Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 10501
Her var det jammen mange som utspilte seg om noe de ikke vet.

Nei du kan ikke kjøre mer enn 50CC på lettlappen.

Jeg vil også påstå at lettlappen er bortkasta penger, med mindre du er rik. Hvis du virkelig er glad i MC så nøyer du deg med en moped i to år og begynner å øvelseskjøre til tunglappen, så får du mellomtung når du er 18 (hvis du er flink) og tung automatisk når du fyller 20 (eller 21? litt usikker).

Er litt tull spør du meg å bruke masse penger på lettlappen når man bare kan kjøre 125, men du får gjøre som du vil.

ATV er dessuten skamgøy, har hatt to i min tid, men de blir stjelt som bare det. Jeg hadde lås på begge mine, og de ble stjålet på vestkanten, to (!!!) på en mnd.


PS: 50cc ATV på vinteren er gøy så lenge det varer, men når du står der i veikanten i minus 20 og den streiker - forsent til skolen og alt, da er det ikke så fett.
Sist endret av loupes; 5. oktober 2011 kl. 13:58.
Sitat av loupes Vis innlegg
Her var det jammen mange som utspilte seg om noe de ikke vet.

Nei du kan ikke kjøre mer enn 50CC på lettlappen.

Jeg vil også påstå at lettlappen er bortkasta penger, med mindre du er rik. Hvis du virkelig er glad i MC så nøyer du deg med en moped i to år og begynner å øvelseskjøre til tunglappen, så får du mellomtung når du er 18 (hvis du er flink) og tung automatisk når du fyller 20 (eller 21? litt usikker).

Er litt tull spør du meg å bruke masse penger på lettlappen når man bare kan kjøre 125, men du får gjøre som du vil.

ATV er dessuten skamgøy, har hatt to i min tid, men de blir stjelt som bare det. Jeg hadde lås på begge mine, og de ble stjålet på vestkanten, to (!!!) på en mnd.
Vis hele sitatet...
Vis han tar lettlappen når han er 16, så tar bil lappen når han er 18, så kan han gå rett på oppkjøring til mellomtung MC. Består han den så blir den automatisk tung MC etter 2 år.

Og du som klager på andre? o.O
Sitat av loupes Vis innlegg
Her var det jammen mange som utspilte seg om noe de ikke vet.

Nei du kan ikke kjøre mer enn 50CC på lettlappen.

Jeg vil også påstå at lettlappen er bortkasta penger, med mindre du er rik. Hvis du virkelig er glad i MC så nøyer du deg med en moped i to år og begynner å øvelseskjøre til tunglappen, så får du mellomtung når du er 18 (hvis du er flink) og tung automatisk når du fyller 20 (eller 21? litt usikker).

Er litt tull spør du meg å bruke masse penger på lettlappen når man bare kan kjøre 125, men du får gjøre som du vil.

ATV er dessuten skamgøy, har hatt to i min tid, men de blir stjelt som bare det. Jeg hadde lås på begge mine, og de ble stjålet på vestkanten, to (!!!) på en mnd.


PS: 50cc ATV på vinteren er gøy så lenge det varer, men når du står der i veikanten i minus 20 og den streiker - forsent til skolen og alt, da er det ikke så fett.
Vis hele sitatet...
Jeg kan altså kjøre 50cc og opptil 150kg (vekt) på mopedlappen?
Sitat av Gt&Hoo Vis innlegg
Vis han tar lettlappen når han er 16, så tar bil lappen når han er 18, så kan han gå rett på oppkjøring til mellomtung MC. Består han den så blir den automatisk tung MC etter 2 år.

Og du som klager på andre? o.O
Vis hele sitatet...
Har aldri sagt at han ikke kan det, anbefalte å ikke gjøre det. Har flere kompiser som kjøpte seg lettsykkel til type 60 000 som over de to årene falt betrakelig i verdi, og nå er det jo bare bil som gjelder for de.

Stemmer det Settoz, på B lappen derimot kan du kjøre alt av ATV.
Sist endret av loupes; 5. oktober 2011 kl. 14:19.
Sist jeg visste kunne du kjøre 50cc's ATV med vanlig mopedlapp.....
Sitat av loupes Vis innlegg
Har aldri sagt at han ikke kan det, anbefalte å ikke gjøre det. Har flere kompiser som kjøpte seg lettsykkel til type 60 000 som over de to årene falt betrakelig i verdi, og nå er det jo bare bil som gjelder for de.

