Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 11834
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Jeg bor litt utpå landet, og bruker kniver gjevnig til diverse bruk. Det som forundrer meg er at byfolk ofte reagerer veldig på dette. Til daglig har jeg 5-7 kniver på kroppen som jeg bruker til forskjellige ting, og alle er etter loven brukt til "Ærbare Formål" på forskjellige tidspunkt. De jeg bruker gjevnlig er plasert praktisk så jeg ikke skal merke at jeg bærer dem, noe som innebærer at de heller ikke er merkbar for andre.

Det som forundrer meg er. Om jeg drar til byen og drar fram en lommekniv for å kutte et rundstykke reagerer byfolk veldig, mens her på landet går vi ofte rundt med machete, øks eller lignende uten at noen tenker over det. Hva utgjør forskjellen?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
What, jeg er fra en bitteliten bygd og det blir helvete om noen drar kniv der og, for å ikke snakke om machete..
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Sitat av Carmex Vis innlegg
What, jeg er fra en bitteliten bygd og det blir helvete om noen drar kniv der og, for å ikke snakke om machete..
Vis hele sitatet...
Spest, her bruker vi det stort sett til jakt, tur, fiske, og diverse annet arbeid og oppgaver i løpet av dagen. Det er uvanlig ikke å ha med seg verktøy. Victorinox og Leatherman er populære lommekniver, men de fleste har tollekniver til vanskeligere arbeid.
Hvem vil terrorisere en bygd? En by er vel mer aktuell.
Er muligens større aksept for å gå med kniv på landet fordi dere ofte driver med praktiske "bonde ting", men det er ikke lov å gå med kniv på seg verken i by eller bygd.
Sitat av Nizada Vis innlegg
Spest, her bruker vi det stort sett til jakt, tur, fiske, og diverse annet arbeid og oppgaver i løpet av dagen. Det er uvanlig ikke å ha med seg verktøy. Victorinox og Leatherman er populære lommekniver, men de fleste har tollekniver til vanskeligere arbeid.
Vis hele sitatet...
Kanskje akkurat derfor? Det foregår svært lite jakt, fiske og arbeid hvor kniv er nødvendig i byene.

Når det er sagt har jeg hatt kniv på meg til og fra arbeid, da med firmaklær og er tydelig en håndverker, har ikke opplevd noen blikk eller reaksjoner på det.

Jeg slutta derimot med det så fort jeg fikk høre om en kollega som ble ranet med sin egen kniv en tidlig morgen.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Sitat av NAPse Vis innlegg
Kanskje akkurat derfor? Det foregår svært lite jakt, fiske og arbeid hvor kniv er nødvendig i byene.
Vis hele sitatet...
Men om jeg sitter i byen på en benk og kutter opp rundstykke og tomatskiver med en lommekniv for å lage et smørbrød, er dette verre enn om jeg sitter her i bygden på en stein/trestump og gjør det samme?
Svært få går med kniv på seg i foreksempel Oslo, og de som gjør det har den som regel for å forsvare seg fordi de driver med noe gangsta shit. Om du blir stoppa med kniv i Oslo eller bare sitter å lager mat slik du sier kan du få bot, også selv om du tydelig er håndtverker
Nei, du får ikke bot for å bære kniv om du er en håndverker på vei til eller fra jobb i Oslo. Ei heller om du er en friluftsmann på vei til eller fra skauen. På den annen side kan du ikke gå rundt i arbeids- eller friluftsklær døgnet rundt og forvente å slippe unna med å bære kniv hele tiden.
Det er ikke veldig vanlig å gå rundt med kniver, det kan også bli brukt som et våpen. Tror det er ganske logisk hvorfor mennesker reagerer negativt hvis du drar frem en kniv midt i byen.

