Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 12265
Har skjedd flere ganger, sliter må forstå at de har ''manglende ressurser'' når jeg ga dem overvåkings video, navn, adresse + alt annet til vedkommende som gjorde handlingen. Eneste de trengte å gjør var å arrestere dem.
Regner med de ikke har nok arbeidskraft til å gjøre papir arbeidet eller andre steg som ikke kan overholdes til en god standard, så da blir det en prioriterings sak av hvilke saker de mener er viktigst å håndheve.

Det er min halv informerte oppfatning ihvertfall.
Prøv deg på forbrytelser som selvtekt eller vold mot politiet og se om de henlegger de også.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Prøv deg på forbrytelser som selvtekt eller vold mot politiet og se om de henlegger de også.
Vis hele sitatet...
Eventuelt noe narkotika-relatert. Virker som det er gøy å prioritere.
Sitat av Myoxocephalus
Prøv deg på forbrytelser som selvtekt eller vold mot politiet og se om de henlegger de også.
Vis hele sitatet...
+ Å utgi seg for å være politiet, ikke minst.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Eventuelt noe narkotika-relatert. Virker som det er gøy å prioritere.
Vis hele sitatet...
Narkosaker er fyllarbeid som kommer etter jakten på de som utøver vold mot politiet, de som utøver selvtekt og de som utgir seg for å være politiet på en eller annen måte. En annen ting rett før narkotika igjen er innbrudd eller tyverier som rammer staten. De fleste har hørt om den berømmelige forskjellen på håndheving når man stjeler fra f.eks polet kontra en matbutikk. Eller forskjellen på privat gjeld og gjeld til staten. Statens innkrevingssentral er jo ikke noe du nedprioriterer.

Deretter kommer narkotikasaker, som de selv "løser" fort og brutalt med pene bøter til fattige narkomane mens de er ute på patrulje slik at de kan vise til hvor mange som bruker narkotika her til lands og be om "flere ressurser" som de kan sitte å spare på mens de trekker kontingenten til nnfp rett fra lønna, ikke at de blander kort eller noe, ikke i det hele tatt. Etter dette blir det lite tid til dumme, plagsomme, kunnskapsløse privatpersoner som prøver å påvirke hva politiet skal prioritere i stede for å sette seg pent ned med lua i hånda og vente på henleggelse. Selvsagt vil de som på et eller annet merkelig tidspunkt trodde at de ville få hjelp av politiet i åpenbare saker bli skuffet, men det drites langt og lenge i, for alt din anmeldelse er og blir er en uviktig arbeidsoppgave, noe som EGENTLIG er et godt argument for generell bevæpning av sivile i Norge. Så kan vi gjøre som i USA, forsvare vårt land og vår frihet selv, for det ser ut til å fungere særdeles godt. Selvsagt ikke, men om politiet ikke bryr seg om annet enn seg selv og staten kunne vi like så greit avskaffet hele etaten.

TS: har du prøvd å klage på vedtaket? Ikke at jeg tror det vil revolusjonere noe, er det kanskje lurt å i det minste prøve. Hva har du å tape?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Prøv deg på forbrytelser som selvtekt eller vold mot politiet og se om de henlegger de også.
Vis hele sitatet...
Ja men da skal du se politiet har både tid, kapasitet og midler til å kjøre på. Selvtekt skal vi ikke ha noe av sier politiet. Men det kan jo bli konsekvensen så ofte som selv helt opplagte saker henlegges, saker der det er kjent gjerningsmann, bilde eller video bevis, vitner osv.

Politiet må skjerpe seg før folk mister respekten. Full krise om de finner et par gram på en voksen kar, da er det ikke måte på ressursbruk. Gjerne taua inn, med påfølgende razzia osv. Men er du den som anmelder så blir du fort skuffet.
Den beste måten å få Politiet til å gjøre noe, er hvis det kommer på nyhetene eller i avisa.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Prøv deg på forbrytelser som selvtekt eller vold mot politiet og se om de henlegger de også.
Vis hele sitatet...
eller svindel på skatt (ta penger fra staten) kontra vold sivil mot sivil
Politiets viktigste oppgave er å beskytte staten fra folket. Det er på en måte bare sånn det er siden de betaler lønnen deres.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Kort fortalt: De jobber ikke for deg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Prøv deg på forbrytelser som selvtekt eller vold mot politiet og se om de henlegger de også.
Vis hele sitatet...
Selvsagt henlegger de ikke slike saker, da de er mye mer alvorlig enn f.eks. tyveri eller innbrudd. Vold mot politiet er jo vold mot selve staten.

Så det er helt riktig å prioritere slike saker.

Så kan man diskutere prioriteringer ellers, men det anmeldes nok sinnssyke mengder vinningskriminalitet. Det sier seg selv at de kun vil kunne etterforske en brøkdel av dette.
Sitat av Sitronbrussomsm Vis innlegg
Har skjedd flere ganger, sliter må forstå at de har ''manglende ressurser'' når jeg ga dem overvåkings video, navn, adresse + alt annet til vedkommende som gjorde handlingen. Eneste de trengte å gjør var å arrestere dem.
Vis hele sitatet...
De kan jo ikke bare gå ut å arrestere folk fordi noen sivilister leverer bevis. Det må likevel etterforskes og sannsynliggjøres gjerningsperson(er). Selv med tilståelse må det ligge en viss etterforskning med bevisgrunnlag til grunn. På samme måte kan du ikke bare dømmes for tilståelse alene det er kombinasjonen her som blir en straffesak med dom.
Sist endret av Dough; 25. juli 2021 kl. 13:10.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Selvsagt henlegger de ikke slike saker, da de er mye mer alvorlig enn f.eks. tyveri eller innbrudd. Vold mot politiet er jo vold mot selve staten.

Så det er helt riktig å prioritere slike saker.

