Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7104
Hvis en pakke kjøttdeig går ut på dato om 7 dager, og man hiver den i fryseren, vil den da ha 6 dager holdbarhet når man tar den ut av fryseren igjen?

Hvis man f.eks steker opp kjøttdeigen på siste forbruksdag. Vil den ha samme holdbarhet i stekt tilstand, som om man hadde stekt den opp 7 dager før siste forbruksdag?

Bruker dere kun nesa og lukter eller hva praktiserer folk her?
Jeg spiser om det har godt ut på dato (ikke melkeprodukter) Man må selfølgelig sjekke om det er muggent.
mye av merkingen blir misforstått. husk at det er en EU-regel om at alt må ha en holdbarhetsdato på, selv hermetikk.

bruk fornuft og vett! se og lukt, ta på, om du tør.

om det står "best før" så kan den godt spises etter datoen. står det "må brukes før"/"lengst holdbar til", så skal du bare sjekke den. mye blir stempla på måfå. det er sykt mye mat som blir kasta som godt kunne ha blitt spist, det er litt synd..

EDIT

i forhold til nedfryst mat, ikke noe problem. jeg fryser selv kjøtt, brød, fersk pasta (jepp, det funker), osv. du skal bare spise det når du har tint det opp igjen, så ikke noe "andre nedfrysninger" (her kan det diskuteres, da det har blitt bevist flere ganger at frossenmat har blitt tint opp og fryst igjen mange ganger i løpet av transporten).
Sist endret av Eolin; 28. november 2012 kl. 16:44.
Eksempelet ditt med kjøttdeig er vanskelig å gi noe fasitsvar på, det beste er å lukte, kjenne og smake på.

Selv kjøper jeg både kjøttdeig, biff og egg som er dagen før utgår til halv pris, kjøttdeigen og biffen kan fint fryses, selv om den blir liggende der i en uke.
Egg har mye bedre holdbarhet enn det som står på pakken og står fint et par uker over dato i kjøleskapet.

Ost kan også fryses og det holder seg over datoen.
Kjøttdeig begynner å lukte funky lenger før det begynner å bli funky å spise den.. og selv etter det er det ikke skadelig, man må bare bruke mye krydder.

Kroppene våre tåler forbausendes mye, og smaksansen vår er mer eller mindre utviklet for å sørge for at vi ikke spiser det vi ikke burde spise, og spiser det vi burde spise. Den er en god indikator (selv om den fucker opp ved sukker nå om dagen, som pleide å være en god ide.. men ikke er det lenger)...

.. men ting blir dårlige i fryseren også, det tar bare veldig mye lenger tid. Hvor lenge varierer veldig sterkt etter min erfaring.. på kjøttdeig/kjøtt/kylling/fisk har jeg opplevd alt fra nydelig etter par år etter til ødelagt en dag etter.
Sist endret av DumDiDum; 28. november 2012 kl. 16:52.
Jeg har hørt at om du finner en steinaldermann med en kjøttbit i handa (som er nedfryst selvfølgelig) så er den kjøttbiten helt trygg å spise hvis du varmer bort bakteriene...
Går helet fint, har kjøttdeigpakker i fryseren som har gått ut 6 måneder og mer.
Bruk øyne og nese, og sunn fornuft..

Ta ut kjøttdeigen og legg den i kjøleskapet dagen før den skal brukes, har fryst kjøttdeig selv flere måneder over dato.

Her er en tabell som har en god oversikt.
Sist endret av Vandringsmann; 28. november 2012 kl. 17:13.
Not my final form
Jeg har hørt at du kan sjekke om egg er dårlige ved å putte de i vann. Dersom de reiser seg "på høykant" skal de visst være dårlige. Er det noen som vet at dette stemmer, eller er det kjerringråd/svada?

Uansett så er det veldig mange produkter som kan brukes etter at datoen er gått ut. Selv smaker/lukter jeg hvis jeg er i tvil.
Stekte bakterier smaker godt Kjør på! Det er ikke akkurat en hemmelighet at matindustrien overdriver kraftig på holdbarhets datoer, det er rett og slett på grunn av et altfor krevende marked.
Sist endret av Juicekongen; 28. november 2012 kl. 17:36.
Sitat av Sølvsjel Vis innlegg
Jeg har hørt at du kan sjekke om egg er dårlige ved å putte de i vann. Dersom de reiser seg "på høykant" skal de visst være dårlige. Er det noen som vet at dette stemmer, eller er det kjerringråd/svada?