Ute på landet har man sikkert andre holdninger til kniver også, siden man gjerne bruker den gårdsarbeid eller annet arbeid. Hvis jeg hadde vært i byen og du spretter opp en kniv så hadde jeg sikkert holdt meg unna deg, spesielt hvis du går rundt med øks eller machete... Aner ikke hvem du er og hvilke intensjoner du har.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Han hadde gått inn på et utested og drukket øl.. Da var han ikke på vei til eller fra jobb. At det teknisk sett var etter arbeidstid og han skulle hjem etterpå, hjelper ikke.
Politiet kan (og bør) vise skjønn i hvert tillfelle. Det er selvfølgelig stor forskjell på å gå fra arbeidsplassen å bort til bilen kontra å dra frem kniven på t-banen for å pirke bort noe dritt under skoa. Men teknisk sett er begge deler ulovlig.
TS lurer på forskjell på holdning til kniv i by kontra bygd, og den ligger i att veldig mange av de som går med kniv i byen bruker den som våpen å ikke som redskap
Jeg går alltid med et multiverktøy på kropp med mindre jeg skal fly. Det er normalt en slik sak med tang og ymse annet, festa i beltet i et hylster. Nokså stor.. Jeg ferdes daglig i en stor by, og jeg har aldri prøvs å skjule den eller fått reaksjoner på den. Det er ikke hver dag jeg bruker akkurat kniven på den, men det er uhyre uvanlig at jeg ikke bruker den til noe som helst i løpet av en dag, selv om jeg ikke er håndtverker. Dersom onkel en dag skulle stoppe meg vil jeg ta den diskusjonen om hva som er aktverdig formål i retten om nødvendig, men jeg tror faktisk ikke det kommer til det. En leatherman eller tollekniv i beltet har kanskje like langt knivblad som en liten stillett skjult i ermet, og alt kan brukes til drap hvis du vil. Men det er også temmelig opplagt at bærerne trolig har ulike intensjoner, og enn så lenge velger jeg å tro at rettsstaten Norge er laidback nok til at multiverktøy er innafor så lenge du ikke oppfører deg som et nek som er ute etter å provosere.
Jeg er selv fra, og bor i en veldig liten by. Men går jeg inn på en restaurant med en machete og begynner å kappe rundstykker så lover jeg deg at det vil bli reaksjoner dette. Tror ikke det spiller så stor rolle hvor liten by/bygd man befinner seg i, men hvilket miljø og kultur plassen er preget av. Høres ut som du for eksempel er fra en plass med et stort miljø for jakt og bondeaktiviteter.
Ja so sagt så blir det utvist skjønn. Det ville uansett blitt nærmest umulig å håndheve om man skulle stoppet og bøtlagt alle håndtverkere eller andre som går med en leatherman. Men er du foreksempel junkie og blir stoppa på gata av en eller annen grunn og du har kniv på deg, så vill du få pes for det. Så kan man jo spørre seg hva som er farligst av de eller drita folk som bærer kniv på 17.mai for de den hører til bunaden og derfor er aktverdig bruk
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Sitat av kallisti Vis innlegg
På den annen side kan du ikke gå rundt i arbeids- eller friluftsklær døgnet rundt og forvente å slippe unna med å bære kniv hele tiden.
Vis hele sitatet...
Selv har jeg bare friluftsklær om du ser bort i fra klær til arbeid, sløving og pentøy. Sånne stramme dongeribukser som byfolk går med både ser grusom ut og er grusom å gå med.
Da det ikke går en dag uten at jeg bruker minst 3 forskjellige kniver(ikke medregnet kjøkkenkniver), gjør jeg som de fleste andre her omkring og har det på meg. Større ting som samekniver, macheter, øks, lauvkniv og lignende tar vi no med når vi trenger det, eller putter i sekken om vi drar på skogen. Litt mye vekt å bære på seg konstant.

