Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 3380
Jeg har lenge lekt med en tanke. Tanken om hva lykken er, og jeg tror jeg er i rett forum når jeg poster dette. Jeg vil gjerne ha innspill og hva du mener lykken er! Jeg vet det er mange rusbrukere på dette forumet, og jeg vil gjerne ha deres innspill i diskusjonen.

Veien til lykken ble kanskje først definert av Aristoteles, som mente "kunnskap" var lykken. Her er jeg uenig. Jeg mener at jo dummere man er, jo lykkeligere er man, men det er kanskje en annen diskusjon. Jeg understreker at det jeg ikke tror jeg oppfinner kruttet når jeg skriver dette. Det er godt mulig skrevet av noen før.

Jeg har kommet frem til at for å oppnå lykken, må 5 element være oppnådd.

1: Økonomi

2: Kjærlighet

3: Familie

4: Jobb\Utdanning

5: Fritid\Helse


Du kan banne på at om du har god økonomi, dumper dama di deg, mor og far skilles eller du får en saftig baksmell på skatten. Endelig finner du kjærligheten, men du strauk på matte-eksamen.
Jeg har erfart at disse elementene, aldri er oppnådd på samme tid. Hva må derfor til for å oppnå lykken?

1: Økonomi.
I fjord, fikk jeg en fet lønning, samtidig som skattepengene og feriepengene var på konto. Jeg går og shopper meg nye klær og en kasse med pils, med en veldig god følelse i kroppen. Ja, penger gir meg lykken. Om du sliter med dårlig økonomi, er det beste alternativet å spare. På den måten, vil du alltid ha "mye" penger, og følelsen vil ligge å støtte deg i hverdagen.

2: Kjærlighet.
Har du hatt et forhold som varer lengre enn holdbarhetsdatoen på melk, vet du hva jeg snakker om. Visst ikke gir forrelskelsen en veldig god følelse. For dem som ikke har "møtt den rette", er det en "naturlov" at den vil finne deg en dag! Visst ikke, ta til takke med det du får. "Bak en hver sterk mann, står en kvinne" Om man liker best tilværelsen alene, finner man kjærligheten gjenom famile, eller kjæledyr.

3: Familie.
Det er ingen familier som er som i Se og Hør eller tragiske tv-reklamer der alle sitter og ler forran peisen og spiller Geni. "Alle" familier har sine problemer, men man tror alltid at alle andre familier har det så jævla perfekt.
Mange bekymrer seg fordi mor og far krangler til langt på natt. Kanskje er vold inne i bildet? Kanskje familien din har sosialisert deg til å bli en redd liten person? Løsningen her, er å løsrive seg fra familien. Bli selvstendig og heller tenke hvordan man selv skal organisere familielivet når "vår tid" kommer.

4: Jobb\Utdanning.
For mange er ikke dette et problem, men det finnes "karakterryttere" og "smiskere" overalt. De som griner om de får en 5'er på en prøve, fordi dem pleier å få 6. Til disse er rådet og ikke ta seg så veldig høytidelig. Selv om dette elementet som oftest berører halvparten av hverdagen og livet ditt, er alt bare et "spill" som du skal spille riktig for å få penger til livets opphold. Det er også relativt om man vil finne seg noe man liker, eller om man bare jobber for pengene. Sosial trivsel kommer i annen rekke, så om du krangler med sjefen, drit i det!

5: Fritid\Helse.
Den bør kanskje nevnes, selv om den ikke er noe viktig. Har du fritidsinteresser som gir deg lykkelig, er du i boks. Personlig har jeg alltid slitt med dette. Jeg kan litt av alt. Litt gitar, litt forball, litt IT, men aldri mye av en ting. Ellers har jo helsen en stor betydning for livskvaliteten vår. Er vi mye syke, blir vi ofte deprimerte og trette. Så hiv på deg joggeskoene og ta deg en rask gåtur en gang i uken hvertfall. Det gir deg mer overskudd!

Som nevnt tidligere, har jeg aldri opplevd at alle disse er oppnådd samtidig, og jeg tror mange vil slite med det også. Jeg tror det gjelder å oppnå det beste man kan oppnå, for å bli lykkeligst mulig.

Se for deg en rik kvinne som Britney Spears eller hotellgiganten Trumph. De har mye penger, men er dem lykkelige? Eller fotballspilleren Davic Beckham. Han har mye penger, god jobb, god fysisk helse, men ifølge diverse ukeblader, sliter han med kjærligheten og familien.