Stemmer det Settoz, på B lappen derimot kan du kjøre alt av ATV.
Vis hele sitatet...
Ok, men når jeg ser så er det jo kun små ATVer som er derute :l .. (På 50cc)
Har noen noe godt å dele med meg av ATV?
Sist endret av Vod0; 5. oktober 2011 kl. 14:30.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Ok, men når jeg ser så er det jo kun små ATVer som er derute :l .. (På 50cc)
Har noen noe godt å dele med meg av ATV?
Vis hele sitatet...
Ja, de er udugelige de 50 kubikerne. Vil anbefale deg en scooter eller moped, jeg hadde 50cc for tre vintre siden og jeg orket ikke å bruke den var så himla kaldt å kjøre.

Hadde en slik en jeg: http://www.finn.no/finn/mc/atv/viewi...nkode=30923074
Sitat av loupes Vis innlegg
Ja, de er udugelige de 50 kubikerne. Vil anbefale deg en scooter eller moped, jeg hadde 50cc for tre vintre siden og jeg orket ikke å bruke den var så himla kaldt å kjøre.

Hadde en slik en jeg: http://www.finn.no/finn/mc/atv/viewi...nkode=30923074
Vis hele sitatet...
Må man ha lettsykkel lappen for å kjøre med 2 stykker på selv om den er registrert for 2?
Les litt her http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+...eg+lov+a+kjore. Kanskje du blir litt klokere. Så vidt jeg kan se har du ikke lov å kjøre ATV på klasse A1
Sitat av trauMa Vis innlegg
Les litt her http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+...eg+lov+a+kjore. Kanskje du blir litt klokere. Så vidt jeg kan se har du ikke lov å kjøre ATV på klasse A1
Vis hele sitatet...
Sitat av Settoz Vis innlegg
Fant ut dette;

Klasse M145 (Tohjuls moped)

Denne klassen gjelder føring av tohjuls moped på bakgrunn av oppnådd alder uten at vedkommende har gjennomført obligatorisk opplæring. [COLOR="Red"]I tillegg til tohjuls moped, kan du fra 1. juli 2009 også kjøre tre- eller firhjuls moped med egenvekt ikke over 150 kg[/COLOR] (minus batterienes vekt ved eldrift) med klasse M 145.
Vis hele sitatet...
Det betyr at jeg kan kjøre alt under 150kg av firehjulinger? Når jeg har mopedlappen.. Tenker jeg sparer de 20k som blir å gå til Lettsykkel også kjøpe en litt bedre firehjuling .. Blir mest frem å tilbake til skolen når jeg begynner på VGS også til byen og slikt

Kilde; http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+...d%29.56252.cms
Vis hele sitatet...
Jo, kan kjøre opptil 150kg tung firehjuling..
Sist endret av Vod0; 5. oktober 2011 kl. 14:47.
Selvom man tar lett lappen går det ann å bruke hodet ved kjøp av sykkel

Så klart er det digg med en helt ny sykkel, alt er strøkent og fungerer, men det er jo seff ikke et must. De to første årene er da kjøretøy faller mest i verdi, så og finne en to-tre år gammel sykkel i god stand skulle ikke være noe vanskelig. Tenk på hvor mye du taper iløpet den tiden du har sykkelen, ikke så mye på hvor mye den koster, er det et kjent merke får du som regel lett solgt den

Kjøpte selv helt ny sykkel med rabatt. Noe som gjør at når jeg selger den så taper jeg 2-3k. Vil ikke si at det er så værst til å være en ny sykkel
Sist endret av Turrist; 5. oktober 2011 kl. 14:56.
Menter på at man ikke får registrert ATV som er 125ccm, da må du isåfall kjøre på en ussel 50ccm
Sitat av joakima Vis innlegg
Menter på at man ikke får registrert ATV som er 125ccm, da må du isåfall kjøre på en ussel 50ccm
Vis hele sitatet...
Funker sikkert de 2 årene jeg trenger den. Men kan jeg ha 2 stykker på den med mopedlappen eller må jeg ha lettsykkellappen for å kunne kjøre med en pasasjer?
Sitat av Settoz Vis innlegg
Blir 16 til neste år å tenker at jeg kanskje må ta lettsykkel lappen sånn at jeg kommer meg enklere fram.

Men ettersom jeg ikke vet noe som helt ang. lettsykkel, motorer, etcetc.. så har jeg ikke peiling på dette.

Planen var å kjøpe en Firehjuling, men hvor stor kan jeg ha og jeg tar lettsykkel sefikatet for å kjøre den?

