Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilken av de to, er det beste valget ?
Kristendommen 50 21,46%
Human-Etisk forbund 183 78,54%
Stemmegivere: 233. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  103 6303
År etter år er det hensynsløse ungdommer som skal konfirmeres.
Under denne fantastiske begivenheten får de fleste dette spørsmålet, vil du konfirmere deg etter den kristne tro, eller den velge den human-etiske veien ?

Iløpet av tiden som har gått, er ungdommer nå mer tiltrukket av den borgerlige konfirmasjonen (Human-etikken), er det fordi dagens ungdom er for late og bryr seg for lite til å orke å gå gjennom den kristne prosessen for å bli konfirmert ?
Eller er human-etisk konfirmasjon bare "kulere" enn kristen.
Kanskje ting har gått så galt at vi ikke tror at det finnes noen Gud lengre.

Jeg personlig, valgte å konfirmere meg den kristne veien, jeg har ikke noe forhold til noen som helst religion, så da spilte det egentlig ikke så stor rolle for hvilken vei jeg konfirmerte meg, og siden alle andre i familien min var konfirmert den kristne veien så hvorfor ikke ?
Kanskje er det slik det er med mange andre også, men om du virkelig har et forhold til en religion, eller om du virkelig ikke tror på noen Gud og vil heller prøve å motbevise at han eksisterer, så velg for all del, det som passer deg best.

Kristendom er tradisjonelt, det har også eksistert mye lengre enn human-etikken, som kanskje gjør det mer seriøst.
Om du er medlem i kristendommen, så kan du føle et viss ansvar, noe du ikke vil føle om du er medlem i Human-etisk forbund, for der er finnes det ikke noen "10 Bud", det finnes ingen som forteller deg hvordan du skal leve.
Nå er det jo ikke slik at kristendommen styrer livene våre, den gir oss heller tips til hvordan vi kan leve bedre, og om vi ikke vil følge de små "tipsene" så har du jo deg selv å stole på, uten å måtte være redd for at Guds vrede skal komme ned på deg.

Men hvilket er det beste valget ?
Sist endret av vidarlo; 1. desember 2008 kl. 00:25. Grunn: Ikke farger, takk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det at ingen forteller deg korleis du skal leve, men oppfordrer deg til sjølvstendige og medvitne val er grunnen til at eit humanistisk livssyn er det einaste alternativet for meg. Eg vil ikkje at livet mitt skal vere basert på noko nokon sa for 2000 år sidan, slik som med kristendomen, men det vil ikkje sei at eg ikkje vil ha retningslinjer, og lesestoff om moral og etikk.

Ein har rimelig mange rettesnorer som humanist, og rikelig med lesestoff om etikk, men det fell tilbake på mitt syn på verden. Eg gjer det eg meiner er det rette, igjen, uavhengig av kva som står i ei bok.

Kvifor skal ein la andre ta vala for seg? Er ikkje det beste å ta val ein sjølv kan stå inne for, uavhengig av kva andre måtte meine om det? Sjølvsagt skal ein prøve å unngå å trakke andre på tærne, men eg trur ikkje det går an å ha det bra med seg sjølv om ein ikkje handler etter overbevisning i mange spørsmål...

Så mitt spørsmål blir enkelt og greit kva som gjer at ein bør tru på ei bok, og følge det levesettet som er skissert opp der. Samfunnet har endra seg radikalt sidan bibelen vart skriven, og det som var samfunnet sine normer kring jesu fødsel er ikkje lenger samfunnet sine normer, men eldgamle levninger frå ei anna tid.

Eg trur heller ikkje at nokon er i stand til å velje livssyn på rasjonelt grunnlag - det handlar i for stor grad om følelser og er så stor del av ein at det ikkje er rasjonalitet, men følelser. Valet er vel i ekstrem grad påverka av miljøet ein veks opp i, og normene i familien. For meg er det utenkeleg med eit religiøst livssyn. Utifrå det biletet rasjonaliserer eg valet mitt av eit livssyn utan overnaturlige entiteter Religiøse personer eg kjenner rasjonaliserer si tru på gud, utifrå trua si.
Om du er medlem i kristendommen, så kan du føle et viss ansvar, noe du ikke vil føle om du er medlem i Human-etisk forbund, for der er finnes det ikke noen "10 Bud", det finnes ingen som forteller deg hvordan du skal leve.
Vis hele sitatet...
Det utsagnet greier eg ikkje å ta seriøst ein gang. Det blir berre for tåpelig å hevde at ein ikkje føler ansvar på den måten du gjer.
Sist endret av vidarlo; 1. desember 2008 kl. 00:29.
Vi må slutte å bry oss om andre, når man velger å tro på noe så gjør man det for seg selv ikke for noen andre.
Blir det Positivt går det KUN utover deg, blir det negativt går det også KUN utover deg.
Jeg selv er ortodoks troende.
Min personlig mening er at all religion er tull .
TULL , og ikke noe mer .
Jeg mener, folk må ha vært ufattelig fantasifulle før i tiden , siden de klarte å skrive ned x antall sider med stort sett bare bullshit .
Greit, noe av det har vel mening , men ikke på langt nær alt .

Allikevel respekterer jeg troen andre har, noen tror på Buddhismen, mens andre kristendommen .
- Alt bunner ut i hva du tror på , ikke noe mer .

Konfirmerte meg kristelig av den enkle grunn at besteforeldrene mine er kristne og ikke ville gi meg noen gave om jeg konfirmerte meg humanetisk . - Sånn er det faktisk for mange .
Stort sett eneste grunn til at mange av oss ungdommer konfirmerer oss er på grunn av pengene .

Forøvrig er jeg helt enig med slashdot sin post .
Er personlig katolsk kristen og jeg lever et praktfult liv.
stemte selvfølgelig Kristendommen

Er 100% enig med det Falcon sier, folk burde slutte å diskutere religionsspørsmål, la folk bestemme uten å hate hverandre.
Jeg støtes stadig på ateister som vil diskutere med meg, da sier jeg bare: Jeg er kristen og du er Ateist, la oss være venner - denne diksusjonen går ingen steder.