Hva mener folket der ute? Hva gjør deg lykkelig?
Sist endret av hyys; 26. mars 2008 kl. 16:28.
Vil først og fremst si at dette var en veldig fint tråd. Du har mange gode punkter som apelerer til meg, men så er jeg 15 år gammel og har nok ikke opplevd like mye som mange her. Vil legge til venner og miljø selv om det kanskje går under noen av punktene. Så vil jeg også si at og ha troen på seg selv og andre være optimitisk skaper lykke for min del. KP!
Et av de evige spørsmål. Men tror ikke jeg er helt enig med svarene dine.
De gangene jeg kan føle meg rolig til sinns, er jeg lykkelig. Det kan skje på de merkeligste tidspunkt, og trenger ikke ha noen direkte sammenheng med de punktene du ramser opp. Hvis jeg klarer å sette meg ned og akseptere alt som suger i livet mitt, så får jeg gjerne mer sinnsro, og føler meg mer lykkelig.
Kanskje litt uklart svar, men vanskelig å forklare sånt :P
Lykke handler stort sett om å akseptere den situasjonen man er i, og gjøre det beste ut av den for dermed oppnå følelsen av å ha det bra med seg selv! Er ingen vits å søke etter den "perfekte dama" eller de skyhøye lønningene.
Ta til takke med det du har og verdsett dem! Da tro jeg du er på vei til å bli lykkelig på den ordentlige måten!
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blomsen Jr.
Lykke handler stort sett om å akseptere den situasjonen man er i, og gjøre det beste ut av den for dermed oppnå følelsen av å ha det bra med seg selv! Er ingen vits å søke etter den "perfekte dama" eller de skyhøye lønningene.
Ta til takke med det du har og verdsett dem! Da tro jeg du er på vei til å bli lykkelig på den ordentlige måten!
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske enig i dette. Men for dem som ikke har en situasjon de er tilfreds med, vil heller aldri kunne klare å bli lykkelig, ifølge dette synet.
Sitat av hyys
Jeg er ganske enig i dette. Men for dem som ikke har en situasjon de er tilfreds med, vil heller aldri kunne klare å bli lykkelig, ifølge dette synet.
Vis hele sitatet...
øøh, nei? Akseptere situasjonen man er i, og prøve å gjøre det beste ut av den mener jeg, og slik tolker jeg blomsens innlegg og
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av stekepanne
øøh, nei? Akseptere situasjonen man er i, og prøve å gjøre det beste ut av den mener jeg, og slik tolker jeg blomsens innlegg og
Vis hele sitatet...
Så om man er sprøytenarkoman, hver dag en en kamp om å få finasiert rusbruket sitt, man har ingen plass å bo og heller ingen man er glad i, skal man bare akseptere dette og mene man kan bli lykkelig ved disse gitte kriterier?

Satt litt på spissen.
mjau. Det jeg erfarte med å ha ett langt forhold er at når man er singel vil man ha dame, og når man har dame vil man være singel. Og når det blir slutt er det dritt jævla lenge, og så går det over og man er tilbake til start.

Man kan aldri bli helt lykkelig, og det ville vært for galt om man kunne det. Man blir aldri helt lykkelig fordi man alltid vil hige etter noe bedre. Men man kan akseptere sin egen situasjon mest mulig, og sette seg mål som er oppnåelige, og som man ønsker seg for sin egen del, og ikke fordi det er det andre forventer av deg.
For å si det sånn, så er det bedre med en kul og smart kjæreste med ett ikke så alt for godt utseende, enn en dum pen kjæreste som ikke tar noen av referansene du kommer med i samtaler osv.
Sitat av hyys
Jeg er ganske enig i dette. Men for dem som ikke har en situasjon de er tilfreds med, vil heller aldri kunne klare å bli lykkelig, ifølge dette synet.
Vis hele sitatet...
Nei, men det er nettopp fordi samfunnet rundt deg konstant prøver å definere "lykken" for deg. Du skal ha bra dama, masse penger osv...

Hvis du klarer å se bort fra dette og se på ting fra et nøytralt synspunkt vil du fort finne ut at ting enten kunne vært bedre, eller de kunne vært verre. Det gjelder å fokusere på det siste. Om du tenker med deg selv; "jaja, det kunne vært verre" blir det nok mye lettere å akseptere ting slik som de er.
Sitat av hyys
Så om man er sprøytenarkoman, hver dag en en kamp om å få finasiert rusbruket sitt, man har ingen plass å bo og heller ingen man er glad i, skal man bare akseptere dette og mene man kan bli lykkelig ved disse gitte kriterier?

Satt litt på spissen.
Vis hele sitatet...
Åkei, du har et poeng, ekstreme tilfeller fins.
Men jeg tror fremdeles man kan lære seg å leve med ganske mye kjipt, og fremdeles klare å føle seg lykkelig.
Sitat av hyys
Så om man er sprøytenarkoman, hver dag en en kamp om å få finasiert rusbruket sitt, man har ingen plass å bo og heller ingen man er glad i, skal man bare akseptere dette og mene man kan bli lykkelig ved disse gitte kriterier?

Satt litt på spissen.
Vis hele sitatet...
Som sprøytenarkoman er du da fullstendig klar over hva det er som står imellom deg og lykke. Nemlig sprøytene!
Hvis du skjerper deg, får deg selv innlagt på rehab og virkelig jobber for å kvitte deg med avhengigheten, vil jeg tro at du ser ting i et annet perspektiv. Da kan man kanskje begynne å fokusere på det å finne noen å være glad i, evt. snakke med nav om en liten jobb.

