Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5653
Har tideligere hatt ett problem med at subben bare vill spille når den står lengre mot høyre i baggasjerommet, men da ender det opp med at høytaleren i hattehyllen ikke ligger skikkelig nede i hattehyllen siden subben stikker for langt opp.
Stilte subben i midten av baggasjerommet før i dag (fikk selvfølgelig ikke lyd) Kom fram til at det var plus kabelen (?) som var problemet (Er ikke så god på anlegg så er litt vanskelig og forklare) så jeg tok ut kabelen, klippte litt av den, tilpassa den litt og tok den nedpå og fikk det til og funke, etterpå så begynte jeg og rote rundt med noe jeg ikke husker navnet på, det hjelper mot kortsluttning, da fikk jeg ikke lyd, jeg tok det tilbake til slik det var (uten delen mot kortsluttning) og nå funker det ikke i det hele tatt, har brukt måleapparat og får korrekte målinger.

Glemte og nevne at kabelen er koblet til forsterkeren som da er skrudd fast på toppen av subben.

Har som sagt målt med måleapparat, har også sjekket at alt av kabler sitter skikkelig osv osv

Noen som vet hva jeg bør gjør??
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Basert på kompetansennivået ditt.

Spør en kompis.
Hadde en kompis visst hva problemet var hadde jeg ikke lagd bruker her.
Sjekk sikringen til forsterkeren. Sjekk også den tynne kabelen som går inn på forsterkeren der det er merket remote/rem/r eller lignende. Den tynne kabelen gir signal fra spilleren om at forsterker skal slå seg på.
Har sjekket begge deler!
Her er forresten noen bilder;
http://bildr.no/view/encrbG5s
http://bildr.no/view/dVNvVCt0
http://bildr.no/view/UGhGcHZv

Alt har funket fint i flere uker, utenom visst jeg har hatt noen brå svinger så har det forsvunnet, men har ikke gjort noe mer enn og flytte litt på kassen så kommer lyden igjen
Er det lys i forsterkeren da? Hvis det lyser, har den ihvertfall strøm. Da sitter feilen i høyttalerkabelen. Har vært borti at det er dårlig kontakt inni subkassa, da må du ta ut elementet eller terminalen og se om noe er løst.
Er ikke noe lys, men har brukt måleapparat og det er strøm, men får ikke noe liv i forsterkeren.
Er Jordinga koblet til noen som jorder den skikkelig da?
Uskarpe bilder, men sjekk sikringen til venstre, synes det ser ut til at den kan være gått.

Mål med multimeteret ditt om du har 12 volt mellom minus og pluss inn.
Hvilken spenning har du mellom rem og +-?
Jordinga er koblet til noe som jorder skikkelig, hadde lyd senest i dag, og har ikke endret på noe med jordingen.

Sikringen er ikke gått, har 12 volt, spenning mellom rem og +- husker jeg ikke helt.
Polariteten på REM må være positiv. Altså +12V mellom REM og -.
Sitat av Guttelim Vis innlegg
Polariteten på REM må være positiv. Altså +12V mellom REM og -.
Vis hele sitatet...
Skal se over det så fort som mulig
1. Sjekk sikringene på forsterker, du kjører bass på en 500w forsterker som egentlig er ment til vanlig høytalere, ikke sub. (jada jada, går fint å bruke det, men det er ikke meningen at en sånn forsterker skal stå å trykke bass i mange måneder).
2. Sjekk sikringa du har mellom batteri og forsterker.
3. Sjekk jording, har du ett jordingspunkt i bilen som det er lakk på, skrap av lakken med en flattrekker og sett den på igjen.
4. Sjekk koblinger bak spilleren din, sjekk at remote sitter som den skal, at den ikke har sklidd ut av eventuelle kabelsko eller lignende.
5. Sikringer på cd-spilleren din.
6. Nullstill spiller (Har opplevd at spillere går i protect pga bass) Altså, ta av pluss og minus pol, tell til 10 i hodet ditt, og koble begge på igjen, jording først!
7. Hvis alt dette ikke funger, så er nok forsterkeren din kast, gå på onlinecarstereo(dot)com og finn deg en mono blokk, vent en uke, også har du bass igjen.
Sitat av thisisfifty Vis innlegg
1. Sjekk sikringene på forsterker, du kjører bass på en 500w forsterker som egentlig er ment til vanlig høytalere, ikke sub. (jada jada, går fint å bruke det, men det er ikke meningen at en sånn forsterker skal stå å trykke bass i mange måneder).
2. Sjekk sikringa du har mellom batteri og forsterker.
3. Sjekk jording, har du ett jordingspunkt i bilen som det er lakk på, skrap av lakken med en flattrekker og sett den på igjen.
4. Sjekk koblinger bak spilleren din, sjekk at remote sitter som den skal, at den ikke har sklidd ut av eventuelle kabelsko eller lignende.
5. Sikringer på cd-spilleren din.
6. Nullstill spiller (Har opplevd at spillere går i protect pga bass) Altså, ta av pluss og minus pol, tell til 10 i hodet ditt, og koble begge på igjen, jording først!
7. Hvis alt dette ikke funger, så er nok forsterkeren din kast, gå på onlinecarstereo(dot)com og finn deg en mono blokk, vent en uke, også har du bass igjen.
Vis hele sitatet...
Rart, kjøpte forsterker, spiller, høytalere og sub på en gang, tideligere eier har alltid brukt den kombinasjonen der, men la gå.