Jeg kan ikke si at dere har FEIL, men jeg kan si at jeg tror dere har det.
"I strongly disagree about what you are saying, but i will for own death give you the right to say it"

God jul.

Suggs.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zitcon Vis innlegg
Jeg mener, folk må ha vært ufattelig fantasifulle før i tiden , siden de klarte å skrive ned x antall sider med stort sett bare bullshit .
Greit, noe av det har vel mening , men ikke på langt nær alt .
Vis hele sitatet...
90% av bibelen handler jo om sosiale normer, om korleis samfunnet forventer at ein skal oppføre seg, og anekdoter som kan brukast som retningslinjer for val, så eg forstår godt bibelen utifrå kontekst den er skreven i.

Problemet eg har med det er at det er ei bok som mildt sagt er forelda - samfunnet har endra seg ekstremt mykje, og det har dei sosiale normene også, og då ser eg ikkje eit stort poeng i å late som om ein held seg til kristendomen. Dei sosiale normene som er nedfelt i trusvedkjenningane til Den norske kyrkja er for min del totalt forelda.

Og suggs: eg respekterer absolutt ditt, og andre sitt, livssyn, men eg vil gjerne diskutere slikt. Det er relativt interessante diskusjoner etter mi meining. Om du ikkje har lyst til å diskutere det, så er det på ingen måte nokon som tvinger deg til det

Og til OP: Å settje likheitsteikn mellom humanistisk livssyn og human-etisk forbund blir for meg veldig veldig rart. Det blir som å settje likheitsteikn mellom kristendom og t.d. Indremisjonen. Human-etisk forbund er *ein* organisasjon som har eit livssyn, men det finst andre organisasjoner også. Sjølv er eg ikkje medlem i noko trussamfunn, men definerer meg definitivt som ateist og humanist.
Sist endret av vidarlo; 1. desember 2008 kl. 00:42.
Sitat av slashdot Vis innlegg
90% av bibelen handler jo om sosiale normer, om korleis samfunnet forventer at ein skal oppføre seg, og anekdoter som kan brukast som retningslinjer for val, så eg forstår godt bibelen utifrå kontekst den er skreven i.

Problemet eg har med det er at det er ei bok som mildt sagt er forelda - samfunnet har endra seg ekstremt mykje, og det har dei sosiale normene også, og då ser eg ikkje eit stort poeng i å late som om ein held seg til kristendomen. Dei sosiale normene som er nedfelt i trusvedkjenningane til Den norske kyrkja er for min del totalt forelda.

Og suggs: eg respekterer absolutt ditt, og andre sitt, livssyn, men eg vil gjerne diskutere slikt. Det er relativt interessante diskusjoner etter mi meining. Om du ikkje har lyst til å diskutere det, så er det på ingen måte nokon som tvinger deg til det
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg synes det faktisk er ganske interresant å se på hva andre folk mener om min tro :P Godt at vi er forskjellige
Jeg har ikke lest hele tråden, men om du er usikker bør du absolutt gå for alternativ to. Alternativ en er en personlig sak, og dersom det valget var riktig for deg ville du ikke trengt å spørre!
når det bare kommer til valg av konfirmasjone retning vil jeg si at nr 2 er det beste valget. selvom man er kristen. jeg hadde ivertfall et veldig bra lagt opp og godt kurs når jeg konfirmerte meg human-etisk og jeg lærte mye. jeg lærte mye om andre kulturer og om verden stort sett. JEG mener og føler at man har mye mer bruk for DET i dagens samfunn enn å gå kristen konf og lære om kristendommen. men dere må ikke ta meg feil her! jeg mener ikke at kristendommen bare er bull, det er vel fint for noen det, men jeg føler at man lærer noe som er mer konstruktivt for dagens samfunn ved å gå human-etisk konf. man kan jo gjerne være kristen selvom, eller gå kristen konf i tilleg, for å bekrefte sin tro mot gud. (eller gå human-etisk konf i tilleg)
eg synest det bare er tull å leve etter bøker som er skrivne for 2000+ år siden.
pga av det og sån som eg tenker å ser på korleis verden er og har utviklet seg, så ser ikkje eg korleis det akn finnest noe gud.

for min del må folk få tru på ka dei vill sjølv, det som plager meg er at folk prøver å få samfunnet og folk til å leve etter gammle tekster å lignende, du blir nesten presset til å tru på noe eller blir du på ein måte utstøtt
Jeg er agnostiker, men er likevel ikke medlem av Human-Etisk Forbund. Det er for mange ateister der. Hvis det noen gang kommer en organisasjon som har sitt formål å si til verden at: "I'm not sure," så vil jeg gledelig melde meg inn der.

Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Kristendom er tradisjonelt, det har også eksistert mye lengre enn human-etikken, som kanskje gjør det mer seriøst.
Vis hele sitatet...
Hinduismen, buddhismen og jødedommen har eksistert mye lengre enn kristendommen, er de da mer seriøse enn kristendommen? Kristendommen er også en konsekvens av jødedommen, ved en splid om Messias - vår "frelser".

Kristendommen er jo heller ikke noen enkel lære. Ortodokse, katolske, protestantiske, pinsevenner, mormonere - kristne klarer jo aldri å bli helt enige om hva Gud egentlig mener.

Det mest komiske med hele Bibelen og kristendommen generelt, var en teolog som uttalte på TV at ordet Helvete skal tas ut av Bibelen, av for meg ukjente årsaker - er ikke dette Guds bok, skrevet av hans profeter?

I tillegg, er det seriøst at Gud tillater at prester som skal si hans ord, godtar at pedofile prester får tilgang til å hjernevaske folk? Er det seriøst at det er en utrolig avansert rangsystem i den katolske kirke, når Gud sier at vi alle er likeverdige?

At noe har vart i lengre tid betyr ikke at det er seriøst.

