Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1467
Fruen er fra Belgia og har fransk datamaskin. Der bruker de AZERTY og ikke QWERTY som vi bruker. Nå har hun bestemt seg for å gå for QWERTY, men så er spørsmålet: Kan hun bare koble i et QWERTY-tastatur og alt fungerer som det skal? Eller må det gjøres innstillinger i Windows (er forøvring Win7 64-bit fransk).

Selv har jeg kun laptop så har ikke tastatur jeg får prøvd. Jeg har googlet litt og finner hovedsaklig folk som er ute etter å bytte layout, men mtp at et nytt tastatur koster en hundrings bytter jeg like greit hele om det er mulig.
Nede til høyre på oppgavelinjen står det nok "FR", dette må da byttes til NO / EN. Ellers burde alt fungere.
Er kun F/NL som står på hennes. Men det skal vel la seg ordne med en språkpakke eller noe fra Mikrosaft's sider
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hobby Vis innlegg
Er kun F/NL som står på hennes. Men det skal vel la seg ordne med en språkpakke eller noe fra Mikrosaft's sider
Vis hele sitatet...
Du treng ingen språkpakke.

http://support.microsoft.com/kb/258824

Der står alt du treng vite. Du treng ikkje laste ned noko. Du treng ikkje kjøpe nytt tastatur. Du må bruke omlag eit halvt minutt på å endre innstillinger. Tastaturlayout er totalt frikopla frå språkinnstillingene.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du treng ingen språkpakke.

http://support.microsoft.com/kb/258824

Der står alt du treng vite. Du treng ikkje laste ned noko. Du treng ikkje kjøpe nytt tastatur. Du må bruke omlag eit halvt minutt på å endre innstillinger. Tastaturlayout er totalt frikopla frå språkinnstillingene.
Vis hele sitatet...
Ser fortsatt ikke hvordan hun kan bruke det samme tastaturet. Tastene er jo plassert på vidt forskjellige plasser samt mangler æ, ø og å. En mulighet er jo å faktisk flytte alle tastene, men det er både endel arbeid samt at de "norske" bokstavene mangler.
Ja, du kan koble til ett QWERTY tastatur, men da må du også endre på innstillingene i operativsystemet for at det skal ha noen logikk bak seg, eller så kan du (med enkelte tastatur, laptops som regel) kjøpe QWERTY keycaps/keysets.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hobby Vis innlegg
Ser fortsatt ikke hvordan hun kan bruke det samme tastaturet. Tastene er jo plassert på vidt forskjellige plasser samt mangler æ, ø og å. En mulighet er jo å faktisk flytte alle tastene, men det er både endel arbeid samt at de "norske" bokstavene mangler.
Vis hele sitatet...
Tastaturet sender ikkje bokstaver. Det sender at ein bestemt tast vart trykt ned. Kva den tasten tilsvarer av teikn er opp til OSet å avgjere. Einaste skilnaden på eit norsk og britisk tastatur er kva som står på knappane, ingenting anna.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tastaturet sender ikkje bokstaver. Det sender at ein bestemt tast vart trykt ned. Kva den tasten tilsvarer av teikn er opp til OSet å avgjere. Einaste skilnaden på eit norsk og britisk tastatur er kva som står på knappane, ingenting anna.
Vis hele sitatet...
Nå er det snakk om et AZERTY-tastatur, så om det skal brukes som et QWERTY-tastatur må enten knappene flyttes fysisk eller bytte tastaturet. Jeg vet selvsagt at det ikke har noe å si hva som står på knappene, men det er litt måfå å ha et tastatur med AZERTY-layout når tastaturet (i OS) er satt opp som et QWERTY. Hun er ikke så dreven at hun kan skrive uten å se på tastene nå og da, og da er det dumt om hun trykker inn A (ifølge tastaturets layout) og får en Q.

Takk Freddy_fred5, det var det jeg trodde
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Ja du må selvfølgelig ha et QWERTY-tastatur om du skal ha det nogenlunde lettvint. Poenget i tråden her er at det ikke holder å kun bytte tastatur, du må og endre språk i windows.
Men om man ikke er en dreven bruker og trenger å ta en titt på tastaturet i ny og ne, må man ha riktig tastatur, ja.
Kjøp et norsk tastatur og bytt språk til norsk du, TS.

Jeg forstår hvertfall at hva som står på tastene egentlig er helt uvesentlig hvis man er godt kjent med norsk tasteoppsett, men om man ikke er det, blir det fort verre.
Hun kan koble til 2 eller flere tastatur og dra nytte av begge.
Husk bare å velge USB tastatur og skifte tastaturutlegg i OS.

AZERTY
http://en.wikipedia.org/wiki/AZERTY#AZERTY_under_Linux
QWERTY løsning for Quebec
http://en.wikipedia.org/wiki/QWERTY#...ngual_Standard
Det finnes løsninger.
I Linux kan hun også definere plassering av æøå selv.
Det blir litt som å se en film som er tekstet på 2 språk samtidig :-)
Familievennlig :-)
Her, kjøp dette til dere selv som julegave:
http://shop.daskeyboard.com/collecti...timate-model-s
Da kan hun bruke fransktalende venstrehånds-dvorak for programmererere om hun vil, og du kan ha ditt eget opplegg. Ingen trenger å bekymre seg for hva som står på tastene, for der står det ingenting. Dessuten er det *konge* å skrive på det tastaturet; skriver du mye er et bra tastatur en god investering.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Ja du må selvfølgelig ha et QWERTY-tastatur om du skal ha det nogenlunde lettvint. Poenget i tråden her er at det ikke holder å kun bytte tastatur, du må og endre språk i windows.
Vis hele sitatet...
Akkurat det jeg spurte om i førsteposten

Takker for svar alle sammen, kom nettopp hjem fra jobb og stoppa på hjemveien og kjøpte nytt tastatur til henne. Så da er det bare å koble opp så det er klart til hun kommer hjem
I Kina har de mye fint, feks klistremerker med norsk tastaturlayout link