Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2753
Har i det siste slitt med depresjoner, noe som har ledet til at jeg har per i dag, 1 dag og 94 timer fravær. Hadde rundt 40 timer fravær første termin Vg1, og har iløpet av andre termin fått enda mer.

Forstår det sånn at jeg trenger legeerklæring for å gjøre fravær om til gyldig fravær, men jeg litt usikker på akkurat hvordan jeg skal få tak i en slik legeerklæring, og hvor mye av fraværet som faktisk forsvinner om jeg får tak i en.

Ville det vært bedre om disse 94 timene ble gjort om til dager istedet ?

Kan det at jeg har depresjoner skaffe meg en legeerklæring ?

Er 16 år, går mitt første år med studiespesialisering.
Dra til lege for å få legeerklæring. Da blir det godkjent fravær, men tror ikke fraværet blir borte.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Fraværet blir ikke borte med legeerklæring, men du kan ihvertfall dokumentere fraværet overfor en potensiell fremtidig arbeidsgiver.
Neutral Good
Mith's Avatar
Fraværet blir ikke borte uansett hva du gjør og du får høyst sannsynligvis ingen lege til å skrive under på at du deppa så langt bakover i tid. Det nytter ikke å vente ett halvt år for så å prøve seg på sykemelding. I arbeidslivet skal sykemeldinger/egenmeldinger leveres så fort man er frisk nok til å komme seg på jobb og slik er det også i skolen.
Hvorfor tok du ikke kontakt med lege da du faktisk hadde problemer?
Sist endret av Mith; 26. mai 2010 kl. 11:24.
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Har i det siste slitt med depresjoner, noe som har ledet til at jeg har per i dag, 1 dag og 94 timer fravær. Hadde rundt 40 timer fravær første termin Vg1, og har iløpet av andre termin fått enda mer.

Forstår det sånn at jeg trenger legeerklæring for å gjøre fravær om til gyldig fravær, men jeg litt usikker på akkurat hvordan jeg skal få tak i en slik legeerklæring, og hvor mye av fraværet som faktisk forsvinner om jeg får tak i en.

Ville det vært bedre om disse 94 timene ble gjort om til dager istedet ?

Kan det at jeg har depresjoner skaffe meg en legeerklæring ?

Er 16 år, går mitt første år med studiespesialisering.
Vis hele sitatet...


Har selv mange timer fravær. noe ala 120timer pr termin. lureste er å gjøre om fraværet til dager opp til 20 dager(om du får tildelt stipend). får du mer enn 20 dager fravær så blir stipendet gjort om til studielån(correct me if im wrong).

Det beste er vel å få dokumentert fraværet ditt å gjort om timene til dager.
alternativ
thecakeisalie's Avatar
Trådstarter
Sitat av imba
Det beste er vel å få dokumentert fraværet ditt å gjort om timene til dager.
Vis hele sitatet...
Da prøver jeg på det.

Sitat av Mith
Hvorfor tok du ikke kontakt med lege da du faktisk hadde problemer?
Vis hele sitatet...
Jeg var ikke klar over at problemene jeg opplevde "fortjente" et legebesøk.
For det første ville jeg gjort som imba sa, å gjøre en del av timene om til dager, men ikke for mange. På skolen vår har det vært mye frem og tilbake med dette med fravær, men nå er det hvertfall slik at vi kan levere egenerklæring på inntil 14 dager, og få disse dagene fjernet fra fraværet.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Jeg var ikke klar over at problemene jeg opplevde "fortjente" et legebesøk.
Vis hele sitatet...
Du var ikke klar over at hvis man er hjemme fra skolen så bør man være syk og hvis man er syk så går man til lege?

Missforstå meg rett, jeg er klar over at en del problemer ikke er typisk å dra til legen for, men når du er hjemme fra skolen så vet du jo at det blir ført fravær og du vet at det må dokumenteres i ettertid.

Og forresten, reglene for egenmelding er de samme som sykemelding. De skal leveres så fort man er tilbake på jobb/skole.
Godt mulig de er slappe på dette i skoleverket, men nevner det så du er klar over det til voksenlivet innhenter deg.
Sist endret av Mith; 26. mai 2010 kl. 11:42.
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Har i det siste slitt med depresjoner, noe som har ledet til at jeg har per i dag, 1 dag og 94 timer fravær. Hadde rundt 40 timer fravær første termin Vg1, og har iløpet av andre termin fått enda mer.