Om du er medlem i kristendommen, så kan du føle et viss ansvar, noe du ikke vil føle om du er medlem i Human-etisk forbund, for der er finnes det ikke noen "10 Bud", det finnes ingen som forteller deg hvordan du skal leve.
Vis hele sitatet...
Hva vet du om ikke folk i Human-etisk forbund føler ansvar, selv om ikke en eller annen hjernevasker prøver å diktere leveregler for dem på konfirmasjonen? Det er nettopp det at folk ikke prøver å fortelle deg hvordan du skal leve, som gjør Humanistisk Konfirmasjon bra.
Sist endret av dobby; 1. desember 2008 kl. 01:14.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
OP burde hatt med et tredjevalg "Ingen av delene". Jeg valgte å ha et voksenselskap istedet for å ta borgelig konfirmasjon. Jeg er personlig ateist og humanist, men så og ser ikke helt poenget med en ureligiøs konfirmasjon som etterligner den kristne bare at bibelen er tatt ut av settingen. Det var fortsatt en fest med familie og kjente, og jeg fikk fortsatt gaver så jeg tapte ingenting materielt på valget mitt.
Jeg vil ikke kalle meg selv "kristen", men jeg er troende. Jeg tror på at det er noe der ute, noe som er større enn hva vi kan fatte og forklare. Men jeg tror like mye/lite på kristendommen som jeg tror på islam, buddhismen, hinduismen osv. Likefullt konfirmerte jeg meg kristelig, rett og slett på grunn av kultur og miljø. Det var "vanlig".

MEN, jeg syntes det blir feil å "slenge dritt" om religioner. Kristemdommen feks. har veldig mye godt i seg. Moralen bak hele "historien" Bibelen er en veldig god tanke, og hadde alle levd etter denne moralen så er jeg sikker på at verden ville vært et bedre sted.

Da tenker jeg hovedsaklig på "Du skal ikke stjele, du skal ikke drepe, du skal elske din neste" osv. "Småting" som homofobi og drap som kristendommen har medført er jeg naturligvis sterk motstander av.
Sitat av zitcon Vis innlegg
Min personlig mening er at all religion er tull .
TULL , og ikke noe mer .
Jeg mener, folk må ha vært ufattelig fantasifulle før i tiden , siden de klarte å skrive ned x antall sider med stort sett bare bullshit .
Greit, noe av det har vel mening , men ikke på langt nær alt .

Allikevel respekterer jeg troen andre har, noen tror på Buddhismen, mens andre kristendommen .
- Alt bunner ut i hva du tror på , ikke noe mer .

Konfirmerte meg kristelig av den enkle grunn at besteforeldrene mine er kristne og ikke ville gi meg noen gave om jeg konfirmerte meg humanetisk . - Sånn er det faktisk for mange .
Stort sett eneste grunn til at mange av oss ungdommer konfirmerer oss er på grunn av pengene .

Forøvrig er jeg helt enig med slashdot sin post .
Vis hele sitatet...
Åja, så du har lest ut bøker som f.eks bibelen og koranen? Jeg hadde samme innstillning som deg når jeg gikk på barneskolen og sikkert på ungdomsskolen også, men faktisk så er det som slashdot så fint forteller....
90% av bibelen handler jo om sosiale normer, om korleis samfunnet forventer at ein skal oppføre seg, og anekdoter som kan brukast som retningslinjer for val, så eg forstår godt bibelen utifrå kontekst den er skreven i.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Quetzalcoatl; 1. desember 2008 kl. 01:53.
Sitat av puffman Vis innlegg
Åja, så du har lest ut bøker som f.eks bibelen og koranen? Jeg hadde samme innstillning som deg når jeg gikk på barneskolen og sikkert på ungdomsskolen også, men faktisk så er det som slashdot så fint forteller....
Vis hele sitatet...
Greit, var vel litt for rask der .
Har kun lest små deler av bibelen , faktisk interesant lesning , men det folk flest tenker på når noen hører ordet bibel/kristendom er han karen som delte rødehavet i to og gjorde vann til blod .
- Ingen kilder/fakta som kan bekrefte dette, men det er min oppfatning .
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Min oppvekst var basert på Kristendommen. Hele slekten min både på mor og far sin side er troende, og enkelte av dem er dypt troende.

Der jeg vokste opp var så og si alle nordmenn kristne.
"Gud vet alt og Gud skapte alt. Han er lyset og sannheten."
Etter å ha gått flere år i en kristen privatskole, så har jeg lært én ting av de menneskene som var kristne, og det var at Jesus er kjempekult, og alt skal være et kjempestort show. "Er du ikke kristen, er du ikke kul.", "Jeg er kristen og jeg kommer til himmelen!"

Hyklere.

For min del så merker jeg at flere og flere folk blir kristne på grunn av felleskapet og på grunn av den sosiale omgangen. Flesteparten av de menneskene jeg var rundt mente at de var kristne, men Bibelen hadde de nesten ikke rørt. De vet ingen ting om innholdet bortsett fra det de har blitt fortalt på kristne treff og evt. i kirken, der hvor 99% av dem aldri var.

"Jeg er kristen!", nei, du er en hykler.

Basert på hva jeg har sett, opplevd og hørt, så virker det for meg at Kristendommen er totalt oppspinn.

Bibelen er skrevet av mennesker, og ofte er det gjentagelser som ikke stemmer med det som er blitt skrevet før. (Orker ikke å lete opp kilder)

Jesus er Messias, men direkte ord fra hans munn forekommer svært svært skjeldent i løpet av flere hundre sider.

Og det store spørsmålet fra min side er:
Hvorfor dukket Jesus opp for 2000 år siden, men ikke nå, nå som folk trenger han mest?

Jeg har prøvd flere ganger å få kontakt med denne såkalte Guden. Jeg satte av en hel uke bare for meg selv, der jeg bare tok pauser for å drikke vann og spise mat. Ingen menneskelig kontakt. Jeg leste litt i Bibelen og ba til Gud, men sannelig, ingen svar.

