Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 531
Jeg har en LD 204WT. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan få fjernet de svarte delene av widescreen filmer. Det går ikke å justere størelsen på skjermbildet i skjermenyen. Er det noe filmprogram eller noe hvor man kan få justert dette?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Winamp : skru av "keep aspect ratio"

VLC : Use aspect ratio 16:10
Åpne filmen i VLC og juster på "Aspect Ratio".

Edit: 3 min for sen der gitt...
Sist endret av zipp; 16. mars 2008 kl. 21:36.
Husk at widescreenskjermer er 16:10, mens enkelte filmer er i 16:9. Det betyr at du får svarte felt på filmer på PC, som på TVen din ikke har svarte felt.
Hva er vitsen med å ta vekk det dere kaller svarte striper. Tar man dem vekk forskyver man bildet og strekker det ut. Det gjør ivertfall det hvis man bruker VLC. Og hvorfor i verden vill man det. Det er den samme fjernsynspolitikken som NRK og TV2 driver med. Tar gjør 2:35:1 bildet og forskyver det opp til 1:85:1 og når rulleteksten kommer stille det tilbake til 2:35:1.

Rett og slett bare tull. Alle filmer har slike svarte striper, og de som ikke liker dem må finne seg i det
Det er meningen at bildet skal forskyve seg. De fleste filmer er stilt inn på 4:3. Tv-er er 16:9. 4x4:3x3.
Formatet forskyves og tilpasses skjermen, og alt blir gjenngitt med rette proposjoner.
Altså ingen svarte streker, men riktig format. På PC blir det 16:10, så da blir det såvidt feil.
Jeg ville heller hatt litt feil og stor bilde-flate, enn helt feil og svære feite striper som tar opp halve skjermen..

Min mening.
Sist endret av Blå Gummitenner; 17. mars 2008 kl. 00:12.
Smak og behag