Flyttet noen byfolk inn i området for noen år tilbake, og første gang jeg gikk over plassen med en øks for å splitte vekuber ble mannen i huset likblek. Da han etter noen dager skjønte at dette var helt vanlig tok det ikke lang tid før han begynte å gjøre det selv. Barna får fortsatt ikke lov til å gå barbeint da, så de er ikke helt tilvendt.
Jeg hadde nok reagert selv om jeg så en "sivil" med kniv uansett hvilken type det er.
Selv går jeg med kniv i arbeidsbuksen og har vandret rundt i sentrum uten å få noen blikk eller kommentarer fra folk. Eneste kommentren jeg har fått var fra en liten jente på kanskje 6 år som spurte faren om jeg var politi

Min mening er at man ikke skal bære kniv med mindre man har et legitimt formål med det. Drap og trusler er ikke legitime formål.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Min mening er at man ikke skal bære kniv med mindre man har et legitimt formål med det. Drap og trusler er ikke legitime formål.
Vis hele sitatet...
Virkelig, er ikke drap og trusler aktverdige formål? Jeg har sett mange falske dilemmaer opp gjennom årene, men den der tar kaka. Spørsmålet er jo ikke om det er aktverdig å bære kniv for å drepe noen, men hva som er tilstrekkelig aktverdig grunn.

Jeg ville heller ikke kjøpt "kjekt å ha" som en god grunn til å bære et samuraisverd i drosjekøen klokka tre om natta. Men for vanlige verktøy på dagtid? Da er grunnen "den er nyttig å ha og jeg like å ha den" mer enn god nok i min bok. Kanskje ikke i politiets, men jeg aldri fått problemer med de heller. Frihet innebærer å kunne gjøre omtrent hva man vil så lenge det ikke er andre til ulempe, og min lommekniv plager ingen. Blir du redd av å se den vil jeg kalle det en fobi, for en slik frykt er i aller høyeste grad irrasjonell, overdrevet og ubegrunnet.
Sitat av Nizada Vis innlegg
Jeg bor litt utpå landet, og bruker kniver gjevnig til diverse bruk. Det som forundrer meg er at byfolk ofte reagerer veldig på dette. Til daglig har jeg 5-7 kniver på kroppen som jeg bruker til forskjellige ting, og alle er etter loven brukt til "Ærbare Formål" på forskjellige tidspunkt. De jeg bruker gjevnlig er plasert praktisk så jeg ikke skal merke at jeg bærer dem, noe som innebærer at de heller ikke er merkbar for andre.

Det som forundrer meg er. Om jeg drar til byen og drar fram en lommekniv for å kutte et rundstykke reagerer byfolk veldig, mens her på landet går vi ofte rundt med machete, øks eller lignende uten at noen tenker over det. Hva utgjør forskjellen?
Vis hele sitatet...
Fordi selv ikke i Finnmark går samene men "5-7" kniver på seg, hva faen?
Øks? machete? hvem faen er du? rambo?
Ærbare formål? 5-7 kniver, du hadde faen aldri sluppet inn i mitt hus og jeg bruker og kniver stort sett hver dag, det du skriver virker ikke veldig som ansvarlig bruk i det hele tatt, du tar opp lommekniv på byen for å skjære rundtykker, er du 87år gammel? kan du i det hele tatt sløye en fisk?
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Sitat av Trollanon Vis innlegg
Fordi selv ikke i Finnmark går samene men "5-7" kniver på seg, hva faen?
Øks? machete? hvem faen er du? rambo?
Ærbare formål? 5-7 kniver, du hadde faen aldri sluppet inn i mitt hus og jeg bruker og kniver stort sett hver dag, det du skriver virker ikke veldig som ansvarlig bruk i det hele tatt, du tar opp lommekniv på byen for å skjære rundtykker, er du 87år gammel? kan du i det hele tatt sløye en fisk?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror ikke jeg trenger å være en 87 år gammel rambo for å skjære rundstykker på byen. Bare en sulten bondeknøl som normalt sett dømmer brukeren av et verktøy heller enn verktøyet i seg selv.
Sist endret av Nizada; 25. november 2017 kl. 19:15.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Poenget er at i en storby så trenger du ikke dra med deg din egen kniv for å skjære rundstykke. Det er lite du trenger en kniv til i en by utenom til enkelte type arbeid, og politiet hadde nok ikke akseptert "skjære brød" som gyldig grunn med mindre du er hjemløs e.l.

