Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  328 68273
Sitat av ormebol Vis innlegg
Kan ikke dere som mangler invite bare melde dere på her: http://www.chess.com/tournament/freak-adventssjakk-2013
Vis hele sitatet...
Dessverre ikke.
This tournament is an Invite Only tournament. You must be invited by the tournament director in order to register!
Vis hele sitatet...
Så kjedelig gruppa mi var da. Vant jo på tid mot alle
Har bare hatt en spiller som ikke har begynt trekk i vår gruppe Ser halveis dystert ut for min egen amatørmessige del :P
Sinken og Eikesag

FÅ RÆVA I GIR! Vilt trege dere er..
Er Le_Chuck på chess.com. Bare å invite hvis folk er gira på å spille litt.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Sinken og Eikesag

FÅ RÆVA I GIR! Vilt trege dere er..
Vis hele sitatet...

Må bare få påpeke at Eiksag hadde 30 minutter igjen på et trekk for noen dager siden, så ikke skyld på meg!
Da er runde to endelig igang.
Sist endret av Bombasa; 6. desember 2013 kl. 20:37.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Da er runde to nedelig igang.
Vis hele sitatet...
På tide!
Sist endret av Screwdriver; 6. desember 2013 kl. 20:37.
hvem er downgoat? kan vi spille færdi ? det er ikke mye igjen
Da jeg for tre uker siden begynte med sjakk og tapte mine første kamper, røk jeg rett ned på 500-tallet i rating, og sleit med å komme meg noe særlig oppover. I går kunne jeg derimot ha brutt det som har virket som en nærmest magisk barriere. Jeg var nemlig sååå close til å få firesifret rating, men dessverre ble det bare nesten. Jeg fikk dog litt mer tro på meg selv, siden det faktisk gikk så til de grader oppover, men nå i dag og i går har jeg møtt sjakkveggen så brutalt at jeg må innse at nå mangler jeg rett og slett evne til å klatre høyere. De få gamene jeg vinner nå, vinner jeg enten på tid, eller fordi motstander driter seg loddrett ut, f.eks. gir vekk et tårn eller dronningen. Jeg føler ikke jeg spiller noe dårligere nå enn jeg har gjort den siste uken heller. Det er bare at motstanderne rett og slett er mye bedre enn meg på dette nivået. Så nå har jeg funnet ut at jeg skal lese mye mer teori før jeg prøver å spille igjen, spesielt på åpningsspill, da jeg ofte opplever å bli rævkjørt fra tidlig børjan for tiden. Wikipedia har masse bra informasjon om alle tenkelige åpninger, og enda mer finner man her. Anbefales!

Vil også dele to spill her som jeg egentlig markerte som "delbart" for noen uker siden. Det ene er mitt, den andre er en kompis.

Mitt
Kompis

Litt noobete, når jeg ser tilbake på det nå, men en gang i tiden syntes jeg det var verdt å dele.
Spesielt det siste, han kompisen min sitt. Fascinerende game, egentlig.
yo realist1 http://www.youtube.com/user/thechesswebsite

bynte sjakk for noen uker siden selv. ;D sjekk ut han dær fyren på youtube, har hjulpet meg til å knuse mange.
men i svarteste lille helvete...
Tapt to matcher pga timeout.

Suuurt.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
men i svarteste lille helvete...
Tapt to matcher pga timeout.

Suuurt.
Vis hele sitatet...
Med 3 dagers responstid?
Herremintid å lenge den siste kampen skulle dra ut :/

Og for de som har tapt på time-out, though luck
24 timer burde da holde i massevis
Sitat av Kitsune Vis innlegg
Herremintid å lenge den siste kampen skulle dra ut :/

Og for de som har tapt på time-out, though luck
24 timer burde da holde i massevis
Vis hele sitatet...
om man har muligheten til å sette seg ned på dataen hver dag lenge nok til å prøve å tenke gjennom alle trekkene man skal gjøre i de ulike kampene så er det jo greit. Alle har ikke denne muligheten hver dag. (Og turneringen varer jo fort en del uker - så om du plutselig har 1-2 dager hvor du er ganske opptatt så ryker man ut).