I dag står jeg fast med at jeg er en realist. Jeg klarer ikke å sette meg inn i hvordan kristne tenker og mener om ting, fordi de gir absolutt null mening for meg.
Ofte når jeg går inn i diskusjoner med kristne klarer de ikke å argumentere for seg. Gud skapte alt, Gud vet alt, og det er det de vet. Det er det de har lært og viker ikke fra det.

Jeg tror at alt skjer av en grunn. Hva den grunnen er, det vet jeg ikke, men jeg kan ihvertfall si fra mitt ståsted, én ting: Det er ikke Gud.

------

Vil gjerne komme med et sitat som får en til å gruble:

David Hume
If the evil in the world is intended by god he is not good. If it violates his intentions he is not almighty. God can't be both almighty and good. There are many objections to this, but none that holds since god is ultimately responsible for the existence of evil. Besides, if only god can create he must have created evil. If somebody else (the devil) created evil, how can one know that god, and not Satan created the universe?
Vis hele sitatet...
Sist endret av M72; 1. desember 2008 kl. 04:06. Grunn: legge til ekstra info i post
Sitat av zitcon Vis innlegg
Greit, var vel litt for rask der .
Har kun lest små deler av bibelen , faktisk interesant lesning , men det folk flest tenker på når noen hører ordet bibel/kristendom er han karen som delte rødehavet i to og gjorde vann til blod .
- Ingen kilder/fakta som kan bekrefte dette, men det er min oppfatning .
Vis hele sitatet...
Nåå.. Er det nå det, eller er det du som tenker slik? Man må ikke lese bibelen ord for ord og tenke på det som hendelser som har skjedd. Les det som en eventyrbok med ett budskap. Budskap om moral og rettningslinjer.

Jeg tror Jesus var ett flott menneske som sikkert hjalp mange mennesker, men selvfølgelig blir det ikke eventyr uten litt overdrivelse. Jeg tror ikke "gud" er en person som lagde liv på jord, og jeg tror ikke det går og få kontakt med "gud".

Bibelen handler om hvordan man skal være med hverandre, og lovene våres kommer tross alt fra "De 10 bud".


Er jeg kristen? Nei, vil ikke kalle meg det. Men jeg tror kristendommen og bibelen har hatt en positiv innvikling på hvordan verden og menneskeheten er per dags dato.
Sist endret av Quetzalcoatl; 1. desember 2008 kl. 04:16.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av puffman Vis innlegg
Er jeg kristen? Nei, vil ikke kalle meg det. Men jeg tror kristendommen og bibelen har hatt en positiv innvikling på hvordan verden og menneskeheten er per dags dato.
Vis hele sitatet...
- Paven som forbyr kondomer?
- Tidligere tid: Korstog?
Det er meningsløst å diskutere hvorvidt religion(ene) har hatt positiv eller negativ påvirkning av hvordan vår verden ser ut i dag, men det er ikke til å stikke under stol at de har fungert organisorisk samlende i tider lenge før man begynte å tenke på hva en nasjonalstat betyr.

Rettstaten og grunnloven vår har lite til felles med de 10 bud, om enn så hederlige og gode de på sin side er. Å bli dømt av sine likemenn og felles beste har ikke så mye med leveregler for å tekkes en høyere makt å gjøre.
Puffman, Les historien din gutt! Verken kristendommen eller bibelen har hatt en positiv innvitking på hvordan menneskeheten er...
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Iløpet av tiden som har gått, er ungdommer nå mer tiltrukket av den borgerlige konfirmasjonen (Human-etikken), er det fordi dagens ungdom er for late og bryr seg for lite til å orke å gå gjennom den kristne prosessen for å bli konfirmert ?
Eller er human-etisk konfirmasjon bare "kulere" enn kristen.
Kanskje ting har gått så galt at vi ikke tror at det finnes noen Gud lengre.

Jeg personlig, valgte å konfirmere meg den kristne veien, jeg har ikke noe forhold til noen som helst religion, så da spilte det egentlig ikke så stor rolle for hvilken vei jeg konfirmerte meg, og siden alle andre i familien min var konfirmert den kristne veien så hvorfor ikke ?
Vis hele sitatet...

Her høres det ut som om du er lat... En god del av de jeg kjenner konfirmerte seg kirkelig fordi familie og venner ønsket/gjør det; mens HF-folk ofte tar valg; av og til valg som andre overhodet ikke så at de gjorde. Klart det kan finnes de som ikke er så opplyste om det valget de gjør (for nei; du får ikke en aura av opplysthet idet du velger HF-konfirmasjon) men det er opplagt at mennesker som tar valg på tross av normen i samfunnet har litt mer å reflektere over enn de som ikke synes det spiller noen rolle og bare "go with the flow".

Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Om du er medlem i kristendommen, så kan du føle et viss ansvar, noe du ikke vil føle om du er medlem i Human-etisk forbund, for der er finnes det ikke noen "10 Bud", det finnes ingen som forteller deg hvordan du skal leve.
Vis hele sitatet...
Tull. Ansvar er å reflektere selv over hva som skal virke styrende i ditt liv. Å følge skrift i en bok er å kopiere andre; ikke å ta ansvar.


Sitat av Abusch Vis innlegg
Puffman, Les historien din gutt! Verken kristendommen eller bibelen har hatt en positiv innvitking på hvordan menneskeheten er...
Vis hele sitatet...
Kristendommen har historisk sett bidratt med å utbre en imponerende nyttig skriftkultur samt vært nyttig i å spre et kulturelt, politisk og humanistisk syn på verden og mennesker som har hatt mange positive sider med seg. Jeg finner det vanskelig historisk sett å hverken overdrive eller underdrive kirkens rolle sådann.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
År etter år er det hensynsløse ungdommer som skal konfirmeres. (1)
...
Iløpet av tiden som har gått, er ungdommer nå mer tiltrukket av den borgerlige konfirmasjonen (Human-etikken), er det fordi dagens ungdom er for late og bryr seg for lite til å orke å gå gjennom den kristne prosessen for å bli konfirmert ? (2)

Eller er human-etisk konfirmasjon bare "kulere" enn kristen.
Kanskje ting har gått så galt at vi ikke tror at det finnes noen Gud lengre. (3)
...
Kristendom er tradisjonelt, det har også eksistert mye lengre enn human-etikken, som kanskje gjør det mer seriøst. (4)

Om du er medlem i kristendommen, så kan du føle et viss ansvar, noe du ikke vil føle om du er medlem i Human-etisk forbund, for der er finnes det ikke noen "10 Bud", det finnes ingen som forteller deg hvordan du skal leve. (5)
Vis hele sitatet...
1) Ja, huff, slemme hensynsløse ungdommer. Det finnes også mindre hensynsløse ungdommer, og man skal ikke dra alle over en kam, osv.

