Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2922
Hehe, sikkert et dumt spørstmål, men hva bruker "ungdommen" klinkekuler til for tida?

Var i en leketøysbutikk med ungene i dag for å kjøpe en gave til et bursdagsselskap. Litt foran meg i køen står det to gutter på ca. 20 år som hadde en 10-15 poser klinkekuler hver. Er det noe spesielt klinkekuler blir brukt til for tida? De så ut som "pøbler" og det som slo meg var at de skulle ut på noe faenskap :P Eller har de sannsynligvis bare et lidenskapelig forhold til glasskuler?


Mvh
Hobby, snart 114 år gammel.
Kanskje de liker å være med i "klinkekamper"?
Er en egen «sport»!
http://www.dagbladet.no/sport/2004/04/11/395563.html
Jeg ville gjette på at de skal skyte sprettert eller noe med de. Vet at søstra mi på 14 år samler på de, kun som samleobjekt. Samlingen er veldig kvantitet over kvalitet preget, men tviler på at det er mange på 20 år som samler på klinkekuler, og om de gjør de så er de nok mer ute etter "sjeldne?" klinkekuler.

Her i grenland var det for øvrig noen som gjorde store skader meg klinkekuler og sprettert:
http://www.ta.no/nyheter/article2934847.ece
Kan være de skal ha de i akvarier. Kjøpte ett lass klinkekuler da jeg skulle teste ut muligheten for yngel på en type ål for mange år siden.
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Kan være de skal ha de i akvarier. Kjøpte ett lass klinkekuler da jeg skulle teste ut muligheten for yngel på en type ål for mange år siden.
Vis hele sitatet...
Jeg tenke det samme. Fungerer veldig godt på en del fisk fra karpefamilien!
I min barndom brukte vi de i kobinasjon med kruttpapir og eltape, for å lage små eksplosive kuler.
Om en bretter alt kruttpapiret (langsgående), for så å surre det rundt klinkekulene, og deretter dekker alt i tape, vil hele kruttpapiret gå av på en gang, når en feks kaster det mot asfalt. Klinkekulen er det usikkert om en klarer å finne igjen dog.
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Jeg ville gjette på at de skal skyte sprettert eller noe med de. Vet at søstra mi på 14 år samler på de, kun som samleobjekt. Samlingen er veldig kvantitet over kvalitet preget, men tviler på at det er mange på 20 år som samler på klinkekuler, og om de gjør de så er de nok mer ute etter "sjeldne?" klinkekuler.

Her i grenland var det for øvrig noen som gjorde store skader meg klinkekuler og sprettert:
http://www.ta.no/nyheter/article2934847.ece
Vis hele sitatet...
Altså, hvis du først skal ha skikkelig ammo til en sprettert, så er de stålkulene som sitter inni gamle mekaniske datamuser mye bedre enn klinkekuler. Dessuten kan de brukes flere ganger hvis du finner dem igjen. Likevel vil jeg heller anbefale plommekart - gratis, mindre dødelig, nesten like moro og litt mindre trøbbel å bli busta med.
Husker når jeg var liten så lånte faren min ofte klinkekulene mine for å lage sprit. Hvordan de brukes i spritlaging vet jeg ikke.
Sitat av Oleee Vis innlegg
Husker når jeg var liten så lånte faren min ofte klinkekulene mine for å lage sprit. Hvordan de brukes i spritlaging vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
De ble brukt som kollonnefyll. (For og gi mer overflateareal til spritdampen). Meget inneffektivt, men det har en viss effekt.
Ser for meg at paintball med klinkekuler i magasinet kan være ganske morro om du vil gjøre litt skadeverk
Tviler på at disse 20-åringene skulle bruke kulene til dette, men kjennere av kvalitetsbrennevin slipper gjerne klinkekuler på spritflaskene sine så de skal holde seg "fulle", altså ikke forringes så mye hver gang man åpner flasken.
Det her er snakk om indre Trøndelag, så akkurat det høres legit ut
Jeg skrev kvalitetsbrennevin, ikke himkok. Og tviler på at flaskene står så lenge på hylla der i gården at det er behov for slikt.