Personlig er jeg mer glad i turneringer med 3 dager per trekk.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
men i svarteste lille helvete...
Tapt to matcher pga timeout.

Suuurt.
Vis hele sitatet...
Tapte 8.. :/
Forconin
Forconin's Avatar
Trådstarter
Jeg må tydeligvis fikse timeout-ratioen min før jeg kan starte nye turneringer. Beklager virkelig folkens. (Både dere som vil spille turnering og de jeg har fått timeout mot.)
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Tapte 8.. :/
Vis hele sitatet...
Tapte alle 6 jeg nå på timeout.
Har folk slutta helt å spille? Turnering #2 er i gang igjen .
Sitat av strikkball Vis innlegg
Har folk slutta helt å spille? Turnering #2 er i gang igjen .
Vis hele sitatet...
Jeg holder ihvertfall på med gruppespill 2 i turnering #1
▼ ... over en uke senere ... ▼
FreakMesias vant turnering #2. Hva er kallenavnet ditt her?
morsom parodi av magnus Carlsen av noen merkelige svenske! http://youtu.be/0-0BQrM443o
Er det ikke tid for en ny turnering snart?
Da tror jeg freak adventsturneringa går imot slutten. SuperPK er ute, og om jeg har regnet riktig er CrazyFox6 i seriøs trøbbel i begge partiene imot meg. Partiene mot CrazyFox6 er uansett blant de mest kompliserte partiene jeg har spillt, og uansett hvordan det ender har det vært sjakk på høyt nivå. Hvem enn av oss som vinner blir en verdig vinner.

En takk til Rikkin også, som jeg møtte både i gruppespillet og midtspillet, og som ga seg når jeg hadde 1 time igjen i midtspillet.. fordi han syntes det ville vært urettferdig om han gikk videre på bekostning av en bedre spiller. Riktignok rakk jeg det, men god sportsånd uansett!

Tenkte uansett å bidra litt med å analysere partiene som har blitt spillt i finalen. Jeg starter med det korteste og enkleste å analysere, mellom meg og SuperPK. Dette er åpenbart ikke SuperPK's stolteste øyeblikk:

-----

Spillet finner du selv her:

Kode

1. d4    Sf6
2. c4    Sc6
3. e      3d5
4.Sf3    Lg4
5.Sc3   ...
Hittils er dette standard 'Dronning gambit'. Det er eneste åpninga jeg er noe særlig kjent med, så når jeg møter såpass gode spillere som SuperPK blir jeg massakrert om jeg forsøker meg på noe annet. Dessverre for meg synes jeg nemlig at å lese sjakkteori er gørrkjedelig.

Kode

5 ...   dxc4
6.Lxc4
Normalt slår ikke svart bonden såpass tidlig. Dette kalles 'mottatt dronninggambit' og er ikke spillt mye såpass tidlig. Forskjellen på brettet nå og for to trekk siden er nemlig at to bønder er borte, og at den hvite løperen nå er i spill. Det betyr at hvit har 'vunnet tempo', noe som man virkelig, virkelig vil unngå i starten.

Kode

6 ... Sb4??
Svart følger dermed opp med et vannvittig feiltrekk. Et spørsmåltegn betyr forøvrig dårlig trekk, og to elendig. Svart har hittils kastet bort tempo, og nå bryter han enda en av grunnreglene for godt spill. Aldri angrip når motstanderes brikker er bedre utviklet enn dine egne.

Kode

7.Da4+
Denne sjakken truer å slå springeren på Dxb4. Hadde springeren vært beskyttet av løperen på f8 hadde det vært mange gode måter å forsvare denne sjakken på (og jeg hadde aldri sjakket der i utgangspunktet heller), men det var den nå ikke.

