Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 4537
Hører det er mye mas om at det har vært en økning av CO2 i ppm i atmosfæren som får følger for oss alle og frykt og redsel med mer. Men bare lurer, er ikke CO2 en viktig del av fotosyntesen, som igjen gir oss luft te å puste i?
Fear-mongering?
Er dette et seriøst resonnement? Det er jo mye her i verden som vi trenger, men som vi ikke bør ha for mye av. Nivået av karbondioksid i atmosfæren er nå på 400 ppm. Før den industrielle revolusjonen lå det på 280 ppm, og historisk sett har det fluktuert mellom ca. 180 og 300 ppm. Det er anslått at det ikke har vært så høye konsentrasjoner av karbondioksid i atmosfæren på ca. 3 millioner år.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/Carbon_Dioxide_400kyr.png/570px-Carbon_Dioxide_400kyr.png
Denne kjappe, litt unøyaktige versjonen:
Atmosfæren vår har litt samme egenskaper som et vindu; det slipper inn vanlig lys, men stopper varmestråling (dette er ganske morsomt naturfagsforsøk forøvrig). Det er vi generelt glade for, fordi vi vil virkelig at det skal være varmere på jorda enn ute i verdensrommet. Jo mer CO2 i atmosfæren jo mer varmestråling blir reflektert tilbake til jorda dog, så når denne effekten blir sterkere blir det enda varmere. Det betyr ikke at det blir 50 grader på jorda plutselig, fordi jo varmere jorda er jo fortere kjøles den ned av varmetap også.. men det betyr at gjennomsnittsvarmen går litt opp. At gjennomsnittsvarmen går opp en grad eller tre høres kanskje ikke dramatisk ut, men det er det faktisk. Vi har ikke oversikt over hva virkningene på vind, vær og havstrømmer blir.. samt at det kan påskynde andre prossesser som issmeltingen og avskoging.

Det er ingen tvil om at det har blitt varmere i de siste 100 åra, og det er ingen tvil om at CO2 utslippene har bidratt til dette. Det er derimot tvil om i hvor stor grad (fra mye til veldig mye), og om det går 20 år eller 200 år før vi ser større forandringer i klima. Grafene som vises fram over temperatur tar altfor ofte utgangspunkt i 1600-1700 tallet, den kaldeste perioden de siste 2000-åra. Vi har fortsatt slått alle varmerekorder, og det er fortsatt grunn til bekymring.. men når grafer har blitt presentert i media har de ofte vært valgt ut for å se mest mulig dramatiske. Det gjør ikke talldataene mindre skremmende, men det gjør at flere har blitt unødvendig skeptiske til om de blir lurt.