Du må altså forstå at mens det er et bruksredskap for deg på landet så er det ikke det i Oslo sentrum, og du må litt lenger ut på landet (get it?) med begrunnelsen din for å gå med det der.
Sist endret av nso; 25. november 2017 kl. 19:24.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Sitat av nso Vis innlegg
politiet hadde nok ikke akseptert "skjære brød" som gyldig grunn med mindre du er hjemløs e.l.
Vis hele sitatet...
Jeg spurte om det på politistasjonen for 2-3 år siden for å være sikker, og de sa at så lenge du ikke har rulleblad, er ruset eller bruker den på truende måte så ville de ikke bry seg.

Den gang jeg gikk på skole i byen(elektro) hadde jeg en billig morakniv i beltet daglig som jeg brukte i skolesammenheng. Det var det flere som gjorde, også om vi dro på senteret og kjøpte mat i lunsjen. Nå vet jeg ikke hvordan det er med gjengmiljøer i Oslo da jeg aldri har vært der, men for våres del var det aldri snakk om å bruke det som annet en et verktøy.
Selv om det ofte var politi, vektere og diverse i området og de garantert så at vi hadde kniver og andre verktøy fikk vi aldri tilsnakk. Eneste jeg kan huske var en gang lærer kjeftet på meg fordi jeg hadde leatherman med istedenfor kniv. Du kan få støt gjennom den vet du.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ingen drar inn det eg oppfatter som eit vesentleg poeng: sosial tillit. I bygdemiljøet eg kjem frå kjenner eg alle. Eg veit kven dei er, og eg er på fornavn med dei.

På bussen i Bergen veit eg ikkje kven vedkommande ved sidan av meg er. Til tider er det godt rusa narkiser, med tilhøyrande sjølvkontroll. Det gjer meg langt meir skeptisk om dei har kniv, enn om folk eg kjenner har kniv.

Det handler for min del om at eg kjenner vedkommande. Irrasjonelt? Kanskje. Men samtidig djupast sett rasjonelt; ukjente folk med våpen er større trussel enn kjente folk med kniv. I by kjenner vi veldig få av dei vi interagerer med. I mindre lokalsamfunn kjenner vi dei fleste av dei vi interagerer med.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ingen drar inn det eg oppfatter som eit vesentleg poeng: sosial tillit.
Vis hele sitatet...
Godt poeng. Her ser vi det litt ann uavhengig av om vi kjenner personen, men for oss blir det jo også del av oppdragelsen. For eksempel om noen går rundt og tror de er tøff fordi de har en kniv, machete, etc, så er det et tydelig tegn på feil holdning til verktøyet. Samme om de går rundt og er på vakt konstant eller tror de kan bli angrepet når som helst. Skal være føre var, men det fins grenser før man blir hypokonder. Når det er en del av hverdagen merker du fort om noen har god holdning til det eller ikke, og hvordan å lære folk å få god holdning til det.
Behandler man folk hyggelig er de stort sett hyggelig tilbake.

Her har vi fluss av både verktøy og våpen av forskjellige sorter, men fordi folk blir opplært til å ha god holdning til det har vi aldri problemer med det. Kunnskap og Frihet er stort sett en mye tryggere kombinasjon enn Sensur og Sikkerhet.
Jeg føler kanskje du overdriver litt med at det er vanlig å gå rundt med macheter i offentligheten? Jeg forstår endog hva du mener. Jeg er født og oppvokst på bygda, riktignok på en liten grend utenfor bygda. Her på bygda er det langt større jaktinteresse per innbygger, og siden kniver er vanlig brukt i både jakt og fiske blir dermed antallet bærere av kniv høyere per innbygger. Der jeg vokste opp var det også langt flere gamle tømmerhuggere som fremdeles går med kniven synlig i beltet av gammel vane. At det er vanligere vil føre til at folk ikke bryr seg så mye. Så når du kommer til et sted der det ikke er like vanlig, så vil folk bry seg mer.
Jeg er vel ikke direkte redd for kniven, men jeg er livredd den personen som holder i den.

Les nyhetene, det er knivstikking hver dag her i Oslo. En og annen gang havner det i riksnyhetene også.

Jeg har aldri gått med kniv utendørs, det er ikke behov for det.