"All roads lead to Rome", jeg strekker det så langt som å si at "alle veier fører til lykke", man må bare gå i riktig retning og i den hastigheten som passer seg best.
Jeg har vanskelig for å tro at det er en rekke punkter man skal oppnå for å bli lykkelig. Jeg har også vanskelig for å ta til meg det Blomsen Jr. sier, om at man må akseptere det man har. Skal man sette seg ned, se på hva man har, og prøve å være lykkelig over det uten å gjøre noe mer med livet sitt?

Når jeg tenker på situasjoner hvor jeg er "lykkelig", er det i stor grad situasjoner hvor jeg har lykkes med noe. Enkelte får sin store lykke av å hoppe i fallskjerm. Andre fra å løpe fortere enn alle andre. Jeg tror at lykkefølelse kommer av å oppnå noe eller oppsøke aktiviteter som bringer mange følelser (og det fines sikkert flere, men i det store og hele tror jeg det handler om å gjøre noe, og lykkes med det). Så derfor tror jeg ikke det er mulig å komme til et punkt hvor man har oppnådd total lykke, for så å leve slik resten av livet. Jeg tror heller ikke det er å sette seg ned å "være lykkelig over situasjonen man er i".
Sist endret av dobbeltve; 26. mars 2008 kl. 18:29.
Jeg er lykkelig. Har ikke stort å klage på, selvfølgelig finner man alltid noe å klage på, men ikke noe som er livsviktig for min velvære. Ok, så er kansje dusjen tett, og vifta på badet bråker, jeg fikk aldri tatt eksamen på videregående og helsa mi er inteteksisterende, samt at jeg har en katt som må kastreres og skulle gjerne hatt meg energi til å være med familie og venner - men ulykkelig? Nei! Bare lettere missfornøyd med visse aspekter av livet mitt.

Men senere i år så blir jeg forhåpentligvis rik - ikke rik-rik, men så rik at jeg kanskje har en tusenlapp eller to tilovers i måneden til å bruke på totalt useriøse ting.
Så, da vil jeg altså ha:
Familie, kjærlighet, økonomi og fritid, selv om jeg da mangler halvparten av punkt 5. - helse.
Med andre ord så bør jeg altså ikke ta utdanningen min da, for da mister jeg kjæresten, blir uvenner med familien, får dårlig økonomi eller mister all interesse for friditsaktivitetene mine.
- Nei, heldigvis er ikke livet slik at man kan sette det i en standard!

Ikke lykke heller, men det var godt skrevet, hyys! For det er jo forsåvidt mye sannhet i det!

Du fikk meg forresten til å tenke på Maslows pyramide. En genial pyramide laget av en genial hjerne!
http://www.duperrin.com/wp-content/u...w_pyramide.gif
(klarte ikke å finne en på engelsk/norsk, heller ikke en med forklaring - but you get the idea)
Sitat av stekepanne
Åkei, du har et poeng, ekstreme tilfeller fins.
Men jeg tror fremdeles man kan lære seg å leve med ganske mye kjipt, og fremdeles klare å føle seg lykkelig.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, og du vet (rett meg om jeg tar feil) nok ikke hva du snakker om. Det handler ganske mye om vilje, mot og styrke, noe ikke alle har. Dessuten har det endel å si om hvorvidt dette kjipe du lever med ligger veldig nært deg eller ikke. For å forklare litt nærmere; Alle opplever kjipe ting av forskjellig grad, fra alle retninger. Noe treffer hardt mens noe annet ligger litt fjernt, avhengig av om dette kjipe treffer noe som opptar deg veldig mye, eller mennesker/ting knyttet nære deg. Og hvor lenge dette varer, hvor lang tid du bruker for å komme over det.

Du har personer som tar seg nær av de småeste ting, og bagatelliserer seg fullstendig over en liten fillesak som ikke skulle blitt gitt mye tanke engang. Også har du de som ikke ville rørt en finger pga samme sak, men som kanskje takler større problemer som ville knust en annen. Veldig individuelt, men det handler i bunn og grunn om å klare å skyve det kjipe til side, ikke rømme fra det, men skyve det bort slik at det ikke skygger over ditt normale liv. For om man tenker seg litt om, så er antageligvis ikke livet ditt ille i det hele tatt, men du lar problemene gi deg et selvsentrert og trangsynt nytt perspektiv som får gode ting til å bli skygget over. Ta et eksempel: Du lever et relativt stabilt liv, og har ikke veldig mye å klage over, og du har mange gleder i livet. Men så skjer det noe, og du lar deg bøye i støvet for det kjipe slik at det skygger over gledene du normalt sett har. Dermed klarer du ikke høste livets nydelige frukter slik du pleide før, og ødelegger for ingen andre enn deg selv. Er det verdt det? Med mindre du blir lammet for livet, blind eller noe i den duren, er det virkelig verdt det? Vil du virkelig sløse tusenvis av små gleder pga noe midlertidig? Uansett av hvilket omfang problemet ditt er, så synes jeg man skal ta et heftig oppgjør med seg selv og ikke stanse, men heller slepe ræva si videre.

