Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 6856
Heisann.
Ønsker å kunne jobbe offshore som renholder. Jobber innen renhold på et sykehus for tiden (tilkallingsvikar, ca. 100% de siste to årene).

Jeg ønsker å høre om tips for å få en offshore-jobb, tips om nettsider, tips om en spesifikk rigg/plattfom/båt eller lignende. Ønsker bare å komme meg på sjøen så fort som mulig i grunn.

Har ikke fagbrev, men har jobbet ca. 1700 timer med renhold (dvs ca. 2300 timer igjen til fagbrev, om jeg har forstått kollegaer riktig). Uansett, så ser jeg at i offshore-stillinger er fagbrev i renhold ønskelig, men ikke noe som kreves.

Noen som har noen tips? Hvilke nettsider skal jeg stikke innom? Er det noe jeg kan ljuge om? Er det noe jeg kan nevne som gir meg et forsprang?

Har all nødvendig erfaring, er flink og bryr meg om jobben min, jeg bare trenger å få foten innom, egentlig.
Du trenger vel sikkerhetskurs for å jobbe offshore, men du dobler jo lønna om du får jobb offshore og du går ned nesten halvparten i arbeidsdager. Snakket med ei dame som jobbet som renholder på plattform, hun hadde jobbet med renhold både på land og vann før hun fanget seg jobb på plattform. Lurer på om hun tjente 7 el 800 i året pluss bonus for vind som hun sa. Om det var så dårlige forhold at de ikke kunne reise hjem på oppsatt frivakt så tror jeg lønna ble 3 x så høy pluss mer fri eller noe slikt. Du kan kanskje få renholdsjobb på båter også men utenlandske rederier foretrekker jo ansatte fra lavkostland, og selv hurtigruten sniker seg jo til å bemanne skip som går i norsk farvann med billigarbeidere så du må nok satse på plattform.
Sodexo, 4service, iss, ess,, norsk offshore catering... Disse har renholdere også, sodexo ser etter folk på rigger utfor hammerfest så om du bor i nord norge er det en mulighet der.

Også trenger du kurs for 40-50k, facebook har ett par grupper det er mulig å få seg jobb i. Lykke til.
ztaale, er ikke renholdere lengre ansatt av oljeselskapene men av underleverandører? Viste jeg ikke, hvordan har det evt. påvirket turnus, og lønnsvilkår? Eller har det kanskje alltid vært slik? Når en prater med folk som jobber på plattform så er det kanskje bare naturlig å tenke at de er ansatt direkte av oljeselskapet. Men det trenger jo ikke stemme.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
ztaale, er ikke renholdere lengre ansatt av oljeselskapene men av underleverandører? Viste jeg ikke, hvordan har det evt. påvirket turnus, og lønnsvilkår? Eller har det kanskje alltid vært slik? Når en prater med folk som jobber på plattform så er det kanskje bare naturlig å tenke at de er ansatt direkte av oljeselskapet. Men det trenger jo ikke stemme.
Vis hele sitatet...
De riggene jeg har vært på har renholdere vært i samme firma som cateringen, unntaket er equinor som bestemte seg for å kjøre alt selv for ett par år siden 🙂


Turnus og lønn er 2/4 og jeg har inntrykk av at lønna var god den, nå vet jeg ikke hvordan den var før når oljeselskapene kjørte dette selv?

I min erfaring jobber svært få for oljeselskapene, de fleste er underleverandører 🙂
Ofte jobber bekler folk som jobber i forpleining også andre roller, som helivakt, eller har diverse sikkerhetsfunskjoner, så om du har noe erfaring og/eller grei fysikk kan nok det være en fordel. Ellers er det nok mange om beinet om dagen da det er masse skip og rigger i opplag. Får du deg jobb på en rigg eller båt, husk på at disse kan gå på alt fra måneds til årskontrakter.

Mitt råd er forøvrig å være forsiktig med hvor du havner om du kommer i kontakt med et bemanningsbyrå. Offshorelivet i utlandet er nødvendigvis ikke på langt nær så glamorøst som i Norge. Det å måtte dele lugar og bad med en snorkete gris i flere uker av gangen er ikke nødvendigvis verdt litt ekstra penger.
Takker for alle svar, tips og erfaringer. Setter pris på det, og har sett på samtlige firmaer/nettsider som er nevnt og levert søknader.
Og ja, tror nok du har rett, legalize it, det er nok ikke så glamorøst om man må leve på 15kvm med en gris...
Dere må gjerne kom med flere tips/innspill. Noen private firmaer/rederi/plattformer å søke hos, f.eks? Har sett på de fleste underleverandører nå, og levert søknad og CV.

Ser at de fleste bedriftene ønsker folk som har GSK og slikt, og noen er såpass firkantet at de ikke engang ser på søknader av folk uten GSK/oppfrisking av GSK. Det vil vel si at jeg burde ta GSK, selv om jeg ikke har noen utsikt i offshore-jobb enda?
Veldig mye penger å måtte ut med, da jeg nettopp har kjøpt hus og har kids. Skjønner at jeg tjener inn pengene kjapt om jeg plutselig lander en jobb offshore, men har jo ikke peiling på hvor lang tid det kan ta.

Har hørt et rykte av flere, om at GSK gjerne betales av arbeidsgiver, om man er "ønsket nok". Noe hold i dette, eller er det kun for de litt lengre opp i systemet enn renholdere?
Tja er det ikke stort sett alltid slik at de som aksepterer litt økt risiko også er de som får større gevinst om det går veien? Ja sikkerhetskurset koster litt. Men om du dekker det selv så vil det vel vise både initiativ og stå på vilje, og det vil jeg tro er egenskaper som verdsettes offshore?

Skulle du nå betale kurset selv, og faktisk ikke få jobb så er det vel ikke slik at det kurset koster så mye at du mister huset og barna må slutte på trening? Det er jo nevnt at det er litt trangt offshore akkurat nå. Og om du har nødvendige papirer så stiller du kanskje sterkere enn en renholder som har fagbrev men som ikke kan starte umiddelbart fordi han mangler sikkerhetskurset?

Jeg ville bare tatt kostnaden. Vet ikke priser, men langt bak i huet mener jeg å ha hørt ca 80 000 kr? Det blir neppe fattighuset om du ikke lander jobben, og har du kurset så kan du bare si til alle du kontakter i forbindelse med jobbsøknad at du kan starte "på dagen"! om de mangler folk. Og om du aldri gir deg men stadig er på så dukker det helt sikkert opp en åpning før eller senere, og da er du klar, du har kurset og kan bare møte med baggen under armen på helipadden.
Sist endret av _abc_; 3. november 2020 kl. 23:59.