Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3014
Jeg har ved gjentatte anledninger måtte krangle hardt og lenge med næringslivet for å få det loven tilsier at jeg har rett på i salg og ved reklamasjonssaker.

F.eks. har jeg blitt nektet låneprodukt med lovnad om servicetid på under 1 uke, reparasjons-avgift uten varsling om kostnad og feil i markedsføring i annonser.

Det jeg sliter med er at hvis jeg må klage på et produkt hos en leverandør jeg har hatt problemer med tidligere, så oppstår de samme problemene på nytt og jeg står der med forbrukerrådet på tråden.

Hva har det seg at foretakene kan fortsette uten noen form for konsekvenser når det viser seg at rutinene dems ikke stemmer over ens med lovgivningen?
Ikke kjøp flere ganger hos vanskelige leverandører. Livet er for kort til å bruke tiden på tlf til forbrukerrådet.
Vel, det er to valg. Enten fight eller gi opp. Mange stiller hardt mot hardt, men det er som regel de useriøse forhandlerene. Og de satser på at du gir deg, akkurat som en tiger regner med at en bøffel stikker av når den knurrer.

Det som kan være skremmende for en slik useriøs type er om du går virkelig hardt til verks, viser at du kan lovverket, dokumenterer alt sammen, og viser at du er villig til å bruke så mye tid og energi og krefter på saken at den andre part løfter hendene i været og sier "men hva faen da", og gir seg.

Jeg snakket en gang med en jurist i forbrukerrådet, han sa til meg at dersom man f.eks. fikk utført elektrikertjeneste, og denne fakturerte deg med gaffel, så kunne man kontakte forhandlere, importører, finne ut reelle priser på materiell, oppføre dette, regne ut hva man mener eletrikeren fortjener, da påslaget bør ikke være på mer enn 30-50%, husker ikke hvor mye som var regnet for gjengs, men opplevde at leverandør tok mye større fortjeneste enn nødvendig. Så la oss si at regningen er på 25000, betal inn 17500 eller det beløpet du mener er rimelig, og begrunn det. Vis ettertrykkelig at du er villig til å bruke en hel arbeidsdag i forliksrådet om nødvendig, vis til andre saker hvor håndverkere har tapt, og la det tydelig skinne gjennom akkurat hva du kan, hvor langt du er villig til å gå, og hvor ressurssterk du er. La det ikke være noen tvil om at den andre part står imot en formidabel motstander.

Trikset er at når du har betalt en viss sum, så har du vist betalingsvilje. Jeg snakker ikke om å svindle her, men om å betale en sum som er på et nivå hvor håndverker får en ok fortjeneste, men ikke en ågerfortjeneste.

Andre ganger er det ikke verdt stresset og uroen og tiden med å reklamere, f.eks. om du har kjøpt et produkt til 2000, så trenger du ikke krangle mange timene før du har tapt pengene, og kunne heller jobbet. Men legg da gjerne igjen negative anbefalinger på sider på nettet for å advare andre.
Generelt kan du si at det er forskjell på å ha rett, og å FÅ rett. Du kan ha rett til hva som helst, men for å få rett må du faktisk gjøre krav på det.

Hvordan gjør du krav på det? Vel, du kan selvfølgelig krangle med selgeren i butikken og håpe at han gir deg rett; men i noen tilfeller vil ikke dette være nok. Da må du sørge for å få rett - og det du egentlig kun få dersom du går veien om rettssalen.

Hvis du har et problem med en næringsdrivende som bryter forbrukerkjøpsloven, så må du evt. gå veien om retten for å få rett - dvs. saksøke butikken - eller du kan klage til Forbrukerombudet/Markedsrådet, som vil kunne gi bøter og mer (se nedenfor).

