Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2510
Hei!

Kunne tenkt meg å satt opp en server for diverse formål, i all hovedsak en eksperimentell arena for Web-utvikling.

E-post? VPN? Tydeligvis forskjellig man kan gjøre med server.

Uansett, en jungel av maskinvare der ute! Har gamle laptoper og stasjonære stående, kan jeg bare smekke opp disse og klætte inn no server-programvare også vips?

Takk for at du las
Om en gammel stasjonær er kraftig nok for formålet ditt kommer jo litt an på hvor mye greier du har lyst til å kjøre på den, men i prinsippet er det bare å smekke opp noe hardware og klætte inn no server-programvare ja. VPN er fint å ha når man er på farten og ikke stoler på åpne wifi-nettverk, samt greit for å se norsk nett-tv når man er på tur i utlandet, og spesielt når man kan kjøre det gratis selv.
alternativ
thecakeisalie's Avatar
Trådstarter
Fett, fett..

Har vært heftig Windows-bruker i hele ens liv, så da er vel 'Windows Server' optimalt?

Har du/dere noen formening om hvilken server programvare som passer best for å få et lite avlukke på nettet der jeg kan fikle med Web-utvikling og diverse? Om noen kan pin-pointe tips, guider, tutorials eller lignende som har fungert for dere eventuelt er det også veldig kult.

Når det kommer til 'kraften' i disse gamle-stasjonære er det ikke så mye å snakke om. Med det sagt er jeg ikke fremmed for å gå til innkjøp av noe til en grei pris. Forslag der?

Skulle gjerne lest meg opp mer men er litt presset for tid da jeg bare har helga til å snekre sammen dette her.

Cheers brør!
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Fett, fett..

Har vært heftig Windows-bruker i hele ens liv, så da er vel 'Windows Server' optimalt?

Har du/dere noen formening om hvilken server programvare som passer best for å få et lite avlukke på nettet der jeg kan fikle med Web-utvikling og diverse? Om noen kan pin-pointe tips, guider, tutorials eller lignende som har fungert for dere eventuelt er det også veldig kult.

Når det kommer til 'kraften' i disse gamle-stasjonære er det ikke så mye å snakke om. Med det sagt er jeg ikke fremmed for å gå til innkjøp av noe til en grei pris. Forslag der?

Skulle gjerne lest meg opp mer men er litt presset for tid da jeg bare har helga til å snekre sammen dette her.

Cheers brør!
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg ville gått for en linux server om du først skal sette opp noe. Det er ikke vanskelig å sette opp men litt mer å sette seg inn i om du skal holde den oppdatert og hoste seriøse prosjekter.
Er selv en inngrodd windowsbruker men har flere linuxservere oppe å går, bruker CentOS på servere og Debian på forskjellige andre prosjekter.

Du kan finne mange gode guider ved å søke etter "LAMP server", LAMP står for Linux, Apache, MySQL og PHP og er det du trenger for å komme i gang med en webserver.

Jeg ville kanskje ikke hostet egen mailserver om det er hovedkontoen din siden du fort kan ende opp med å ikke motta viktige mail.
Ikke start noen mailserver, du får sannsynligvis ikke lov av isp til å sette opp en egen mailserver.
Dersom de likevel tillater det vil du slite mye med at utgående mail vil bli flagget som spam hos mange leverandører. Hotmail kommer til å gi deg grå hår med en gang. Mailserver med en dynamisk ip har liten hensikt.
alternativ
thecakeisalie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Du kan finne mange gode guider ved å søke etter "LAMP server", LAMP står for Linux, Apache, MySQL og PHP og er det du trenger for å komme i gang med en webserver.
Vis hele sitatet...
Fint svar venn, LAMP virker å være midt i blinken!

Forstår jeg deg rett vil CentOS funke fint som plattform for den programvaren jeg trenger for å få Web-serveren til å tikke og gå (Apache etc.)?

Har som nevnt bare helga til å fikse dette, så veldig gunstig at det er enkelt å sette opp. Er vel ikke noe problem å få til noe fjernstyrings-programvare av CentOS? Kommer ikke til å ha fysisk tilgang til denne serveren etter at den er satt opp og går.