Kode

7 ... Sc6
Dette er et rimelig standard forsvar mot sjakken på a4. Grunnen til at det blir katastrofalt i dette tilfellet er kombinasjonen i at hvit eier sentrum og at hvits brikker er generelt bedre utviklet (står bedre og har flere muligheter). Et viktig poeng her er at når dronninga ble flytta var ikke lenger springeren på f3 bundet lenger. Det blir viktig:

Kode

8.Se5!
Truer sjakkmatt ved hjelp av Lf7. Denne kommer svart seg unna, men etter litt analyse finner man fort ut at svart mister både brikker og får ødelagt posisjonen sin. Blant ok spillere slipper man ikke unna med sånt, og svart gjorde det eneste høflige han kunne gjøre; han ga seg. Jeg antar han bannet rimelig mye også.

Han spillte mye bedre i de andre partiene, heldigvis.
Bra spilt Dumdidum. Spiller selv litt queen's gambit, og skal prøve å huske på hva som skjer etter ..Nb4 hvis forholdene ligger til rette
Takk snøbark

-----------

I det andre partiet mellom oss ga SuperPK seg i en dønn åpen stilling. Han hadde rotet bort ett parti mot SuperFox6 også, så det føltes ikke veldig urettferdig ut, selv om det ikke er god folkeskikk.

Partiet finner du her, og jeg benytter engelsk notasjon videre i denne posten:

Kode

1.e4   g6
2.d4   Bg7
3.Nf3  d6
4.Bc4
Her har jeg som svart åpnet med Konge Fianchetto. Det er en fryktelig defensiv åpning, og SuperPK spiller helt korrekt (og godt) ved å peise på som fanden i midten mot den.

Grunnen til at jeg velger den er en kombinasjon av at jeg er fryktelig dårlig på åpningsteori, og at den er uvanlig nok til at ingen andre har spesialisert seg på den.. og at jeg faktisk trives med å spille meg ut av vanskelig posisjoner. I midtspillet havnet jeg faktisk over nettopp på dette mot SuperFox6 (av de to partiene vi hadde lå vi svakt over i hvert vårt, så vi ble enig om remis i begge for å komme oss videre).
4 .. Nf6
Vis hele sitatet...
Dette er ikke en tabbe, men det er heller ikke et godt trekk av meg. Den kan altfor enkelt jages bort og det gir meg problemer seinere.

Kode

5.Nc3  O-O
6.e5
.. og der starter hvits angrep. Det ser kanskje fælt ut, men det også viktig å få med seg at svarts brikker faktisk er forsvart, og det er ingenting som henger (kan bli slått). Kongen er også i sikkerhet, så dette er kun første slaget blant mange. Det viktigste for svart her er faktisk å ende opp med en god bondestilling og brikkene i god posisjon...

.. og det beste hvit kan håpe for er å ødelegge posisjonen til svart. I veldig mange tilfeller er dette dog mer enn nok.

Kode

6 .... dxe5
7.Nxe5
Vi bytter bønder og hvit får en ekkel hest på e5. Den er faktisk ikke så veldig farlig akkurat nå, men jeg har veldig lyst til å få den bort før den blir det.

Kode

7 ... Nbd7 
8.h3
h3 skjønner jeg virkelig ingenting av. Den forhindrer at hesten min går til g4, men hva så? Her burde PK spilt noe mer interessant. Her lar han meg få tid til å rydde opp rotet mitt.


Kode

8 ... Nxe5
9.dxe5  Qxd1+
10.Nxd1
Vi bytter hester og dronning. Det er to grunner til at jeg bytter av dronninga: for det første tvinger det hestens han vekk fra midten av brettet, så posisjonen hans blir dårligere.. og uten dronninger på brettet blir spillet saktere og det er mye vanskeligere å utnytte svakheter i motpartens stilling.

Dessverre for meg følger jeg opp med enda et dårlig trekk:

Kode

10 ... Nd7
11.e6
Hesten blokker for løperen min, så jeg må flytte den vekk. Bonden hvit tar på f7 tar jeg tilbake igjen, men jeg hadde hatt mer lyst til å ha bønder som var ved siden av hverandre.

Kode

10 ... Ne4
.. hadde vært mye bedre. Uansett er partiet dønn åpent, men SuperPK anså nok finalen som tapt totalt sett nå og ga seg. På generelt basis stiller jeg godt mot gode spillere om jeg kommer meg igjennom de 10-15 første trekkene uten større katastrofer :-)

Analyse av første spillet mellom SuperPK og CrazyFox6:

Spillet finner du her, og det er merkelig lite spill:

Kode

1.e4  e5
2.Nf3  Nc6
3.Bc4  Bc5
For meg ser dette rimelig balansert og greit ut, og ingen større overraskelser hittils.

