Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1648
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette hendte meg en gang.

Har prøvd å google litt på forhånd for å finne ut om politiet har lov til det de gjorde, men om noen kan dele kunnskap hadde det vært fint.

Jeg kjørte litt over fartsgrensa en kveld, og ble stoppet av en sivil politibil som lå litt bak meg og fikk meg seg at jeg brøt fartsgrensa.

Betjent advarte meg om at jeg kjørte litt for fort, men sa også at de hadde ingen måling på meg. Jeg blir bedt om å avgi promilletest. Etter at promilletesten viste 0,00 så ber betjenten om å få lyse på øynene mine, ber meg følge fingeren hans osv.

Etter noen slike tester forteller han meg at han mistenker meg for ruskjøring og at han har gjort noen "funn" på meg som gjør at han vil at jeg skal avgi en spyttprøve. Da jeg spurte om hvilke funn, får jeg høre store pupiller, røde øyne, sløvt blikk og adferd.

Jeg spør om de har skjellig grunn til mistanke, men får til svar at det er ikke noe nøye. Det er nok med at betjenten har mistanke.

Får også høre at om jeg ikke vil levere spyttprøve, kan vi reise rett til legevakta. Å levere spyttprøve på stedet hørtes ut som det raskeste alternativet.

Etter mye venting får jeg endelig levert spyttprøve på stedet, og siden jeg var helt nykter, ble jo denne negativ.

Fikk kjøre videre uten noen reaksjon, men spørsmålet mitt er; har politiet lov til dette? Stoppe meg pga. høy fart, også kreve spyttprøve på stedet bare fordi politibetjenten synes jeg så sløv ut?

I ettertid har jeg funnet denne; https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...EL_4#%C2%A722a

Om politiet skulle ha fulgt regelboka, skulle vel spyttprøven egentlig bli tatt av lege, sykepleier, helsesekretær eller bioingeniør på legevakta? Er det det eneste de gjorde som ikke var etter boka her?
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har forresten aldri hatt noe med politiet å gjøre tidligere.
Politiet kan ta alkotest (foreløpig blåseprøve) og foreløpig test av om motorvognfører er påvirket av annet berusende eller bedøvende middel når:
4. han er blitt stanset i trafikkontroll.

Faller ikke du under den nr 4 når du har blitt stansa for å ha kjørt for fort?
Politiet kan også ta spyttprøver, trenger ikke en lege etc for det.
Sist endret av NokErNok; 15. januar 2022 kl. 23:45.
Les punkt 4 ..

det står KAN ... ref Blodprøve og spyttprøve kan tas av lege, sykepleier, helsesekretær eller bioingeniør.
Kjipt men ja de har lov.

"Dersom testresultatet (blåsetest og balansetest etc.) eller andre forhold gir grunn til å tro at fører av motorvogn har overtrådt bestemmelsene i § 22 eller § 22 b, kan politiet foreta særskilt undersøkelse av om det forekommer tegn og symptomer på ruspåvirkning og fremstille ham for utåndingsprøve, blodprøve, spyttprøve og klinisk legeundersøkelse for å søke å fastslå påvirkningen."
Klart de har lov til det om du så rusa ut.
Ja de kan ta spyttprøve. Du kan nekte.

Da blir det blodprøve



Aldri prat til politiet eller gjør jobben deres for dem. De fordømte hæstkukan kan gjør jobben sin sjøl