2) Jeg konfirmerte meg H.E., og kan forsikre deg om, jeg tviler på at det var noe morsommere på møtene der enn møtene i kirken.

3) Nyhetene hver dag viser nok bevis på at det ikke finnes noen gud, med mindre han er en slem jævel, eller totalt maktløs, og da er det vel ikke noe større poeng i å tro på ham uansett.

Sitat av Epicurus
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God?
Vis hele sitatet...
4) Antakelig det dårligste poenget jeg har sett på lenge. Hvordan mener du at kristendommens relative alder har noe som helst å si for hvor seriøs den er? Jeg hadde ikke trodd på at noen hadde gått på vannet, uansett om det var ei bok som ble publisert i år 2008, eller i år 8.

5) Nei, de valgte navnet sitt fordi "etisk" i "human-etisk forbund" høres kult ut. Jeg forestiller meg at en av hovedgrunnene til religion er å styre folk. En ting er å gjøre det med ordrer og rå makt, en annen ting er å få dem til å ville det. H.E. er mer moderne og prøver ikke gi deg inntrykk av at hvis du sier "faen" kommer du til å brenne i evig pine.
har ikke lest tråden, men læreren min som er prest kom med et godt poeng.

"vi lever i et kristent samfunn, derfor får vi kristne verdier av alle rundt oss."

poenget gir kanskje kristendommen litt mye ære av hva som skjer, men gir iværtfall rom for forandringer.

jeg tok selv human-etisk konfirmasjon, angret ikke et sekund.
Sitat av snox Vis innlegg
har ikke lest tråden, men læreren min som er prest kom med et godt poeng.

"vi lever i et kristent samfunn, derfor får vi kristne verdier av alle rundt oss."
Vis hele sitatet...
Og hvordan definerer vi så en kristen verdi; som øyensynelig burde ha vært med oss siden kristendommen kom, og som da ikke var der før kristendommen, i andre samfunn og livssyn og som alltid vil bestå sålenge vi mener samfunnet er kristent?
som jeg sa så gir det kristendommen mye av æren. mellom linjene mener jeg kanskje litt for mye.
poenget var nok at uansett om vi tar borgelig eller kristlig konfirmasjon, må vi følge samfunnet for å fungere sosialt.
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
År etter år er det hensynsløse ungdommer som skal konfirmeres.
Vis hele sitatet...
"hensynsløse"?? Ok, en liten bushisme til å begynne med... jaja.
Under denne fantastiske begivenheten får de fleste dette spørsmålet, vil du konfirmere deg etter den kristne tro, eller den velge den human-etiske veien ?

Iløpet av tiden som har gått, er ungdommer nå mer tiltrukket av den borgerlige konfirmasjonen (Human-etikken), er det fordi dagens ungdom er for late og bryr seg for lite til å orke å gå gjennom den kristne prosessen for å bli konfirmert ?
Eller er human-etisk konfirmasjon bare "kulere" enn kristen.
Kanskje ting har gått så galt at vi ikke tror at det finnes noen Gud lengre.

...

Kristendom er tradisjonelt, det har også eksistert mye lengre enn human-etikken, som kanskje gjør det mer seriøst.
Om du er medlem i kristendommen, så kan du føle et viss ansvar, noe du ikke vil føle om du er medlem i Human-etisk forbund, for der er finnes det ikke noen "10 Bud", det finnes ingen som forteller deg hvordan du skal leve.
Nå er det jo ikke slik at kristendommen styrer livene våre, den gir oss heller tips til hvordan vi kan leve bedre, og om vi ikke vil følge de små "tipsene" så har du jo deg selv å stole på, uten å måtte være redd for at Guds vrede skal komme ned på deg.

Men hvilket er det beste valget ?
Vis hele sitatet...

Det første der er jo bare tåpelig. "at ungdom har blitt så late osv at de ikke gidder" - hallo? Vet du noe som helst om hva man lærer på HEF-konfirmasjonskurset? Tror du det bare er en ekstra fest en gang i uka, eller kanskje ikke noe kurs i det hele tatt? Det er faktisk omtrent som en ekstra runde med samfunnsfag hver uke, men enda mer aktualisert. Du lærer kort og godt ting som faktisk er NYTTIG, i motsetning til å pugge bibelen.

Det andre punktet tar tilogmed skrittet over til ren idioti. At man skal "føle mer ansvar" hvis man "er medlem i kristendommen". Medlemskap forresten? Er det et sånt som statskirken har prakket på meg i mange år, til tross for at jeg aldri har blitt døpt, og derfor aldri skulle ha vært "medlem" hos dem i det hele tatt? I såfall viser de jo et fint "ansvar", ved å manipulere medlemslistene for å skaffe seg mer statsstøtte ULOVLIG...
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av snox Vis innlegg
"vi lever i et kristent samfunn, derfor får vi kristne verdier av alle rundt oss."
Vis hele sitatet...
Såkalte "kristne verdier" er det andre mennesker kaller vanlig folkeskikk, men som dere kristne nok lett ønsker å ta all ære for -- før bibelen kom ut drepte jo alle hverandre over en lav sko, det var rene Texas!