Kode

3 ... Bc5?
4.b4  Bxb4
SuperFox6 gir altså bort en bonde, før han ser seg nødt til å jage bort løperen. Han står jo forsåvidt mer aggressivt etter dette, men han har også regelrett gitt bort en bonde. Om dette er fordi SuperFox6 har spillt for mye hurtigsjakk, hvor denne type stunt faktisk henger litt på greip (å forsvare/beholde små ledelser krever veldig nøyaktig spill, og er fryktelig vanskelig når man spiller fort) eller bare dreit seg ut er jeg skikkelig usikker på.

Kode

6.O-O  a6
Rokaden er grei, men a6 skjønner jeg igjen lite av. Dette er samme mellomtrekket som ga meg tid til å rydde opp i rotet mitt i andre partiet mellom meg og PK, og her gir det bort initiativet fullstendig i en frenetisk kamp om midten. A6 er et trekk man kan spille imens spillet er rolig, hvis man har tid og ikke noe bedre å finne på. Jeg spiller det ofte selv faktisk, men aldri i denne typen situasjoner.

A6 forhindrer forøvrig at hvit flytter løperen til b5 og slår hesten (som gir dobbeltbonde til svart), men taper som vanlig tempo. Svart har ærlig talt mye viktigere ting å bekymre seg over her, fordi selv om svart er bonde over har hvit god stilling, med sentralt plasserte brikker og god oppdekking av hverandre. Mer normalt, og mindre dårlig, hadde hesten til f6 eller en simpel bonde til d5 vært.

Kode

7.d4
.. og dermed får hvit tid til å angripe før svart får forsvaret på kongesiden på greip. Svarts valg er derimot interessant:

Kode

7 ... Nf6
Istedenfor å forsvare sin bonde på e5 velger han å angripe hvits bonde på e4. Å besvare trusler med trusler er overhodet ikke dumt, men det medfører alltid mer komplisert spill. Da må man ta seg tid til å regne igjennom og undersøke de forskjellige mulighetene motparten får. Her har tydeligvis svart ikke gjort dette. Dette trekket hadde nemlig fungert særdeles mye bedre for et trekk siden.

('Analyze game' på chess.com, hvor man kan flytte fritt på brikkene, er fantastisk til dette forøvrig)

Kode

8.dxe5  Nxe4
Hvit tar gladelig imot dette byttet, Vi ser generelt at i denne posisjon at hvits brikker er aktive og står godt, men at bondestillingen er fragmentert (spredt) og at stillingen ikke henger like godt sammen lenger. Svart har to brikker som truer c3, noe som er en trussel som må tas hensyn til (eller overses, som SuperFox6 gjorde). Hvits konge er trygg, imens svarts konge er alt annet enn trygg.

Problemet med matt-trusler er nemlig at de ikke kan overses, så de trumfer absolutt alt annet.. som vi nå skal se:

Kode

9.Qd5!
.. og her ser vi hvorfor hvit gikk inn på dette byttet. Han truer direkte matt på Qf7, og etter O-O (rokade) ryker hesten på e4. Bra sett!

Såvidt jeg kan se selv klarer ikke hvit få noe mer ut av dette , og med hvits tre svake enkeltbonder tror jeg svart har rimelige muligheter til å dra i land en remis. Tapt hest kontra tapt bonde+dårlig bondestilling er ujevnt, men ingen game-breaker...

..men SuperPK var nok rimelig oppgitt over seg selv her og gir opp. Før disse matchene startet han nemlig rimelig god rating, så jeg antar han spiller bedre enn dette normalt :-)

(kan en mod som leser dette slenge inn litt mellomrom eller enn -------------------- " før "Analyse av første spillet mellom SuperPK og CrazyFox6:" i midten av forrige post værsåsnill? Eller bedre: splitte postene..

