Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1472
Hei,

Jeg hadde et panikkanfall forrige fredag (føltes ut som jeg ikke fikk puste, trodde jeg skulle dø, fingrene mine ble stive og beina sovnet).

Jeg har røyket cannabis hver natt i ca. 1 måned nå, og stoppet selvfølgelig etter fredagens hendelse. Jeg sliter nå veldig med å få sove, har angst for at noe lignende skal skje igjen. Hver natt når jeg forsøker å sove føler jeg at hjertet begynner å jobbe ekstremt fort, og jeg må holde meg selv forstyrret med noe på internett for og ikke ha disse tankene.. Noen som har lignende erfaringer eller begynner jeg å bli skikkelig psykisk syk?

Vurderer sterkt å dra til lege i dag etter eksamen for og få noe i mot angst, slik at jeg kan ta det før jeg legger meg. Har lest litt om dette, mange har erfaringer med at når de vet de har medisin som virker så forsvinner angsten mot angsten (i mitt tilfelle panikkanfall).

Noen beroligende tanker rundt dette? Hilsen bekymret og søvnløs mann på 22 år..

Legger til dette: Ønsketenkningen min er jo selvfølgelig at noen har lignende opplevelse der det har ordnet seg selv etter noen dager/uker, men om det ikke er tilfellet er jo det også ønskelig å vite! Trente aktivt styrke i 3 år før jeg trappet ned veldig for ca. 2 år siden. Starter med trening igjen i morgen. Har også spist lite/usunt over en lengre periode nå, så vil tro jeg mangler en del vitaminer osv, skal rydde opp i dette også. Dette kan kanskje også ha en innvirkning på at jeg i det første fikk dette anfallet, og nå sliter med angsten?
Sist endret av weedanxiety; 15. november 2018 kl. 07:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja begynn og tren igjen, stress ned. Spis sunt, mest mulig stabil døgnrytme. Sosialiser. Take care!
Det er hundrevis av eksempler som dette her på forumet. Ja det spiller inn det at du har spist usunn mat og du vil jo også føle deg uvel av å ikke få nok søvn. For meg pleide det å ta 4-5 dager før jeg fikk sove normalt når jeg tok pause ifra røykinga. Gi det litt tid så løser det seg nok av seg selv. Kanskje ikke det å røyke cannabis er noe særlig lurt for deg. Jeg ville ikke gått til lege å spurt etter noe nytt avhengighetsskapende å putte i kroppen
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har vært mye snakk om panikkanfall i forbindelse med hasjrøyking her på forumet i det siste. Og har man først fått det, er man inne i et spor hvor man får det oftere. Hos slike personer tror jeg det er best å holde seg unna. Eller ha noe beroligende på lur.
Jeg har veldig lignende erfaringer. En kveld fikk jeg akkurat samme type panikk som deg etter å ha røyka, og jeg kjente armene og beina ble "lammet", at hjertet banka som aldri før, og at jeg var livredd. Sa til kompisen på siden av meg at han burde ringe legevakten, for jeg var sikker på at noe var alvorlig galt og at jeg kom til å dø.

Etter den kvelden, så var jeg redd for det meste, fordi jeg var redd for å ha det sånn igjen. Ble nervøs for å gå ut, nervøs for å treffe kjentfolk på butikken, nervøs for alt mulig rart... Jeg fikk både sobril, valium, zolpidem/stilnoct og imovane for uroen og søvnvanskene mine, og det angrer jeg på i dag (selv om det er lenge siden jeg slutta på disse sykt avhengighetsskapende tablettene).

Selv har jeg vært innom psykologer og innom litt tyngre psykiatri og snakket om dette med generalisert angst, og panikkangst... Vi kom fram til at det er hjernen min som lurer meg til å tro at jeg må "berge liv", og da kommer i en panikkmodus der jeg er over-oppmerksom på alt (redd).
Tanker fører til føleler - følelser fører til handlinger - og handlinger fører til tanker. Som en ond angst-spiral.
Det er normalt. Skjedd med meg flere ganger men har gått over etter noen timer bare. Måtte bælme ned på en sixpack for å lande. En meget ubehagelig opplevelse. En blanding av panikk og klaustrofobi.

