Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2213
Jeg har en god venn som har utrolig lyst til å studere i Norge.
Hun kommer da fra Colombia og har vært i Norge(/norden) flere ganger tidligere og har blitt virkelig forelsket i landet, kombiner dette med et ganske utbredt nettverk av norske venner og bekjente så forstår man fort hvorfor lysten til å studere her er tilstede.
Jenta har en master i biologi fra tidligere og er hypp på å fortsette i samme bane, bare i Norge.

Så kommer problemstillingen... Søknadsprosessen for norske universiteter krever en hel haug med papirer, spesielt for de som kommer fra utradisjonelle land som feks. Colombia. Herunder da et såkalt "letter of motivation".
Men, hva i all verden skriver man i et slikt dokument? Og, hva skal man gå ut ifra at norske universiteter vektlegger?
Man ville kanskje tro at en amerikansk tilnærming til et slikt dokument blir litt feil for de norske universiteter?

Det jeg egentlig spør etter; er det noen som har en viss peiling på hvordan dette skal skrives? Kanskje noen har et ferdig dokument så man kan se hvordan det skal se ut?

Jeg vil gjerne ha jenta til norge sjæl, men min søknadsprosess besto i å trykke på fire knapper på samordnaopptak så jeg har jo null erfaring med en søknadsprosess såpass innviklet som hun her skal gjennom.
Så, da håper vi noen freaks har noen pointere
peace!
Jeg vil tro at et slikt brev burde inneholde:

- Hennes ønske om å bidra med sitt intellekt til forskningskretsen.
- Hennes ønske om å tilføre faglig kompetanse til sitt land.
- Knytte de faglige samfunnene i Colombia og Norge sammen?

Blir vel mye overfladisk bla bla, men universitetene har jo stort fokus på det faglige og tverrfaglighet, og eksponering i internasjonale forskningsmiljøer. Jeg ville funnet nyhetsartikler og uttalelser fra universitetet og funnet ut hva de har fokus på, hvordan/hvorfor de får økonomisk støtte og eventuelt nye studier/forskninger som har blitt startet i nyere tid, og deretter spille på dette i et brev hvor hun skriver det universitetet vil høre.
Jeg vet ikke helt hvordan det er med anbefalingsbrevet ("letter of recommendation" fra utlandet til Norge. Men vertfall jeg skal studere i utlandet, og da fikk jeg melding av veilederen min om hvordan et slikt et burde skrives.

Som sagt, så vet ikke jeg om anbefalingsbrev skrives på samme måte som om du skal studere i utlandet fra Norge, eller om du kommer fra utlandet for å studere til Norge.

Veilederen min skrev dette til meg:
Et anbefalingsbrev er en tekst som en av lærerne dine vil skrive for deg der de forteller meg om deg som elev og hvorfor du vil passe til de forskjellige studiene du ønsker å søke på.
#D4AF37
moret's Avatar
Trådstarter
Sitat av Picimol Vis innlegg
Jeg vet ikke helt hvordan det er med anbefalingsbrevet ("letter of recommendation" fra utlandet til Norge. .
Vis hele sitatet...
Et letter of recommendation er ikke det som er spørsmålet om her, om det trengs så får hun fikse det på egenhånd.
Jenta har greie karakterer. Hun kommer fra en ok familie. Økonomien er i orden. Hun har studert ved et respektabelt universitet. Det er bare den siste biten som mangler, og det er "hvorfor skal vi velge deg blant disse 5000søkerne"-brevet...
Visstnok er det mer poppis å studere i norge enn man skulle tro...

Sitat av Buddapower Vis innlegg
Jeg vil tro at et slikt brev burde inneholde:

- Hennes ønske om å bidra med sitt intellekt til forskningskretsen.
- Hennes ønske om å tilføre faglig kompetanse til sitt land.
- Knytte de faglige samfunnene i Colombia og Norge sammen?

Blir vel mye overfladisk bla bla, men universitetene har jo stort fokus på det faglige og tverrfaglighet, og eksponering i internasjonale forskningsmiljøer. Jeg ville funnet nyhetsartikler og uttalelser fra universitetet og funnet ut hva de har fokus på, hvordan/hvorfor de får økonomisk støtte og eventuelt nye studier/forskninger som har blitt startet i nyere tid, og deretter spille på dette i et brev hvor hun skriver det universitetet vil høre.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke dumme poenger. Skal ta det videre.
Sist endret av moret; 25. september 2014 kl. 11:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har hun et godt forhold til veilederen hun hadde ta hun tok masteren sin? I såfall kan hun snakke med vedkommende: For det første er dette slike ting universitetsansatte må forholde seg til og således kan noe om, for det andre så får slike brev fort litt mer tynge hvis det er vedlagt en uttalelse fra en eller annen professor. Videre, for eventuelle universiteter, så er det greit å se at hun evnet å samarbeide med den forrige veilederen sin. Jeg ville bedt henne om å høre med universitetet hvor hun avla graden sin og bedt dem om hjelp.
Be henne skrive om hvor glad hun er i Norge, norsk natur og kultur etc. Det smelter dem for. At hun i tillegg har vært her før.. Og forelsket seg hodestups i landet (smør på).. Gir ekstra kred.

Ellers at hun er full av entusiasme og pågangsmot - elsker å studere.. etc.

HAr selv skrevet et lignende brev et par ganger da jeg skulle begynne på studier i utlandet.

Gjelder bare å fremstilles som en smilende, happy, entustiastisk, skikkelig person. Det er hva dem ønsker. Gjør ikke noe å smøre litt ekstra på.
Sist endret av Bearass; 25. september 2014 kl. 14:52.