Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4273
Fant en samsung tlf etter en fest her, og ingen som savner telefonen så jeg har store planer om og ta den i bruk. Hvordan åpner jeg telefonen slik at jeg kan sette inn mitt eget simkort uten at evig med alarmer som evt. er lagt inn går av?

Ser ut som en S4 eller S5..
Gjør en liten innsats for å få telefonen tilbake til rettmessig eier.
Spurt de flest som var her så har de spurt resten, så føler jeg har gjort mitt. Possession is nine-tenths of the law.
Ser det ann til at eneste måten og bruke telefonen er og bytte imei nummer, men det er vel en hanging offense og spørre om noen som har erfaringer med noen slike software....
bytte imei nr kan du bare glemme. Men hvis det er en såpass gammel telefon, så tviler jeg på at den blir meldt stjelt og IMEI sperret. Hold nede volumknappen ned, home knappen og power. Da det kommer recovery booting i blå skrift øverst til høyre så slipper du alle knappene fort. Deretter går du i menyen factory reset-> wipe all data-> yes.
Også reboot system. Alt av menyer styres med volum opp og ned, samt powerknapp.

Men hvis den blir meldt stjelt så er det mulig å spore telefonen via imei nummer. Så burde kanskje passe litt på.
Over gjennomsnittlig lite aktuelt og putte simkortet mitt inn i den telefonen. Skifte imeinummer er vel ingen kunst så lenge du har et imei nr fra en gammel tlf. du ikke bruker. Bare å finne et software som funker som er problemet
eneste muligheten du har er å kjøpe ett hovedkort på ebay med imei nummer. Å bytte imei nummer fins det lite hell med, kun på enkelt sære gamle modeller jeg har sett folk klare det.
Så de 100vis av youtube videoene hvor folk skifter imeinr på nyere telefoner mens de filmer det og viser deg hvordan er bare tull(?)
Tidligere florerte det av hacks for å bytte imei, tror ikke det er like lett å finne noe som virker idag.
Men om du nå finner software eller tutorial så kan du i teorien bytte imei ja.
Er så å si umulig å komme inn i telefoner nå til dags, jeg ville gått for å oppsøke rettmessig eier å håpe på en finnerlønn, men ser at du har prøvd å finne eieren, så om den parten er lost så har jeg ikke noe mer nyttig å komme med.
Kan jo evt finne eier ved å levere inn sim kortet?
Hvis telefonen hadde et SIM-Kort, så kan du jo se hvilken operatør vedkommende brukte samt at SIM-kortet har et nummer påført kortet som operatøren kan bruke til å finne eier.
Just saying hvis du vil være ærlig!
Var nada simkort i telefonen og dekselet bakpå var helt trasha, så ser ikke for meg det er noen som savner den så altfor mye.
Så her må man konsentrere seg mer om hvordan jeg kan ta i bruk telefonen enn hvordan jeg kan spore opp noen.

Etter og surfet rundt i timesvis har jeg konkludert med at de fleste programvarene som er tilgjengelig er bogus, men det ser visst ut til og funke;
https://forum.hovatek.com/thread-613.html - Noen med erfaring? Ikke at jeg helt skjønner hva de snakker om i den tråden men..
Skifte imei funker ikke lengre uten å skifte hovedkortet, som tidligere opplyst.
Du kan sjekke om mobilen er svartelistet ved å sende IMEI til
Bare spør siden noen ønsker å selge deg den elns.

Alternativt kan du bruke kontantkort for å sjekke.
Den vil enten ikke få signal, få en "sim registrering misslyktes" eller få signal men bare opptattsignal om man prøver å ringe ut.

Dersom IMEI ikke er sperra kan du bare sette den tilbake til fabrikk og bruke den.
Aaalright. Så om noen anmelder en tlf stjelt, da vil IMEI-nummere automatisk bli svartelistet?
Sitat av hideout Vis innlegg
Aaalright. Så om noen anmelder en tlf stjelt, da vil IMEI-nummere automatisk bli svartelistet?
Vis hele sitatet...
IMEI er en standard del av skjemaet når man anmelder telefontyveri:

politi.no/anmeldelse/tyveri-av-mobiltelefon

Men desverre funker ikke IMEI sperra utenfor land som er med i IMEI samarbeidet: Sperretjenesten som skal gjøre stjålne mobiltelefoner ubrukelige, virker sjelden når telefonen tas ut av Norge. Forsikringsbransjen er skuffet og overrasket.

Men dersom telefonen er stjålet, vil IMEI bli svartelistet og det skal være mulig for operatører å sjekke dette.