Er man genetisk disponert for bland andet schizofreni o.l er det ikke lurt å røyke
Hadde samme situasjon for et par måned tilbake. Fikk ofte panikkangst når jeg røyka. Det som hjalp meg var å tenke at det bare er kroppen som faktisk lurer deg. Når jeg fikk den positive tanken så roa alt ned. Kanskje du bør prøve det
Takk for svar folkens, måtte snu halvveis på vei til eksamen i dag da jeg ikke fikk sove i natt.. Satt på trikken og tenkte på alt mulig rart, "jeg har nesten ikke sovet på 3 døgn, dette kan ikke være bra for hjertet" "satan hjertet banker fort" "håper ikke jeg får panikkanfall på eksamen".. Skal til legen 18:00, tror det vil hjelpe å snakke med en lege selv om jeg tror det bare ligger i hodet. Sykt rart dette hvordan hjernen fortsatt klarer å gi meg angst selv om jeg er 99% sikker på at jeg ikke kommer til å få et nytt anfall om jeg bare klarer og roe ned hodet..

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja begynn og tren igjen, stress ned. Spis sunt, mest mulig stabil døgnrytme. Sosialiser. Take care!
Vis hele sitatet...
Takk for støttende ord!
Sist endret av weedanxiety; 15. november 2018 kl. 18:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det du skriver om ha medisin tilgjengelig for å fjerne angst for angsten ville jeg vært svært forsiktig med. Røyket på meg panikken for en del år siden og begynnte å bruke benzo i de situasjonene jeg visste trigget frem angsten. Tar ikke piller veldig ofte, kun når det er "nød", men endt med en slags psykisk avhengighet og kan ikke gå noen steder uten å ha 1-2 stk i lomma...
Var til legen i dag, fikk påvist "angst panikklidelse". Tok blodprøve samt prøve av hjertet - hjertet var det 0 problemer med heldigvis, så det er jo veldig beroligene bare å vite det. Fikk "Quetiapin Sandoz 25mg" (samme som Seroquel) for søvn når det er på det værste. Fikk også Truxal 15mg, noen som har erfaringer med disse to? Ønsker selvfølgelig ikke å ta dette hver dag, så blir kun når jeg føler jeg må. Ingen av disse er benzo, så disse skal vel ikke være alt for avhengighetsskapende?
Sitat av weedanxiety Vis innlegg
Var til legen i dag, fikk påvist "angst panikklidelse". Tok blodprøve samt prøve av hjertet - hjertet var det 0 problemer med heldigvis, så det er jo veldig beroligene bare å vite det. Fikk "Quetiapin Sandoz 25mg" (samme som Seroquel) for søvn når det er på det værste. Fikk også Truxal 15mg, noen som har erfaringer med disse to? Ønsker selvfølgelig ikke å ta dette hver dag, så blir kun når jeg føler jeg må. Ingen av disse er benzo, så disse skal vel ikke være alt for avhengighetsskapende?
Vis hele sitatet...
Well, du har fått to neuroleptikum, som blitt tatt frem mot psykotiskte tillstander.

Det er ganske heavy meds, selv om de hver for seg ikke gjor mye.

Du kan regne med att kunne sova som en stein i 12 timmer og siden være zombie tills du skal sove igjen.

Jeg hade heller tatt antihistaminer enn neruleptikum.

Les deg opp på det.

My 2c, lykke til kompis!

Og du kan ta det rolig - slike alle har sagt, spis sunt, trene, sosialisere och kanskje viktigeste av alt;

Få noen du kan snakke om det med.

Du hadde en dårlig opplevelse med cannabis, vilket jeg vet kan være heeeelt jævlig.
Jeg har heller en bad syre tripp enn en bad cannabis "trip".

Du kommer bli bedre. Inom ett par uker føles det bara som en dårlig drøm.

Men før din egen skull, unngå piller. Selv om det "bare" er antipsykotika som man skriver ut till menn som springer nakne gjennom Karl Johan. (heh.)
Sist endret av travaxa; 16. november 2018 kl. 01:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av travaxa Vis innlegg

Men før din egen skull, unngå piller. Selv om det "bare" er antipsykotika som man skriver ut till menn som springer nakne gjennom Karl Johan. (heh.)
Vis hele sitatet...
Jeg vil oppfordre TS til å overse de medisinske rådene han får fra Travaxa, og heller forholde seg til sin medisinutdannete fastlege. Legen, som nok kjenner og forstår trådstarters helsesituasjon bedre enn tilfeldige forumbrukere, har nok også god kontroll på hvordan medisinen han har foreskrevet TS vil påvirke hans helsesituasjon.