Noen som vet om en bra Firehjuling til under 30k?

NOe annet jeg må tenke på?
Vis hele sitatet...
Da kan du heller ta traktor-lappen og kjøre firehjuling. Da kan du kjøre alt av atv så lenge de er traktor registrert. Det går jo bare i 45 da, med mindre du kjøper en gammel en.

De vanlige merkene, yamaha, polaris, arctic cat, suzuki, can am/bombardier, kawasaki er generelt bra. Hold deg unna kinesiske firehjulinger, selv om det frister da dem er billige.
Når du tar sertifikat A1 kan du kjøre fire eller to hjul motorsykkel opp til 125ccm og 15hk.
Tar du sertifikat M 146 kan du kjøre 2 hjul motorsykkel opp til 50ccm med en toppfart på 50kmt.
Tar du sertifikat M 147 kan du kjøre 4 og 2 hjul motorsykkel opp til 50ccm med en toppfart på 50kmt.
Tar du sertifikat T kan du kjøre Traktor med topphastighet opp til 45kmt (er en vektgrense på 18tonn trur jeg) Dette sertifikatet utvides automatisk ved fylte 18 år. Du kan også kjøre ATV eller 4 hjul motorsykkel som er registrert som traktor.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Da kan du heller ta traktor-lappen og kjøre firehjuling. Da kan du kjøre alt av atv så lenge de er traktor registrert. Det går jo bare i 45 da, med mindre du kjøper en gammel en.

De vanlige merkene, yamaha, polaris, arctic cat, suzuki, can am/bombardier, kawasaki er generelt bra. Hold deg unna kinesiske firehjulinger, selv om det frister da dem er billige.
Vis hele sitatet...
Og forresten, jeg vil tro at traktorlappen er en del billigere enn lett-motorsykkel.
Du kan kjøre 50cc ATV på både lettsykkel og moped-sertfikat.
Om du skal ha 120cc ATV eller større, må du ha traktorserfikat.

Personlig kommer jeg til å kjøre enten en Yamaha YZF eller KTM Duke125 om sommeren, og en rusjen ATV, 50cc om vinteren.
Høres ikke bra ut å dra rundt i 50km/t i 80sone :l
Ja her var det jo som vanlig mye synsing. Når man har A1 kan man kjøre Lett-mc med max 15hk og 125ccm. Man kan også kjøre 50ccm atv, men den kan ikke veie mer enn 150kg.¹

@ Azarat. De fleste lett-mc'er er nedplombert, og stort sett alle mopeder. Noen tunge-mc'er er også nedplombert til 34hk for å tilfredsstille kravene til en mellom tung mc.²

Med traktor lappen kan man kjøre traktorer som går høyst 40km/t og veier til og med 25tonn inkl. henger. Man kan også kjøre alle ATV'er som er registrert som traktor.³

¹ http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+...28klasse+A1%29

² http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+...%28klasse+A%29

³
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+...%28klasse+T%29

Dessuten så kan jeg råde deg til å kjøpe både lett-mc og ATV. Ja ATV'ene er nokså treige, men det er sykt fett å sladde med dem når det er snø
Lettsykkel er noe av det mest tullete som finnes, Du kaster bort mange titallstuden ekstra på ett par år før du får bil, Noe en 50CC kunne dekka akkurat like greit. Aller helst siden ATV er aktuelt for deg, ville jeg valgt det. Da tenker jeg praktisk, ikke å tøffe seg for vennene til en idiotisk sum ;*
Sitat av Settoz Vis innlegg
Ettersom det blir veldig kaldt i Kirkenes om vinteren så tenker jeg at det ikke blir lettsykkel på isete veier.. Vi har jo max. 5 mnd. uten sne :l



Har ikke peiling
Vis hele sitatet...

Du kan egentlig bare slå fra deg å kjøre om vinteren uansett, greit nok at det kanskje er glatt men du kommer til å forfryse deg hvis du kjøre i minusgrader.

0 grader celsius i 80km/t tilsvarer -15 effektive grader celsius.. Bare tenk deg hvor kaldt det blir.
Om du bor i by kan moped vere greit. Men, alle vennene mine som har kjøpt moped sier de angrer som faen. Både fordi det er dritkjedelig, men også fordi fartsgrensen på moped er livsfarlig. Om du skal bruke 30k på sykkel, kjøp supermotard. Da angrer du ikke. Da kan du i tillegg kjøpe piggdekk og kjøre om vinteren.
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Lettsykkel er noe av det mest tullete som finnes, Du kaster bort mange titallstuden ekstra på ett par år før du får bil, Noe en 50CC kunne dekka akkurat like greit. Aller helst siden ATV er aktuelt for deg, ville jeg valgt det. Da tenker jeg praktisk, ikke å tøffe seg for vennene til en idiotisk sum ;*
Vis hele sitatet...
Blir mye billigere vist du skal ha tung mc etterpå! Må tenke fremover gutt!