Så kan man diskutere prioriteringer ellers, men det anmeldes nok sinnssyke mengder vinningskriminalitet. Det sier seg selv at de kun vil kunne etterforske en brøkdel av dette.
Vis hele sitatet...
Vold mot politiet er selvsagt langt mindre alvorlig enn vold mot uskyldige sivile - de har hverken noen forutsetning for å forsvare seg eller påtatt seg noen ekstra forpliktelser eller risiko. Og hva med selvtekt? Om du stjeler datamaskinen min blir det garantert henlagt, men om jeg stjeler den tilbake blir jeg mest sannsynlig straffeforfulgt. Jeg sier ikke at hverken vold mot politiet eller selvtekt er bra, lurt eller moralsk forsvarlige handlinger, for det er det ikke. Men politiets prioriteringer viser med all tenkelig tydelighet at de overhode ikke er der for å beskytte borgerne i samfunnet.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Så kan man diskutere prioriteringer ellers, men det anmeldes nok sinnssyke mengder vinningskriminalitet. Det sier seg selv at de kun vil kunne etterforske en brøkdel av dette.
Vis hele sitatet...
Det gjelder da virkelig ikke bare simpel vinningskriminalitet, hva med f eks voldtektssaker? Er ikke det heller alvorlig nok, sammenlignet med spytting på politi?
Sitat av Dough Vis innlegg
De kan jo ikke bare gå ut å arrestere folk fordi noen sivilister leverer bevis. Det må likevel etterforskes og sannsynliggjøres gjerningsperson(er).
Vis hele sitatet...
Jo de kan faktisk bare å ut og arrestere folk når de får bevis. Det spørs jo helt hva slags type beviser det er snakk om, men det er vel mindre sannsynlig at denne overvåkningsvideoen er manipulert av TS.

Sitat av Dough Vis innlegg
Selv med tilståelse må det ligge en viss etterforskning med bevisgrunnlag til grunn. På samme måte kan du ikke bare dømmes for tilståelse alene det er kombinasjonen her som blir en straffesak med dom.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan folk som ikke inrømmer og hvor det ikke foreligger et eneste konkret bevis da dømmes? Jo, Indisier, man kan fint dømmes kun på dette, så jeg veit ikke om jeg er så enig i den beskrivelsen din av en trygg og sikker rettsstat.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Selvsagt henlegger de ikke slike saker, da de er mye mer alvorlig enn f.eks. tyveri eller innbrudd. Vold mot politiet er jo vold mot selve staten.

Så det er helt riktig å prioritere slike saker.
Vis hele sitatet...
Det finnes andre sake enn vinnings kriminalitet og innbrudd som kommer langt etter selvtekt, og vold mot offentlig tjenestemann.

Hvordan er det værre å jule opp en person med uniform som har trening i forskjellige politigrep og tar på seg denne uniformen hver dag vel vitende om at han kanskje må forsvare seg kontra å voldta ei lita, forsvarsløs jente? Sånne saker som blir henlagt annen hver dag på grunnlaget av bevisets stilling, ikke egentlig fordi det er dårlige beviser men bare fordi "det er vanskelig å få noen dømt i slike saker". Man kan sitte med håndskrevne trussellapper, innrømmelse til politiet, og forran vitner osv osv, men det er FORTSATT for vanskelig for de, og at ikke en gang rettssystemet tar slike saker alvorlig fordi de gir opp før de har begynt er faenmeg tragisk.

At et angrep på politiet er et angrep på staten forsvarer ikke at de ikke hjelper forsvarsløse ofre fordi "saken er så vanskelig" det er den dårligste unskyldninga jeg noen gang har hørt.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det gjelder da virkelig ikke bare simpel vinningskriminalitet, hva med f eks voldtektssaker? Er ikke det heller alvorlig nok, sammenlignet med spytting på politi?
Vis hele sitatet...
Problemet med voldtekter er at det av naturlige grunner ikke finnes vitner. Og selv med DNA er det diskusjonen om det var frivillig eller ikke. Det hjelper heller ikke at noen jenter anmelder falske voldtekter. Så problemet er ikke alvorligheten, men muligheten for å straffeforfølge det.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Problemet med voldtekter er at det av naturlige grunner ikke finnes vitner. Og selv med DNA er det diskusjonen om det var frivillig eller ikke.
Vis hele sitatet...
Dette er et bullshitargument så lenge de ikke engang gidder å innhente de bevisene som finnes, eller ta avhør av vitner. Det er vanskelig å etterforske, så det gidder vi ikke? Takk, staten.

Det hjelper heller ikke at noen jenter anmelder falske voldtekter.
Vis hele sitatet...
Har aldri noensinne hørt dette argumentet i noen andre typer saker. Det er bare i voldtektssaker at alle får denne rørende omsorgen for alle de som er falskt anklaget. Å bruke det som et argument mot å etterforske det er jo totalt skivebom. Skulle tro en som var falskt anmeldt hadde mer lyst på en frifinnelse eller henlegging som intet straffbart forhold enn å ha det hengende på bevisets stilling uten at noen har løftet en finger for å finne ut av det.
Det du kan gjøre når du får en sak henlagt, er å begjære innsyn i saksdokumentene i saken og dernest påklage henleggelsesbeslutningen til overordnet påtalemyndighet, innenfor fristen på tre uker. Et premiss her er selvsagt at du klarer å finne et legitimt grunnlag for klagen.

Har tidligere gjort dette selv, og da ble henleggelsesbeslutningen omgjort av statsadvokaten, med bakgrunn i at det var flere etterforskningsskritt som ikke hadde blitt gjort.
Sist endret av Dreams; 25. juli 2021 kl. 17:12.
Sitat av Dreams Vis innlegg
Det du kan gjøre når du får en sak henlagt, er å begjære innsyn i saksdokumentene i saken og dernest påklage henleggelsesbeslutningen til overordnet påtalemyndighet, innenfor fristen på tre uker. Et premiss her er selvsagt at du klarer å finne et legitimt grunnlag for klagen.