Endel halv-paniske, vi-kommer-alle-til-å-dø, dette-gjør-klimaforandringene-med-deg! ikke-spesielt-innsiktsfulle avis-reportasjer har ikke hjulpet heller.
Sist endret av DumDiDum; 5. juni 2013 kl. 10:59.
mentalmelt, jeg lurte og var "dum", spurte og fikk svar og er litt klokere enn hva jeg var =) Men polene snur jo hvert 700 000 år. Kan det være en medvirkende årsak til den høye ppm av CO2 i atmosfæren? Ingen har jo kunne målt konsentrasjonen før den industrielle revolusjonen og lenger tilbake i tid før vel? Jeg mener vi mennesker har jo kun levd i en brøkdel av et sekund skal vi ta med hele jordklodens historie i betraktning
Sitat av RESpekt Vis innlegg
mentalmelt, jeg lurte og var "dum", spurte og fikk svar og er litt klokere enn hva jeg var =) Men polene snur jo hvert 700 000 år. Kan det være en medvirkende årsak til den høye ppm av CO2 i atmosfæren? Ingen har jo kunne målt konsentrasjonen før den industrielle revolusjonen og lenger tilbake i tid før vel? Jeg mener vi mennesker har jo kun levd i en brøkdel av et sekund skal vi ta med hele jordklodens historie i betraktning
Vis hele sitatet...
CO2 nivåene for langt tilbake kan de finne ved å leite i isen og sikkert bakken ved rette forhold. Eller tar jeg feil nå?
stemmer det:P Me forget, høy på treningsendorfiner her..
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Ingen har jo kunne målt konsentrasjonen før den industrielle revolusjonen og lenger tilbake i tid før vel? Jeg mener vi mennesker har jo kun levd i en brøkdel av et sekund skal vi ta med hele jordklodens historie i betraktning
Vis hele sitatet...
det lar seg lett gjøre ved å f.eks ta isprøver.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
CO2 nivåene for langt tilbake kan de finne ved å leite i isen og sikkert bakken ved rette forhold. Eller tar jeg feil nå?
Vis hele sitatet...
De kan finne det i is, ja, et er helt sikkert. Hvordan de skal finne karbondioksid nivået i jord/fjell vet ikke jeg, men det kan være mulig. Den konvensjonelle måten er dog is.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Er dette et seriøst resonnement? Det er jo mye her i verden som vi trenger, men som vi ikke bør ha for mye av. Nivået av karbondioksid i atmosfæren er nå på 400 ppm. Før den industrielle revolusjonen lå det på 280 ppm, og historisk sett har det fluktuert mellom ca. 180 og 300 ppm. Det er anslått at det ikke har vært så høye konsentrasjoner av karbondioksid i atmosfæren på ca. 3 millioner år.
Vis hele sitatet...
Ikke meningen å drive med flisespikking her, men snakker vi nå... Historisk sett, de 3 siste millionene av år? At det har vært høyere CO2 nivå i atmosfæren før er ikke særlig kontroversielt (les: dinosaurene som ikke døde av meteorittregnet døde av all CO2'en som skjermet jorden fra sola). De tre siste millionene av år, tatt i betraktning at jorda er 4,5 milliarder år gammel er ikke en lang periode. La oss ta høyde for at jorda stabiliserte seg (jeg velger tilfeldig at dette tok 2,5 milliarder år, faktisk tall vet jeg ikke). Da er det 0,15 promille av jordas levetid vi har målinger fra. For meg er dette ikke et representativt utvalg. På ingen måte prøver jeg å si at endringene ikke er reelle, men for meg ser det ut som et sirkelløp. Det er tross alt dinosaurer og annet organisk materiale som en gang har åndet på kloden som nå brukes som fossilt brennstoff.
Tror egentlig hele greia er bullshit.
Istiden var en naturkatastrofe, og isbreene som smelter nå er bare ett tegn på at vi er på vei tilbake til normalen.

Skal merkes at jeg sier dette med null erfaring/kunnskap/utdanning innen naturfag eller what so ever, men argumenter gjerne imot for det
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Tror egentlig hele greia er bullshit.
Istiden var en naturkatastrofe, og isbreene som smelter nå er bare ett tegn på at vi er på vei tilbake til normalen.

Skal merkes at jeg sier dette med null erfaring/kunnskap/utdanning innen naturfag eller what so ever, men argumenter gjerne imot for det
Vis hele sitatet...
Så... Du vet at du ikke har peiling, men velger likevel å avskrive et nokså veletablert vitenskapelig konsensus? Av nysgjerrighet - hva er det ved CO2-debatten som du mener er bullshit og hvorfor?
Dersom du er ute etter en vurdering på metanivå, så foreslår jeg at du leser hva Bjørn Stærk skriver om saken.

Forøvrig: CO2 er ikke det eneste (og muligens ikke det verste miljøproblemet) verden strir med om dagen. Imidlertid er det slik at mange andre problemer (f.eks sur nedbør) henger tett sammen med CO2.

Det jeg savner i debatten er generell opplysning. Det er for eksempel slik biler ikke er den største kilden til CO2-utslipp, så å bruke alle ressurser på å bytte ut bilparken (det er forurensende å lage og avhende biler) virker litt søkt når det er ting som plastindustri, kraftproduksjon og jernverk som står for de store utslippene.
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Tror egentlig hele greia er bullshit.
Istiden var en naturkatastrofe, og isbreene som smelter nå er bare ett tegn på at vi er på vei tilbake til normalen.

Skal merkes at jeg sier dette med null erfaring/kunnskap/utdanning innen naturfag eller what so ever, men argumenter gjerne imot for det
Vis hele sitatet...
Det er ikke vi som skal overbevise deg om at 99% av verdens forskerstand tar feil, det er du som skal bevise at ditt uutdannede og dørgende late sinn har rett.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Så... Du vet at du ikke har peiling, men velger likevel å avskrive et nokså veletablert vitenskapelig konsensus? Av nysgjerrighet - hva er det ved CO2-debatten som du mener er bullshit og hvorfor?
Dersom du er ute etter en vurdering på metanivå, så foreslår jeg at du leser hva Bjørn Stærk skriver om saken.