Beklager litt off-topic, men tilbake til topic så synes jeg at lykken er individuell. Noen finner gleder der andre ikke. Noen bryr seg ikke om å ha god økonomi, en kjæreste eller den feiteste bilen i byen.

Dobbeltv: Det du snakker om er rett og slett verbet - å lykkes. Det er vidt forskjellig fra - Å være lykkelig. Lykkelig er en følelse, ikke en midlertidig glede av å ha lykkes med noe. Om du scorer 6 på en prøve, slår hole-in-one eller løper sekstimeteren fortere enn du noensinne har gjort før, er dette neppe noe du tar med deg i livet, og sitter og grubler på 10 år senere. Og det Blomsen Jr. mener er ikke at man skal stoppe helt opp, men å akseptere det man har. Enkelt og greit, leve med det man har. Noen som strekker seg etter lykke i en bestemt form ødelegger for situasjonen de befinner seg i, og er ikke fornøyd med de selv har men vil ha like mye penger som <putt in random riking> eller en villa med utsikt over karibien. Selfølgelig kan man strekke seg etter lykken, men du skal så absolutt samtidig klare å være noenlunde fornøyd med det du har, og heller se på det som bonuser du kan oppnå. Klarer man ikke å nøye seg med hva man har, klarer man aldri å finne lykke.
Sist endret av Sky; 26. mars 2008 kl. 19:06.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Mye bra lesing her. Jeg må nett kommentere at mine 5 elementer, er det som etter min mening er "veien til lykken", men den gjelder bare "meg".

Jeg vil påstå at et ihelsulten barn i afrika en plass, har langt mer primitive elementer.
Jeg føler meg veldig glad og litt lykkelig når de akkustiske gitar soloene kommer i in flames sin jester script transfigured. Med andre ord, jeg hadde ikke vært mye glad eller lykkelig uten musikk.

Familien er hyggelig og til å stole på, spesielt store søsteren min, lett å snakke med også. Bortsett fra musikk så har jeg data som interesse, egentlig det meste med det. Når det kommer til kjærlighet så kan jeg si at eneste gangen jeg har hatt kjæreste var i andre klasse på barneskolen (vet det, er litt komisk), bortsett fra det er det oftest sånn avstandsforelskelser og jeg som er for sjenert for å snakke med jenta.

Har da desverre en del nedturer med mye depresjon, men musikken gjør meg alltid litt mer glad.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av Arath.inc
Jeg føler meg veldig glad og litt lykkelig når de akkustiske gitar soloene kommer i in flames sin jester script transfigured. Med andre ord, jeg hadde ikke vært mye glad eller lykkelig uten musikk.

Familien er hyggelig og til å stole på, spesielt store søsteren min, lett å snakke med også. Bortsett fra musikk så har jeg data som interesse, egentlig det meste med det. Når det kommer til kjærlighet så kan jeg si at eneste gangen jeg har hatt kjæreste var i andre klasse på barneskolen (vet det, er litt komisk), bortsett fra det er det oftest sånn avstandsforelskelser og jeg som er for sjenert for å snakke med jenta.

Har da desverre en del nedturer med mye depresjon, men musikken gjør meg alltid litt mer glad.
Vis hele sitatet...
Tenkte lenge på om jeg kunne ta "Musikk" og kjærlighet sammen! Det er helt sant. Musikk kan faktisk ha en meget positiv virkning på menneske.
Dette var ganske teit oppsummert. Lykke er relativt så til de grader, at det er UMULIG å gi så konkrete (og etter min mening bastante) svar på hva lykke er selv om du forsøker å seksjonere svar inndelingen din. Lykke er ikke noe konkret, men noe relativt abstrakt og er kun en følelse du får når noen kjemiske prosesser klaffer.
Når jeg leser slike emner, om hva lykke er, så er en av de første tingene som faller inn, Maslows Hieararchy of Needs.

Man kan på mange måter sammenligne lykke med et behov for å oppfylle enkelte krav som man har satt for seg selv. Noen mennesker er veldig flinke til å være takknemlig for det de har i livet sitt. En vaktmester med en gammel bil, som bor i et gammelt hus, med sin kone og 2 barn, kan være like lykkelig som en lege med helt ny bil, stort fint hus, unge kone og 2 barn.
Men så har du de som alltids skal ha mer, de som aldri kan ta til takke for det gode de allerede har i sitt liv, og derfor mister/ går glipp av alt det som kunne gitt lykke, i sin evige jakt etter noe mer.

Det er, som sakt tidligere, noe veldig individuelt hva som gir noen lykke. Er de som finner glede av de sykeste ting, og de som finner glede av de enkleste ting.

Vil man ha en jobb som gir mye penger, men som man hater, bare fordi pengene kan kompensere for jobben ? Eller vil man ha en jobb som gir glede, men ikke like mye penger ?
Skal man beholde dama, som man elsker over alt på jord, men som ikke vil ha barn, eller finne ei dame som du kanskje ikke elsker like mye, men som vil ha barn ?