Har tidligere gjort dette selv, og da ble henleggelsesbeslutningen omgjort av statsadvokaten, med bakgrunn i at det var flere etterforskningsskritt som ikke hadde blitt gjort.
Vis hele sitatet...
Bare synd at det er de som ikke har evne eller overskudd til den kampen som mest trenger samfunnets beskyttelse.
Sitat av Dreams Vis innlegg
Det du kan gjøre når du får en sak henlagt, er å begjære innsyn i saksdokumentene i saken og dernest påklage henleggelsesbeslutningen til overordnet påtalemyndighet, innenfor fristen på tre uker. Et premiss her er selvsagt at du klarer å finne et legitimt grunnlag for klagen.

Har tidligere gjort dette selv, og da ble henleggelsesbeslutningen omgjort av statsadvokaten, med bakgrunn i at det var flere etterforskningsskritt som ikke hadde blitt gjort.
Vis hele sitatet...
Skal prøve å gjøre dette takk
Leste dere denne saken her? Fyren så et lesbisk par minding their business og følte seg berettiget til å ta med en av dem hjem. Det ble elle melle, og hun fingeren stoppet på fikk seg en knyttneve i trynet, en sprukken leppe og en hjernerystelse da hun ikke var interessert.

https://www.vg.no/rampelys/i/GazeJm/...mel-opplevelse

Heldigvis ble alt filmet med overvåkingskamera, og dama har sittet hos politiet og sett seg selv bli slått en meter bortover og lande bevisstløs på bakken. Så da er den saken i boks, godt å vite at vi lever i et samfunn der sånne svin blir satt på plass<3

Tulla! Hun fikk kritikk av politiet for å ha prøvd å vri seg ut av mannens grep da han kom for å ta henne med seg hjem. Saken er henlagt på bevisets stilling.

Dette er så høyt seksualisert trakassering og vold er prioritert hos politiet.
Sist endret av *pi; 28. juli 2021 kl. 12:54.
Ett så elendig arbeid politiet gjør hadde jeg hatt mindre problemer med om de skyltes korrupsjon, da hadde i allefall NOEN fått en fordel av håpløsheten deres.

Dessverre skyldes det vel kun at det eneste prioriteten politiet virker å ha er å utføre NorskNaziPolitForenings virke i arbeidstiden
De bruker sikkert mer tid på å stirre 'macho' på folk de synes ser ut som kriminelle enn de bruker på etterforskning
Sitat av *pi Vis innlegg
Leste dere denne saken her? Fyren så et lesbisk par minding their business og følte seg berettiget til å ta med en av dem hjem. Det ble elle melle, og hun fingeren stoppet på fikk seg en knyttneve i trynet, en sprukken leppe og en hjernerystelse da hun ikke var interessert.

https://www.vg.no/rampelys/i/GazeJm/...mel-opplevelse

Heldigvis ble alt filmet med overvåkingskamera, og dama har sittet hos politiet og sett seg selv bli slått en meter bortover og lande bevisstløs på bakken. Så da er den saken i boks, godt å vite at vi lever i et samfunn der sånne svin blir satt på plass<3

Tulla! Hun fikk kritikk av politiet for å ha prøvd å vri seg ut av mannens grep da han kom for å ta henne med seg hjem. Saken er henlagt på bevisets stilling.

Dette er så høyt seksualisert trakassering og vold er prioritert hos politiet.
Vis hele sitatet...
Det her er helt vanvittig. Og ikke minst skummelt. Jeg håper jeg aldri blir utsatt for vold eller voldtekt, for jeg hadde aldri turt å anmelde. Jeg syns de som våger å gjøre det, er modige, når dette i mange saker dessverre er resultatet.
*pi jeg tror det er forskjell på folk sånn sett. Hvis kvinnene som kom ut for politiet der hadde vært advokater f.eks. tipper jeg saken hadde sett annerledes ut. Desverre..
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Det her er helt vanvittig. Og ikke minst skummelt. Jeg håper jeg aldri blir utsatt for vold eller voldtekt, for jeg hadde aldri turt å anmelde. Jeg syns de som våger å gjøre det, er modige, når dette i mange saker dessverre er resultatet.
Vis hele sitatet...
Enig. De som anmelder, og attpåtil orker å ta det til media, fortjener en medalje.
Sitat av Sukkerpapir Vis innlegg
De bruker sikkert mer tid på å stirre 'macho' på folk de synes ser ut som kriminelle enn de bruker på etterforskning
Vis hele sitatet...
Merker dette også når jeg er ut på byen ahahah
Spesielt politi kvinner, skal alltid ha det sure blikket og lene seg på hofta mens de har hånden på gønneren sin.
Sitat av Jerna Vis innlegg
*pi jeg tror det er forskjell på folk sånn sett. Hvis kvinnene som kom ut for politiet der hadde vært advokater f.eks. tipper jeg saken hadde sett annerledes ut. Desverre..
Vis hele sitatet...
Jeg ga deg KP med et uhell, men kan samtidig være litt enig. Kvinnen det er snakk om i dette tilfellet er en influencer og har en del makt på sosiale medier, men hun er "dessverre" i et homofilt forhold og betegner seg selv som en feminist. Dermed har hun mest status blant kvinner og får lite respekt fra menn. Sosiale medier har mye makt hos unge mennesker i dag, og spesielt blant kvinner.

Det faller ikke i god jord hos mange, og spesielt ikke hos menn, at en kvinne er lesbisk, feminist og samtidig ikke redd for å si sine meninger høyt og tydelig. Har hun i tillegg en fancy farge på håret alà rosa eller blått, så passer hun innad stereotypien "gal feminist", og det rettferdiggjør vold og hat.