Normer og regler for sameksistens har eksistert så lenge samfunn har eksistert, og den tidsepoken trumfer kristendom med ganske så mange tusen år.
Sist endret av nso; 1. desember 2008 kl. 09:46.
Det kan vel med andre ord sies at kristendommen tar credit for noe som allerede ligger i menneskets natur. Det er som å bake en kake med en annens oppskrift, og kalle det sin egen. For en gjeng...
Sist endret av tafsern; 1. desember 2008 kl. 09:56.
Sitat av Suggs Vis innlegg
Er 100% enig med det Falcon sier, folk burde slutte å diskutere religionsspørsmål, la folk bestemme uten å hate hverandre.
Jeg støtes stadig på ateister som vil diskutere med meg, da sier jeg bare: Jeg er kristen og du er Ateist, la oss være venner - denne diksusjonen går ingen steder.
Vis hele sitatet...
Det er greit for meg.. og jeg pleier ikke plage kristne med mindre de prøver å konvertere meg (hadde Jehova's vitne her på døren for en stund siden.. ble stående en time og prate, hyggelig kar.. men helt gæern :P). MEN.. det kommer ann på hvordan du følger kristendommen. Hvis du nekter blodoverføring, ber bønn istedenfor å gi barna dine riktig behandling (det skjer), da kan jeg ikke "bare være venner". Overtro som skader kan jeg ikke akseptere. Men sånn sett må jeg si at jeg egentlig har et problem (som jeg riktignok pleier å holde skjult) med alle kristne som tror for mye på det tullet som står i bibelen. Tro på at Jesus var guds sønn, og at man kanskje burde følge noen av de rådene han gir er greit.. men noe stort mer har jeg vanskelig å tolerere. Overtro sår frø til mer overtro, så selv om en ikke lar overtro skade en selv eller de rundt seg, så sprer man en dårlig holdning.

On-topic: Jeg er også konfirmert kristen, men er omtrent 100% ateist. Det var en familie/venne-greie.. og syntes egentlig at den kristen konfirmasjonen var ganske grei (skippet en del møter dog). Konfirmasjonsleieren var ihvertfall utrolig bra.. og det var heldigvis ikke så mye kristendom involvert. En ting skal religioner ha: de er flinke med overgangsritualer. Men jeg skulle ønske statskirken i Norge kunne slutte å være et organ som hadde noe med tro å gjøre, og være kun kultur. Man kan beholde overgangsritualene, kaste ut eller omforme bibelen (eller store deler av den), og gjøre kirken til et sted hvor spiritualitet, moral og etikk diskuteres ut fra at fritt filosofisk, logisk og vitenskapelig standpunkt, istedenfor et religiøst et.
Synes South Park-episodene "Go God Go" og "Go God Go XII" kommer med et veldig bra budskap i denne sammenhengen. Anbefales
Sitat av tafsern Vis innlegg
Det kan vel med andre ord sies at kristendommen tar credit for noe som allerede ligger i menneskets natur. Det er som å bake en kake med en annens oppskrift, og kalle det sin egen. For en gjeng...
Vis hele sitatet...
Jasså, moral er medfødt? Da har du noen store kulturelle forskjeller å svare for.
At kristendommen har hatt en viss innvirkning på overgangen fra øye-for-øye-mentaliteten til dagens tankegang er derimot ikke usannsynlig. Å spore den generelle moralen direkte tilbake til vers i Bibelen går nok ikke, men det er klart en religion med en slik posisjon har påvirket normutviklingen.
Vi vet alle at mennesker kan være griske, slemme og har ønsker om å styre ting til egen fordel. Sett ut fra det synspunktet, hvordan kan man våge å tro på noe så fantastisk som en allmektig gud, når alt som finnes er skrevet av mennesker? Selveste det å tro på en eller flere gud(er) er ikke så galt i seg selv, det er ingenting galt i å tro at det finnes noe høyere enn menneskeheten. Selv jeg håper litt på at det finnes noe høyere.

Problemet ligger i den skriftlige historien. Hvordan kan man stole på at den er korrekt? Hvordan kan man stole på at den skal være fri for meninger og holdninger til de som har oversatt den og at det opprinnelige budskapet kommer klart frem? Enkelt nok svar der, man kan ikke. Så enkelt nok, jeg stoler ikke på religioner der det finnes nedskrevet litteratur om emnet, det være seg kristendommen eller human-etisk eller islam.

Nå skal jeg ikke si at jeg dømmer religioner med bøker nord og ned, for mange av historiene bøkene innholder er der rett og slett for å forklare moralske ting på en noenlunde fastsatt måte. Problemet er bare det at de er gammle, og man kan ikke vite hvem som har ønsket at det skulle være akkurat slik.
Sitat av Suggs Vis innlegg
Hehe, jeg synes det faktisk er ganske interresant å se på hva andre folk mener om min tro :P Godt at vi er forskjellige
Vis hele sitatet...

Spesielt om du har en tro som ikke er så kjent, eller populær der du bor.
Sitat av slashdot Vis innlegg
90% av bibelen handler jo om sosiale normer, om korleis samfunnet forventer at ein skal oppføre seg, og anekdoter som kan brukast som retningslinjer for val, så eg forstår godt bibelen utifrå kontekst den er skreven i.
Vis hele sitatet...
Etter mitt syn, er 90% av bibelen full av sosiale normer, men til hvordan samfunnet forventer at man SKAL oppføre seg? Da tror jeg du har missforstått en ganske vesentlig del av kristendommen.

De sosial normene er rettesnorer til hvordan man KAN leve for å få et godt liv. Det er ingen som forventer at du skal rette deg etter bibelen i kristendommen. De gir deg bare muligheten. Kanskje det var annerledes for 1000 år siden, men det blir ikke gyldig nå. Det som er sentralt i kristendommen, er troen.

Og hva som får deg til å tro at menneske var så mye værre for 2000 år siden når det kommer til etikk? Det var like galt å f.eks drepe noen for 2000 år siden som i dag? Etikk-messig! For meg, har et ikke noe å si når retningssnorer til god etikk er skrevet. Det blir universelt for alle mennesker, uavhengig av tid og sted.

Og når det kommer til etikk, er faktisk ikke kristne og humanetikere så veldig forskjellige slik jeg ser det. Kristendommens etikk, gjenspeiles i gitt dydsetikk og pliktetikk, på lik linje med humanetikere.

