Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2519
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg jobbet her forleden med en relativt sprek fyr, minst oppe i 50-årene som var kolafreak. Er det andre her inne som har relativt god hjertehelse som nyter en strek av ett eller annet pulver in ny og ne? Jeg undrer av nyskjerrighet med tanke på at jeg selv er i 40 årene å engstelig for min egen helse. Samtidig skulle jeg ønske at jeg i blant tok meg en alternativ fest.
Anonym bruker
"Grønn Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jobba med flere karer opp i 50-60 årene som var veldig oppegående og funksjonelle, men som brukte kokain og/eller amfetamin for og henge med på det kjøret vi hadde på timesrate jobbene da jeg drev og reiste på jobb.var ved god helse og form og hadde drevet med sentralstimulerende i mangemange år.
Anonym bruker
"Flink Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjenner flere i 50-60 årene som bruker speed jevnlig.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En dyktig advokat i 50 åra kjøpte cola av meg for ca 15 lapper i måneden før.
Vet om en som var i begynnelsen av 70 åra, han hadde tatt cola jevnlig siden midten av 80 tallet. Brukte speed innimellom, og tok en del psykedelika.
Han Tok sin siste stripe når han blei 72 år, å da hadde hjertet gitt etter.

Men alt med måte, og har man en sunn livsstil og livssituasjon så er det ikke så gæærnt.
Men det er jo klart at, å binge cola eller amf i flere dager uansett alder er jo ikke så bra
Anonym bruker
"Stø Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Pillepalle Vis innlegg
Vet om en som var i begynnelsen av 70 åra, han hadde tatt cola jevnlig siden midten av 80 tallet. Brukte speed innimellom, og tok en del psykedelika.
Han Tok sin siste stripe når han blei 72 år, å da hadde hjertet gitt etter.

Men alt med måte, og har man en sunn livsstil og livssituasjon så er det ikke så gæærnt.
Men det er jo klart at, å binge cola eller amf i flere dager uansett alder er jo ikke så bra
Vis hele sitatet...

Fikk han problemer med hjertet, eller døde han?
Vel, Sigmund Freud, en kjent kokain bruker ble 83 år. Han valgte faktisk å avlive seg selv med en dødelig dose Morfin.

Nå kan det jo spekuleres i at han faktisk hadde, gitt tiden han levde i, tilgang til, farmasøytisk ren Kokain HCL, og at det er derfor han hadde et så heldig hendelses forløp som Kokain bruker i gamle Viennna? Neppe noen avgjørende faktor.

Det man kan spekulere i, er jo det vi kaller for renhets grad og aktive v.s inaktive cuts, og hvilken effekt det har på kroppen etter gjenntatt, årevis med administrering.

Her er en kort abstract artikkel ang Levamisole. Adverse effects of levamisole in cocaine users: a review and risk assessment

Kan man si at jeg blir 83 år hvis jeg velger å bruke kokain "forsvarlig"? vel å merke uten å bli helt Scarface..

Nei.

Du er ikke han og han er ikke deg. Folk er forskjellig sydd sammen, og èn kan godt tåle det den neste ikke gjør.

Mye av grunnen til at kokain er såpass kardiotoksisk er at det påvirker hjertets elektriske rytmer. Kombinasjonen av at arterier og blodårer trekker seg sammen, samtidig som at hjerterytmen økes og kan endres og gå over i hjerteklaff-flimmer, såkalte hjerteklaff arytmier, noe som oppstår pga stoffets giftige effekt på blodbanen.

Amfetamin derimot fungerer på en annen måte og er ikke nært like "farlig" mtp plutselig og tilfeldig død, hjerte-kar komplikasjoner osv.

Selvfølgelig kan det jo også inntreffe, men vi ser at det er sjelden eller aldri stoffet i seg selv som skaper en dødelig situasjon. aka overdose, men heller omstendigheter rundt bruken og komplikasjoner derav, mer enn ett direkte resultat av for høy serums konsentrasjon av gitt molekyl.

Dette ser man ikke med f.eks Heroin overdoser, da stoffets blod konsentrasjon direkte er linket til individets serum MOL av stoffet.

Så er det jo ting sånn som livsstils faktorer sånn som røyking, drikking, spesielt drikking, da leveren forbrenner kokain over til "cocaethylene" som igjen er enda mer kardiotoksisk enn kokain i seg selv.

ABSTRACT

Concurrent use of cocaine and alcohol produces another psychoactive substance known as cocaethylene which has pharmacological properties similar to that of cocaine but which has a plasma half-life three to five times that of cocaine. This slow removal from the body makes it an attractive drug for abuse. However, cocaethylene has been associated with seizures, liver damage, and compromised functioning of the immune system. It also carries an 18- to 25-fold increase over cocaine alone in risk for immediate death.
Vis hele sitatet...
Så for å konkludere så kan man si at de som bruker Kokain har en 18-25 gang større sjangse for å ramle om død en den generelle befolkningen.

Eller hopper jeg til konklusjoner her ?

Sitat av spongenova Vis innlegg

Dette ser man ikke med f.eks Heroin overdoser, da stoffets blod konsentrasjon direkte er linket til individets serum MOL av stoffet.
Vis hele sitatet...
Det jeg mente her er at, tar du for mye dør du.
Enkelt å greit.
Sist endret av spongenova; 28. desember 2021 kl. 19:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Stor forskjell på missbruk og kontrollerte mengder en sjelden gang
Uansett så er det alltid en risiko, mye avhengig av din fysiske form, stress osv.
Gjenomsnittlig dødelig dose av kokain er 7 gr. for en helt frisk person

Sitat av Blåhimmel Vis innlegg
Stor forskjell på missbruk og kontrollerte mengder en sjelden gang
Uansett så er det alltid en risiko, mye avhengig av din fysiske form, stress osv.
Gjenomsnittlig dødelig dose av kokain er 7 gr. for en helt frisk person
Vis hele sitatet...
Siden jeg ikke får redigert min egen post, eller slette...
5gr. og ikke 7 skulle det stå
Sist endret av Blåhimmel; 29. desember 2021 kl. 09:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tar gjerne en liner eller fem om muligheten byr seg, men det skjer ikke hver dag og jeg aner ikke om det er normalt. Ikke noe jeg oppsøker.