Advarer mot iPhone-svindel etter annonser på finn

På vei til politiet fikk han bekreftet fra Telenor at telefonens IMEI-nummer hadde blitt sperret, noe som gjør at den ikke kan brukes.
Vis hele sitatet...
Apple har sin egen IMEI sjekk for iPhones: Dinside.no - Sjekk om en brukt iPhone er stjålet
Sist endret av Turbolego; 29. august 2016 kl. 21:15.
Hvorfor i det hele tatt ta i bruk en så "gammel" telefon? Det tyder jo på at du har en dårlige telefon idag, siden du ønsker å oppgradere til en s3 ?
Rart at folk klarer å miste telefonen sin på fest etter å først ha tatt ut sim kort
Er en S5. Byr meg sterkt imot og bruke 4-5000 på en tlf. Eneste mobilen jeg har kjøpt var vel en 3210..
Sitat av hideout Vis innlegg
Var nada simkort i telefonen og dekselet bakpå var helt trasha, så ser ikke for meg det er noen som savner den så altfor mye.
Vis hele sitatet...
Så noen har plukket ut SIM kortet og lagt igjen telefonen sin hjemme hos deg etter en fest? Det høres jo litt rart ut

Hvis du forteller hele historien så gjetter jeg at noen andre har stjålet telefonen og lagt den igjen hjemme hos deg. I tilfelle bør du definitivt levere den inn til politiet.

Tenk om telefonen er stjålet i sammenheng med et ran, voldtekt eller annen alvorlig kriminalitet som politiet etterforsker. Setter du simkortet ditt i den telefonen risikerer du at du plutselig er hovedmistenkt for en voldtekt eller noe slikt..
Så lenge du ikke har betalt noe for den blir du vel ikke tiltalt for heleri, hvis det ikke er noe eierinfo på den er det en fair sjans for at du ikke blir tiltalt for tyveri (hvis den ikke ble stjålet i nærheten av deg, da) så største risikoen med å ta den i bruk er vel rett og slett at den kan slutte å virke når som helst. Du kan selvfølgelig bli tiltalt for oppbevaring av tyvegods, men det kan jo være at politiet tror på historien din...
Bare sett inn SIM-kortet. Om ikke du klarer å finne telefonens eier, så klarer muligens eieren å finne deg etter at du har tatt den i bruk :-)
Om noen har stjelt den og lagt den her eller hva det nå enn måtte være bryr meg fint lite, noe jeg trodde jeg hadde gitt utrykk for flere ganger. Jeg har spurt de som var her. Om noen kommer til meg og ber meg om telefonen for de vet de la den her så får de den jo selvsagt tilbake, de får vel cash igjen på forsikringen uansett.
Det og hjelpe politiet og oppklare eventuell kriminalitet er ikke noe som er spesielt aktuelt. Var en smal sak og få skifta IMEI nr så problemet er forsåvidt ute av verden og trenger ikke noe mer hjelp eller gode ideer.
Kan du dele noe rundt dette med bytting av imei nummer? Er mange år siden jeg har hørt om noen som har fått det til. Før smart telefonen kom så var det rimelig greit å bytte imei nummer. Da kunne man bare klone andre imei nummer som en hadde eller kjøre random imei.

Åssen skfitet du det nå, var det spesiell software du måtte bruke?
Sitat av hideout Vis innlegg
Om noen har stjelt den og lagt den her eller hva det nå enn måtte være bryr meg fint lite, noe jeg trodde jeg hadde gitt utrykk for flere ganger. Jeg har spurt de som var her. Om noen kommer til meg og ber meg om telefonen for de vet de la den her så får de den jo selvsagt tilbake, de får vel cash igjen på forsikringen uansett.
Det og hjelpe politiet og oppklare eventuell kriminalitet er ikke noe som er spesielt aktuelt. Var en smal sak og få skifta IMEI nr så problemet er forsåvidt ute av verden og trenger ikke noe mer hjelp eller gode ideer.
Vis hele sitatet...
Siden du fikk det til - kan du poste fremgangsmåten din her slik at andre kan dra nytte av det ved en senere anledning?
Få ting er mer frustrerende enn å ha et problem, søke på nettet og finne en tråd der noen har slitt med det samme - og så avslutter de med "nvw, fixed it".
Enig, men tenkte om jeg gjorde det så kom noen til og slette tråden.
http://www.imeigurus.com/ - heiv meg inn på chatten der og forklarte problemstillinga og modell så fikk jeg tilsendt no greier og guida gjennom det. Kosta 30dollar
Sitat av SuperT Vis innlegg
Så lenge du ikke har betalt noe for den blir du vel ikke tiltalt for heleri, hvis det ikke er noe eierinfo på den er det en fair sjans for at du ikke blir tiltalt for tyveri (hvis den ikke ble stjålet i nærheten av deg, da) så største risikoen med å ta den i bruk er vel rett og slett at den kan slutte å virke når som helst. Du kan selvfølgelig bli tiltalt for oppbevaring av tyvegods, men det kan jo være at politiet tror på historien din...
Vis hele sitatet...
Tullball
Heleribestemmelsen:
For heleri straffes den som mottar eller skaffer seg eller andre del i utbytte av en straffbar handling. Likestilt med utbytte er en gjenstand, fordring eller tjeneste som trer istedenfor det. Heleri straffes selv om ingen kan straffes for handlingen som utbyttet stammer fra på grunn av utilregnelighet, jf. § 20.