Elleve tegn.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Les nyhetene, det er knivstikking hver dag her i Oslo.
Vis hele sitatet...
Er det ikke interesangt å legge merke til at Oslo som har lite kniver, strenge restriksjoner rundt kniver, og lite knivopplæring har mye mer knivstikkinger? Sammenlignet med oss bondeknøler som har kniver over alt, bærer de med oss over alt, og mye opplæring rundt kniver.

Igjen. Kunnskap og Frihet er stort sett tryggere enn Sensur og Sikkerhet/Restriksjoner.

Det at dere i Oslo har tatt inn så mange folk fra andre kulturer har nok også litt å si. Noen kulturer mixer bra sammen, mens andre krasher fullstendig. Spesielt totalitere kulturer har en tendens til å fyke i tottene på hverandre, og alle andre kulturer for den del.
Hvis du med "strenge restriksjoner rundt kniver" mener hvilke lover som gjelder, så er det de samme i by som på bygd. Det er like forbudt å gå rundt i en liten bygd med kniv som det er i oslo. Hvordan reglene håndheves derimot det kan variere.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Hvis du med "strenge restriksjoner rundt kniver" mener hvilke lover som gjelder, så er det de samme i by som på bygd. Det er like forbudt å gå rundt i en liten bygd med kniv som det er i oslo. Hvordan reglene håndheves derimot det kan variere.
Vis hele sitatet...
Norske lover har en tendens til å være skrevet så vagt som mulig, så politikere kan tolke de litt som de vil ettersom det passer de. Her har vi ikke problemer med knivstikkinger likevell siden stort sett alle har god opplæring, så å tolke hverdagslige oppgaver som "ærebart formål" er helt greit.
Politiet kan slappe mye mer av på det området siden folk bruker kniv som verktøy hele tiden, og har vett nok til ikke å stikke hverandre.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det er ikke opp til politikere å tolke lover. Det er det rettstolen som gjør.
Sist endret av nso; 26. november 2017 kl. 00:21.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Sitat av nso Vis innlegg
Det er ikke opp til politikere å tolke lover. Det er det rettstolen som gjør.
Vis hele sitatet...
Der kommer vi inn på ting jeg tror du vet bedre enn meg. Så langt jeg har hatt interesse der har begge to jobber innenfor politikk og jeg har betraktet de som mye det samme, men du har nok rett i at de forskjellige politiske instanser gjør forskjellige ting, og at jeg gjerne brukte feil ord.
Hvilken instans nøyaktig som gjør hva har jeg ikke helt satt meg inn i.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Hvis du er drita full på byen havner i slosskamp og du har kniv så kan terskelen for å dra frem kniv som våpen være lav.

Jeg vil helst ikke møte noen på byen som bærer kniv samme hva slags person det er. Bærer selv 2-3 kniver daglig i buksa i jobbsammenheng noe som er lovlig, men skal jeg til legen eller noe annet offentlig så legger jeg fra meg kniver etc i bilen. Det gjør jeg i respekt for andre mennesker, noe kan kanskje syntes det er litt ekkelt at folk bærer kniv offentlig så det skaper trygghet at jeg "avvæpner" meg. Og for alt jeg vet kan en gal idiot dra kniven min ut av hylstret å gå til angrep.

Når det kommer til å bære kniv på byen så er vell det ulovlig om du har på arbeidsklær eller ei, og godt er det.
Sist endret av deGrønne Skoger; 26. november 2017 kl. 02:14.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Om du tar med deg kniv, eller noe annet potensielt våpen på byen med intensjonen å drikke deg full er du passe dum da.
vidarlo:
"Ingen drar inn det eg oppfatter som eit vesentleg poeng: sosial tillit.
I bygdemiljøet eg kjem frå kjenner eg alle. Eg veit kven dei er, og eg er på fornavn med dei."