Tusen takk for listen, skal gå gjennom så fort som mulig!
Ja, men hvis forsterkeren din peaker på 500w, og bassen skal ha 1000/2000/3000w, så har du en forsterker som jobber "feil" iforhold til bassen din Kjøpte akkurat basselementer som skal ha 3500w hver, altså 7000w totalt, monoblokka mi leverer max 1000w, så det skjer jo ikke at jeg kobler den på de nye, da blir både elementer og forsterker brukt opp.
Har bestilt 2 nye fra onlinecarstereo, boss audio r3400D x2 = 6800w, koster rundt 1500kr stk med frakt.
http://bildr.no/view/encrbG5s

Prøv og bytt litt på den brokoblingen din du, kanskje det blir liv
Sitat av thisisfifty Vis innlegg
Ja, men hvis forsterkeren din peaker på 500w, og bassen skal ha 1000/2000/3000w, så har du en forsterker som jobber "feil" iforhold til bassen din Kjøpte akkurat basselementer som skal ha 3500w hver, altså 7000w totalt, monoblokka mi leverer max 1000w, så det skjer jo ikke at jeg kobler den på de nye, da blir både elementer og forsterker brukt opp.
Har bestilt 2 nye fra onlinecarstereo, boss audio r3400D x2 = 6800w, koster rundt 1500kr stk med frakt.
Vis hele sitatet...
Forsterkerne dine har 3x40amp sikringer.
Hvis vi legger til grunn at du klarer og opprettholde 14v konstant når du spiller ender vi på 120amp*14v=1680w
Så gir vi forsterkeren litt creds og sier at den er 90% effektiv. 1680*0,9=1512w

Så det absolutt meste du kan dra ut av den (i virkeligheten enda lavere) er 1512w og det i 1ohm

Linker du disse ender du på 3024w i 2ohm.
Ganske langt unna hva du mener du får.

Forøvrig er det ikke noe regel om at en sub oppgitt til 2000w MÅ ha en forsterker på 2000w. Det fungerer bra med 1000w også. Du makser ikke hva elementene kan tåle men spiller plenty høyt fordet, såfremt man har en riktig kasse. Kasse er MYE viktigere enn folk flest tror.
Har prøvd litt forskjellig nå, prøvde og la batteriet stå på mens jeg tok på pluss kabelen for og sjekke om det var noe liv i det hele tatt, forsterkeren skrudde seg på i ett sekund før den forsvant igjen...
Dårlig jording, garantert..
Spørsmål fra grønn gutt:
Er det spilleren som går i protect? Bassen slutta med kaizers på full guffe, alt av sikringer og kabler er i orden. Forsterkeren kan ikke bare gå til helvete helt uten videre? Skal nullstille stereoen jeg vel!

Edit: Ja, har samme problem jeg også.
Sist endret av vamvam; 29. juni 2013 kl. 15:41.
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg slet også med at jeg ikke fikk liv i forsterkeren.

Det som var problemet, var at remote som stod inn i spilleren hadde falt ut, så spilleren sendte aldri signal til forsterkern om å slå seg på, kanskje det har skjedd hos deg også?
http://bildr.no/view/SG8rVE1J

Nå får jeg forsterkeren på visst kabelen jeg holder på bildet har kontakt med remote kabelen, wtf?

Merka dette rett etter jeg skifta jordingspunkt.

Har sjekka at remote sitter bra i både spiller og forsterker, så nei, det er ikke problemet
Sist endret av FlyvendeBever; 29. juni 2013 kl. 16:07.
Fiksa min forresten, alt jeg gjorde var å bytte glassikringen, så ikke ut som den hadde gått, men når jeg byttta den fungerte det, nå vet jeg ikke om det var dårlig kontakt mellom glassikring og kabel, men nå er min i orden iallefall!
du har vel brudd på remotekabelen en plass da?
Er fort gjort å få brudd på den med uhell.
Er sikkert remoten det er noe gale med, men da har jeg vertfall en midlertidig løsning, nå slipper jeg unna totalt 15-16 timer langkjøring uten musikk, tusen takk for all hjelp!
Sist endret av FlyvendeBever; 29. juni 2013 kl. 16:40.
Sitat av FlyvendeBever Vis innlegg
Er sikkert remoten det er noe gale med, men da har jeg vertfall en midlertidig løsning, nå slipper jeg unna totalt 15-16 timer langkjøring uten musikk, tusen takk for all hjelp!
Vis hele sitatet...
Husk at batteriet tappes hvis du kobler det sånn for forsterkeren blir stående på hele tiden, så hvis du har mulighet så koble en manuell bryter imellom som du kan slå av når du stopper motoren. Hvis ikke blir musikk det minste problemet ditt. God tur.
Sitat av Leiha Vis innlegg
Husk at batteriet tappes hvis du kobler det sånn for forsterkeren blir stående på hele tiden, så hvis du har mulighet så koble en manuell bryter imellom som du kan slå av når du stopper motoren. Hvis ikke blir musikk det minste problemet ditt. God tur.
Vis hele sitatet...
Får bare skru kabelen av når jeg stopper bilen, fort gjort det
Som andre over sier, se om remotekabelen er gåen. Siden den er så utrolig tynn, er det veldig rask at det blir brudd i kabelen.

Test med en annen remote du trekker direkte fra spilleren og til forserker. Uten å legge den opp pent først
Sitat av moan1244 Vis innlegg
Som andre over sier, se om remotekabelen er gåen. Siden den er så utrolig tynn, er det veldig rask at det blir brudd i kabelen.

Test med en annen remote du trekker direkte fra spilleren og til forserker. Uten å legge den opp pent først
Vis hele sitatet...
Det skal jeg prøve