Glemte den idiotiske sammenslåinga av poster her. )
Sitat av strikkball Vis innlegg
FreakMesias vant turnering #2. Hva er kallenavnet ditt her?
Vis hele sitatet...
Mesias titegn
Sist endret av Mesias; 6. januar 2014 kl. 09:19.
Da er de to siste partiene over, og CrazyFox6 tok faktisk begge. Grusomt irriterende. Regnefeil i det ene partiet og rein tabbe i dette under , men det var fryktelig kompliserte stillinger.. så gratulerer heller CrazyFox6 med godt og nøyaktig spill framfor å være sur på meg selv.

------

Første partiet finner du her.

Kode

1.e4  e5
2.Nf3  d6
3.Bc4  h6
Rimelig standard åpning. Jeg bruker h6 som jeg ga SuperPK ganske massiv kritikk på, men jeg gjør det tidlig, upresset og for å skape balanse i stillingen min.

Kode

5.d4 exd4
6.Qxd4 Nc6
7.Qe3  ..
Hvit spiller aggressivt videre. Verdt å merke seg er at å slå med dronningen tidlig ofte innebærer et lite tempotap, fordi motparten får utviklet brikker imens dronningen blir jaget tilbake. I dette tilfellet er det ingen big deal, fordi dronningen står godt på e3. Rimelig balansert stilling hittels mao:



Kode

7 ... Be7
8.O-O  O-O
9.h3  a6
10.a4?
Hvit står hakket bedre og mye mer offensivt enn svart her, men dette trekket åpner opp for et lite motangrep for svarte hesten. Normalt skal det være vanskelig å få noe spill for svart med brikkene såpass defensivt plassert, så man tar det man kan få.

Kode

10 ... Na5
11.Bd3  Nb3
12.Ra3  Nxc1
13.Rxc1  ...
Bytte av aktiv hest mot inaktiv løper er et rimelig jevnt bytte (hva som er best av løpere og hester er veldig avhengig av stilling, men løpere er generelt ansett som hakket vassere). At tårnet har blitt tvunget ut til a3 er derimot ingen fordel, fordi det åpner opp for avdekker-trussel fra løperen om svart flytter d-bonden. Det er åpenbart ikke farlig i seg selv, men det gir muligheter for mer kompliserte angrep og kombinasjoner



Kode

 13 ... Be6
Et artig lite poeng her er at utover i spillet vil man faktisk se at de to svarte løperene blir beskyttet av hvits e-bonde. Plassene foran motpartens single bønder er faktisk ofte blant de tryggeste feltene på brettet.

Kode

 14.Nd4
.. og her betaler jeg prisen for å ha plassert brikkene såpass trangt. Løperen min har ingen gode steder å flytte til, og jeg gir hvit muligheten til å bytte av mot springeren om han selv ønsker.

Igjen, i seg selv er dette ingen big deal, men det gir hvit muligheten til mer avanserte kombinasjoner og gjør at jeg ikke kan stole på at løperen min er der i neste trekk. Det innskrenker dermed mine muligheter.

Kode

14 ... Qd7
15.Nd2 d5
.. og her kommer avdekker angrepet:



Her har jeg altså en løper som truer tårnet på a3, diagonalen med løper/dronning-angrep mot h2 og to brikker som kan slå på e4. Tilsvarende er hvits brikker også godt plasserte, så dette er en komplisert stilling.

Her kommer derimot hvit med et trekk av to trekk i partiet jeg ikke så komme (og som jeg begge tar selvkritikk for).

Kode

 16. e5!
Han blåser i trusselen mot tårnet og går direkte til mot-angrep. Jeg kan velge å slå tårnet, men mister da hesten og bonden på g7. Normalt sett ville dette overhodet ikke vært en dårlig bytte, men siden hvit da kan slå bonden på h6 med dronningen og sette meg uunngåelig sjakk matt på to trekk valgte jeg å la vær



Kode

16 ... Nh7
17.Raa1  f5
.. istedenfor trekker jeg hesten tilbake til h7. Jeg holdt meg unna h5 fordi jeg ikke likte bondeangrepet hvit ville få med g4 og h4 da. Hvit svarer med å klokelig trekke tårnet tilbake..