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2:
§ 39.Forbrukerombudets og Markedsrådets vedtak
Forbrukerombudet eller Markedsrådet kan, dersom de finner at inngrep tilsies av hensyn som nevnt i § 34 annet ledd, fatte enkeltvedtak om
a) forbud etter § 40,
b) påbud etter § 41,
c) tvangsmulkt etter § 42,
d) overtredelsesgebyr etter § 43.
Markedsrådets vedtak kan ikke påklages.
Vedtak kan også rettes mot medvirkere. Dette gjelder likevel ikke ved vedtak mot reklame i strid med lov 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting (kringkastingsloven) § 3-1 annet ledd og forskrifter gitt i medhold av kringkastingsloven § 3-1 fjerde ledd. § 48 femte ledd gjelder tilsvarende.
Vis hele sitatet...
Sitat av IrritertNordman Vis innlegg
Jeg snakket en gang med en jurist i forbrukerrådet, han sa til meg at dersom man f.eks. fikk utført elektrikertjeneste, og denne fakturerte deg med gaffel, så kunne man kontakte forhandlere, importører, finne ut reelle priser på materiell, oppføre dette, regne ut hva man mener eletrikeren fortjener, da påslaget bør ikke være på mer enn 30-50%, husker ikke hvor mye som var regnet for gjengs, men opplevde at leverandør tok mye større fortjeneste enn nødvendig. Så la oss si at regningen er på 25000, betal inn 17500 eller det beløpet du mener er rimelig, og begrunn det. Vis ettertrykkelig at du er villig til å bruke en hel arbeidsdag i forliksrådet om nødvendig, vis til andre saker hvor håndverkere har tapt, og la det tydelig skinne gjennom akkurat hva du kan, hvor langt du er villig til å gå, og hvor ressurssterk du er. La det ikke være noen tvil om at den andre part står imot en formidabel motstander.
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne likt å sett noen henvisninger til lovverk, for den påstanden der er på bærtur

Som selger/forhandler/leverandør så kan man sette akkurat den prisen man selv ønsker. Eg kan kjøpe inn spiker til 1 kr pr spiker og selge de til 1000 kr stk om eg vil det. Det er ingen lov mot dette.

Får eg solgt mange spikre? Tvilsomt, men eg har fortsatt lov til å prøve.
Sitat av nomore Vis innlegg
Skulle gjerne likt å sett noen henvisninger til lovverk, for den påstanden der er på bærtur

Som selger/forhandler/leverandør så kan man sette akkurat den prisen man selv ønsker. Eg kan kjøpe inn spiker til 1 kr pr spiker og selge de til 1000 kr stk om eg vil det. Det er ingen lov mot dette.

Får eg solgt mange spikre? Tvilsomt, men eg har fortsatt lov til å prøve.
Vis hele sitatet...
Han mener sikkert salg av håndtverker tjenester
Så hvorfor skriver du da eksplisit materiell? Og selv med håndtverkertjenester kan eg ta den prisen eg ønsker. Eg er konsulent, og om eg setter timeprisen min til 5000 så er det ingen som kan nekte meg det.
Sitat av nomore Vis innlegg
Skulle gjerne likt å sett noen henvisninger til lovverk, for den påstanden der er på bærtur

Som selger/forhandler/leverandør så kan man sette akkurat den prisen man selv ønsker. Eg kan kjøpe inn spiker til 1 kr pr spiker og selge de til 1000 kr stk om eg vil det. Det er ingen lov mot dette.

Får eg solgt mange spikre? Tvilsomt, men eg har fortsatt lov til å prøve.
Vis hele sitatet...
Jo, Pristiltaksloven § 2.

Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser.
Vis hele sitatet...
Mener du fortsatt at du har lov å selge en spiker for 1000 kr stk? Jeg mener det er helt urimelig i forhold til vanlig pris på markedet, og derfor ikke lov, jf. Pristiltaksloven § 2.
Sist endret av Donkeybrain; 25. februar 2015 kl. 23:58.
Fra Konkurransetilsynets nettsider: "I praksis har det vist seg at det skal mye til før klager om urimelig pris fra forbrukere oppnår medhold i rettsapparatet."

Pristiltakslovens virkeområde er i første rekke områder med ingen eller svært liten konkurranse, den er ikke ment å legge generelle føringer på en forhandlers rett til å fastsette sine egne priser. Om noen velger å selge spiker for 1000 kroner stykket må det sannsynligvis være omtrent umulig for forbrukeren å skaffe spiker et annet sted før Pristiltaksloven kommer til anvendelse.