Forøvrig: CO2 er ikke det eneste (og muligens ikke det verste miljøproblemet) verden strir med om dagen. Imidlertid er det slik at mange andre problemer (f.eks sur nedbør) henger tett sammen med CO2.

Det jeg savner i debatten er generell opplysning. Det er for eksempel slik biler ikke er den største kilden til CO2-utslipp, så å bruke alle ressurser på å bytte ut bilparken (det er forurensende å lage og avhende biler) virker litt søkt når det er ting som plastindustri, kraftproduksjon og jernverk som står for de store utslippene.
Vis hele sitatet...
Det er jo forskere som mener at vi bidrar svært lite til disse klimaendringene også. Husker jeg så en dokumentar om det på NRK1 eller Discovery for et par år siden og der var det en forsker som sa at vi har alt for liten innvirkning på verden til å forårsake slike klimaendringer. Vi bidro kanskje litt, men i det store bildet var det ubetydelig.

Klimaendringene har jo heller ikke slått til sånn som forskere har påpekt heller. Det er jo noe å tenke over.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er ikke vi som skal overbevise deg om at 99% av verdens forskerstand tar feil, det er du som skal bevise at ditt uutdannede og dørgende late sinn har rett.
Vis hele sitatet...
Ingen som trenger å overbevise noen.
Det som er helt idiotisk er at vi i Norge som har mye fornybar kraft skal drive å redusere og legge avgifter på alt(klimakvoter for bedre samvittighet osv) når Kina og India som har ekstremt mye mer folk enn oss satser stort på kullkraftverk for å gi strøm til folket etter hver som velstanden øker. Uansett hva vi i vestlige land gjør så vil det ikke gjøre noe særlig forskjell så lenge Kina og India ikke finner andre måter å produsere strøm på.

Jeg skjønner at lokale utslipp i byene kan være høye og at vi ikke kan bruke piggdekk og kjøre villmann med v8'ere osv, men å tro at vi skal redde verden med høyere avgifter her på berget er i beste fall naivt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Leiha: ein del av poenget med avgiftene er å gi incentiver til forskning. Ved å gjere forurensning dyrt, vil det lønne seg å forske fram gunstige alternativ, som på sikt kan ta over for eksisterande. Det er ikkje heilt unfair at vi betaler ein god del av det, ettersom vi er desidert rikast.

I tillegg så har vi skyhøgt mykje større energibruk pr. person enn t.d. India og Kina - og hugs at Kina eksporterer ein god del av energien i form av produkt for sal i vesten.
Det er naturlige faktorer som óg bidrar til å øke karbonutslipp. En kan for eksempel se på hvor mye co2 som slippes ut i atmosfæren under et vulkanbrudd, da ser ikke utslippene fra for eksempel biler så alvorlig ut lenger.

Vitenskapelig konsensus er likevel at klimaforandringene i hvert fall delvis er menneskelig skapt. Og uansett om du velger å tro noe annet, kan innovasjonsinsentivet menneskehetens utryddelse er, bidra til mer effektive, fornybare energikilder. Vi går uansett tom for fossilt brennstoff en dag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av qverk Vis innlegg
Det er naturlige faktorer som óg bidrar til å øke karbonutslipp. En kan for eksempel se på hvor mye co2 som slippes ut i atmosfæren under et vulkanbrudd, da ser ikke utslippene fra for eksempel biler så alvorlig ut lenger.
Vis hele sitatet...
Wikipedia har følgjande å sei:
Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide_in_Earth%27s_atmosphere#Sources_of_carbon_dio xide
Although the initial carbon dioxide in the atmosphere of the young Earth was produced by volcanic activity, modern volcanic activity releases only 130 to 230 megatonnes of carbon dioxide each year,[18] which is less than 1% of the amount released by human activities (at approximately 29 gigatonnes).[19] These natural sources are nearly balanced by natural sinks, physical and biological processes which remove carbon dioxide from the atmosphere.
Vis hele sitatet...
Naturlege prosesser har naturen vore nøydd til å balansere, for å unngå opphopning av CO2. Livet har utvikla seg med det som utgangspunkt, og jorda vi kjenner i dag har det som utgangspunkt. Vi har imidlertid slept ut mykje på ekstremt kort tid. Hadde vi gradvis auka utsleppet frå 0 til det vi har i dag over ein milliard år hadde neppe nokon lagt merke til det, og det er gode odds for at det ikkje hadde vore så dramatisk - fordi ting hadde tilpassa seg.
Slashdot: Nå hørtes du ut som en politiker. Argumentet som brukes er at vi forurenser så mye at tempen går opp og pol isen smelter, men det spiller ikke noe rolle hva vi gjør. Kina og India driter jo tydeligvis i det og fortsetter å åpne kullkraftverk i et skremmende tempo. Alternativene fins allerede, men kull er sikkert mye billigere for de og mer tilgjengelig enn noe annet- så måten er å legge en kjempe avgift på kull- da først kommer Kina og India til å se på noe annet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Leiha Vis innlegg
Slashdot: Nå hørtes du ut som en politiker. Argumentet som brukes er at vi forurenser så mye at tempen går opp og pol isen smelter, men det spiller ikke noe rolle hva vi gjør.
Vis hele sitatet...
Så istadenfor å gjere det vi kan, bør vi gjere ingenting, ettersom andre er verre enn oss? Neitakk - la oss gjere det vi kan, og forske fram betre alternativ, der vi tar invisteringa, og gjer teknologien tilgjengeleg.
Sitat av Leiha Vis innlegg
Kina og India driter jo tydeligvis i det og fortsetter å åpne kullkraftverk i et skremmende tempo. Alternativene fins allerede, men kull er sikkert mye billigere for de og mer tilgjengelig enn noe annet
Vis hele sitatet...
Kva realistiske alternativ har vi i dag? Atomkraft. Det er omlag det einaste som på kort sikt kan erstatte kullkraft fullstendig. Samtidig gjer t.d. Tyskland (som historisk har vore kolnasjon) store framskritt på t.d. solceller og vindkraft, og har hatt toppar med halve elektrisitetsforsyninga frå fornybare ressurser, og landa på ein fjerdedel i fjoråret samla. Og dei har gått frå 6% i 2000, til fjerdeparten.