Uansett så er det veldig mange produkter som kan brukes etter at datoen er gått ut. Selv smaker/lukter jeg hvis jeg er i tvil.
Vis hele sitatet...
Flyter egget så er det dårlig, dupper det i midten så er det gammelt men kan brukes. Legger det seg på bunnen er det ferskt.
Jeg ser aldri på datomerkningen, med mindre vi snakker om meieriprodukter som melk, fløte o.l.
Alt annet lukter, smaker og ser jeg på for å finne ut om det er gammelt. Lukter kjøttdeigen uggent så kast den.

Spiste selv en kotelett forrige uke som var 5 dager over dato, men som så helt fin ut og luktet normalt. Smakte ypperlig. Ja, jeg vet. Jeg er ganske badass noen ganger.
Sist endret av Bombasa; 28. november 2012 kl. 17:44.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Hvis det står best før, da gjør det ikke noe å spise det etter den datoen.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Hvis det står best før, da gjør det ikke noe å spise det etter den datoen.
Vis hele sitatet...
Med den logikken så kan jeg jo spise en biff som er best før februar 2003.
Kjøttdeig greier seg fint 1 uke +/- noen dager over holdbarhetsdatoen. Hvor lenge det holder seg i fryseren kommer litt ann på fett%, magert kjøtt holder seg lengre enn fett kjøtt..feks så kan bacon bli harskt selv om det ligger i fryseren (må sikkert ligge der jævli lenge da, men men)
Jeg har en tommelfingerregel: Svin i fryser 3-4mnd, Normal kjøttdeig 8-10mnd, elgkjøtt 12-16 mnd.

Men, test deg selv litt og prøv deg frem. Majoriteten av datoene på pakkene er bullshit.
Jeg lagde taco av kjøttdeig som lukta skikkelig funky i forrige uke..den var gått 12 dager over datoen, og den hadde mistet litt av fargen (gilde karbonadedeig dette var snakk om).
var påpasselig og stekte kjøttet skikkelig godt. Smakte helt normalt, og det skjedde ikke noe med magen - bortsett fra den normale taco-fisen
det står enten best før eller siste holdbarhets dato, best før kan fint spisers over dato, siste holdbarhets dag kan du bli sikkelig sjuk av!
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Med den logikken så kan jeg jo spise en biff som er best før februar 2003.
Vis hele sitatet...
På ferskvare står det "Siste forbruksdag" eller "Må brukes innen/før"
Disse datoene burde man være litt obs på, men det går som regel helt fint, dersom det ikke lukter funky.
Norske matbutikker har heller ikke lov til å selge varer med utgått Siste forbruksdag.

Står det derimot Best Før, er det både lov, og stort sett trygt å eta!
Det er stor forskjell på "siste forbruksdag" og "best før dato". Kjøttdeig skal man f.eks være forsiktig med når siste forbruksdag har passert. Fryses det ned er det en annen sak.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Hadde en kjøttdeigpakke i frysen, som jeg frøs ned ca. en uke for siste forbruksdag som var 16/11. Tok den ut igjen i går, for å lage middag med den i dag.

Ble bare nysgjerrig på hvor lenge jeg kan ha den i kjøleskapet nå, før den blir dårlig.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Hadde en kjøttdeigpakke i frysen, som jeg frøs ned ca. en uke for siste forbruksdag som var 16/11. Tok den ut igjen i går, for å lage middag med den i dag.

Ble bare nysgjerrig på hvor lenge jeg kan ha den i kjøleskapet nå, før den blir dårlig.
Vis hele sitatet...
Forskjellig fra gang til gang, bare å sjekke pakken før du evt. bruker den. Lukter / ser den dårlig ut bruker du den ikke
Kjøttdeig er det skumleste kjøttet holdbarhetsmessig. Som sagt av andre lukter det gjerne funky hvis det er farlig, men det er ingen garanti, så sørg for at det er godt gjennomstekt.

Jeg ville ikke gitt kjøttdeig over datoen til barn, de er gjerne litt mer sårbare for noen av bakteriene som kan gro fram.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tatt fra matprat.no

Ved forsvarlig innpakning og kvalitet før frysning har følgende produkter denne holdbarheten i nedfryst tilstand

Svinekjøtt: Magert: 6 måneder, Med fett: 3 måneder
Storfekjøtt: 10-12 måneder
Kalvekjøtt: 6 måneder
Lammekjøtt: 10-12 måneder
Reinsdyrkjøtt: over 12 måneder
Saltet kjøtt med mye fett: 2 måneder
Kylling: 4 måneder
Kalkun: 1-2 år
Kyllingkjøttdeig: 2 måneder
Medisterdeig: 3 måneder
Kjøttdeig/ karbonadedeig: 4 måneder
Pølser: 3 måneder
Spekemat: 6 måneder
Innmat: 3 måneder