Dersom man tar bort troen fra kristendommen, hva er egentlig forskjellen? Slik jeg ser det-ingenting!
Sist endret av reklame; 1. desember 2008 kl. 15:50.
Problemet med spørsmålet Kristendommen vs. Human-etikken er vel at human-etikken er et alternativ til ett aspekst ved religion; dogmatikken.
Om du er interessert i å kontemplere din og Tellus sin plass i universet, og du mistenker at det kanskje er (eller bare ønsker at det skal være) en mening er nok religion det beste valget.
alternativ
thecakeisalie's Avatar
Trådstarter
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
År etter år er det hensynsløse ungdommer som skal konfirmeres
Vis hele sitatet...
Ærlig talt ser jeg på de fleste ungdommer som hensynsløse.
Tviler på at de fleste er det, men i mitt nærmiljø er det mange som gir blaffen i akkurat hvilken vei de velger å gå, så lenge det er den enkleste og minst krevende.

Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Om du er medlem i kristendommen, så kan du føle et viss ansvar, noe du ikke vil føle om du er medlem i Human-etisk forbund, for der er finnes det ikke noen "10 Bud", det finnes ingen som forteller deg hvordan du skal leve.
Vis hele sitatet...
Setter vell kristendommen i et ganske så "dystert" lys der, men jeg trodde jo at dette:
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Nå er det jo ikke slik at kristendommen styrer livene våre, den gir oss heller tips til hvordan vi kan leve bedre, og om vi ikke vil følge de små "tipsene" så har du jo deg selv å stole på, uten å måtte være redd for at Guds vrede skal komme ned på deg.
Vis hele sitatet...
tok vekk påstandene om at kristendommen styrer livene våre ?
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Kristendom er tradisjonelt, det har også eksistert mye lengre enn human-etikken, som kanskje gjør det mer seriøst.
Vis hele sitatet...
Oh plz, akkurat som at man skal ta det seriøst at en fyr hører brennende busker prate, for senere å dele havet, mens en annen kan gå på vannet og til og med stå opp fra de døde. Organisasjonen Human-Etisk Forbund og begrepet human-etikk er sikkert nyere enn kristendommen og dens diverse organisasjoner og begreper, men konseptet bak human-etikk har spor tilbake til det antikke Hellas, om ikke lengre, altså før vanlig tidsregning (aka. f.Kr.)

Selv valgte jeg å konfirmere meg borgerlig/human-etisk/whatever, ikke bare fordi jeg synes all religion, derunder kristendommen, ikke er verdt fem flate øre, er grunnen til all elendighet i verden, og generelt er «big time, major league bullshit» fra ende til annen, men også fordi jeg synes det var urettferdig at bare de kristne kidsa fikk femsifret beløp i gaver fra familiene sine uten noe slags ordentlig arbeid involvert. Jeg bruker en modifisert form av samme unnskyldning for å feire jula.
Sist endret av charz0r; 1. desember 2008 kl. 16:07.
Sitat av reklame Vis innlegg
Og hva som får deg til å tro at menneske var så mye værre for 2000 år siden når det kommer til etikk? Det var like galt å f.eks drepe noen for 2000 år siden som i dag? Etikk-messig! For meg, har et ikke noe å si når retningssnorer til god etikk er skrevet. Det blir universelt for alle mennesker, uavhengig av tid og sted.
Vis hele sitatet...
Dette argumentet faller i grus hvis du i det hele tatt har lest det gamle testamentet. Å drepe var galt, men kun i visse tilfeller. Hor skulle for eksempel straffes ved steining; hvis ikke dette er galt utifra dagens normer (i Norge) lever vi i et fælt samfunn.

Jeg forstår at det du mener er at dagens holdninger til medmenneskelighet og nestekjærlighet også gjelder for mennesker som har levd, for for eks. 2000 år siden, men du kan umulig mene at du deler de samme etiske og moralske grunnholdninger som datidens ledere og sammfunnsoverhoder, det være seg keisere av imperier eller religiøse ledere.

Jeg er enig i at dette er en av manglene til en kristen tro, og for min egen del syns jeg den kristne troen er et stort sammensurium av motsigelser og sorte hull. Hvordan skal vi for eksempel forholde oss til likestilling når vi "vet" at Eva faktisk opprinnelig var en del av Adam...
Hva mener du med at ting har gått så galt som at vi kanskje ikke tror at det finnes en gud lengre?

Det er ingen ting som har skapt mer krig i verden enn nettopp dette; religion.
Sist endret av drittunge; 1. desember 2008 kl. 16:21.
alternativ
thecakeisalie's Avatar
Trådstarter
Jeg personlig tror ikke på noe spesielt annet enn logikken og vitenskapelig beviste fakta. Så jeg vil vel ikke akkurat kalle meg selv en religions trofast person.
Jeg valgte kristen konfirmasjon fordi diverse slekt og andre kjente hadde også valgt det, og akkurat hvilken vei jeg valgte spilte ingen rolle what so ever for min del, men jeg tenkte jeg bare skulle velge det som virket greiest, og i mine øyne så var det der og da, kristendommen.

Uansett, veldig morsom video Fant også ut at noen ikke likte George Carlin særlig godt - "George Carlin is in HELL!"
Folk slakter religion. Er det noe bedre å tro på mennesket? Hvem kan tro på mennesket uten å være uhyre optimistisk? Jeg ser rundt meg og det svir i sjela. Alle de idioene som går rundt uten å gidde å åpne øya, se hva som skjer rundt dem og ta i et tak for å gjøre ting bedre. Vi kan hvis vi vil, men flesteparten vil jo ikke! Det skal sies at det er mye oppegående mennesker på nFF, så ikke føl dere støtt alle sammen. Jeg blir bare lei av alle disse folka som bare er, skjønner dere hva jeg mener?
Velkommen etter. Om et par år kommer du til å oppdage at du er en av dem selv. Ikke ha så høye tanker om seg selv, da svir det bare litt ekstra å innse realiteten senere.
Religion er jo bare tull. Den eneste grunnen til at religion har oppstått, er at vi er redde for å dø.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Jeg personlig tror ikke på noe spesielt annet enn logikken og vitenskapelig beviste fakta. Så jeg vil vel ikke akkurat kalle meg selv en religions trofast person.
Jeg valgte kristen konfirmasjon fordi diverse slekt og andre kjente hadde også valgt det, og akkurat hvilken vei jeg valgte spilte ingen rolle what so ever for min del, men jeg tenkte jeg bare skulle velge det som virket greiest, og i mine øyne så var det der og da, kristendommen.