Ting som betre solceller, betre og billegare vindturbiner, forbetra generatorer etc. er invisteringer som andre kan nyttegjere seg i framtida.

Så ikkje avvis tanker fordi dei høyrest ut som politikertanker. Avvis tanker om du kan komme opp med god argumentasjon mot dei.
Sist endret av vidarlo; 5. juni 2013 kl. 19:59.
Sitat av slashdot Vis innlegg
fordi ting hadde tilpassa seg.
Vis hele sitatet...
Og det baserer du på hva da? Tilpasset seg hva? Konsekvensene er jo de samme.

Naturen har jo allerede vist at den tåler mye mer enn det forskerne sier. Ting de sa kom til å skje, skjedde ikke og nå er det snakk om langtidseffekter.
Atomkraft er nok det beste alternativet, spesielt om Thorium og andre mer "trygge" former for atombrensel kan bli utviklet. Det gjelder bare å få folk til å skjønne at vi ikke lever i 1986 og soviet lengre, og atomkraft har blitt generelt ganske trygt. Olje går vi tom for uansett, men når det kommer til Co2 sin virkning så er det stort sett enighet blant de som kan dette. Uansett skader det ikke og finne bedre, langvarige alternativer. Jeg tror fremtiden ligger i hydrogen for biler og lignende, og atomkraft for store industrielle land. Fattige land er det vanskligere med

Altså, uansett hvor mye Co2 og dritt vi klarer å pumpe ut så overlever jorden, men er ikke sikkert vi og resten av dyrene klarer oss så godt
Sist endret av iSatan; 5. juni 2013 kl. 20:15.
Jo, det er ganske mye vi Norge kan gjøre. Vi kan for eksempel la resten av olja vår ligge. Verden kommer til å forbrenne fossilt brennstoff så lenge det er tilgjengelig fordi alle satser på at alle andre tar støyten ved å gå over til alternative kilder. Hvis vi lar våre betydelige reserver ligge, så blir det totalt sett mindre CO2 i omløp. Vi kommer ikke til å tape på det, for det er kun snakk om tap av fremtidige inntekter. Faktisk tror jeg vi kan tjene på det i det lange løp; det vil gi oss et incitament til å satse tungt på annen teknologi lenge før resten av verden tvinges til det.