Forstår det sånn at jeg trenger legeerklæring for å gjøre fravær om til gyldig fravær, men jeg litt usikker på akkurat hvordan jeg skal få tak i en slik legeerklæring, og hvor mye av fraværet som faktisk forsvinner om jeg får tak i en.

Ville det vært bedre om disse 94 timene ble gjort om til dager istedet ?

Kan det at jeg har depresjoner skaffe meg en legeerklæring ?

Er 16 år, går mitt første år med studiespesialisering.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke heller bare være på skolen? Jeg slet med det samme i førsteklasse og etter en del psykologtimer så innså jeg at det er bare å være der. Herregud.
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Forstår det sånn at jeg trenger legeerklæring for å gjøre fravær om til gyldig fravær, men jeg litt usikker på akkurat hvordan jeg skal få tak i en slik legeerklæring, og hvor mye av fraværet som faktisk forsvinner om jeg får tak i en.
Vis hele sitatet...
I videregående er det ikke forskjell på gyldig og ugyldig fravær i fraværsstatistikken. Men du kan få anmerkninger og nedsatt orden hvis du har ugyldig fravær.

Ville det vært bedre om disse 94 timene ble gjort om til dager istedet ?
Vis hele sitatet...
Ja, men det er selvfølgelig ikke lov (med mindre du faktisk har vært borte en hel dag).
alternativ
thecakeisalie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kråkelefse
Ja, men det er selvfølgelig ikke lov (med mindre du faktisk har vært borte en hel dag).
Vis hele sitatet...
Er som oftest borte hele dager når jeg først ikke er på skolen, så jeg satser på at det går relativt smørefritt.

Skal snakke med kontaktlærer angående fjerning av fravær i morgen. Bare for å få høre hans synspunkter, meninger osv.
eeeh.. ifjor fikk jeg 14 dager slettet pga søvnproblemer (mindre alvorlig en depresjon), legen skrev ut erklæring og det ble slettet, hadde ikke noe å si om det var litt gammlet. i år trengte vi ikke engang legeerklæring, kan ha no emed at det er 3. året og vi er alle over 18, bare fortsett å prøv.
Sist endret av enerlighter; 26. mai 2010 kl. 13:51.
Sitat av Mith Vis innlegg
Fraværet blir ikke borte uansett hva du gjør og du får høyst sannsynligvis ingen lege til å skrive under på at du deppa så langt bakover i tid. Det nytter ikke å vente ett halvt år for så å prøve seg på sykemelding. I arbeidslivet skal sykemeldinger/egenmeldinger leveres så fort man er frisk nok til å komme seg på jobb og slik er det også i skolen.
Hvorfor tok du ikke kontakt med lege da du faktisk hadde problemer?
Vis hele sitatet...
Ehmm jo

Jeg har selv fått slettet 5 dager og 11 timer fravær. Dette har jeg fått fjernet siden det er idrettsfravær i tråd med skolen sitt reglement.
Går forresten studiespesialisering ikke idrett Men det med at idrettsfravær på høyt nok nivå blir fjernet er en "lokal" regel på skolen.

Så til trådstarter: Les skolereglementet å se hva som står der ang fravær
Mitt fravær på vitnemål:
1. år: 3 dager 9 timer
2. år: 8 dager 123 timer
3. år: 18 dager 100 timer

Brukte den berømte 14-dagersregelen til å fjerne en god del av fraværet enn det som faktisk kommer fram her.

Hvis man skal fortsette på videre studier, har fravær ingenting å si for deg, så lenge du holder karakterene oppe. Verre hvis du går på yrkesfag. Du kan likevel gå til lege og få dokumentasjonen på depresjonen din, noe som vil gå under en regel om "fravær på grunn av langvarig sykdom"(står om dette i skolereglementet) og vil faktisk fjerne ALT fraværet du har, så lenge det går under 14 dager. Dog kan det nevnes at regelryttere i skolen vil ha lett for å gi deg motstand.