Nå hørtes jeg litt hatsk ut, men det er en velkjent sak at menn ofte seksualiserer lesbiske kvinner, og argumenterer med at de i samme slengen aksepterer homofili - men syns likevel det er ekkelt når menn har sex sammen eller er i et forhold. Jeg følger flere lesbiske kvinner på instagram, og de gjennomgår så vanvittig mye hat og seksualisering fra menn, at det er skummelt. Som heterofil kvinne kjenner jeg at jeg får litt avsmak! Og joda, jeg kan skjønne at det er attraktiv å se to vakre kvinner kysse, men det er forskjell på å akseptere kjærligheten og respektere deres valg, og å ta seg et runk og enda til spørre om de vil være med på trekant.

Det som skjedde med Christina Fraas syns jeg er trist og gir meg en håpløs følelse. Det er mye som er bra i samfunnet i dag, vi har kommet så langt, samtidig som vi ikke kommer noen vei. Dette ble kanskje litt avsporing, men om det ender opp med en debatt så kan nok moderatorene her inne flytte det over i en egnet tråd.
Sitat av Jerna Vis innlegg
*pi jeg tror det er forskjell på folk sånn sett. Hvis kvinnene som kom ut for politiet der hadde vært advokater f.eks. tipper jeg saken hadde sett annerledes ut. Desverre..
Vis hele sitatet...
En advokat hadde nok hatt bedre forutsetninger for å kjempe kampen og vite hva som skal til for å bli tatt seriøst. Generelt tror jeg holdninger a la det som ble påpekt lenger oppe fører til henlegging nærmest på autopilot: Trist at det er sånn, men du vet... vanskelig å bevise, ord mot ord, av og til er det sikkert falske beskyldninger, ikke vits i å gå inn i det. Til og med når du har video av hendelsen, beviser fra legevakt og en haug med vitner, inkludert vektere på stedet, så klarer de altså ikke å plukke opp saken med noe som ligner helhjertet innsats. Dessuten ba hun jo litt om det, ikke sant? Feiret pride og greier, og laget masse drama når han antastet henne.
Sitat av *pi Vis innlegg
Leste dere denne saken her? Fyren så et lesbisk par minding their business og følte seg berettiget til å ta med en av dem hjem. Det ble elle melle, og hun fingeren stoppet på fikk seg en knyttneve i trynet, en sprukken leppe og en hjernerystelse da hun ikke var interessert.

https://www.vg.no/rampelys/i/GazeJm/...mel-opplevelse

Heldigvis ble alt filmet med overvåkingskamera, og dama har sittet hos politiet og sett seg selv bli slått en meter bortover og lande bevisstløs på bakken. Så da er den saken i boks, godt å vite at vi lever i et samfunn der sånne svin blir satt på plass<3

Tulla! Hun fikk kritikk av politiet for å ha prøvd å vri seg ut av mannens grep da han kom for å ta henne med seg hjem. Saken er henlagt på bevisets stilling.

Dette er så høyt seksualisert trakassering og vold er prioritert hos politiet.
Vis hele sitatet...


Herre jemini, dette har gått meg hus forbi! Hadde jeg ikke visst bedre så hadde jeg nesten tenkt at dette var en parodi på et eller annet men dette er dessverre altfor vanlig praksis. Tenk hvor mye ramaskrik og krav om at dette ikke skulle vises hvis norske krimserier hadde fremstilt politiet realistisk.
Det som blir mest merkelig i alt dette er hvordan dette men stadige henleggelser kan fortsette, år etter år uten at noen politikere tar tak i problemet. Hva er kjerneårsaken til at sakene KAN henlegges? Er det uklare rundskriv? Slappe direktiver, late politijurister, dårlige sjefer, ukultur på kammerset, eller dårlige formuleringer i lovtekster? Jeg aner ikke, for jeg er ikke jurist. Men dette er et stå stort og stadig pågående problem som har rullet og gått på samme vis i i mange mange år. Det er på tide at det taes grep og gjøres endringer som sørger for at denne praksisen ikke fortsetter.

Den historien Pi linket til er jo helt sjuk. En lesbisk dame blir klinket rett ned av en full gubbjævel med dårlig kvinnesyn også henlegges saken, men vitner, vektere, samtale med voldsutøver, mulige videoer av hendelsen. Det er nok nå, på tide at det blir en endring på praksisen.
Ja den er helt forjævlig, jeg blir helt matt! dette er så klart bare spekulasjoner, men Norge er et samfunn basert på tillit. Når snwutemainnj sier at alt er under kontroll så stoler Kari og Ola på det og fortsetter fredagstacospisinga i fred og fordragelighet og satser på at alt løser seg helt til noe sånt skulle ramme dem selv. det, og folk glemmer veldig fort. Fordi dette ikke er hovedanliggende for menigmann vil jeg tro politikere flest glatt ser gjennom fingrene på sånt. Som sagt bare spekulerer jeg og det kan godt hende det er mange flere grunner til det her. Jeg synes uansett at det har vært én stygg sak i regi av politiet for mye som har kommet for dagen i altfor mange år jeg også.