.. og jeg går til motangrep med f5. Et aggressivt trekk som enten gir meg mer tyngde i angrepet mot hvits konge eller om hvit velger å slå: åpner opp F-raden for tårnene mine. Det negative er at hvits e-bonde ikke lenger beskytter løperene mine dog.

Kode

18.exf6  Rxf6
19.Re1  Bc5
Hvit slår bonden, jeg slår tilbake med tårnet (slår jeg med løperen ryker den andre løperen på e6). Hvit dobler opp med tårnet på e1 og truet dermed løperen min med både hest, dronning og tårn.

Denne trusselen besvarer jeg med å binde opp hesten med den andre løperen min. Likegyldig av hvor mange brikker som angriper løperen ryker dermed hvits dronning om han slår på e6.



Kode

20.N2f3 Bxh3
Hvit gjør et mellomtrekk for å forbedre stillingen sin, men hesten til f3 gjør også at bonden på h3 ikke er dekket av dronningen lenger. Jeg går dermed direkte til motangrep og ofrer løperen på h3. Om hvit slår direkte tilbake får dronningen til h3, kongen er låst og kan ikke stikke av og partiet er etter all sannsynlighet tapt for hvit etterhvert:



Hvit har derimot ett siste triks (vel, han hadde sikkert flere også, men siden hjernen min tok en liten pause ble det det siste.. litt som at nøklene per definisjon alltid er siste stedet man leiter):

Kode

21.Bxh7+ Kxh7
22.gxh3 Qxh3
Hvit bytter av løper mot hest, og slår min løper. Jeg går inn med dronningen på h3 sikker på seier. Etter trekk 21 satt jeg selv og måpte, fordi nå som hvits løper ikke dekker g6 mer er dette feltet åpent for tårnet mitt. Om hvit sjakker med dronningen kan jeg enkelt dekke dette opp med tårnet og tilhørende sjakk, så jeg var dønn sikker på at dette var tapt for hvit. Stillingen var altså:



Her brøyt jeg to grunnleggende psykologiske regler:
1. Hvis man tror man vinner, sjekk posisjonen en gang til. Man mister ofte sidesynet når man blir for fokusert.
2. Når gode spillere gjør trekk man ikke skjønner noe av, dobbeltsjekk.

(Dette er forøvrig en ganske ålreit sjakk-nøtt. Hvit trekker og vinner i *1* trekk her nemlig)

Kode

23.Ng5+!
... og jeg banner som bare fanden. Å ikke se trekk som dette er utilgivelig i denne type partier.








Er litt stolt, fikk for første gang brukt såkalt "smothered mate" i et ordentlig game Dette var 5min lynsjakk. Link: http://www.chess.com/livechess/game?id=695938246

Kode

1.e4 e5
2.f4 exf4
Synes dette er en dårlig åpning av hvit, den har sikkert sine styrker hvis man studerer den, men jeg synes den svekker kongesiden for mye. Hvis man ser her, er dette en åpning som statistisk sett gir en høyere vinnprosent for svart.

Kode

3.Nf3 Nc6
4.d4 d5
5.Nc3 Bb4
6.Bd3 Nxd4
Her ofrer jeg springeren. Var som sagt 5min parti, så hadde ikke tid til å kalkulere veldig nøye, men det så ut som om jeg hadde et bra angrep etter 7.Nxd4 Qh4+.

Kode

7.Bxf4 Nxf3+
Hvit ser angrepet og avviser offeret. Han kunne sikkert kommet unna med å ta springeren med rett forsvar, men tok vel ikke sjansen.

Kode

8.Qxf3 Bxc3+
9.bxc3 Qe7
10.O-O dxe4
11.Bxe4 Nf6
12.Bxb7 Bxb7
13.Qxb7 Qc5+
Her begynner jeg å se etter smothered mate, samtidig måtte jeg fjerne dronningen fra samme rad som kongen, så han ikke vinner dronningen min med Re1. Bør generelt være forsiktig når man setter dronningen i samme diagonal eller rad som kongen.