Bruk Elevorganisasjonen(elev.no) for alt det den er verdt og ring 22 99 37 00 for alle spørsmål du eventuelt har. De er her nettopp for slike situasjoner som dette. Gå også til lege og få dokumentasjon for depresjonen din, og gjerne få behandling i samme slengen. Til kontaktlærer må du være ærlig og forklare problemet. Husk at h*n har taushetsplikt om slikt, selv om du er under 18 år. Hun kan opprette bekymringsmelding om deg til foreldre, men ikke nevne ting dere har tatt opp sammen. Så lenge du ikke planlegger selvmord.
alternativ
thecakeisalie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Reglement
Oppmøte og fråvær
§ 20
a) Aktiv deltaking er nødvendig for god læring. Elevane er av den grunn forplikta til å møte presis til opplæringa med mindre det ligg føre avtale med rektor, kontaktlærar eller faglærar om ei anna arbeidsform.
b) Avgrensa opp til 14 skoledagar i skoleåret blir følgjande ikkje rekna som fråvær:
*arbeid som tillitsvald i landsdekkande organisasjonar på regionalt plan eller landsplan
*arbeid som tillitsvald i elevorganisasjon på regionalt plan eller landsplan
*dokumenterte lovpålagde oppmøte
*dokumentert langvarig eller kronisk sjukdom
*organisert hjelpearbeid i krisesituasjonar
*inntil to dagar ved religiøse høgtider for elevar som er medlemmar i andre trussamfunn enn Den norske kyrkja. Elevane kan søkje skolen om at fråvær i samband med religiøse høgtider ut over dei to dagane ikkje skal bli rekna som fråvær.
*Alt fråvær ut over dei 14 dagane skal førast på vitnemål og kompetansebevis. Fråvær skal førast i dagar og enkelttimar. For delkurselevar skal fråværet førast berre i enkelttimar.
*Eleven/kursdeltakaren kan krevje at grunnen til fråværet blir ført på dokumentasjonen og er sjølv ansvarleg for å dokumentere grunnen til fråværet.
*Om ein elev blir sjuk eller av annan tvingande grunn må forlate undervisninga i løpet av skoledagen, skal eleven alltid melde frå til kontaktlærar/faglærar eller administrasjonen/ekspedisjonen.
*Dersom fråværet varer meir enn tre dagari samanheng, skal skolen ha melding.
*Organisert eller sjølvstendig studiearbeid og skoleadministrative gjeremål blir ikkje rekna som fråvær når det er avtalt med rektor, kontaktlærar eller faglærar.
*Skolen skal hjelpe elevar som får mykje fråvær på grunn av langvarig/kronisk sjukdom eller omsorgsansvar etter avtale med eleven for å unngå tap av opplæring og vurderingsgrunnlag (ekstra opplæring, ekstra prøver, sjølvstendig studiearbeid).
Vis hele sitatet...
Ser ut til at det ikke er noe som skal hindre meg i å få fjernet de 14 dagene
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Er som oftest borte hele dager når jeg først ikke er på skolen, så jeg satser på at det går relativt smørefritt.
Vis hele sitatet...
Hvis du har vært borte en hel dag skal skolen selvfølgelig ikke sette timefravær på deg.
Sist endret av Kråkelefse; 26. mai 2010 kl. 16:12.
Herregud, gjelder ikke bare deg trådstarter, men hvorfor gidder dere å gå på skolen, når dere har så høgt fravær??
Syns 4-5 dager er mye på et år, tenk hvordan det er i arbeidslivet folkens! Mye som gjenspeiler seg der fra videregående, og eg har full forståelse for folk som ikke vil ansette nye med mye fravær. Koster en bedrift fort 4000,- for hver dag som noen er borte, da bare regnet timelønn, kommer mye annet i tilegg.
Om man ikke er intressert og er dritt lei, så møt i det minste opp og drit i følge med. Fraværet får du ikke forandret, men å lære kan man alltids gjøre!
Sitat av pontiac Vis innlegg
Herregud, gjelder ikke bare deg trådstarter, men hvorfor gidder dere å gå på skolen, når dere har så høgt fravær??
Vis hele sitatet...
Ingen er perfekte, og hva fravær angår så kan det være problemer som depresjon, sykdom, noen har gått bort, slått opp med kjæresten, man er rett og slett dritt lei av lekser og stå opp kl 7-9 vær dag i 10+ år med samme regla (bortsett fra ferier) osv.

