pålegg gitt med hjemmel i denne forskriften, straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder.

Dersom overtredelsen har eller kunne ha medført alvorlig fare for helse eller miljø, kan fengsel i inntil 2 år anvendes.
Vis hele sitatet...
Bruk hodet når du bruker kraftige lasere, det er ikke leketøy!
Sist endret av campod; 23. juli 2010 kl. 15:03.
Sitat av campod Vis innlegg
Mye feilinformasjon her, alle laserne slik jeg kjenner dem fra DX vil være ulovlige å bruke i Norge.

Les Strålevernsforskriften: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...1-1362.html#14


NEK-EN 60825-1 krever sikkerhetssystem, nøkkel, merking på norsk og mye mer...

Dette gjelder ALLE lasere over 5mW. Lasere over 500mW har meldeplikt til Statens Strålevern.


Bruk hodet når du bruker kraftige lasere, det er ikke leketøy!
Vis hele sitatet...

Så alle som kjøper Casio XJA140 projectoren må egentlig melde fra om at de har kjøpt 24stk 1W Blå lasere??
Sitat av LetMeBleedPLZ Vis innlegg
Så alle som kjøper Casio XJA140 projectoren må egentlig melde fra om at de har kjøpt 24stk 1W Blå lasere??
Vis hele sitatet...
Den kommentaren blir bare idiotisk. Hvor mye mye får du ikke kjøpt av "farlige" komponenter i daglivarebutikker, elektronikkjeder, apotek, gartneri etc?

Her er det bare snakk om advarsler om at dette ikke er et leketøy...
Sitat av ptt Vis innlegg
Den kommentaren blir bare idiotisk. Hvor mye mye får du ikke kjøpt av "farlige" komponenter i daglivarebutikker, elektronikkjeder, apotek, gartneri etc?

Her er det bare snakk om advarsler om at dette ikke er et leketøy...
Vis hele sitatet...
Vel, Det er ingen som bruker nærmere 2000kr på et "leketøy". lasere over 5mW selges heller ikke som leketøy. derimot så er det mange idioter som tror det er et leketøy, men slik er det med kniver, pistoler, hagler og biler også.

Når noe gjørs tilgjengelig så er det alltid en eller annen idiot som får tak i det.

Bare se på alle som fyllekjører.

Poenget mitt var at ALLE lasere over 500mW klassifiseres som Class4 laser.
Dette gjelder også 100W CO2 lasere som brukes til å kutte stål. og disse maskinene regner jeg med at må registreres. siden de har en eller flere Klasse 4 lasere i seg. Casio projektoren har også 24stk klasse4 lasere inni seg. Så da skal de i henhold til Norges strålevern registreres.
Jeg tror ikke jeg gidder å kommentere... Du spurte om at bruk av en prosjektor med disse diodene også burde vært meldepliktig? En vanvittig tåpelig kommentar til noen som bare siterte forskriftene...
Sist endret av ptt; 23. juli 2010 kl. 16:06.
Sitat av LetMeBleedPLZ Vis innlegg
Poenget mitt var at ALLE lasere over 500mW klassifiseres som Class4 laser.
Dette gjelder også 100W CO2 lasere som brukes til å kutte stål. og disse maskinene regner jeg med at må registreres. siden de har en eller flere Klasse 4 lasere i seg. Casio projektoren har også 24stk klasse4 lasere inni seg. Så da skal de i henhold til Norges strålevern registreres.
Vis hele sitatet...
Nope, casio projektoren er regnet som en klasse 1 laser, pga laseren(e) er gjemt inni og er ikke regnet som farlig med mindre du åpner projektoren. Slik er det med DVD og blu-ray brennere også.
Sist endret av Grix; 23. juli 2010 kl. 16:22.
Sitat av Grix Vis innlegg
Nope, casio projektoren er regnet som en klasse 1 laser, pga laseren(e) er gjemt inni og er ikke regnet som farlig med mindre du åpner projektoren. Slik er det med DVD og blu-ray brennere også.
Vis hele sitatet...
Ok, flott!