Kode

14.Kh1 O-O
15.Bxc7 Ng4
16.Rad1?
Her burde hvit forsvart seg med f.eks. Bg3 eller Qf3.

Kode

16...Nf2+
Her er hvits siste sjanse å ofre tårnet for springeren, men han er grådig og går rett i fella

Kode

17.Kg1?? Nh3+
18.Kh1 Qg1+
19.Rxg1 Nf2#
Sitat av Snøbark Vis innlegg
Er litt stolt, fikk for første gang brukt såkalt "smothered mate" i et ordentlig game Dette var 5min lynsjakk. Link: http://www.chess.com/livechess/game?id=695938246
Vis hele sitatet...
Denne likte jeg! Er dette noe som er velkjent blandt sjakkspillere? Jeg så overhodet ikke hvordan du skulle klare å matte før det faktisk skjedde. Stilig!
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Denne likte jeg! Er dette noe som er velkjent blandt sjakkspillere? Jeg så overhodet ikke hvordan du skulle klare å matte før det faktisk skjedde. Stilig!
Vis hele sitatet...
Takk Ja, dette er en relativt vanlig "mating pattern". Anbefaler å se litt på slike hvis man vil bli bedre, de dukker ofte opp i taktikkproblemer også.
Sist endret av Snøbark; 10. januar 2014 kl. 21:18.
Pent! Kvelematt heter den på norsk. Kan si at den lever opp til navnet sitt
Nice Snøbark

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Denne likte jeg! Er dette noe som er velkjent blandt sjakkspillere? Jeg så overhodet ikke hvordan du skulle klare å matte før det faktisk skjedde. Stilig!
Vis hele sitatet...
Ja, ihvertfall blant de som har spilt endel. Jeg anbefaler å sjekke ut disse videoene her: http://www.chess.com/article/view/vi...ate-checkmates.

Her er det mange fine eksempler på blant annet Anastasia mates, Smothered mates og arabian mates.

Man må være "Diamond" medlem for å se på videoene, som koster 88 kr for en måned, men man kan prøve opptil en måned og deretter få tilbake pengene.
Sitat av chess.com FAQ
What if I want to just try a plan? Can I cancel it or change it for any reason?

Yes. Take a plan for a test drive and if you’re not satisfied for any reason, you can get a full refund for up to 30 days. No questions asked.
Vis hele sitatet...
Da får man også full tilgang til "Chess Mentor" og "Tactics Trainer" som man lærer utrolig mye av
Sist endret av Thuggie; 10. januar 2014 kl. 21:26.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Forconin
Forconin's Avatar
Trådstarter
Er vel på tide å bumpe denne da Carlsen snart spiller VM og sjakk-hysteriet begynner igjen.

Kan noen tenke seg å ta over som administrator av freak-gruppa på chess.com? (Noen med perfekt rating på turneringsorganisering da jeg ikke kan opprette nye turneringer pga glemsomhet fra min side som har resultert i noshow. Må også ha premium/diamond-abbo for å starte turneringer)
er med på en turnering i nærmeste fremtid!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hva sies til en adventsjakkturnering i år også, folkens? Noen som har mulighet til å sette i gang slik Forconin har gjort tidligere?
Blir lett med på en ny turnering jeg, men stemmer for en form for speed-chess.
Det ble veeeldig mye venting forrige gang og flere røyk ut da de ikke satt klare til å spille neste match når den var klar.
Sist endret av Bombasa; 1. desember 2014 kl. 15:53.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Blir lett med på en ny turnering jeg, men stemmer for en form for speed-chess.
Det ble veeeldig mye venting forrige gang og flere røyk ut da de ikke satt klare til å spille neste match når den var klar.
Vis hele sitatet...
Jeg stiller, og støtter forslaget om litt raskere spill. Var vel 72t sist gang pr trekk? 24 burde holde.
Noen som tør å spille mot meg?
Forconin
Forconin's Avatar
Trådstarter
Som sagt, kan noen ta over som administrator, jeg har IKKE mulighet dessverre. For å starte interne turneringer må du ha premium-medlemskap (muligens diamant?)