Sitat av pontiac Vis innlegg
Mye som gjenspeiler seg der fra videregående, og eg har full forståelse for folk som ikke vil ansette nye med mye fravær. Koster en bedrift fort 4000,- for hver dag som noen er borte, da bare regnet timelønn, kommer mye annet i tilegg.
Vis hele sitatet...
Ja selvsagt, men er mange som trives bedre i jobb enn på skole, da men utdanner seg til noe man liker. Og det er menneskelig naturlig at man blir lei av skole etter mange år med samme regla.

Sitat av pontiac Vis innlegg
Om man ikke er intressert og er dritt lei, så møt i det minste opp og drit i følge med. Fraværet får du ikke forandret, men å lære kan man alltids gjøre!
Vis hele sitatet...
Varierer jo selvsagt på sitvasjonen! Men er man dritt lei av skolen så anbefales det å ta ett fri år/jobbe år og oppleve noe nytt, så man får mere motivasjon. Men, det er mange som plutselig blir lei i løpe av ett skoleår.
Sist endret av eskil2k; 27. mai 2010 kl. 19:39.
Likevel, er man borte så skal man reise til lege å gå lege-erklæring, dødsfall i familie er selvsagt gyldig fravær, men får ikke 15 dager på det. Dessuten er det timer man ser mest på, og det er så og si ensbetydende med man er ikke gidder å gå til timen, og ingen vil ansette noen med den holdningen, så enkelt er det bare. Har selv sittet på intervju og tatt imot intervju, og har full forståelse for folk som ikke vil ansette noen med mye fravær.
Trives bedre i jobb ja, men nå går man på skole som er arbeidsrelatert, og bør vise en viss interesse.
Tar man seg et fri-år så mister man mye rettigheter som regel og er mye hardere å starte igjen senere. Og heller ikke så artigt å være i klasse der man kanskje er flere år eldre.
Var da dritt-lei skolen selv når eg gikk videregående, men slet meg igjennom 3 år og 2 år kveldsstudie, og hadde gjennomsnitt 2 dager fravær pr år, og ingen timer.
Eleven selv har ansvar for egen læring!
Jeg var så mye borte fra skolen at jeg nesten ikke kom inn på andre året. Lærerne sa at hvis man hadde legeerklæring med gyldig grunn for hvorfor man har vært borte skal det gå bra, bare skolen ikke mister den statlige støtten til deg, ellerstaper de flere hundretusen på å ha deg der.
▼ ... over en uke senere ... ▼
alternativ
thecakeisalie's Avatar
Trådstarter
Takker for alle svar

Jeg gikk fra 7 dager, 130 timer, til 2 dager, 53 timer.

PS: Har hørt rykter om at vi som elever mister denne rettigheten neste år ?

Er dette bare tull ?
Er det noen som med sikkerhet vet om disse dagene må være sammenhengende, og eventuelt kan dokumentere dette?
Sitat av pontiac Vis innlegg
Herregud, gjelder ikke bare deg trådstarter, men hvorfor gidder dere å gå på skolen, når dere har så høgt fravær??
Syns 4-5 dager er mye på et år, tenk hvordan det er i arbeidslivet folkens! Mye som gjenspeiler seg der fra videregående, og eg har full forståelse for folk som ikke vil ansette nye med mye fravær. Koster en bedrift fort 4000,- for hver dag som noen er borte, da bare regnet timelønn, kommer mye annet i tilegg.
Om man ikke er intressert og er dritt lei, så møt i det minste opp og drit i følge med. Fraværet får du ikke forandret, men å lære kan man alltids gjøre!
Vis hele sitatet...
Eg hadde på VG2 14 dager og 18,00 timer fråvær. Likevell kunne eg telle på ein hand antall gonger eg ikkje kunne møte til jobb dei to åra eg hadde den jobben. (frå VG1 til VG3) Fekk både topp attest og sjefen skreiv seg opp som referanse frivillig. Eg jobba helgeskift + sommarjobb + div. anna (Julebord, garderobe, osv) og eg kan love deg det var lange dager. Hadde som regel morgenskift (8-16).

Fråvær på skule trenger ikkje å gjennspeile fråvær på jobb.
Tenk sånn: Skal du gå resten av livet ditt rundt å tenke at utdanninga di gikk til helvete bare pga noe deprisjon som ALLE iløpet av livet sitt lider av ?

Jeg hadde halsbetennelse med nesten 40 grader feber og spysjuka og jeg gikk på skolen fordeom! Bit sammen tenna og stå på :-) Lykke til :-)