Dette med ukultur på kammerset tror jeg også er utslagsgivende, og eldre kontra yngre politifolk er liden kjent for å være verre. Det verste eksemplet jeg kommer på fra gammelt av (da var det Hvist enda verre etter hva folk forteller meg) er at hvis de tok rusmisbrukere på fersken og de skulle være så "frekke" og svelge det de hadde på seg ble de innbrakt og måtte sitte på stasjonen og drikke saltvann til de spydde det opp igjen.
Sist endret av equimanthorn; 29. juli 2021 kl. 00:13.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det som blir mest merkelig i alt dette er hvordan dette men stadige henleggelser kan fortsette, år etter år uten at noen politikere tar tak i problemet. ....
Vis hele sitatet...
Saken er bare at politikere flest ser ikke dette fenomenet da DERES saker ikke blir henlagt. De sakene blir grundig etterforsket omtrent koste hva det koste vil. Dem er eliten og behøver ikke bry seg om oss andre så lenge dem får stemmene våre.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Ja den er helt forjævlig, jeg blir helt matt! dette er så klart bare spekulasjoner, men Norge er et samfunn basert på tillit. Når snwutemainnj sier at alt er under kontroll så stoler Kari og Ola på det og fortsetter fredagstacospisinga i fred og fordragelighet og satser på at alt løser seg helt til noe sånt skulle ramme dem selv.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg er det berømte hodet på spikeren, ja. Folk flest tror egentlig ikke at det skjer når det ikke skjer med dem. Forståelig nok, det er bare for drøyt, og du ser det som kjent ikke før du tror det. Min erfaring er at menn stort sett ikke tror på det når kvinner forteller om omfanget av trakassering og seksualisert vold. De tror jo på historiene til folk de kjenner, men de tror ikke på at det er så vanlig. Offeret her er i tillegg homofil. I hvilken grad tar vi alle inn over oss omfanget av det skeive utsettes for? Eller andre utsatte grupper, som etniske minoriteter eller rusmisbrukere? Det er lett å tenke på det vi hører som sinnsyke enkeltepisoder, og det er lett å tenke at det sannsynligvis var mer til historien enn vi vet om og at politiet nok ikke er så uinteressert som de blir fremstilt. Så drøyt kan det vel ikke være, vel? Så lenge folk flest ikke tror på problemet så er det ingen grunn for politikere til å ta tak i det heller.

Dama i historien her har forresten instakontoen "kirsebærhagen", hvis noen vil inn og gi en oppmuntring. Håper hun får flere av dem enn av trakasseringen hun helt sikkert også får.
Sist endret av *pi; 29. juli 2021 kl. 03:19.
Det er merkelig hvordan enkelte ting virker å være helt greit, feks svindel av enkeltmennesker eller grove krenkelser og blind vold mot en lesbisk fordi hun ikke konverterte og ble tent på og dro hjem med en full gammal og slibrig gubbe. Kom til å tenke på en ting til som ingen virker å ta tak i. Det er svindel mot enkeltpersoner fra selskaper som tilslører hensikten men overdriver sin markedsføring og ikke evner å levere i henhold til det de reklamerer for. Hva betyr ordet ubegrenset for deg? For med er ordet "lettforståelig", det betyr at jeg kan gjøre noe helt uten begrensninger. Men bedrifter som selger noe som helst som er "ubegrenset" driver strengt tatt å svindler sine kunder. Jotta feks i forhold til skylagring. Ja de endret vel praksis i fjor, ble nå nevnt av flere. Mobilselskaper, data, og før det tale og sms. Ståscooter dagspass med ubegrenset bruk, nei det var det vist ikke. Når endret Voi reglene? For det var jo ikke alltid slik? Og kan de endre reglene uten å endre reklamen i sin egen app? Om noen forsøker å stikke til seg en ståscooter fra Voi, da vanker det nok raskt anmeldelse, og helt sikkert politi på døra om noen drar scooteren hjem uten tanke på trackers. Når går slike "små ting" fra å være brudd på markedsføringen til å bli ren svindel og kriminelt? Er det antall personer som blir svindlet? Kommer det an på hvor lenge de har sniket til seg penger fra folk? Eller, det vet vi jo ikke. For ingen bedrifter blir jo etterforsket for slikt. Men kanskje de burde blitt? Og kanskje brudd på markedsføringsloven burde gitt strengere straffer? Skjorte og slips på jobben er ikke blanko fullmakt til svindle, eller det burde ikke være det. Men praksis viser jo ofte at det er nettopp det. Feks aggressivt salg av spareprodukter fra banker til eldre. Ingen etterforsket og ingen dømt. Men vi skal bare noe over et tiår tilbake så rammet dette hele norges land. Strukturerte spareprodukter lurte gamle for alt av sparepenger, og noen ble liketil rådet til å ta opp lån med bolig som sikkerhet for å "tjene ennå mer". Kan ikke huske noen av bankene ble etterforsket eller dømt. Men det manglet ikke på anmeldelser. Og DNB ble tatt i sivilt søksmål. Men DNB var ikke alene. Det var langt flere syndere. Men altså ingen dømte.

Alle slike saker er med på å undergrave respekten for loven og lovens voktere.
Sist endret av _abc_; 29. juli 2021 kl. 12:39.
Enig, og hvis vi skal fortsette i dette sporet så kan vi jo også ta for oss svindel i guds navn, typ Visjon Norge som det mest fremtredende eksemplet. Jan Hanvold &co får carte Blanche til å loppe ensomme minstepensjonister så de knapt har til smør på brødskiva med trusler om helvete om de ikke adlyder. Dette kan de helt fint gjøre, med loven i hånda under påskudd av religionsfrihet.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det som blir mest merkelig i alt dette er hvordan dette men stadige henleggelser kan fortsette, år etter år uten at noen politikere tar tak i problemet. Hva er kjerneårsaken til at sakene KAN henlegges? Er det uklare rundskriv? Slappe direktiver, late politijurister, dårlige sjefer, ukultur på kammerset, eller dårlige formuleringer i lovtekster? Jeg aner ikke, for jeg er ikke jurist. Men dette er et stå stort og stadig pågående problem som har rullet og gått på samme vis i i mange mange år. Det er på tide at det taes grep og gjøres endringer som sørger for at denne praksisen ikke fortsetter.

Den historien Pi linket til er jo helt sjuk. En lesbisk dame blir klinket rett ned av en full gubbjævel med dårlig kvinnesyn også henlegges saken, men vitner, vektere, samtale med voldsutøver, mulige videoer av hendelsen. Det er nok nå, på tide at det blir en endring på praksisen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror mye av årsaken er at det rett og slett ikke blir prioritert pga penger. Jeg tror og mener det er en grov skjevfordeling av ressurser innen politiet. Veldig mye går til narkotikakriminalitet, og vi vet jo alle hva mesteparten går til. Simple bruk og besittelsessaker. Pågripelse, ned på stasjonen, anmeldelse ø, forelegg evt varetekt mens de ransaker bolig. Det tar tid og papirarbeid og koster mye. Pluss at det er lett. Det er jo ikke så lenge siden Bergen ble den store synderen her. Hvor de bevisst trikset med statistikken og lot større langere være og tok småfolket isteden. Flere arrestasjoner, bedre statistikk. Serien The Wire tar jo dette opp på en glimrende måte.

