Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 886
Har prøvd meg på denne en liten stund nå, men enten er jeg fryktelig dum, eller så er den litt tricky:

"Du har 11 brikker, svarte på den ene siden og hvite på den andre siden. 6 er snudd med hvit opp og 5 er snudd med svart opp. Man har bare lov til å snu 2 om gangen. Hva er det minste antall snu-runder som trengs for å få bare hvite brikker?"

edit: fant svaret på teknisk ukeblad ( http://www.tu.no/snadder/mattenotter...rticleID=30411 ) og det var faktisk det jeg forventa og trodde.

[COLOR=green]Det hadde foreøvrig vært artig med en tråd med gåter. Er klar over at det har eksistert en slik tråd, men den ble etterhvert så full av dritt. Snakker om en tråd med kun gåter, og enkle svar, ingen "h3ll n0! d3t sv4r3t 3r 1kk3 ku1t!".[/COLOR]
Sist endret av vell; 10. november 2004 kl. 10:46.
Er det ikke 3 da? : p

Det er sikkert noe humbug,men på stående fot så ser det ut som 3..
vell's Avatar
Trådstarter
Svaret er: Nei det kan du ikke gjøre. Det er ikke mulig å få bare hvite brikker opp på bordet. Etter hver snuing av to brikker, så øker antall hvite brikker med to, eller det minker med to, eller det forblir uforandret. Siden antall hvite brikker fra starten av er et partall (6) så blir dette antallet etter hver snuing et nytt partall. Antallet kan altså aldri bli 11, som er et oddetall.

(klipp og lim fra teknisk ukeblad)
Hmm, men siden det er et partall så skulle det jo fint gå an å snu 3 ganger, jeg fatta ikke det der:S
vell's Avatar
Trådstarter
Hehe, les oppgaven igjen du. Det er 5 svarte som vender opp, altså oddetall. Du vil ha alle til å bli hvite.