WickedLasers har vist godkjent Arctic produktet med FDA i USA, pga de har standard installert en "training lense" som fjerner mye av styrken til laseren. de har også installert "SmartSwitch" som i tillegg skal begrenser styrken på laseren.
Så total output på laseren skal vist være rundt 50-100mW når den blir levert.
Dette var får å få lov til å selge den.

men så kan du senere fjerne begrensingene selv.

Etter hva jeg har lest så begynner de ikke å sende den begrensede versjonen før neste uke en gang.

men mange er litt skeptisk.

Så kan heller de på forumet som har bestilt den, si ifra om de har mottatt den.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
[quote=Outier;1775168]Har bestillt en Arctic Spyder III 1W laser fra WickedLasers.com!
Heldigvis har Wickedlasers en garanti som sier at om laseren blir tatt i tollen, får man refundert pengene. Hvordan det blir når laseren blir fortollet og videresender den til meg, vet jeg ikke. Regner med jeg må betale det sjøl. :/[/
QUOTE]

oiii... Den må du si ifra når du får, og legge ut litt tester og sånn..
Tenkte å bestille en selv, men det er visst laang leveringstid på dem..
Enkelte som har venta 5-6mnd..
▼ ... flere år senere ... ▼
Bestilte nettopp og betalte en 2000mW blå laser fra USA. Før jeg bestilte sjekket jeg med Tollen, ble satt over til seks ulike personer som sa at det var at ikke visste, og at det var for vanskelig for dem å svare på.
Ble henvist til Statens Srålevern, der jeg snakket med en hyggelig person som kunne fortelle at så lenge laseren kun skulle benyttes innendørs til hobbyvirksomhet var det ikke noe problem.

Så jeg bestilte, i god tro. Deretter bestemmer Regjeringen plutselig at denslags lasere krever godkjennelse strengere enn for skytevåpen.

Så hva er sjansen for at en pakke fra USA skal bli tatt ut i en tilfeldig kontroll i tollen? Det verste er vel at avsenderer er "Wicked Lasers". Vet jo at folk bestiller både våpen og syntetisk narko over nettet, og at det ofte går bra, men blir nervøs nå. :-(
Sist endret av Sander; 20. desember 2014 kl. 16:38.
Regelverket du tenker på er som følger, fra og med 1.januar:
Det er forbudt å eie, besitte, tilvirke, importere, eksportere, overlate, håndtere, bruke og selge laserpekere klasse 3R, 3B og 4, uten godkjenning fra Statens strålevern
Vis hele sitatet...
Kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...14-12-05-1514?
[quote=Ueland;3195039]Regelverket du tenker på er som følger, fra og med 1.januar:

Men det jeg var mest nysgjerrig på var hvor stor sjanse det er for at pakker fra USA blir utsatt for stikkprøver. Håper bare ikke det står "WICKED LASERS" med store bokstaver på pakka...
Finn en blu-ray leser/brenner/spiller, gjerne "broken" / "for parts" etc. på ebay og bygg den selv.

How to make a high power burning blueray laser! Easy,cheap and focusable!
Kan også bestille fra meg: http://bitlasers.com/opencart/

Sender fra Norge, så null sjans for at laseren blir stoppet i tollen. I tillegg er det mye billigere enn f.eks. Wickedlasers.
[quote=Sander;3195049]
Sitat av Ueland Vis innlegg
Regelverket du tenker på er som følger, fra og med 1.januar:

Men det jeg var mest nysgjerrig på var hvor stor sjanse det er for at pakker fra USA blir utsatt for stikkprøver. Håper bare ikke det står "WICKED LASERS" med store bokstaver på pakka...
Vis hele sitatet...
Står ingenting på pakkene fra dem. Er bare en stor brun myk pakke der de skriver at innholdet er en lommelykt :P Jeg fikk ihvertfall ingen problemer når jeg bestilte min
Takk, Diavu! Nå ble jeg litt beroliget :-)