Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 11160
Hei! Prøvde såvidt å google problemstillingen, men kom ikke frem til noe svar. Jeg parkerte foran en privat innkjørsel, noe jeg selvfølgelig forstår er både provoserende for de jeg blokkerer og ikke minst ulovlig. Hvordan fungerer dette med tauing? Er de pliktig å varsle meg før de eventuelt får bilen tauet, og er det i så fall noen tidsramme på det? Eller er det fritt frem å direkte kontakte politi/tauebil og få bilen fjernet på eiers regning?
Man er ikke pliktig å varsle eieren av bilen som har parkert i innkjørselen sin når man vil ha den tauet vekk nei.
Trådstarter
3 1
Hvorvidt private kan besørge borttauing av feilparkerte biler er noe mer uklart. Private grunneiere kan kreve at politiet tauer bort biler som urettmessig står på privat grunn. Men det er sjelden politiet prioriterer slik saker. Hvis private på egenhånd besørger borttauing, kan dette anses som selvtekt. Utgangspunktet i norsk rett er selvtekt ikke er lovlig da det er myndighetene som sørger for rettshåndhevelse. Likevel er selvtekt ansett som lovlig i visse tilfeller. I en dom avsagt av Høyesterett 3. november 2006, var retten enig i partenes felles oppfatning om at en grunneier har rett til å fjerne biler som er parkert i strid med et forbudsskilt.

Kravet til skilting er i visse tilfeller upraktisk. Dette gjelder for eksempel private villa- oppkjørsler. Der slik skilt ikke er satt opp, må man etter vår oppfatning foreta en konkret helhetsvurdering før borttauing iverksettes. Man må blant annet vurdere hvorvidt grunneier har et behov for å få bilen fjernet, hvor lenge bilen har stått feilparkert (kort stopp for på- og avlessing må være tillatt) og om borttauing påfører bilen uforholdsmessige skader. http://www.huseierne.no/boligsporsma...rivat-eiendom/
Bilen sto i gir, og var parkert under 1 time, har skadene bilen ville pådratt seg ingen betydning i forhold til feilparkeringen?
Kan nok ikke svare på noe mer enn det Har bare hatt mye erfaring med at biler har parkert i innkjørselen til huset til foreldrene mine som hindrer oss i å kunne kjøre inn/ut. Vi har alltid da prøvd å kontakte eier først, men ikke alltid dette er mulig.
Sitat av Loffenius Vis innlegg
Vi har alltid da prøvd å kontakte eier først, men ikke alltid dette er mulig.
Vis hele sitatet...
Regnr [registreringsnr] til 2282 -> Telefonkatalogen -> Hør med eier av bilen hvem som kjører den om han ikke kjører den selv. Tar av erfaring bare et par minutter.

Om man ikke får tak i dem og bilen er ulåst/med nøkler tar jeg meg lett friheten til å flytte den, gjerne rundt hjørnet, så de må lete litt og kanskje lære en lekse. Er bilen låst men kun i gir, kan man også dytte bare dytte/slepe den så man selv kommer forbi eller får gjort det man skal. Det tar laang tid å få tauet bort en bil av det jeg har opplevd
Sist endret av plohg; 6. mai 2015 kl. 18:21. Grunn: kommafeil (!)
Sitat av tabbetmeg Vis innlegg
Hei! Prøvde såvidt å google problemstillingen, men kom ikke frem til noe svar. Jeg parkerte foran en privat innkjørsel, noe jeg selvfølgelig forstår er både provoserende for de jeg blokkerer og ikke minst ulovlig. Hvordan fungerer dette med tauing? Er de pliktig å varsle meg før de eventuelt får bilen tauet, og er det i så fall noen tidsramme på det? Eller er det fritt frem å direkte kontakte politi/tauebil og få bilen fjernet på eiers regning?
Vis hele sitatet...
Det jeg har fått opplyst fra politiet er at man ikke er pliktig til noe som helst om noen parkerer ulovlig på din eiendom, og er til hindring.

Har selv fått biler fjernet fra min eiendom fordi de har sperret adkomst, der det ikke har vært mulig å komme i kontakt med eier.
Trådstarter
3 1
Takker for alle svar. Bilen hadde også hånbrekket dratt opp, parkeringen var i en relativt bratt bakke, og den var låst. Ville neppe vært mulig å bare trille den rundt et hjørne.
Har selv fått biler fjernet fra min eiendom fordi de har sperret adkomst, der det ikke har vært mulig å komme i kontakt med eier.
Du har altså forsøkt å kontakte eier før tauing, men dette er man ikke pliktig til? Og evt om eier sier seg villig til å flytte bilen, og ikke har mulighet til å være der øyeblikkelig, må man da ikke gi eier en viss tid på å få flyttet bilen?
Slik du forklarer hendelsen finnes det ikke noe tidsfrist for eier av nevnte gate. Som regel er det et skilt der det er ulovlig å parkere. Du gjøre dette på ditt eget ansvar. Står du å blokkerer på min plass i et uheldig tidspunkt, hadde jeg ikke nølt med å få tauet bort bilen.
Er det noen av dere som faktisk har fått tauet bort noen fra deres eiendom? Vi har ofte andre som parkerer på vår eiendom og tar opp parkeringsplassene våre slik at vi ikke får parkert, men vi har oppdaget at det er visst ikke bare-bare å få noen tauet likevel. Kjipt som det er.

Til trådstarter:
Tauebilene har da metoder å flytte bilene på uten skade, selv om bilen står i gir og med håndbrekk på. Ikke bekymre deg for det.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Er det noen av dere som faktisk har fått tauet bort noen fra deres eiendom? Vi har ofte andre som parkerer på vår eiendom og tar opp parkeringsplassene våre slik at vi ikke får parkert, men vi har oppdaget at det er visst ikke bare-bare å få noen tauet likevel. Kjipt som det er.

Til trådstarter:
Tauebilene har da metoder å flytte bilene på uten skade, selv om bilen står i gir og med håndbrekk på. Ikke bekymre deg for det.
Vis hele sitatet...
Kommer nok veldig an på hvilket parkeringsselskap som eier plassen. Er det privat eiendom uten selskap kan det sikkert ta tid. I blokka jeg bodde i tidligere tok det vel maks en halvtime før bilen/bilene ble tauet bort om dem opptok plassene mine.
Dette er ganske sikker rett. Siterer en prinsipiell lagmannsrettdom.

Når valget således står mellom å godta borttauing ved selvtekt eller ikke å ha noen håndhevingsmulighet overhodet, bør selvtekten godtas, så sant det foreligger et legitimt behov fra grunnbesitterens side og ordningen ikke er lagt urimelig byrdefullt opp for bileieren.
Vis hele sitatet...
Hvordan fungerer dette med tauing?
Vis hele sitatet...
Man kontakter borttauingsfirma.

Er de pliktig å varsle meg før de eventuelt får bilen tauet, og er det i så fall noen tidsramme på det?
Vis hele sitatet...
Ikke pliktig, men om det er gjort, er det større sannsynlighet for at selvtekten får gjennomslag i retten hvis det blir rettssak. Men det skal ganske mye til for at slik selvtekt ikke er akseptert.

Eller er det fritt frem å direkte kontakte politi/tauebil og få bilen fjernet på eiers regning?
Vis hele sitatet...
Disse har ikke kapasitet til å prioritere borttauing fra private tomter.
Sist endret av Donkeybrain; 7. mai 2015 kl. 01:20.
En annen ting er at "tauebil" ikke er gratis, er bilen flyttet før den kommer vil man måtte betale selv for oppmøtet...