Når den kan være aktuell for håndverkere vil det gjelde for de tilfeller hvor det er vanskelig for forbruker å undersøke prisene på forhånd. I motsatt fall vil du ha mulighet til å innhente pris fra flere håndverkere, og da kunne velge en annen.
Om du velger håndverkeren med dyrest materiell skal det mye til før du får gjennomslag for at prisen skulle vært lavere.
Ja, vi har fortsatt en generell avtalefrihet her i Norge.

Som doseren sier, denne loven er tiltenkt der det er behov for regulering av priser, enten fordi markedet ikke regulerer seg selv, tilgangene på ressursene ikke strekker til eller tilsvarende. Type rasjonering under krigstider vil og kunne føre til regulering av prisnivået. Og det gir kongen rett til å bestemme at eg ikke kan selge spiker til 1000 kr stykke.

Som det står tidligere i loven som det ble henvist til(men kanskje ikke lest?):
§ 1.Fullmakt til prisregulering.

Når det er nødvendig for å fremme en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling, kan Kongen fastsette:
1) vedtak om maksimalpriser, minstepriser, prisstopp, prisberegninger, rabatter, maksimalavanser, leverings- og betalingsvilkår og andre bestemmelser om priser, fortjenester og forretningsvilkår, eller
2) vedtak om meldeplikt for endring av størrelser i nr. 1.

Kongen skal gi melding til Stortinget om særlig viktige reguleringer som vedtas etter første ledd.
Vis hele sitatet...
Altså, dersom det skulle bli nødvendig, så kan kongen fastsette prisreguleringer i henhold til nevnte lov, fordi det er nødvendig av en eller annen grad.
Sitat av nomore Vis innlegg
Skulle gjerne likt å sett noen henvisninger til lovverk, for den påstanden der er på bærtur

Som selger/forhandler/leverandør så kan man sette akkurat den prisen man selv ønsker. Eg kan kjøpe inn spiker til 1 kr pr spiker og selge de til 1000 kr stk om eg vil det. Det er ingen lov mot dette.

Får eg solgt mange spikre? Tvilsomt, men eg har fortsatt lov til å prøve.
Vis hele sitatet...
Sitat av nomore Vis innlegg
Ja, vi har fortsatt en generell avtalefrihet her i Norge.

Som doseren sier, denne loven er tiltenkt der det er behov for regulering av priser, enten fordi markedet ikke regulerer seg selv, tilgangene på ressursene ikke strekker til eller tilsvarende. Type rasjonering under krigstider vil og kunne føre til regulering av prisnivået. Og det gir kongen rett til å bestemme at eg ikke kan selge spiker til 1000 kr stykke.

Som det står tidligere i loven som det ble henvist til(men kanskje ikke lest?):


Altså, dersom det skulle bli nødvendig, så kan kongen fastsette prisreguleringer i henhold til nevnte lov, fordi det er nødvendig av en eller annen grad.
Vis hele sitatet...
Nei, dette stemmer ikke, gutter.

Du trenger ikke å gå til Pristiltaksloven - fordi allerede i avtaleloven finner man en såkalt generalklausul mot urimelige avtaler; avtalelovens §36 som lyder:

§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner. Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig. Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane.
Vis hele sitatet...
Det medfører altså ikke riktighet at man som håndverker - eller avtalepart for øvrig - kan sette "hvilken som helst pris". Det er mange hensyn som spiller inn ved vurderingen om en avtale er rimelig eller ikke, herunder - men ikke begrenset til - kontrahentenes innbyrdes stilling og styrkeforhold, tilblivelsegrunnene til avtalen, m.m.

Et særlig moment vil f.eks. være dersom den ene er profesjonell part (håndverker) og den andre privat (forbruker); da vil tradisjonelt sett den private parten stille sterkt i retten.
Men hvorfor skal det være urimelig at eg tar 1000 kr pr spiker?

Edit: I det som er ett fritt og uregulert marked.
Sist endret av nomore; 26. februar 2015 kl. 12:07.
Sitat av doseren Vis innlegg
Fra Konkurransetilsynets nettsider: "I praksis har det vist seg at det skal mye til før klager om urimelig pris fra forbrukere oppnår medhold i rettsapparatet."

Pristiltakslovens virkeområde er i første rekke områder med ingen eller svært liten konkurranse, den er ikke ment å legge generelle føringer på en forhandlers rett til å fastsette sine egne priser. Om noen velger å selge spiker for 1000 kroner stykket må det sannsynligvis være omtrent umulig for forbrukeren å skaffe spiker et annet sted før Pristiltaksloven kommer til anvendelse.