Edit: Kan tydeligvis mekke turneringer igjen. Lagde en ny en som starter 7 desember. Meld dere på folkens. (Invite only, alle i freak-gruppa på chess.com er invitert. Er du ikke i gruppa på chess.com nå, meld deg inn og gi beskjed om at du trenger en invite!)

Edit: 24t pr trekk!
Sist endret av Forconin; 1. desember 2014 kl. 16:41.
Sitat av Mofse Vis innlegg
Noen som tør å spille mot meg?
Vis hele sitatet...
Klart det! Ikke verdensmester akkurat, men uansett SecoYage er nicket mitt.

Sitat av Forconin Vis innlegg
Som sagt, kan noen ta over som administrator, jeg har IKKE mulighet dessverre. For å starte interne turneringer må du ha premium-medlemskap (muligens diamant?)

Edit: Kan tydeligvis mekke turneringer igjen. Lagde en ny en som starter 7 desember. Meld dere på folkens. (Invite only, alle i freak-gruppa på chess.com er invitert. Er du ikke i gruppa på chess.com nå, meld deg inn og gi beskjed om at du trenger en invite!)

Edit: 24t pr trekk!
Vis hele sitatet...
Fett! Takk Forconin
Forconin
Forconin's Avatar
Trådstarter
9 stykker påmeldt så langt. meld dere på folkens, vinneren kan krone seg sjakk-kongen av freak! (Ikke mye å skryte av, men det er da noe.)
Sitat av Forconin Vis innlegg
9 stykker påmeldt så langt. meld dere på folkens, vinneren kan krone seg sjakk-kongen av freak! (Ikke mye å skryte av, men det er da noe.)
Vis hele sitatet...
11 nå!

Kan se ut som CrazyFox6 er forhåndsfavoritt med reidar_hagen hakk i hæl, basert på ratingen.
Bare å adde meg! Canstandya, har ca 800 i rating. Litt noob, men vil lære.
bare adde lolamusi er ikke noe geni akkurat, men har god glede av det
13 nå! Meld dere på, folkens

Forresten tror jeg man skal ta spillerratingen som står oppgitt med en klype salt. Selv har jeg nå over 1300 i "online chess"-rating, mens jeg samtidig og logisk nok har under 500 i "blitz"-rating etter totalt 7 spilte partier med sterke 7 tap. Har også 1350 i "live chess"-rating etter hele 4 spilte partier (2 seire, 2 tap). Ergo blir vel ratingen mer presis først etter ganske mange spilte partier.
Sist endret av apocalypse; 3. desember 2014 kl. 12:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå er jeg også med. Det står at spillene starter automatisk, så jeg regner med at den blir en randomisering av hvem som spiller mot hvem, uavhengig av rating? Er det i tillegg bare å være pålogget i browser, så kommer jeg automatisk inn i en game på det aktuelle tidspunktet?

Faen, håper dette ikke går ut over eksamen!
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Nå er jeg også med. Det står at spillene starter automatisk, så jeg regner med at den blir en randomisering av hvem som spiller mot hvem, uavhengig av rating? Er det i tillegg bare å være pålogget i browser, så kommer jeg automatisk inn i en game på det aktuelle tidspunktet?

Faen, håper dette ikke går ut over eksamen!
Vis hele sitatet...
He-he Stemmer det! Alt popper opp automatisk. Det er 24 timer per trekk da, så det burde gå bra med eksamen.. Kommer nok til å ta ganske lang tid før bare ett parti er ferdig! Er i samme båt selv, så satser på det ihvertfall
Flott! Første året på master nå, så det er harde bud! Blir turneringen ferdig i desember tro?
Sist endret av Jurgen1337; 3. desember 2014 kl. 13:49.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Flott! Første året på master nå, så det er harde bud! Blir turneringen ferdig i desember tro?
Vis hele sitatet...
Tja, vanskelig å si... For meg kommer den nok til å være over i desember ihvertfall Ikke så sterk, selv om jeg er bedre nå enn jeg var siste freakturnering. Mener å huske det var veldig varierende hvor lenge partiene varte sist, men da var det 72 timer per trekk også.. Da var det også flere påmeldte.