Klimakvoter derimot, det er tøv fra ende til annen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Og det baserer du på hva da?
Vis hele sitatet...
T.d. evolusjon, og at over eit lengre tidsrom så er det snakk om ganske store endringer uansett. Surare hav vil ikkje vere eit problem om det går over lang tid; då kan livet tilpasse seg. Endring i atmosfæren over evolusjonær tid vil truleg føre til endringer i plantelivet.
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Naturen har jo allerede vist at den tåler mye mer enn det forskerne sier. Ting de sa kom til å skje, skjedde ikke og nå er det snakk om langtidseffekter.
Vis hele sitatet...
Kva er det dei har sagt kom til å skje, som ikkje har skjedd? Temperaturen aukar, nordpolen går i retning isfri, Grønland smelter... Nasa skriv litt om temaet, m.a.:
Global climate change has already had observable effects on the environment. Glaciers have shrunk, ice on rivers and lakes is breaking up earlier, plant and animal ranges have shifted and trees are flowering sooner.

Effects that scientists had predicted in the past would result from global climate change are now occurring: loss of sea ice, accelerated sea level rise and longer, more intense heat waves.
Vis hele sitatet...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Surare hav vil ikkje vere eit problem om det går over lang tid; då kan livet tilpasse seg. Endring i atmosfæren over evolusjonær tid vil truleg føre til endringer i plantelivet.
Vis hele sitatet...
Ingen av oss vet dette for sikkert så det er ren gjetning.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva er det dei har sagt kom til å skje, som ikkje har skjedd? Temperaturen aukar, nordpolen går i retning isfri, Grønland smelter... Nasa skriv litt om temaet, m.a.:
Vis hele sitatet...
Temperaturen øker ikke i nærheten av like mye, nordpolen er ikke i nærheten av slik nedsmelting som var forutsett, Grønland smelter ikke i nærheten av hvor mye de har forutsett. Det var da en nyhetssending om dette på P3 tror jeg det var, der det var en forsker som snakket om dette (kan hende det var på nyhetene på tv). Nå var det snakk om enda lengre effekter...
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Temperaturen øker ikke i nærheten av like mye, nordpolen er ikke i nærheten av slik nedsmelting som var forutsett, Grønland smelter ikke i nærheten av hvor mye de har forutsett. Det var da en nyhetssending om dette på P3 tror jeg det var, der det var en forsker som snakket om dette (kan hende det var på nyhetene på tv). Nå var det snakk om enda lengre effekter...
Vis hele sitatet...
Om ikke Grønnland smelter like rakst som de forventet, hvorfor fikk det så stort sjokk av dette da? http://www.storm.no/nyheter/disse-bi...k-3839087.html
Og hva sier du til dette? http://www.storm.no/nyheter/-vi-har-...t-2858255.html
Sist endret av Avatar; 5. juni 2013 kl. 21:04.
Sitat av Avatar Vis innlegg
Om ikke Grønnland smelter like rakst som de forventet, hvorfor fikk det så stort sjokk av dette da? http://www.storm.no/nyheter/disse-bi...k-3839087.html
Og hva sier du til dette? http://www.storm.no/nyheter/-vi-har-...t-2858255.html
Vis hele sitatet...
Nei, de sa det nå på nyhetene så det får du fortelle meg. At en bre forsvinner raskt vil jeg tro er naturens gang mer en menneskehetens gang.
Istedet for å liste opp en hel del grunner, har man hele 56 grunner til at klimaet er menneskeskapt her:
http://www.storm.no/nyheter/er-du-sk...g-2493598.html
Sist endret av Avatar; 5. juni 2013 kl. 21:15.
Sitat av Avatar Vis innlegg
Istedet for å liste opp en hel del grunner, har man hele 56 grunner til at klimaet er menneskeskapt her:
http://www.storm.no/nyheter/er-du-sk...g-2493598.html
Vis hele sitatet...
Er ikke det akkurat det samme som å liste opp en hel del grunner? Jeg vet ikke hvilken dag, men mener at det var igår eller forigårs at det var en stor sak på nyhetene om det. Var jeg den eneste som fikk det med meg?
Bra tråd, men savner noe her....

Co2 nivået er jo en ting, men NÅR blir mengden O2 for liten? Slik at menneskene dør ut, mener jeg?

Vi (arten "mennesket") klarer oss greit nok med varierende mengder Co2, men bare inntil et visst nivå. 3 til 5 prosent er vel en grense her.

Er du i en tank med hundre prosent Co2, så dør du. Selvfølgelig.

Og Co2 fortrenger O2....

Er det noen som vet noe om dette?

Altså: NÅR har vi brent opp så mye fossile energikilder at vi rett og slett kveler oss selv?
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Ingen av oss vet dette for sikkert så det er ren gjetning.
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler deg å lese litt om evolusjon. Begynn gjerne her!