2/3 av innsatte sliter med rus. Jeg tror de som jobber med sedelighet og spesielt vinning rett og slett ikke har ressursene og må henlegge pga direktiver fra høyere hold. Dette ville jo blitt mer synlig med en rusreform. Narkotikasaker er enkle. Og det viser seg at de får mer betalt. Mer overtid, spaning osv.

Vi trenger en gjennomgang av politiet og deres ressursbruk
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Simple bruk og besittelsessaker. Pågripelse, ned på stasjonen, anmeldelse ø, forelegg evt varetekt mens de ransaker bolig. Det tar tid og papirarbeid og koster mye. Pluss at det er lett. Det er jo ikke så lenge siden Bergen ble den store synderen her. Hvor de bevisst trikset med statistikken og lot større langere være og tok småfolket isteden. Flere arrestasjoner, bedre statistikk. Serien The Wire tar jo dette opp på en glimrende måte.
Vis hele sitatet...
Pluss at de kommer unna med hva som helst, fordi ingen bryr seg om rettssikkerheten til narkomane. Når det kommer til voldtektssaker er rettsikkerheten til overgriperen omtrent det eneste de bryr seg om. Uansett hvor åpenbar saken er så vris diskusjonen over på at livet til overgriperen og familien hans blir ødelagt og spekulasjoner rundt hvor mange av sakene som kanskje er falske anklager. Har aldri hørt noen bekymre seg over om en rus(mis)bruker er falskt anklaget for ruskjøring, eller om det er trist for kona og ungene hans om han kommer i fengsel.
Sist endret av *pi; 29. juli 2021 kl. 13:33.
Sitat av *pi Vis innlegg
Pluss at de kommer unna med hva som helst, fordi ingen bryr seg om rettssikkerheten til narkomane. Når det kommer til voldtektssaker er rettsikkerheten til overgriperen omtrent det eneste de bryr seg om. Uansett hvor åpenbar saken er så vris diskusjonen over på at livet til overgriperen og familien hans blir ødelagt og spekulasjoner rundt hvor mange av sakene som kanskje er falske anklager. Har aldri hørt noen bekymre seg over om en rus(mis)bruker er falskt anklaget for ruskjøring, eller om det er trist for kona og ungene hans om han kommer i fengsel.
Vis hele sitatet...
Akkurat! Vi benytter oss av selektiv empati. Og rettferdiggjør fordømmelse i vårt eget hode helt ubevisst, da vi ser på narkomane som mindreverdige. Det blir enkelt og greit diskriminering.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Har aldri hørt noen bekymre seg over om en rus(mis)bruker er falskt anklaget for ruskjøring, eller om det er trist for kona og ungene hans om han kommer i fengsel.
Vis hele sitatet...
Enig med deg men akkurat det her må jeg pirke litt. Det har heldigvis blitt mye mer fokus på akkurat dette. Mye takket være Knut Røneid, ekspoliti som mistet sønnen til selvmord etter at han mistet førerkortet for å ha røyket hasj. Jeg tror og håper at dette endrer seg snarest. Jeg og har mistet førerkortet uten å ha kjørt ruset, da jeg for første gang ble innlagt på avgiftning. Men dps hadde allerede advart meg om at det kom til å skje så det var ingen overraskelse, men surt allikevel.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Enig med deg men akkurat det her må jeg pirke litt. Det har heldigvis blitt mye mer fokus på akkurat dette. Mye takket være Knut Røneid, ekspoliti som mistet sønnen til selvmord etter at han mistet førerkortet for å ha røyket hasj. Jeg tror og håper at dette endrer seg snarest. Jeg og har mistet førerkortet uten å ha kjørt ruset, da jeg for første gang ble innlagt på avgiftning. Men dps hadde allerede advart meg om at det kom til å skje så det var ingen overraskelse, men surt allikevel.
Vis hele sitatet...
Ja, det finnes noen som prøver, men generelt i samfunnet er empatien med rus(mis)brukere minimal. Kontrasten blir ekstra stor til voldtektssaker der balansen etter min mening er feil andre veien. Dette har ganske tydelig innvirkning på statistikkene.
Sist endret av *pi; 29. juli 2021 kl. 14:06.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Ja, det finnes noen som prøver, men generelt i samfunnet er empatien med rus(mis)brukere minimal. Kontrasten blir ekstra stor til voldtektssaker der balansen etter min mening er feil andre veien. Dette har ganske tydelig innvirkning på statistikkene.
Vis hele sitatet...
Det med voldtekt og sedelighet gjør meg rasende. Det er helt utrolig at dem ikke kan gjøre en bedre jobb. Voldtektssaker er vanskelige å etterforske, ingen tvil om det. Men det er dermed grunn til å bruke mer ressurser på det. Det ødelegger menneskers liv, og mange må gå til behandling resten av livet, om de ikke begår selvmord. Det er faen meg ikke sånn det skal være i et land som Norge. Ingen andre land heller seff men hvertfall ikke her. Jeg synes synd på de som jobber med dette og føler de ikke får gjort jobben godt nok pga ressursmangel eller overarbeid.
Se på Kopseng saken. Det tok mange år til det faktisk ble tatt seriøst. Se Norske Krimsaker på Viaplay. Provoserende deluxe. Han fikk ihvertfall som fortjent, men det at de fleste faktisk ikke engang anmelder, sier mye om hvordan politiet har forholdt og i mange tilfeller fortsatt forholder seg til det
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Det med voldtekt og sedelighet gjør meg rasende. Det er helt utrolig at dem ikke kan gjøre en bedre jobb. Voldtektssaker er vanskelige å etterforske, ingen tvil om det. Men det er dermed grunn til å bruke mer ressurser på det. Det ødelegger menneskers liv, og mange må gå til behandling resten av livet, om de ikke begår selvmord. Det er faen meg ikke sånn det skal være i et land som Norge. Ingen andre land heller seff men hvertfall ikke her. Jeg synes synd på de som jobber med dette og føler de ikke får gjort jobben godt nok pga ressursmangel eller overarbeid.
Se på Kopseng saken. Det tok mange år til det faktisk ble tatt seriøst. Se Norske Krimsaker på Viaplay. Provoserende deluxe. Han fikk ihvertfall som fortjent, men det at de fleste faktisk ikke engang anmelder, sier mye om hvordan politiet har forholdt og i mange tilfeller fortsatt forholder seg til det
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om Hemsedalsaken, makan til makkverk. Man kan jo håpe at det skjer noe, Drevdaldommen gav i alle fall meg litt håp. Jeg er så sinnsykt imponert og takknemlig over dem som har gått gjennom det helvetet og fått brettet ut og ransaket det intime livet sitt på den måten, for å sette en ny standard. Det er sånn verden går fremover.
Sitat av *pi Vis innlegg