Uansett, veldig morsom video Fant også ut at noen ikke likte George Carlin særlig godt - "George Carlin is in HELL!"
Vis hele sitatet...
Først sier du at ungdommer velger borgerlig konfirmasjon fordi de er slasker og ikke gidder å konfirmere seg kristelig (noe heller ikke skjønner helt), så sier du at du valgte kristen konfirmasjon fordi det virket greiest? Siden du valgte den enkleste veien burde du vel etter din logikk konfirmert deg borgerlig?
Slik jeg ser det er Human-Etikk verken bedre eller verre en kristendommen, eller andre religioner for denskyld.

Jeg liker lite de fleste retninger som forteller deg hva som er virkelig, elle hva som ikke er det, hva man skal tro osv.
Foretrekker strengt talt og ikke vere del av noen større bevegelse hvor alle er enige om hva som er rett, fordi at en person av autoritet sier det.

Til syvende og sist driter jeg i det. Herre, hvem er det egentlig som finner energien til og bry seg om hva andre tror på. Herre, ikke rart det er krig i verden.
"Religion is a terminal illness whose symptoms include the loss of common sense, humility, rational thinking, and moral decency."
Sitat av zitcon Vis innlegg
Min personlig mening er at all religion er tull .
TULL , og ikke noe mer .
Jeg mener, folk må ha vært ufattelig fantasifulle før i tiden , siden de klarte å skrive ned x antall sider med stort sett bare bullshit .
Greit, noe av det har vel mening , men ikke på langt nær alt .

Allikevel respekterer jeg troen andre har, noen tror på Buddhismen, mens andre kristendommen .
- Alt bunner ut i hva du tror på , ikke noe mer .

Konfirmerte meg kristelig av den enkle grunn at besteforeldrene mine er kristne og ikke ville gi meg noen gave om jeg konfirmerte meg humanetisk . - Sånn er det faktisk for mange .
Stort sett eneste grunn til at mange av oss ungdommer konfirmerer oss er på grunn av pengene .

Forøvrig er jeg helt enig med slashdot sin post .
Vis hele sitatet...
Du skriver kanskje litt useriøst, men tolker jeg det i bedre mening er jeg enig med deg

Selv konfirmerte jeg meg humanetisk(hvadetnåheter), siden jeg tror det fins en vitenskapelig måte å forklare alt på, bare at visse fenomener har vi ikke greid å finne ut av enda... Dermed tror jeg ikke på Gud, og punktene jeg fikk på arkene(sånne man får i posten lenge før konfirmasjon) stemte så å si 100% med hva jeg mente humanetisk, og nesten alt kristent stemte ikke for meg. Det er ok for meg hva alle andre mener. Aller beste vennen min konfirmerte seg kristent, det var selvfølgelig ok for meg. (og for alle andre også håper jeg...)



Sitat av Hardcore Vis innlegg
Til syvende og sist driter jeg i det. Herre, hvem er det egentlig som finner energien til og bry seg om hva andre tror på. Herre, ikke rart det er krig i verden.
Vis hele sitatet...
Antar at du er kristen siden du sier Herre.
Sist endret av hawken07; 1. desember 2008 kl. 18:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Poke Vis innlegg
Folk slakter religion. Er det noe bedre å tro på mennesket? Hvem kan tro på mennesket uten å være uhyre optimistisk? Jeg ser rundt meg og det svir i sjela. Alle de idioene som går rundt uten å gidde å åpne øya, se hva som skjer rundt dem og ta i et tak for å gjøre ting bedre. Vi kan hvis vi vil, men flesteparten vil jo ikke! Det skal sies at det er mye oppegående mennesker på nFF, så ikke føl dere støtt alle sammen. Jeg blir bare lei av alle disse folka som bare er, skjønner dere hva jeg mener?
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt at de som ikke tror på religion tror på mennesket, hva med dem som tror på seg selv? Jeg tror på meg selv, alt er opp til meg og ingen andre. Vil du at verden skal bli et bedre sted å være, vel da får du faenmeg ta i et tak, ellers kan du knytte igjen brødsaksa. Ingen har sagt at du trenger å bry deg om dem som ikke ser rundt seg, drit i dem! Hvis du mener at de lider av å ikke se, vel få dem til å se eller gi faen!
Det var voldsomt da. Ingen har sagt at jeg trenger å bry meg, men som menneske er det da naturlig å observere. Jeg aleine kan ikke forbedre verden, men jeg gjør da mitt for å snu på ting. At de lider ved å ikke se, vel, jeg formulerte det kanskje feil. De har sett en gang i tida de også, iallefall mange av dem, men gitt opp og finni seg i at "sånn er det". En får gjøre det beste utav det, liksom. Hva religion og mennesketro angår (jeg beveger meg på tynn is nå, jeg veit), er det ikke riktig at mennesket er en ufullstendig synder som bare Gud eller en høyere makt kan frelse? Ikke skyt meg hvis jeg tar feil, og jeg skal heller ikke uttale meg så mye om religion, men å tru på seg sjøl er noe helt annet enn å tro på mennesket. Jeg tror også på meg sjøl. Jeg tror bare ikke på alle andre.
Det er ikke så mye fornuftig å si annet enn at man burde konfirmere seg etter syn, ikke av materielle goder.

Folk må skjønne at det finnes større goder i familie, venner, kjærlighet og opplevelser enn hva det gjør penger og annet materiell
Sist endret av n1ce; 1. desember 2008 kl. 20:36.