Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 914
Noen som har noen tips her? Etter at jeg la inn Ubuntu (siden Ubuntu støtter UEFI), får jeg ikke lengre startet opp W8. Er en ny laptop det er snakk om, med i7-4500U og UEFI. Prøvde denne guiden for å reparere oppstarten til W8, men uten at det hjalp. Om jeg velger Windows-bootloaderen under Grub, får jeg oppstartsbildet til Acer, og etter en kort stund en svart skjerm. Den går aldri videre derfra. Ca. annenhver gang får jeg beskjed om at det er et "problem" med oppstarten, og så får jeg opp Windows sin valgmeny for forskjellige løsninger for å fikse dette. Vil det eventuelt fungere om jeg "nullstiller" Windowsen? Vil gjerne ha begge deler...
Hvis du ikke har sørget for at Grub ikke ble installert på samme partisjon som windows bootloaderen begynner den å slite. For meg så var løsningen å reinstallere begge OSene og forsikre meg om at grub ikke ble installert til windows partisjonen.
Trådstarter
Tja, installerte den på boot-recorden (ikke en partisjon), da jeg ikke tenkte over at det skulle være problematisk mtp. UEFI (har ikke vært borti det før). Så da er det nok derfor... Om ingen har noen løsninger utenom reinstallering får det bare være, tror jeg. Vil det føre til problemer om jeg da. sletter alle partisjonene til W8, slik at denne plassen kan brukes av Ubuntu? Om jeg uansett ikke kan bruke nåværende installasjon eventuelt.
Prøv å kjør dette programmet i ubuntu og se om det fikser problemet. https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair
Trådstarter
Kan legge til at jeg fikk det til å fungere! Fulgte to guider for å reparere oppstartslasteren, og dette har tydeligvis virket - omsider. Startet opp Windows Boot Loader nå, for å prøve en tredje guide, og da startet den faktisk. Så da er alt i orden!