Temperaturen øker ikke i nærheten av like mye, nordpolen er ikke i nærheten av slik nedsmelting som var forutsett, Grønland smelter ikke i nærheten av hvor mye de har forutsett. Det var da en nyhetssending om dette på P3 tror jeg det var, der det var en forsker som snakket om dette (kan hende det var på nyhetene på tv). Nå var det snakk om enda lengre effekter...
Vis hele sitatet...
Det vil ikke være første gangen vitenskapen har hatt rett, men har fått feil tall.

Sitat av Princeultra Vis innlegg
NÅR har vi brent opp så mye fossile energikilder at vi rett og slett kveler oss selv?
Vis hele sitatet...
Vi vil dø av andre ting lenge før vi dør av O2 mangel. For å komme opp i så store CO2 konsentrasjoner så må vi gange konsentrasjonen vi hår nå med en del tusener.

Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Nei, de sa det nå på nyhetene så det får du fortelle meg. At en bre forsvinner raskt vil jeg tro er naturens gang mer en menneskehetens gang.
Vis hele sitatet...
Det er fint at du har egne meninger. Vennligst begrunn de.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Ingen av oss vet dette for sikkert så det er ren gjetning.
Vis hele sitatet...
Nei, rein gjetning er det ikkje. Det er element av gjetning i det, men å anta at evolusjon ikkje vil føre til tilpasning til klimaet over lang tid er utopisk. Vi gjerne ikkje hatt liv i havet som var basert på kalk i samme grad som i dag, med eit surare hav, men heller andre ting som fyllde den nisja.
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Temperaturen øker ikke i nærheten av like mye, nordpolen er ikke i nærheten av slik nedsmelting som var forutsett,
Vis hele sitatet...
Spådommane om isfritt arktis på sommartid varierer mellom få år fram i tid, og eit par generasjoner fram i tid. Det som imidlertid er klart er at sjøisen minkar systematisk i omfang, og ein del påstår så lite som fire år før vi har eit isfritt arktis på sommarstid.

Kjelder finn du på wikipedia.

Om du les artikkelen til NASA som eg lenka til tidlegare, så tar dei for seg kva vi har av bevis.
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Er ikke det akkurat det samme som å liste opp en hel del grunner? Jeg vet ikke hvilken dag, men mener at det var igår eller forigårs at det var en stor sak på nyhetene om det. Var jeg den eneste som fikk det med meg?
Vis hele sitatet...
Du kan i det minste prøve å finne navnet, om du skal fremstå noenlunde seriøs.
Jeg vil introdusere dere til scishow, dette er folk som kan tingene sine og de har lagd noe om dette også Se videoen her! Denne handler om jordens klima gjennom historien. Denne handler om hva som kanskje kan skje hvis det blir for mye CO2, blandt annet at havet får lavere PH niva (mer syrlig).
Sist endret av Ekvivokk; 5. juni 2013 kl. 21:47.
Sitat av Princeultra Vis innlegg
Bra tråd, men savner noe her....

Co2 nivået er jo en ting, men NÅR blir mengden O2 for liten? Slik at menneskene dør ut, mener jeg?

Vi (arten "mennesket") klarer oss greit nok med varierende mengder Co2, men bare inntil et visst nivå. 3 til 5 prosent er vel en grense her.

Er du i en tank med hundre prosent Co2, så dør du. Selvfølgelig.

Og Co2 fortrenger O2....

Er det noen som vet noe om dette?

Altså: NÅR har vi brent opp så mye fossile energikilder at vi rett og slett kveler oss selv?
Vis hele sitatet...
Vi lever i en atmosfære der det er ca. 21% O2. Holder vi dette tallet stabilt, men øker CO2-mengden vil man til slutt dø, selv om det er mer enn nok O2 i lufta. Når CO2-konsentrasjonen nærmer seg noen prosent vil man bli søvning og få hodepine, passerer den 10% kan du dø.
Sitat av Princeultra Vis innlegg
Bra tråd, men savner noe her....

Co2 nivået er jo en ting, men NÅR blir mengden O2 for liten? Slik at menneskene dør ut, mener jeg?

Vi (arten "mennesket") klarer oss greit nok med varierende mengder Co2, men bare inntil et visst nivå. 3 til 5 prosent er vel en grense her.

Er du i en tank med hundre prosent Co2, så dør du. Selvfølgelig.

Og Co2 fortrenger O2....

Er det noen som vet noe om dette?