Hva er du villig til å ofre i ditt liv, som gir deg glede, for å oppnå glede over noe annet ?
Du elsker å røyke/snuse, men dama hater det, så du må velge. Velger man bare ut fra det som gir det mest lykke/glede, eller velger man det som er trygt/viktig/nødvendig ?
Eller kanskje enda mer vanskelig, en jobb som gir deg ufattelig mye glede, utfordrer deg, og som du elsker å stå opp til hver dag, eller dama de, som gir deg ufattelig mye glede, utfordrer deg, og som du elsker å vokne opp til hver dag ?

Jeg har mine "behov", som jeg må ha oppfylt, for å kunne føle lykke. Hva de er, er ikke så viktig i denne sammenhengen, det jeg synes er mest spennende i en diskusjon som dette, er hva man er villig til å ofre eller gå igjennom for å oppfylle sine krav for lykke.
Sist endret av SalkiN; 26. mars 2008 kl. 19:37.
Sitat av Sky
Ikke nødvendigvis, og du vet (rett meg om jeg tar feil) nok ikke hva du snakker om. Det handler ganske mye om vilje, mot og styrke, noe ikke alle har. Dessuten har det endel å si om hvorvidt dette kjipe du lever med ligger veldig nært deg eller ikke. For å forklare litt nærmere; Alle opplever kjipe ting av forskjellig grad, fra alle retninger. Noe treffer hardt mens noe annet ligger litt fjernt, avhengig av om dette kjipe treffer noe som opptar deg veldig mye, eller mennesker/ting knyttet nære deg. Og hvor lenge dette varer, hvor lang tid du bruker for å komme over det.

Du har personer som tar seg nær av de småeste ting, og bagatelliserer seg fullstendig over en liten fillesak som ikke skulle blitt gitt mye tanke engang. Også har du de som ikke ville rørt en finger pga samme sak, men som kanskje takler større problemer som ville knust en annen. Veldig individuelt, men det handler i bunn og grunn om å klare å skyve det kjipe til side, ikke rømme fra det, men skyve det bort slik at det ikke skygger over ditt normale liv. For om man tenker seg litt om, så er antageligvis ikke livet ditt ille i det hele tatt, men du lar problemene gi deg et selvsentrert og trangsynt nytt perspektiv som får gode ting til å bli skygget over. Ta et eksempel: Du lever et relativt stabilt liv, og har ikke veldig mye å klage over, og du har mange gleder i livet. Men så skjer det noe, og du lar deg bøye i støvet for det kjipe slik at det skygger over gledene du normalt sett har. Dermed klarer du ikke høste livets nydelige frukter slik du pleide før, og ødelegger for ingen andre enn deg selv. Er det verdt det? Med mindre du blir lammet for livet, blind eller noe i den duren, er det virkelig verdt det? Vil du virkelig sløse tusenvis av små gleder pga noe midlertidig? Uansett av hvilket omfang problemet ditt er, så synes jeg man skal ta et heftig oppgjør med seg selv og ikke stanse, men heller slepe ræva si videre.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Og ja, jeg veit nok ikke hva jeg snakker om. Jeg (og du, antar jeg), kan bare snakke ut fra de erfaringer vi har som bortskjemte nordmenn. Men det hyys sa (tror jeg), og som jeg sa meg enig var at noen har situasjoner som i større eller mindre grad ødelegger ens mulighet til å oppnå lykke. Og da tenker jeg ikke på den narkomane som mer eller mindre har skylda selv for situasjonen sin, og har muligheten selv for å komme seg ut av den. Se for deg at man lever langt under sultegrensen i Sudan eller lignende, og nok en avling slår feil pga ting man ikke kan gjøre noe med. Jeg veit ikke om det er så lett å føle seg lykkelig i en slik setting.

Samtidig står jeg ved mitt første innlegg (med litt modifikasjoner), og mener at vi som er så heldige at vi har dekt basisbehov som mat og husly, bør kunne akseptere og leve med det meste. Men bortskjemte som vi er ser vi alt for ofte til hva andre folk har og gjør, og klarer ikke å være fornøyd med vårt eget liv.
Er vi på feil spor når vi søker lykke, som er så relativt og kortlivet? Lykke som konsept kan vel bare eksistere om den motsatte følelsen også er inne i bildet? Konstant lykke er kanskje mulig om man er konstant høg? Er det bedre å søke balanse og harmoni i livet? Uansett et spennende tema som man ikke så lett kommer til bunns i...
Sitat av stekepanne
Samtidig står jeg ved mitt første innlegg (med litt modifikasjoner), og mener at vi som er så heldige at vi har dekt basisbehov som mat og husly, bør kunne akseptere og leve med det meste. Men bortskjemte som vi er ser vi alt for ofte til hva andre folk har og gjør, og klarer ikke å være fornøyd med vårt eget liv.
Vis hele sitatet...
Her mener jeg du tar grundig feil. Det er nesten menneskelig, vil jeg påstå, å ønske mer for seg selv, det være i form av matrielle goder, eller et sunnere liv, eller å bli klokere, eller whatever. Bare fordi vi har oppnådd et viss nivå i vårt liv, så betyr ikke det automatisk at vi skal ta til takke og holde kjeft, bare fordi folk i Sudan har det mye dårligere.