Så blir også kanskje konsekvensene større når det skjer. Når noen stikker en annen med kniv i oslo
så er både offer og gjerningsmann ukjent for de fleste som bor her.
Mens i en liten bygd vil det i mange tilfeller være slik att alle kjente både offer og gjerningsmann.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nizada Vis innlegg
Er det ikke interesangt å legge merke til at Oslo som har lite kniver, strenge restriksjoner rundt kniver, og lite knivopplæring har mye mer knivstikkinger? Sammenlignet med oss bondeknøler som har kniver over alt, bærer de med oss over alt, og mye opplæring rundt kniver.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje restriksjonane som fører til knivstikking. Det er det faktum at byer jamt over har fleire på utsida av samfunnet som fører til meir vald - inkludert knivstikking. For samfunnet er det åpenbart interessant å ha færrast mulig kniver i omløp i valdelege miljø, ettersom det fort tar ting fra tre sting på legevakta til dødsfall - med tilhøyrande kostnader for samfunnet.

Sitat av Nizada Vis innlegg
Der kommer vi inn på ting jeg tror du vet bedre enn meg. Så langt jeg har hatt interesse der har begge to jobber innenfor politikk og jeg har betraktet de som mye det samme, men du har nok rett i at de forskjellige politiske instanser gjør forskjellige ting, og at jeg gjerne brukte feil ord.
Hvilken instans nøyaktig som gjør hva har jeg ikke helt satt meg inn i.
Vis hele sitatet...
Om du ikkje har gangsyn nok til å sjå skilnad på domstoler og politikere så bør du faktisk bruke eit par uker på å lese deg opp på samfunnsfag frå ungdomsskulen, før du diskuterer samfunn... Maktdelingsprinsippet er på mange måter sentralt i forståelsen av korleis samfunnet fungerer.
Sist endret av vidarlo; 26. november 2017 kl. 07:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nizada Vis innlegg
Om du tar med deg kniv, eller noe annet potensielt våpen på byen med intensjonen å drikke deg full er du passe dum da.
Vis hele sitatet...
Dessverre er det mange som gjør akkurat det. Kniv på utested her i Oslo er faktisk ikke så uvanlig. Resultatet sees ofte på legevakta utover kvelden.
Finner sikkert noen amerikanere som sier
Jeg bor litt utpå landet, og bruker pistoler gjevnig til diverse bruk. Det som forundrer meg er at byfolk ofte reagerer veldig på dette. Til daglig har jeg 5-7 pistoler på kroppen som jeg bruker til forskjellige ting, og alle er etter loven brukt til "Ærbare Formål" på forskjellige tidspunkt
Vis hele sitatet...
Det høres like sprøtt ut for mange, som at noen har behov for å gå rundt med 5-7 kniver..
jeg tror også mye av dette handler om bekledning. Hvis jeg har vært på jakt/skogen og går i tur/jakt klær og har kniv på beltet reagerer ingen hvis jeg stopper på Statoil og handler pløse, eller innom meny og kjøper øl.
Kan du liste opp hvilke 5-7 kniver du pleier å gå med?
Ingen har reagert når jeg har gått med det og jeg er jente. Men fikk jo noen kommentarer på at den som overfaller meg fort kan få overtaket på meg siden jeg altså er..jente. Så nå går jeg med pepperspray ( brukt to ganger og kommet meg unna ) og stungun istedenfor..

Bor i Skien.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Blond_idiot
"Så nå går jeg med pepperspray ( brukt to ganger og kommet meg unna ) og stungun istedenfor.. "

Pepperspray og stungun er merkelig nok ulovlig i Norge, men om intensjonen er selvforsvar er jeg enig i at disse er mye bedre. Kniv er dårlig til selvforsvar, ja god til å skade, men dårlig til å unngå å ta skade. En knivkamp skjer så kjapt at om en først bryter ut er det like mye flaks som ferdighet om partene kommer ut i live. Med pepperspray hindrer du en eventuel overfaller å komme fram i utgangspunktet med bonusen at de ikke tar alvorlig skade.
I selvforsvar er hovedmålet å ikke dø, med sekundermålet at angriperen din ikke skal dø. En kniv i selvforsvar minsker ikke sansyligheten for noen av disse betraktelig med mindre angriperen blir skremt vekk, så en kniv er dårlig i selvforsvar. Din pepperspray og stungun er mye bedre her så jeg er glad du har brukt disse istedenfor kniv.