Altså: NÅR har vi brent opp så mye fossile energikilder at vi rett og slett kveler oss selv?
Vis hele sitatet...
Er nok ikke CO2 gassen som kommer til å ta liv av menneske når det kommer til global oppvarming. En av de største farene er utslippet av giftige gasser som er nedfrosset i jord som har vært islagt. Disse gassene vil bare øke drivhuseffekten. Faren er absolutt reel, men jorda vil nok uansett tilpasse seg.
Alt det iskalde vannet fra Grønnland kan f.eks leke ut og få golf strømmen til å endre retning(lignende har skjedd før med Nord- Amerika. Og dermed kan ei ny istid begynne, det går i sykluser...

http://www.adressa.no/nyheter/dokume...cle1150114.ece
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e#.Ua-aKEAvlQk
http://bellona.no/norwegian_import_a...il/klima/41139
Sitat av Sinken Vis innlegg
Du kan i det minste prøve å finne navnet, om du skal fremstå noenlunde seriøs.
Vis hele sitatet...
Hvilket navn? Det var på nyhetene... Ganske sikker på at det var en Nrk kanal på radioen. Husker ikke hvilken, men mener det var P3. Mye mer akutelt enn tekster skrevet for 6 måneder siden.
Greit, greit du har rett. Jeg så selv en nyhet i dag om aliens hadde kommet til jorden! Det må jo være rett! Random folk som lyver på internett når de skjønner at det de argumenterer for er helt på tryne og feil finnes jo ikke!
til dere over som skriver at vi kommer til å dø av at Co2 i atmosfæren blir over 5% eller liknende.... dere burde VIRKELIG lese lit mer om dette temaet. Co2 mengen i atmosfæren i dag ligger på rundt 0.05% det kan minke og øke noe ettersom hvor i verden du befinner deg. for å sette det litt i perspektiv så ville du vært lett brisen hvis det hadde vært snakk om alkohol i kroppen din.

iSatan. du skrev om thorium og atomkraft og selv om du har veldig rett når det kommer til at det burde bli satset mer på dette er det ikke en rask løsning. Thorium kraftverk på en stor basis er enda ganske langt inn i fremtiden (hvis jeg ikke tar feil) rett og slett fordi Thorium er veldig mye vanskligere å utnytte en uran.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Jeg prøver egentlig å finne ut av hva du sier. Jeg beklager om du tok det som et angrep på deg, budskapet ditt kom ikke tydelig frem.



Det er det ingen som har sagt



Definer fremtiden. Det er gjort ganske store fremskritt på området.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke.. Du skriver en hel del om mennesket og du vet nada om framgangangen så å skrive om den er jo ganske blankt... Ingen vet jo om den....

Hvis du tror jeg har gjort angrep på det så er det feil. Det var aldri meningen

Sitat av materi Vis innlegg
til dere over som skriver at vi kommer til å dø av at Co2 i atmosfæren blir over 5% eller liknende.... dere burde VIRKELIG lese lit mer om dette temaet. Co2 mengen i atmosfæren i dag ligger på rundt 0.05% det kan minke og øke noe ettersom hvor i verden du befinner deg. for å sette det litt i perspektiv så ville du vært lett brisen hvis det hadde vært snakk om alkohol i kroppen din.

iSatan. du skrev om thorium og atomkraft og selv om du har veldig rett når det kommer til at det burde bli satset mer på dette er det ikke en rask løsning. Thorium kraftverk på en stor basis er enda ganske langt inn i fremtiden (hvis jeg ikke tar feil) rett og slett fordi Thorium er veldig mye vanskligere å utnytte en uran.
Vis hele sitatet...
Atomkraft kommer aldri til å vare.
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Jeg vet ikke.. Du skriver en hel del om mennesket og du vet nada om framgangangen så å skrive om den er jo ganske blankt... Ingen vet jo om den....