Når jeg først lærte meg om Maslows law på skolen, så diskuterte vi mye over hva det er med oss mennesker som gjør slik at, sekundet vi har oppnådd 1 ting, så starter vi nesten alle sammen, i en form eller annen å se etter noe nytt å oppnå/overkomme/få etc. På mange måter så er det jo denne egenskapen ved mennesker som har gjort det slik at vi er her vi er nå. Om ikke diverse forskere, tenkere, matematikere osv, hadde konstant utfordret hverandre, ønsket å nå lengre enn noen andre, klare/gjøre mer, så er jeg ikke sikker vi hadde vært hær nå.

Det er 1 ting å være fornøyd med det man har, men noe helt annet å ønske mer for seg selv, uten å miste noen form for lykke av den grunn. (Og når jeg sier mer for seg selv, så mener jeg ikke automatisk av matrielle goder.)
hyys, denne gangen er jeg uenig med deg på en del ting, kanskje jeg har feil siden jeg ikke har opplevd så mye som dere andre. Men jeg slår meg løs på dette:

Jeg mener du bør stryke vekk/endre definisjonen på økonomi !

Grunnlag:
Se: de fattigste, de som har NOK til å leve og ikke mer er som oftest de som er lykkeligst. De lever med det de har og er fornøyde. Når de får noe som kan virke verdiløs i andres øyne er det faktisk ganske verdifullt i deres øyne. De er lykkelige over det de har. Og når de er lykkelige over det viser de kjærlighet til hverandre. Det er helt normalt, de hjelper, støtter og beskytter hverandre. For de vet de ikke har noe annet enn familien og de dem elsker. Men se på den andre siden:
De rikeste konkurer om hvem som eier mest av arven, hvem som får seg de fineste feriene, hvem som har finest dame, hvem som har finest hus, ja, til og med hvem som er mest lykkelig. Og det er i seg sjøl ingen lykke, men en tåpelig og meningsløst konkuranse for å vise hverandre at det ER DE og INGEN andre. De kan se lykkelige ut, men pga av denne "økonomien" vil de innerst inne være grådige. Men for all del, dette gjelder ikke i alle tilfeller.

Min mening om økonomi og lykke er det jeg nevnte øverst. La meg konkludere:

For god økonomi gir ikke forhåpenteligvis lykke.
For dårlig økonomi gir ikke forhåpenteligvis lykke.
Akkurat greit nok økonomi hvor du ikke SØKER etter mer og mer, hvor du ikke deler ut arv o.a. ting, dét er lykke. Men dette henger sterkt sammen med livssituasjoner og familie.
Sist endret av ...|...; 26. mars 2008 kl. 20:13.
SalkiN: Så absolutt, men jeg tror dog ikke stekepanne mener at vi skal holde kjeft og ikke ønske oss mer, ikke bokstavelig talt. Han mener nok at vi skal nyte hva vi har, når vi har det, ikke syte og klage. Selfølgelig har man all lov til å ønske seg mer, men han sikter nok til at man skal akseptere hva en allerede har, føle seg fornøyd med det, og så eventuelt ønske seg mer. Dessuten har han aldri sagt at vi ikke kan ønske oss mer. Men jeg synes det blir litt vel egoistisk å ønske seg mer og mer, å klage av den grunn mens man egentlig har det mer enn bra nok fra før av. Der kommer tanken om mennesker som har det værre inn i bildet, og ved å ha dette i bakhodet kan man lettere nyte sine omgivelser og situasjon, og selfølgelig ønske seg mer men innen rimelighetens grenser og uten å klage for at en ikke har det.

Stekepanne: I mitt forrige innlegg snakket jeg tvers ut av erfaring (se her for en smakebit). Men selfølgelig, å finne lykke i ekstreme situasjoner slik du nevner, og en bunke med andre, kan jeg ikke forestille meg mulig. Men jeg har selv sittet i et hull hvor jeg så intet lys, men jeg tok meg sammen, fant et lys og kom meg gjennom utmerket.
Sist endret av Sky; 26. mars 2008 kl. 20:14.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av ...|...
hyys, denne gangen er jeg uenig med deg på en del ting, kanskje jeg har feil siden jeg ikke har opplevd så mye som dere andre. Men jeg slår meg løs på dette:

Jeg mener du bør stryke vekk/endre definisjonen på økonomi !

