Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2686
Tenkte jeg skulle prøve meg på en av elvene i området for å se om jeg fikk noe, aldri har jeg fisket laks eller noe særlig på ferskvann. Så jeg har lite / ingen erfaring om hva som funker og ikke innen fiske, planen er å ta med seg en fiskestang (Fiske med sluk og kanskje litt makk). Men så er det sikkert noen erfarne fiskere ute på freak som kan dele sine erfaringer med meg (?).

* Så hvilke sluker er et "must" når du skal ut å fiske i elva, legg gjerne med et bilde ettersom mange av navnene ikke sier meg noenting (Eller beskriv fargen). * Noe annet jeg bør tenke på når jeg skal gå til innkjøp av ny stang (Den gamle knakk sist jeg brukte den) ? Hvor sterk snøre trenger jeg, er en liten elv så fiskene (De største) ligger på rundt 2-5kg. Er det bedre å kjøpe en stang i deler enn å kjøpe en man kan sette sammen, noe slikt -LINK- (Bare billigere)?
* Noen som vet om noen bra sluker for sjøørret også, skal vist gå litt ørret opp elva.

Takk på forhånd
Sist endret av Vod0; 6. juli 2012 kl. 01:02.
har ikke mye erfaring med laksefiske, men denne sluken er rå på ørret.
Møresilda
Bruker 10 grams versjonen i ferskvann, kan sikker bruke større i sjøen..
Fluefiske er jo det ideelle i elvefiske. Skulle gjerne skrevet endel om dette, men er dessverre kjøring på meg i natt

For det første så vil jeg anbefale deg å skaffe en en-hånds fluefiskestang for deg som er nybegynner. Du vil ha mye mer glede av denne når du blir god og kjent med stangen. Det er en helt annen type fisking enn med sluker.

Anbefaler deg og lese litt om fluefiske. Utrolig spennende og artig når man kan det Kom nettopp hjem fra Bjerkreimselva i Bjerkreim nær Stavanger. Flott elv med utrolig mye laks i for øyeblikket. Fikk bare én laks på 3.5 kg
Sist endret av Donkeybrain; 6. juli 2012 kl. 01:09.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Fluefiske er jo det ideelle i elvefiske. Skulle gjerne skrevet endel om dette, men er dessverre kjøring på meg i natt
......
Vis hele sitatet...
Har en nybegynner fluestang men liker det ikke helt, liker stang mye bedre av en eller annen grunn. Føler det blir best for meg, kan være at jeg ikke kan fiske med flue
"Øko-Terrorist"
Bare pass på så du ikke blir tatt uten fiskekort
Sitat av Incogn1to Vis innlegg
har ikke mye erfaring med laksefiske, men denne sluken er rå på ørret.
Møresilda
Bruker 10 grams versjonen i ferskvann, kan sikker bruke større i sjøen..
Vis hele sitatet...
Laks i sjøen?... Kanskje sjøørret, for det har jeg fått tidligere (faktisk helt tilfeldig, jeg og pappa var ferdig med å fiske på havet, så vi kjørte tilbake til hytta med båten, jeg hadde snøra litt i vannet for fun. Plutselig nappet det.)...
Sitat av tr80r Vis innlegg
Bare pass på så du ikke blir tatt uten fiskekort
Vis hele sitatet...
hehe, vet du hva som skjer da? hvor mye bot what so ever? har alltid lurt på dette da jeg ofte gjør det.
Sitat av Aciti Vis innlegg
hehe, vet du hva som skjer da? hvor mye bot what so ever? har alltid lurt på dette da jeg ofte gjør det.
Vis hele sitatet...
Bænna fra elva og fiskevakten tar å konfiskerer utstyret.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Laks i sjøen?... Kanskje sjøørret, for det har jeg fått tidligere (faktisk helt tilfeldig, jeg og pappa var ferdig med å fiske på havet, så vi kjørte tilbake til hytta med båten, jeg hadde snøra litt i vannet for fun. Plutselig nappet det.)...
Vis hele sitatet...
Han mente at han brukte 10 grams-versjonen i ferskvann. Og større sluker av samme type i saltvann.
Sist endret av Fuzzybossen; 6. juli 2012 kl. 02:44.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Bænna fra elva og fiskevakten tar å konfiskerer utstyret.
Vis hele sitatet...
Nja, dette varierer nok veldig.

Jeg har blitt tatt uten fiskekort to ganger, bot à 500,- hver gang, på to forskjellige steder.
Møresilda kobber\rød er en bra laksesluk.
Tipper 10\15 gram passer bra til ørreten,18\22gram til laksen siden det er en liten elv.

Har selv flere av de flerdelte Beastmasterstengene som du linker til,og synes dette er gode stenger å fiske med.
Når det gjelder snøre ville jeg gått for 0,35-0,40 mm vanlig sene eller 0,20 multisnøre hvis det er lov å bruke multi i den elva.
Går du for multi bør du bruke ca 50-80 cm med vanlig sene mellom sluken og hovedsnøret siden multien fort blir slitt av ved bunnkontakt.
Fisket selv etter laks i Namsen sist uke(mandag 25 juni). Fikk en på 15, med flue som var rød, svart og signal-grønn. brukte kanskje 1 times tid på å få den i land :P
Sitat av Aciti Vis innlegg
hehe, vet du hva som skjer da? hvor mye bot what so ever? har alltid lurt på dette da jeg ofte gjør det.
Vis hele sitatet...
i Altaelva får du 10tusen i bot fratatt fiskeutstyret og utestengt i noen år, så risikoen er utrolig artig å ta vertfall når vaktene kommer
Det jeg fisker med er en Europris stang + en proff sluk som en elvekompis har gitt meg.
Har fått både laks og sjøørret.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er amatørfisker, med stor vekt på amatør. Skal på laksefiske i elv til uka, med kompis og fiskekort. Tenkte å fiske med sluk, og kommer til å prøve med møresilda, som anbefalt i denne tråden, samt diverse andre sluker som befinner seg i skrinet.
Det å oppleve natur går langt foran det å få fisk, slik det alltid har gjort, selv om det er veldig morsomt å få napp...
Skal trekke et godt stykke opp i skogen på kvelden, og overnatte i en liten jakthytte vi har tilgang til, så bålkos og et par pils kommer til å være vel så viktig som fisking.

Sitter å planlegger, og tenker på aktiviteter som er koselige å ta seg til i naturen,- både langs elva og i skogen. Vi har en portabel gapahauk, som vi skal slå opp langs elva.
Stormkjøkken, og store mengder mat er et must, da utendørs matlaging er noe av det vi liker best med å være på tur.
Brettspill og en dram, når natta setter inn.

Vi håper å se både laks, rådyr og elg...

Søker tips om koselige/morsomme aktiviteter å ta seg til på en slik tur...

På forhånd, takk for svar :-)
Why so serious?
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Laks i sjøen?... Kanskje sjøørret, for det har jeg fått tidligere (faktisk helt tilfeldig, jeg og pappa var ferdig med å fiske på havet, så vi kjørte tilbake til hytta med båten, jeg hadde snøra litt i vannet for fun. Plutselig nappet det.)...
Vis hele sitatet...
Laksen er jo også i sjøen?
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Laksen er jo også i sjøen?
Vis hele sitatet...
Ja, laksen lever i sjøen, men den vandrer opp i elver for å gyte...