Mailserver, VPN etc. er forøvrig uviktig.
Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Fint svar venn, LAMP virker å være midt i blinken!

Forstår jeg deg rett vil CentOS funke fint som plattform for den programvaren jeg trenger for å få Web-serveren til å tikke og gå (Apache etc.)?

Har som nevnt bare helga til å fikse dette, så veldig gunstig at det er enkelt å sette opp. Er vel ikke noe problem å få til noe fjernstyrings-programvare av CentOS? Kommer ikke til å ha fysisk tilgang til denne serveren etter at den er satt opp og går.

Mailserver, VPN etc. er forøvrig uviktig.
Vis hele sitatet...
På CentOS pleier jeg kun å ha kommandolinje så den kontrollerer jeg via SSH, men det er sjeldent du behøver å logge deg på serveren for å gjøre endringer annet enn oppdatering av programvare etc.

Du bør derimot installere ett kontrollpanel, ett kontrollpanel som cPanel vil la deg styre det meste av webserver-delen rett fra nettleseren (lage brukerkontoer, databaser etc).

cPanel koster penger, men det finnes flere gratis alternativer. Har kun holdt meg til cPanel så vet ikke hvilke som er bra eller dårlige.

Om du kun kan fjernstyre maskinen bør du vurdere å sjekke opp DDNS (Dynamisk DNS) om du ikke har fast IP, du må også huske og åpne porter på routeren slik at du kan nå serveren fra nettet.
Til fjernstyring er også Webmin genialt, dette er gratis også. Det lager en nettside som du kan logge inn på og styre det meste av instllinger for alt mulig av serverprogramvare på linux uten å måtte redigere config-filer. Den kan også gis tillatelse til å motta tilkoblinger fr utenfor lokalnettet ditt, men da bør du bruke et godt passord.

Du kan også installere Xrdp , det er for å bruke eksternt skrivebord. Da kan du fint koble til med Windows' innebygde 'Tilkobling til eksternt skrivebord / Remote desktop connection' og styre maskina som om du fysisk satt ved den. Har bare prøvd den på Debian så vet ikke om den fungerer like bra på f.eks CentOS.

Det kan også være en fordel og installere DenyHosts. Dette er et program som overvåker ugyldige innlogginsforsøk f.eks viss folk prøver å logge seg inn via internett ved å gjette seg fram til passordet. Etter et gitt antall forsøk blir IP'n deres blokkert enten for altid eller i et visst tidsrom som du bestemmer.
Etter loggen på min å dømme kan det noen ganger være hundrevis av påloggingsforsøk i fra alle kanter i løpet av et døgn, og de blir bannlyst i en måned etter 3 ugyldige forsøk, dersom det kommer 3 ugyldige forsøk til i fra samme IP før det har gått en måned blir IP'n permanent blokkert og må hvitlistes manuelt dersom det skulle være aktuelt.

Som andre også har sagt, IKKE kjør en e-postserver viss du ikke vet hva du gjør!
Det var en slik som kjørte på min uten at jeg var klar over det, den hadde blitt installert automatisk når jeg satte opp systemet.
Greia er at etter et par måneder fikk jeg en telefon i fra Altibox og de lurte på om jeg hadde noe slikt kjørende. -Ja, svarte jeg spørrende.
De fortalte at de hadde blokkert e-post-portene (Er det 23 og 25 mon tro...) på mitt abonement pga at denne serveren sende ut spam i enorme mengder.
Viste seg at standardinstillingen på denne serveren (Mener å huske det var PostFix) var å gi tillate alle å bruke den som et såkalt relay, slik at hvem som helst kunne telnet'e seg inn å videresende eposter. Det er jo egne spam-botter som søker opp slikt og sender eposter automatisk så for den finner en åpen server.
I følge loggen til postfix ble det sendt ut i gjennomsnitt 75000 eposter i døgnet i nesten to uker

Jeg trenger ingen epostserver, så jeg bare sletta hele driten
Sist endret av varg300; 9. februar 2017 kl. 18:48.