Grunnlag:
Se: de fattigste, de som har NOK til å leve og ikke mer er som oftest de som er lykkeligst. De lever med det de har og er fornøyde. Når de får noe som kan virke verdiløs i andres øyne er det faktisk ganske verdifullt i deres øyne. De er lykkelige over det de har. Og når de er lykkelige over det viser de kjærlighet til hverandre. Det er helt normalt, de hjelper, støtter og beskytter hverandre. For de vet de ikke har noe annet enn familien og de dem elsker. Men se på den andre siden:
De rikeste konkurer om hvem som eier mest av arven, hvem som får seg de fineste feriene, hvem som har finest dame, hvem som har finest hus, ja, til og med hvem som er mest lykkelig. Og det er i seg sjøl ingen lykke, men en tåpelig og meningsløst konkuranse for å vise hverandre at det ER DE og INGEN andre. De kan se lykkelige ut, men pga av denne "økonomien" vil de innerst inne være grådige. Men for all del, dette gjelder ikke i alle tilfeller.

Min mening om økonomi og lykke er det jeg nevnte øverst. La meg konkludere:

For god økonomi gir ikke forhåpenteligvis lykke.
For dårlig økonomi gir ikke forhåpenteligvis lykke.
Akkurat greit nok økonomi hvor du ikke SØKER etter mer og mer, hvor du ikke deler ut arv o.a. ting, dét er lykke. Men dette henger sterkt sammen med livssituasjoner og familie.
Vis hele sitatet...
Flott tilbakemelding! Det kjente utrykket "Du kan ikke kjøpe lykke" er for meg litt feil! Du kan ikke kjøpe deg lykkelig, men jaggu gjør god økonomi mye.
du kan kjøpe deg ett hus, men ikke ett hjem.
du kan kjøpe deg fitte, men ikke kjærlighet.
du kan kjøpe deg en bok, men ikke visdom
du kan kjøpe deg en klokke, men ikke tid
du kan kjøpe deg en seng, men ikke søvn
Sist endret av mujahedning; 26. mars 2008 kl. 20:34.
Sitat av hyys
Flott tilbakemelding! Det kjente utrykket "Du kan ikke kjøpe lykke" er for meg litt feil! Du kan ikke kjøpe deg lykkelig, men jaggu gjør god økonomi mye.
Vis hele sitatet...
Det er sant, jeg vil nevne en spesiell ting:
Se på lommemannen, Farouk (kjent i avisen pga drapet på norsk stundent), og MANGE andra, det som er felles: god økonomi.
Men god økonomi gjør mye, det er så sant at.

Bra innlegg, bra tanke, bra diskusjon, good job, KP

Sitat av mujahedning
du kan kjøpe deg ett hus, men ikke ett hjem.
du kan kjøpe deg fitte, men ikke kjærlighet.
du kan kjøpe deg en bok, men ikke visdom
du kan kjøpe en klokke, men ikke tid
du kan kjøpe en seng, men ikke søvn
Vis hele sitatet...
5 flotte setninger, hehe, KP
Sist endret av ...|...; 26. mars 2008 kl. 20:34.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av ...|...
Det er sant, jeg vil nevne en spesiell ting:
Se på lommemannen, Farouk (kjent i avisen pga drapet på norsk stundent), og MANGE andra, det som er felles: god økonomi.
Men god økonomi gjør mye, det er så sant at.
Vis hele sitatet...
Nettopp derfor, kan ikke en god økonomi alene gjøre noen lykkelig.
Penger gjør deg ikke lykkelig, men det å ikke ha penger kan gjøre deg ulykkelig. Når det gjelder lykke generelt er det for min del et kortvarig sukk. Sjelden har jeg følt meg lykkelig over lengre tid. Ligger vel i menneskets (les: min) natur å være kritiske, negative og misfornøyde med et eller annet til enhver tid. Jeg tror at for å oppleve langvarig lykke må man enten være sinnsykt flink til å blokke "verden" ute, eller en smule idiot :P (de gærne har det godt)
Sist endret av Kefirånde; 30. mars 2008 kl. 19:35.
Jeg vet ikke om dette er riktig tråd å skrive dette under. Jeg ser mange skriver at lykke er blant annet å leve sammen med de man elsker. Men hva legger dere i det?
Hvordan definerer dere "elsker"? Jeg vil ikke si at det er det samme som å være "glad i" men noe sterkere. du føler på en måte det så sterkt at du føler at ordene "glad i" ikke dekker det du føler.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mela
Jeg vet ikke om dette er riktig tråd å skrive dette under. Jeg ser mange skriver at lykke er blant annet å leve sammen med de man elsker. Men hva legger dere i det?
Hvordan definerer dere "elsker"? Jeg vil ikke si at det er det samme som å være "glad i" men noe sterkere. du føler på en måte det så sterkt at du føler at ordene "glad i" ikke dekker det du føler.
Vis hele sitatet...
Ord er ord, og ord blir etter mitt syn fattige når man snakker om kjærlighet. Det finnes ikke ord for å beskrive kjærlighet.

Om man sier at man "elsker" noen, er det vel egentlig bare en gest for å vise hvor utrolig mye glad man er i en person. Mange vil kanskje si at man er *FOR*-elska i starten, så ender det opp med bare *elske* etter en stund. Det er hvertfall ingen tvil om at det er og handler om kjærlighet, men jeg tror ikke det finnes en bestemt fasit og definisjon på hva det å elske betyr.