Heldigvis ble alt filmet med overvåkingskamera, og dama har sittet hos politiet og sett seg selv bli slått en meter bortover og lande bevisstløs på bakken. Så da er den saken i boks, godt å vite at vi lever i et samfunn der sånne svin blir satt på plass<3

Tulla! Hun fikk kritikk av politiet for å ha prøvd å vri seg ut av mannens grep da han kom for å ta henne med seg hjem. Saken er henlagt på bevisets stilling.
Vis hele sitatet...
Dette var en vel tendensiøs tolkning av saken. Hvis du ikke har andre opplysninger enn dem som kommer fram i artikkelen er mye av det du skriver ren virkelighetsforvrenging. I artikkelen står det blant annet:
  • Fraas anmeldte for kroppskrenkelse dagen etter. VG har sett Fraas’ bekreftelse på anmeldelsen.
  • Jeg følte meg heldigvis veldig godt ivaretatt. Det virket som at de
    virkelig skulle se på saken. (Fraas)

  • Til VG sier politiadvokat Sasha Ingebretsen at det er opprettet sak
    tilknyttet hendelsen.
  • Politiet etterforsker saken.
  • Ifølge Fraas var det vitner til stede.

    Det står derimot at politiet ikke var i stand til å arrestere mannen på stedet siden det på det tidspunktet var påstand mot påstand. Etter anmeldelsen har politiet opplyst:

  • Politiet sa også at potensielle opptak fra overvåkningskamera i området kan hjelpe saken min.
  • Politiadvokat Ingebretsen sier til VG mandag at det er noe de jobber med.

Ingen plass står det at saken er henlagt eller at Fraas er dårlig behandlet.
Sitat av vaale Vis innlegg
Dette var en vel tendensiøs tolkning av saken. Hvis du ikke har andre opplysninger enn dem som kommer fram i artikkelen er mye av det du skriver ren virkelighetsforvrenging. I artikkelen står det blant annet:
  • Fraas anmeldte for kroppskrenkelse dagen etter. VG har sett Fraas’ bekreftelse på anmeldelsen.
  • Jeg følte meg heldigvis veldig godt ivaretatt. Det virket som at de
    virkelig skulle se på saken. (Fraas)

  • Til VG sier politiadvokat Sasha Ingebretsen at det er opprettet sak
    tilknyttet hendelsen.
  • Politiet etterforsker saken.
  • Ifølge Fraas var det vitner til stede.

    Det står derimot at politiet ikke var i stand til å arrestere mannen på stedet siden det på det tidspunktet var påstand mot påstand. Etter anmeldelsen har politiet opplyst:

  • Politiet sa også at potensielle opptak fra overvåkningskamera i området kan hjelpe saken min.
  • Politiadvokat Ingebretsen sier til VG mandag at det er noe de jobber med.

Ingen plass står det at saken er henlagt eller at Fraas er dårlig behandlet.
Vis hele sitatet...
søk opp instagramen hennes før du påstar at andre tar feil
[
Sitat av vaale Vis innlegg
Hvis du ikke har andre opplysninger enn dem som kommer fram i artikkelen er mye av det du skriver ren virkelighetsforvrenging.
Vis hele sitatet...
Det har jeg. Det har skjedd ting i saken etter den artikkelen.
Sist endret av *pi; 29. juli 2021 kl. 15:29.
Sitat av vaale Vis innlegg
Dette var en vel tendensiøs tolkning av saken. Hvis du ikke har andre opplysninger enn dem som kommer fram i artikkelen er mye av det du skriver ren virkelighetsforvrenging. I artikkelen står det blant annet:
  • Fraas anmeldte for kroppskrenkelse dagen etter. VG har sett Fraas’ bekreftelse på anmeldelsen.
  • Jeg følte meg heldigvis veldig godt ivaretatt. Det virket som at de
    virkelig skulle se på saken. (Fraas)

  • Til VG sier politiadvokat Sasha Ingebretsen at det er opprettet sak
    tilknyttet hendelsen.
  • Politiet etterforsker saken.
  • Ifølge Fraas var det vitner til stede.

    Det står derimot at politiet ikke var i stand til å arrestere mannen på stedet siden det på det tidspunktet var påstand mot påstand. Etter anmeldelsen har politiet opplyst:

  • Politiet sa også at potensielle opptak fra overvåkningskamera i området kan hjelpe saken min.
  • Politiadvokat Ingebretsen sier til VG mandag at det er noe de jobber med.