Jandre
"Kan du liste opp hvilke 5-7 kniver du pleier å gå med? "

Gjerne det.
På kroppen:
1 liten tollekniv (Diverse trearbeid og lignende)
1 i nøkkelknipet (Til fiklearbeid)
1 brettekniv i kortmappen (Reserve om jeg glemmer de andre)
1 victorinox foldekniv (Bruker til alt mulig)
1 liten sigdformet foldekniv (til sanking av utreplanter og lignende.)

I sekk(Om jeg har sekk på):
Litt større tollekniv til tyngre arbeid.
Filiteringskniv til fisk.
På lengre turer kansje en lauvkniv til hogging av mindre trær.
Sist endret av Nizada; 28. november 2017 kl. 03:27.
Noe av grunnen til at vi byfolk nok kan reagere litt på folk som bærer 7 kniver til en hver tid (i byen) er nok at det er en del kriminalitet og ran, og relativt sjelden folk føler de trenger en kniv til filetering, urtesanking, trearbeid. Hadde jeg sett noen kledd opp for en tur i skogen, dekket av sagspon/flis med fiskestang hadde jeg derimot neppe reagert.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Noe av grunnen til at vi byfolk nok kan reagere litt på folk som bærer 7 kniver til en hver tid (i byen) er nok at det er en del kriminalitet og ran, og relativt sjelden folk føler de trenger en kniv til filetering, urtesanking, trearbeid. Hadde jeg sett noen kledd opp for en tur i skogen, dekket av sagspon/flis med fiskestang hadde jeg derimot neppe reagert.
Vis hele sitatet...
For min del er det no mer en vanesak på samme måte som det sansynligvis er en vanesak for deg å ta med mobilen. Og sansynligvis putter du mobilen i lommen rett ved siden av skrittet til tross for at dette sansynligvis ødelegger for reproduseringsevnen din.
- https://www.menshealth.com/health/br...urt-your-sperm
- http://time.com/2850594/guys-your-sm...ng-your-sperm/

Det er mange ting å bli redd for her i verden, men jeg kan garantere deg at verktøyene til fredelige folk ikke er en av dem. Gjengmedlemmer i Oslo er sikkert en helt annen sak.



Frazzy
Finner sikkert noen amerikanere som sier

"Jeg bor litt utpå landet, og bruker pistoler gjevnig til diverse bruk. Det som forundrer meg er at byfolk ofte reagerer veldig på dette. Til daglig har jeg 5-7 pistoler på kroppen som jeg bruker til forskjellige ting, og alle er etter loven brukt til "Ærbare Formål" på forskjellige tidspunkt"

Det høres like sprøtt ut for mange, som at noen har behov for å gå rundt med 5-7 kniver..
Vis hele sitatet...
Kniv er et verktøy som kan brukes som et våpen, i likhet med hammer, skrujern, øks og raker. Jeg har selv blitt angrepet med en hammer en gang jeg var i byen.
Pistol er et våpen spesefikt designet til å drepe andre mennesker med. Vis meg gjerne hvordan pistol kan brukes som et verktøy.
Sist endret av Nizada; 28. november 2017 kl. 20:09.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nizada Vis innlegg
Det er mange ting å bli redd for her i verden, men jeg kan garantere deg at verktøyene til fredelige folk ikke er en av dem. Gjengmedlemmer i Oslo er sikkert en helt annen sak.
Vis hele sitatet...
Men problemet er at du i by faktisk interagerer med mange personer, og det er vanskelig å vite kven som kan finne på å rane deg. Da er eit høvelig offer å forby kniv for alle, fordi det er såpass sjeldan det er behov for det mens en ferdast i by. Det er lov å ha det på jobb, og det er lov å ha det heime. Det dekker 99.9% av behovet eg har for kniv. Det er heller ingen som reagerer om du har en kniv i ryggsekken på veg til jobb.

Folk som vert tatt med kniv er stortsett i kategorien som enten er idioter og går med den dønn åpent, eller truer med den, eller er åpenbart pissefjerne.