Når den kan være aktuell for håndverkere vil det gjelde for de tilfeller hvor det er vanskelig for forbruker å undersøke prisene på forhånd. I motsatt fall vil du ha mulighet til å innhente pris fra flere håndverkere, og da kunne velge en annen.
Om du velger håndverkeren med dyrest materiell skal det mye til før du får gjennomslag for at prisen skulle vært lavere.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det mye som skal til før en klage om urimelig pris får medhold i retten. Jeg skjønner ikke hva du vil frem til her.

Virkeområdet er større enn som så. Viser til forarbeidene:
«Ved rimelighetsvurderingen vil det som utgangspunkt bli sett hen til hvorledes en pris forholder seg til vanlig pris i markedet. Markedsprisen vil imidlertid ikke ubetinget være avgjørende dersom denne har sklidd ut på grunn av ekstraordinært etterspørselspress eller liknende. Dette er lagt til grunn i et par høyesterettsdommer fra 1950-årene vedrørende prisloven § 18, se Rt-1956-1238 og Rt-1958-1014.»
Syns dette viser at markedet ellers også er viktig ved vurderingen. Derfor kan ikke loven og § 2 komme til anvendelse kun i de tilfeller et produkt ikke tilbys andre steder, fordi det vil bli vanskelig å vurdere hva som er urimelig.

«I tilfeller hvor det ikke foreligger noen markedspris, må spørsmålet om rimeligheten av en pris vurderes på grunnlag av en kalkyle.» og «Dersom det i et konkret tilfelle tas urimelig pris, rammes forholdet av § 2 selv om prisen i andre tilfeller er så lav at gjennomsnittet ikke blir urimelig høyt.».
Det fremgår av lovens forarbeider.

Du påstår at virkeområdet er svært snevert. Jeg mener det er ganske vidt.

Jeg reagerte forøvrig bare på at @nomore skrev følgende:

Eg kan kjøpe inn spiker til 1 kr pr spiker og selge de til 1000 kr stk om eg vil det. Det er ingen lov mot dette.
Vis hele sitatet...
Noe jeg er uenig i, og viste til Pristiltaksloven § 2. Hvorvidt man ville fått medhold i retten eller ikke kan ikke jeg ta stilling til.


Sitat av nomore Vis innlegg
Ja, vi har fortsatt en generell avtalefrihet her i Norge.

Som doseren sier, denne loven er tiltenkt der det er behov for regulering av priser, enten fordi markedet ikke regulerer seg selv, tilgangene på ressursene ikke strekker til eller tilsvarende. Type rasjonering under krigstider vil og kunne føre til regulering av prisnivået. Og det gir kongen rett til å bestemme at eg ikke kan selge spiker til 1000 kr stykke.

Som det står tidligere i loven som det ble henvist til(men kanskje ikke lest?):


Altså, dersom det skulle bli nødvendig, så kan kongen fastsette prisreguleringer i henhold til nevnte lov, fordi det er nødvendig av en eller annen grad.
Vis hele sitatet...
Henvisningen din til § 1 medfører heller ingen særlig begrensning, siden denne bestemmelsen skal komme til anvendelse i spesielle situasjoner som beredskap for å hindre betydelige og uforutsette endringer i prisnivået. Det er ikke formålet med § 2 slik jeg tolker det.

Jeg mener det er naturlig at § 2 kommer til anvendelse når f.eks. en næringsdrivende krever 1000kr pr spiker.

Det fremgår av lovens forarbeider at pristiltakslovens forbud mot å ta eller kreve urimelige priser håndheves i dag ved at Statens pristilsyn behandler klager fra publikum om urimelige priser.
Det virker derfor klart at bestemmelsen også kommer til anvendelse til dagligdags, og ikke kun ved «type rasjonering under krigstider vil og kunne føre til regulering av prisnivået.», slik du påstår.