Ingen plass står det at saken er henlagt eller at Fraas er dårlig behandlet.
Vis hele sitatet...
Her belyser du noe interessant! For du har helt rett i én ting: Artikkelen til entropi er mangelfull. Hun burde ha gitt flere og bedre kilder for påstandene sine. Når du så sitter med disse spørsmålene, så kan du bare fremme innvendingene dine og be den som fremmet de opprinnelige påstandene dokumentere de bedre. Men det er fortsatt lurt å undersøke selv først! For hva om du finner kilder som understreker at alt som ble sagt er korrekt? Da får du anledning til å komme inn fra sidelinja med et innlegg hvor du skriver at du innledningsvis var skeptisk til mye som ble fremmet, men etter å ha gjort egne undersøkelser har du bekreftet at det er korrekt likevel - på den måten gir du kilder og utfyllende informasjon som hjelper nestemann som kunne ha tilsvarende spørsmål. Alternativt, hvis du ikke finner noe som understøtter påstandene du undersøker, så kan du skrive innlegget du nettopp skrev - og samtidig avslutte med ei linje om at du heller ikke har funnet noe informasjon noe sted som understøtter de opprinnelige påstandene. I begge tilfeller styrker du din egen integritet og sak.

Du er selvsagt ikke forplikta til å gjøre andres research, men fallhøyden for kverulering er ganske stor! Særlig når man et tastetrykk un na finner ting som dette:
Sitat av Voldsoffer
kirsebaerhagen
"Henlagt etter bevisets stilling"

Jeg satt forrige uke i avhør og så videotape av meg selv bli slått bevisstløs av en mann. Frame for frame. I slow motion. Full kraft, en meter igjennom luften og livløs på bakken 🙂

Men politimannen syntes jeg bare burde sittet stille og ta imot, hvorfor måtte jeg vri meg så agressivt ut av den mannens grep, liksom?

Women will never f*cking win

Nå orker jeg ikke mer og tar en pause herfra på noen dager eller uker ❤ dere er best og jeg hjerter dere veldig mye!

C
Vis hele sitatet...
Når du ikke gidder å undersøke såpass, men likevel bruker mye tid på å plukke et inlegg i filler, setning for setning, så avslører du at du er mer opptatt av vinne et slags poeng mot feministen enn å faktisk komme frem til sannheten. Det er liksom ikke så farlig om det entropi skriver er rett eller galt, så lenge du kan så tvil om det. Det er i alle fall slik du fremstår. Hadde du undersøkt og postet resultatene av undersøkelsen, så hadde du sluppet å begå en slik blunder.

Nå, entropi burde så klart ha gitt flere og bedre kilder innlednijngsvis - spesielt siden dette er et emne man vet at kverulanter kommer til å gnage på. Men det betyr ikke at noe av det hun sa er feil.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nå, entropi burde så klart ha gitt flere og bedre kilder innlednijngsvis - spesielt siden dette er et emne man vet at kverulanter kommer til å gnage på. Men det betyr ikke at noe av det hun sa er feil.
Vis hele sitatet...
Jeg oppga instakontoen, men kun som en oppfordring til de som vil vise støtte, ikke som kilde for de som vil plukke fra hverandre historien. Det var med overlegg, fordi det er jo ikke en god kilde. Det er bare hennes versjon. Kanskje hun er en av de jentene som bare lyver for oppmerksomhet, som hevn eller for å svartmale menn? Hennes versjon er sannsynligvis den eneste versjonen vi kommer til å få, og folk som han over kommer til å fortsette å ikke tro på at dette skjer hele forbanna tiden.
Sist endret av *pi; 29. juli 2021 kl. 15:44.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg tror mye av årsaken er at det rett og slett ikke blir prioritert pga penger. Jeg tror og mener det er en grov skjevfordeling av ressurser innen politiet. Veldig mye går til narkotikakriminalitet, og vi vet jo alle hva mesteparten går til. Simple bruk og besittelsessaker. Pågripelse, ned på stasjonen, anmeldelse ø, forelegg evt varetekt mens de ransaker bolig. Det tar tid og papirarbeid og koster mye. Pluss at det er lett. Det er jo ikke så lenge siden Bergen ble den store synderen her. Hvor de bevisst trikset med statistikken og lot større langere være og tok småfolket isteden. Flere arrestasjoner, bedre statistikk. Serien The Wire tar jo dette opp på en glimrende måte.

2/3 av innsatte sliter med rus. Jeg tror de som jobber med sedelighet og spesielt vinning rett og slett ikke har ressursene og må henlegge pga direktiver fra høyere hold. Dette ville jo blitt mer synlig med en rusreform. Narkotikasaker er enkle. Og det viser seg at de får mer betalt. Mer overtid, spaning osv.

Vi trenger en gjennomgang av politiet og deres ressursbruk
Vis hele sitatet...
Veldig bra analyse. Tror du er inne på noe av kjernen i problemet. Og stemmer din analyse så må noe gjøres. Vi kan jo ikke ha et papir og statistikk politi som bare vil se bra ut på papiret men som i praksis alltid velger minste motstands vei for best statistikk.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nå, entropi burde så klart ha gitt flere og bedre kilder innlednijngsvis - spesielt siden dette er et emne man vet at kverulanter kommer til å gnage på. Men det betyr ikke at noe av det hun sa er feil.
Vis hele sitatet...
Kommenterte påstandene basert på artikkelen det ble linket til. Har sjekket opp den to dager gamle Instagram posten og denne bekrefter hva entropi sa.

Vil allikevel nevne at henleggelsen (rett eller gal) var etterforsket og påstandene (fra både Fraas og gjerningsmann) ble bekreftet igjennom vitner og video opptak. Man kan bare spekulere på om det finnes bakenforliggende motiver hos politiet eller om rettsvesenet ikke er i stand til å få fellende dommer i slike saker men uten all informasjon blir det neppe noe annet enn spekulasjoner.

Dette er ikke et eksempel på en sak som er henlagt uten etterforskning noe som gjør at den ser mer horribel ut for oss som bare har fått innsyn i en av sidene i saken.