Eg har budd i by i ti år. Eg har ikkje opplevd at politiet har gjort meir enn å snakke til meg.
Sitat av Nizada Vis innlegg
Kniv er et verktøy som kan brukes som et våpen, i likhet med hammer, skrujern, øks og raker
Vis hele sitatet...
Så kan du ta deg en god faen på at politiet vil stille kritiske spørsmål om dei tar deg på byn med hammer, skrujern, øks eller rake.

Det virker som du forsøker å konstruere ei historie her, istadenfor å faktisk lese svara. Eg har gjentatte ganger påpeikt rasjonelle grunner til å forby kniv. Så vidt eg har registrert er vel myoxo einaste som har komt med vektige argumenter imot mitt syn...

Så kva er poenget ditt? At du vil gå med kniv? Ok, koselig. Eg vil ikkje at tilfeldige folk rundt meg skal ha kniv. For min del er det uproblematisk å ikkje gå med kniv, så det er ei triviell vurdering for min del.
Sitat av Nizada Vis innlegg
For min del er det no mer en vanesak på samme måte som det sansynligvis er en vanesak for deg å ta med mobilen. Og sansynligvis putter du mobilen i lommen rett ved siden av skrittet til tross for at dette sansynligvis ødelegger for reproduseringsevnen din
Vis hele sitatet...
Ja, vi burde likegodt lovligjøre automatvåpen for folk flest og heller gjøre det vanskeligere å stille folk spørsmål om hvorfor de bærer våpen, heller enn å si at du må ha et legitimt formål for å bære våpen.

Du skjønner hvorfor det eksisterer en lov om sånt, eller?

At jeg bærer en mobil ved mine testikler skader ikke deg, med mindre jeg holder deg nede, atagelig i svært lang tid og holder nevte mobil ved testiklene dine i steden. Med en kniv kan jeg gjøre det hele slutt på a flick of the wrist.

Det er en åpenbar forskjell.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så kva er poenget ditt? At du vil gå med kniv?
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg er bare forundret over at folk er redd for verktøy.
Sitat av Nizada Vis innlegg
Nei. Jeg er bare forundret over at folk er redd for verktøy.
Vis hele sitatet...
Ingen er redd selve verktøyet. De er redde idioter med verktøyet. Hadde vært like bekymret om en narkis tutlet rundt med rørtang som hvis narkisen spradet rundt med en morakniv.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
At jeg bærer en mobil ved mine testikler skader ikke deg
Vis hele sitatet...
Ikke meg nei, bare dine potensielle framtidige barn(større sjangse for defekter), eller stopper deg fra å få barn(begge skader sammfunnet enormt på så stor skala). Mener ikke å kverulere, men den var for opplagt.


Sitat av Blåskimmelost
Ingen er redd selve verktøyet. De er redde idioter med verktøyet.
Vis hele sitatet...
Da er vi jo enig. Stopp idioter som missbruker verktøyet, har feil holdning til verktøyet, eller har historie med å missbruke verktøyet fra å bære det. Eller er tankegangen min for meritokratisk? (At du får privilegier basert på hva du får til eller hva du har gjort deg fortjent til/mister privilegier basert på hva du viser at du ikke an håndtere.)
Sist endret av Nizada; 28. november 2017 kl. 23:29.
Sitat av Nizada Vis innlegg
Stopp idioter som missbruker verktøyet, har feil holdning til verktøyet, eller har historie med å missbruke verktøyet fra å bære det.
Vis hele sitatet...
Hvordan funker dette? Alle mennesker skal ha "lov" til å misbruke våpen/verktøy en gang før de mister "lisensen"?
Da ender det jo med at alle ustabile mennesker har muligheten til å rane/skade/true minst en gang, gjerne flere. Før de mister "lisensen" sin.

Det hadde også blitt vanskeligere å håndheve loven.
Nå kan man ringe inn og si ifra om du ser en narkis med machete på beltet. Denne terskelen hadde vært høyere om det kunne hende han bar den lovlig.

Jeg kan forøvrig se for meg mange ganger situasjoner hadde eskalert ut av kontroll, og ført til blodtap om alle hadde gått med kniv.