Pris eksempel:

Lett lappen: 17.000,- (Det jeg betalte)
Oppgradering til tung: 7500,- (Fått tilbud om, kan bli billigere)
Totalt: 24.500,-

Så.....

Moped 7500,- (hos kjøreskolen jeg bruker)
tung 22.000,- (hos kjøreskolen jeg bruker)
Totalt 29.500,-

Hva ville du valgt?
Sist endret av Xzip; 5. oktober 2011 kl. 19:01.
Sitat av Xzip Vis innlegg
Blir mye billigere vist du skal ha tung mc etterpå! Må tenke fremover gutt!

Pris eksempel:

Lett lappen: 17.000,- (Det jeg betalte)
Oppgradering til tung: 7500,- (Fått tilbud om, kan bli billigere)
Totalt: 24.500,-

Så.....

Moped 7500,- (hos kjøreskolen jeg bruker)
tung 22.000,- (hos kjøreskolen jeg bruker)
Totalt 29.500,-

Hva ville du valgt?
Vis hele sitatet...
Jeg og en kompis måtte gjennom ca. det samme når vi kjørte opp til tung sykkel.
Han hadde lett og bil fra før, jeg hadde bil. Eneste forskjell var at jeg måtte ta teorikurset til sykkel
Sist endret av Tsunami; 5. oktober 2011 kl. 19:05.
Nå skal jeg skaffe meg bil, ikke motorsykkel når tiden er inne
Sist endret av Vod0; 5. oktober 2011 kl. 19:19.
Anbefaler deg å kjøpe racing-sykkel i hvert fall, aprilia rs er sinnsykt sprek. Syklene blir jo plombert noe veldig, men kjenner en som har full effekt i sin og den går jo rundt 150.

Ellers så anbefaler jeg å kjøpe en 2 takter hvis du vil ha fart og spenning. Yamaha dt er også utrolig sprekt, og har en veldig turtallshissig motor.

Firehjuling kan du glemme hvis ikke du vil ha en som traktor, da blir det nok en dinli 50ccm som går i 55 med fullt trimsett .
Kjøp deg en aprilia rs 125 eller honda nsr.Begge er konge bra sykler og kjøre.Viss du har litt peiling på mekking av motor så hadde jeg gått får apriliaen.Viss ikke så hadde jeg tatt nsr,da den holder seg mye bedre.En annen fordel med nsr er at det er mer komfortabelt og kjøre langt og det er mye mer behagelig for passasjer og sitte på.
Trenger egentlig kun effekt potte på begge disse sykla og da får dem veldig god aks og bra toppfart på 150-160.
Og sjansjen for og bli busta med trim på lettsykkel er sinnsykt liten.
De maskinene dem har med rundt på skoler for og teste mopeder funker ikke for lett mc.Jeg har og blitt stoppet med effektpotte på sykkelen mange ganger,men snuten har ikke sagt ett ord.
Lettsykkel vil jeg egentlig si er tryggere enn scooter/moped.Man får ordentlig opplæring og klarer og holde følge med trafikken.Har opplevd langt flere farlige situasjoner de få gangene jeg har kjørt scooter.
Tok lettlappen selv og angrer ikke et sekund. Hadde en Yamaha Dt125R med effektanlegg, og den gikk mer enn godt nok, selv om enkelte vil påstå at det kun er KTM og Husqvarna som gjelder. Brukte den på vinteren i Kirkenes og det var aldri problematisk. Skjøt pigger i dekkene, og de klorte seg godt fast på isen. Brukte den hver dag til og fra skolen, ofte når det var under -20 grader, og det er ikke så kaldt som man tror
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Du bør tenke litt på å heller kjøpe deg en lettsykkel enn en ATV.
Vis hele sitatet...
Tror du heller bør sjekke hvor han bor henn. 3-5 måneder sesong i nord kontra 7-8 måneder i sør gjør et hav av forskjell. På sykkel vil man virkelig, virkelig ikke at det skal være glatt, men med ATV klarer man hva som helst.

Hadde aldri i verden kjøpt meg ATV om jeg bodde sør for polarsirkelen, men her oppe frister det faktisk.