For mange er det et stort skritt i et forhold å si "jeg elsker deg", og ligger lenge å vibber på "jeg er glad i deg" og "jeg elsker..å være sammen med deg".

Så for å konkludere, vil jeg tro at det er veldig individuelt hva man legger i bekrepene rundt kjærligheten.
Livet er hva du gjør det til, hvis du er ulykkelig med ditt liv, sett deg ned og bestem deg for å gjøre noe med disse aspektene av livet ditt. Er du en dvask kar med over normal ølmage og dette faktisk plager deg, gjør noe med det! Start og tren, hvis du er bestemt på å bli tynnere eller bare bli sterkere så vil du nettopp gjøre dette. Utrolig hva tro på deg selv kan gjøre.
Selv om dette kansje er en flugt fra virkeligheten for mange så kommer lykken til de gode menneskene i 2012.Kunnskap eller ei.
Jeg syns "Venner" børe være en kategori. Har en ikke venner er en hvertfall ikke lykkelig.
Jeg opplevde nettopp den største lykken jeg har hatt til nå.

Jeg ble far til ei lita datter.. Det er sant som de sier, de som ikke har barn kan ikke forstå den kjærligheten man føler til sitt eget barn.

Det anbefalles

Alt annet nevnt i tråden over som gjør livet lettere hjelper såklart på og. Økonomi, sosialliv, kjærlighet. Men det å bli far gav meg en helt annen mening i livet. Rare greier..
Kvalitetspoeng til sorath. Må si at det er en av de øyeblikkene jeg også har følt lykke. Men som fødende kvinne er man jo velsignet med hjelp fra naturens side (les: endorfiner)
Jeg kan jo bare svare for meg selv, men jeg har hatt alle punktene dine uten å være direkte lykkelig.

1: Økonomi
Jeg hadde meget god lønn ved å jobbe offshore.

2: Kjærlighet
Har funnet jenta i mitt liv

3: Familie
Famlile som støtter meg

4: Jobb\Utdanning
Spennende jobb, gode karakterer fra skole

5: Fritid\Helse
Masse fritid (2 uker jobbing, 4 uker fri), trente regelmessig og i god form.

Men som sagt så gikk jeg ikke å følte meg lykkelig av den grunn. Dagene bare gikk av selv. Det var alltid noe som hang over meg på et vis, alltid et ønske om noe enda bedre.

Jeg kan si at jeg er lykkelig nå, og har vært det siden den dagen det gikk opp for meg at det er akkurat nå man lever. Man bør ikke tenke så altfor mye på fremtiden, for alt man vet så kan man dø imorgen.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Økonomi er viktig. Men bare til et visst punkt,
er du rik og lykkelig, blir du ikke nødvendigvis enda lykkeligere av å bli enda rikere.

Lykke er noe man velger.
Jeg mener lykke er noe man må finne uavhengig av alle 5 kriterier. Noe man må finne i seg selv.

All "social conditioning" har gjort fleste mennesker så overfladiske. Diverse kanaler rundt oss har fått oss til å tro at vaskebrett-mage-penger-mercedes-6-feet-tall-dark-TvShop er noe alle burde søke etter. "Alle" på tv er pene, og "alle" på tv smiler og er "lykkelig" mens vi sitter hjemme å føler vi er på den kalde siden av bassenget. Dette er bare et av de uendelige input vi blir utsatt for daglig, og har alltid gjort. Og som de lydige lam vi er holder vi oss på en relativt lav "lykkesratio" fordi vi blir fortalt at vi ikke skal være lykkelig før vi har skaffet oss "den veska" "de skoa" "de pengene". (Offtopic: Akkurat som at et kjærlighetsforhold vil forbedres hvis man lyser ut hverandres posetive sider, for da vil vedkommende forsterke disse sidene mer og mer, og samme med motsatte effekt med klaging osv.)

Også mener jeg det er viktig å finne en Kjerne-lykke og en kjerne-selvtillit. Finner man dette i seg selv, vil man ikke trenge å ha de materielle godene for å vise seg fram, men heller for sin egen del (hvis man f.eks. brenner for biler e.l.). Klarer man å underholde seg selv hele livet vil alt bli mye lettere og man gir faen i hva andre tenker om deg. Veldig befriende.

Kanskje smør på flesk, men derfor mener jeg de fem punktene er tilnærmet lik BS, selv om familie og venner er viktig i den forstand, men jeg mener det ikke er en faktor for hvor vidt man ER lykkelig. Jeg mener det skal komme fra det interne ikke det eksterne.
Hvis man ikke har det vondt, hvordan kan man da vite at man har det bra?
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av solanj
Hvis man ikke har det vondt, hvordan kan man da vite at man har det bra?
Vis hele sitatet...
correction: om man ikke har *hatt* det vondt, hvordan vet man da hva som er bra?