Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3871
Hei godtfolk! Har seg slik at jeg og mine ikke får fred før vi finner et ord vi leter etter.
Det er et godt norsk ord for den lille lappen du river av bagasjelappen (den du putter på bagasjen) når du sjekker inn bagasje på fly selv. Den lappen som sørger for at det ordner seg om bagasjen blir rota vekk - den har et eget navn.
Vet at hvertfall Widerøe bruker dette ordet på innsjekkingsmaskinene sine. "Riv av *insert ord* og klistre på lappen"

Det er et veldig festlig ord, er alt jeg husker akkurat nå!
Noen som vet?
Sist endret av Lyra; 14. juni 2017 kl. 09:50.
Tag

Var det festlig?
Lyra's Avatar
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Tag

Var det festlig?
Vis hele sitatet...
Takk for forsøket, men er nok hakket mer festlig enn det!
Tag er den som sitter på bagasjen. Stub er den du får med deg til å klistre i passet eller på billetten.
Lyra's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Tag er den som sitter på bagasjen. Stub er den du får med deg til å klistre i passet eller på billetten.
Vis hele sitatet...
Det er nok korrekt dette også, men dessverre ikke det jeg leter etter. Så ordet for første gang nylig på Widerøes maskin, så det er mulig det er nytt. Ordet betyr kun denne lappen jeg snakker om, ingen dobbel betydning.
Etter nettopp å ha sjekket inn har jeg behold talongene mine.
Kvittering er et norsk ord som fint kunne bli brukt i den sammenhengen.
Lyra's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Etter nettopp å ha sjekket inn har jeg behold talongene mine.
Vis hele sitatet...
Herlig, tusen takk!!
Sitat av Lyra Vis innlegg
Ordet betyr kun denne lappen jeg snakker om, ingen dobbel betydning.
Vis hele sitatet...
Hvis du har tenkt å bruke dette ordet, kan jeg fortelle deg at talong er en temmelig generisk betegnelse, som overhodet ikke er forbeholdt den aktuelle lappen i åpningsinnlegget ditt.
Widerøe som betegner den lappen som en talong.
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Widerøe som betegner den lappen som en talong.
Vis hele sitatet...
Ja, det har jeg forstått. Jeg antar at Lyra ønsket å vite hva ordet var for å kunne bruke det. Da er det fint å vite at ordet ikke er forbeholdt lappen det her snakkes om, som vedkommende klart trodde.
Sitat av Pengui Vis innlegg
Hvis du har tenkt å bruke dette ordet, kan jeg fortelle deg at talong er en temmelig generisk betegnelse, som overhodet ikke er forbeholdt den aktuelle lappen i åpningsinnlegget ditt.
Vis hele sitatet...
Snl beskriver ordet talong som "Talong, den del som blir tilbake når man river av en anvisning, kvittering eller regning og som det anviste eller kvitterte beløp noteres på til erindring."

Bokmålsordboka forteller at en talong er "stykke som blir igjen av ulike former for verdipapir (aksje, postanvisning eller lignende ) etter at en har klippet eller revet av kvitteringen (kupongen)"

Synes ord er spennende. Hvordan generisk tenker du?
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Snl beskriver ordet talong som "Talong, den del som blir tilbake når man river av en anvisning, kvittering eller regning og som det anviste eller kvitterte beløp noteres på til erindring."

Bokmålsordboka forteller at en talong er "stykke som blir igjen av ulike former for verdipapir (aksje, postanvisning eller lignende ) etter at en har klippet eller revet av kvitteringen (kupongen)"

Synes ord er spennende. Hvordan generisk tenker du?
Vis hele sitatet...
Generisk i den forstand at det kan brukes om et stykke som blir igjen av alle typer verdipapir etter definisjonen du siterer, herunder at ordet ikke "kun" brukes om "denne lappen" som trådstarter snakker om, jf. Lyras tidligere innlegg.
Sist endret av Pengui; 14. juni 2017 kl. 21:30.
Lyra's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pengui Vis innlegg
Hvis du har tenkt å bruke dette ordet, kan jeg fortelle deg at talong er en temmelig generisk betegnelse, som overhodet ikke er forbeholdt den aktuelle lappen i åpningsinnlegget ditt.
Vis hele sitatet...
Det skal jeg huske på, takk for oppklaringen!