Hvis du tror jeg har gjort angrep på det så er det feil. Det var aldri meningen


Atomkraft kommer aldri til å vare.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du ikke at atomkraft kommer til og vare?
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Hvorfor tror du ikke at atomkraft kommer til og vare?
Vis hele sitatet...
For det er begrenset med uran/drivstoff til det... ?
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Hvorfor tror du ikke at atomkraft kommer til og vare?
Vis hele sitatet...
Tipper han bare tenker på Uranium, og ikke på for eksempel flyttende fluor thorium reaktorer, som er billigere å lage, har en halveringstid på jeg mener å huske 1000år og ikke avfall som kan lages bomber (derfor uranium ble startet med, for å lage bomber).
Sitat av zlagther Vis innlegg
Tipper han bare tenker på Uranium, og ikke på for eksempel flyttende fluor thorium reaktorer, som er billigere å lage, har en halveringstid på jeg mener å huske 1000år og ikke avfall som kan lages bomber (derfor uranium ble startet med, for å lage bomber).
Vis hele sitatet...
Og man kan sikkert aaaaldri gå tom på det.... Jesus.
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Og man kan sikkert aaaaldri gå tom på det.... Jesus.
Vis hele sitatet...
360 000 i India
300 000 i Australia
170 000 i Norge
160 000 i USA
100 000 i Canada
35 000 i Sør-Afrika
16 000 i Brasil
95 000 tonn i andre land.

Kilde

Så i overskuelig fremtid så har vi nok av dette. Når du bruker uranium så utnytter du 1% av energien i det, når du bruker thorium utnytter du 99% av energien i det, ergo, så lenge vi lever og ganske mange generasjoner fremover kommer til å ha nok.
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Og man kan sikkert aaaaldri gå tom på det.... Jesus.
Vis hele sitatet...
Det kommer hvertfall til og ta noen tusen år vill jeg tro med tanke på at thorium er omtrent like vanlig som jord... og bare 5000 tonn er nok til og gi hele verden energi i et år. Man får utnyttet thorium mye bedre enn uran og det er billigere.

Kilde

Sitat av zlagther Vis innlegg
360 000 i India
300 000 i Australia
170 000 i Norge
160 000 i USA
100 000 i Canada
35 000 i Sør-Afrika
16 000 i Brasil
95 000 tonn i andre land.

Kilde

Så i overskuelig fremtid så har vi nok av dette. Når du bruker uranium så utnytter du 1% av energien i det, når du bruker thorium utnytter du 99% av energien i det, ergo, så lenge vi lever og ganske mange generasjoner fremover kommer til å ha nok.
Vis hele sitatet...
da har vi hverfall nokk til en del år hvis vi kun trenger 5000 tonn i året
Sist endret av StålSkuff; 5. juni 2013 kl. 23:53.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Det kommer hvertfall til og ta noen tusen år vill jeg tro med tanke på at thorium er omtrent like vanlig som jord... og bare 5000 tonn er nok til og gi hele verden energi i et år. Man får utnyttet thorium mye bedre enn uran og det er billigere.

Kilde



da har vi hverfall nokk til en del år hvis vi kun trenger 5000 tonn i året
Vis hele sitatet...
Jøss, man kan sikkert få bomull til å dekke behovet sitt også, men man vet jo ikke når man går tom for det... Hvis man ikke gjetter da selvfølgelig.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Det kommer hvertfall til og ta noen tusen år vill jeg tro med tanke på at thorium er omtrent like vanlig som jord... og bare 5000 tonn er nok til og gi hele verden energi i et år. Man får utnyttet thorium mye bedre enn uran og det er billigere.

Kilde



da har vi hverfall nokk til en del år hvis vi kun trenger 5000 tonn i året
Vis hele sitatet...
¨

Ja sånn ca. 247 år og det er vis vi kun bruker dette, nå er for eksempel norge 90% vannkraft og Tyskland gjør store fremskritt på både sol og vinn energi fronten, så ja Thorium vil vare en stund
Sitat av zlagther Vis innlegg
¨

Ja sånn ca. 247 år og det er vis vi kun bruker dette, nå er for eksempel norge 90% vannkraft og Tyskland gjør store fremskritt på både sol og vinn energi fronten, så ja Thorium vil vare en stund
Vis hele sitatet...
I teorien, ja, I praksis er noe helt annet.
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
I teorien, ja, I praksis er noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Hva er det du prøver og si? at vi bare skal droppe atomkraft fordi vi vill gå tom til slutt?
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Hva er det du prøver og si? at vi bare skal droppe atomkraft fordi vi vill gå tom til slutt?
Vis hele sitatet...
Ikke at vi skal droppe det, men atomkraft er vel en ganske kortsiktig løsning?
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Ikke at vi skal droppe det, men atomkraft er vel en ganske kortsiktig løsning?
Vis hele sitatet...
Har ikke nettopp folk over deg forklart at vi har mer enn nok Thorium til å klare oss i lang tid framover, samtidig som vi forbedrer de fornybare energikildene?

Hva tilsier at atomkraft er kortsiktig?
Sist endret av Screwdriver; 6. juni 2013 kl. 00:20.