Støtter forøvrig Stormen og at Avtaleloven § 36 vil kunne komme til anvendelse mot urimelige avtaler. Men den kommer vel til anvendelse etter alt annet er prøvd?
Sist endret av Donkeybrain; 26. februar 2015 kl. 13:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Virkeområdet er større enn som så. Viser til forarbeidene:
«Ved rimelighetsvurderingen vil det som utgangspunkt bli sett hen til hvorledes en pris forholder seg til vanlig pris i markedet. Markedsprisen vil imidlertid ikke ubetinget være avgjørende dersom denne har sklidd ut på grunn av ekstraordinært etterspørselspress eller liknende. Dette er lagt til grunn i et par høyesterettsdommer fra 1950-årene vedrørende prisloven § 18, se Rt-1956-1238 og Rt-1958-1014.»
Syns dette viser at markedet ellers også er viktig ved vurderingen. Derfor kan ikke loven og § 2 komme til anvendelse kun i de tilfeller et produkt ikke tilbys andre steder, fordi det vil bli vanskelig å vurdere hva som er urimelig.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det er femti år gamle rettskjelder, frå ei tid då råvaretilgang og valutabalanse var eit høgst reelt samfunnsproblem. I dag er det ikkje eit problem lenger, og forutsetningene har endra seg rimeleg fundamentalt.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Jeg mener det er naturlig at § 2 kommer til anvendelse når f.eks. en næringsdrivende krever 1000kr pr spiker.
Vis hele sitatet...
I praksis tviler eg, så lenge du opplyser tydeleg om prisen. På varer der det er god konkuranse har samfunnnsutviklinga gått i retning friare og friare konkuranse, der markedet skal bestemme prisen.

Om det er snakk om ein handtverkar, som opplyser om pris etter at spikeren er slått inn, så er det nok andre bestemmelser som fort vil styre klageadgangen.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at det er femti år gamle rettskjelder, frå ei tid då råvaretilgang og valutabalanse var eit høgst reelt samfunnsproblem. I dag er det ikkje eit problem lenger, og forutsetningene har endra seg rimeleg fundamentalt.
Vis hele sitatet...
Beklager dommene det var vist til i lovens forarbeider. Det finnes sikkert nyere rettspraksis, og dersom du virkelig ønsker det kan jeg lete opp noe.
Likevel vil det ikke endre virkeområdet til pristiltaksloven dersom det finnes nyere dommer eller ikke.
Mener du at de som skrev forarbeidene i 1992-1993 ikke burde brukt dommene fordi de er for gamle?

Spørsmålet dommene tar opp knyttet er hvorvidt markedsprisen ellers skal være ubetinget avgjørende eller ikke, dersom det er ekstraordinær etterspørselspress. De kom frem til at markedsprisen ikke vil være ubetinget avgjørende i slike tilfeller.
Dommene vil derfor ikke være rettskildemessig problematisk selv om de er gamle og med tanke på tilgangen til råvarematerialer mv i samfunnet. Spørsmålet er like mye relevant idag, i 1993 og i 1958.

Rt-1956-1238 handlet forøvrig om salg av bruktbil og bruktbilens pris i forhold til markedsprisen for tilsvarende bruktbil.

Rt-1958-1014 handlet om en selger som skulle selge en Folkevogn modell 1955 og krevde kr. 12.000, mens rimelig pris i henhold til Oslo prisnemnds vedtak av 11. september 1957 ikke antokes å overstige kr. 10.500.


I praksis tviler eg, så lenge du opplyser tydeleg om prisen. På varer der det er god konkuranse har samfunnnsutviklinga gått i retning friare og friare konkuranse, der markedet skal bestemme prisen.
Vis hele sitatet...
Hvis vi legger til grunn Rt. 1958 s.1014, så kan det være problematisk selv om man opplyser om prisen. Uansett så tviler jeg på at det vil være likt for enhver sak. Det er mange momenter som skal tas hensyn til. Det vil være en konkret vurdering for hvert tilfelle.

Det følger av forarbeidene - Ot.prp.nr.41 (1992-1993) side 67-68 - at § 2 ble inntatt i loven som et ledd i forbrukervern.

Om det er snakk om ein handtverkar, som opplyser om pris etter at spikeren er slått inn, så er det nok andre bestemmelser som fort vil styre klageadgangen.
Vis hele sitatet...
Ja, muligens Håndverkertjenesteloven § 32 vil komme til anvendelse.
Sist endret av Donkeybrain; 26. februar 2015 kl. 14:18.