Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  227 22399
Jeg har bodd i groruddalen i 25år. Da jeg gikk på grorud barneskole hadde vi en mottaksklasse med en 10-12 elever for de innvandrerne som ikke hadde gode nok norskkunnskaper til å bidra eller følge med i timen. I visse tilfeller ville noen av disse bli plassert i timer hvor de kunne delta og lære seg språket.
Integrering, kalles det visst.

Nå er det mer eller mindre motsatt, og ingen kan nekte for at det er en skremmende utvikling.
Det viser seg jo faktisk at innbyggerne i Oslo i det stor grad selv er positiv til innvandringen.
Hvorfor kan ikke noen være så snill å sette disse tallene opp mot utdanningsnivå? Hadde vært interessant! Min hypotese er at jo lengre utdannelse man har, jo mer positiv er man til innvandring.

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...l#.T3IqAOyon_4
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
En ny undersøkelse fra Groruddalen i Oslo viser at flere innvandrere gir mindre kriminalitet. Det er svært tvilsomt en direkte årsak at flere innvandrere betyr mindre kriminalitet, men det betyr i hvertfall at på Grorud er det ikke sånn at flere innvandrere automatisk betyr MER kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Det er andre faktorer som kan veie opp for flere innvandrere.

Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Det viser seg jo faktisk at innbyggerne i Oslo i det stor grad selv er positiv til innvandringen.
Hvorfor kan ikke noen være så snill å sette disse tallene opp mot utdanningsnivå? Hadde vært interessant! Min hypotese er at jo lengre utdannelse man har, jo mer positiv er man til innvandring.

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...l#.T3IqAOyon_4
Vis hele sitatet...
Oslo er en svært segregert by. Folk på beste vestkant ser jo bare innvandrere når de kjører gjennom sentrum og når de går på kunstutstillinger og teater.
Sist endret av Stratops; 28. mars 2012 kl. 15:55.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Oslo er en svært segregert by. Folk på beste vestkant ser jo bare innvandrere når de kjører gjennom sentrum og når de går på kunstutstillinger og teater.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke nødvendigvis så alt for uenig i det, men det bør nyanseres. Jeg jobber på en skole som ligger i den delen av byen hvor husprisene er blant de høyeste i Oslo. og til og med her har vi rundt 25-30% elever med fremmedkulturell bakgrunn... Bor man i Oslo blir man berørt av de flerkulturelle samfunnet uansett om man bor på øst- eller vestsiden.
Sosietær maniker
Det er mange grunner til å være skeptisk til innvandring. Den mest gyldige, etter min oppfatning, er at vi ikke diskriminerer vanekriminelle og hyperreligiøse. Den siste blir av mange ansett som kontroversiell, men jeg foretrekker å være på den sikre siden når det kommer til indoktrinering av barn. Av samme grunn er jeg motstander av obligatorisk fellesskole. Frykten for ekstremister er langt fra irrelevant, men jeg vil være så freidig å påstå at niårig tvang av barn er med på å underbygge sikkerheten for at våre medmennesker lærer seg respekt for andres følelser. Om barna mine skal underlegges andres tvang, så skal det være grundig fundert i moral med universell gyldighet - ikke i et konstruert behov for arbeidskraft, ut av oppdiktede forestillinger om plikt eller som følge av en samfunnskontrakt som aldri har blitt formulert. «Ge as», eller «sånn er det», er ikke et gyldig argument mot sosial rettferdighet.

Utover en generell skepsis overfor indoktrinering, vil jeg rette et fokus mot den umenneskelige praksisen, som jeg ettertrykkelig anser det for å være; Å sette ettåringer til oppbevaring i en barnehage. De fem første årene er tiden vi mennesker har den raskeste, kraftigste og mest varige veksten i hjernen. Å frarøve barn et stimulerende oppvekstmiljø er et grovt overtramp av helt grunnleggende verdier som er universelle for pattedyr. I lys av teknologiske gjennombrudd på alle fronter, blir det for meg ikke annet enn fullstendig forkastelig. Skjønn det, den som kan. Spør du meg, er det ikke utenkelig at menneskesynet som ligger til grunn for en så skammelig oppførsel har sine røtter i religion, selv om åtte hundre år med krutt, fire hundre år med bankkarteller, hundre og femti år med fabrikkvelde, hundre år med aggressiv markedsføring og et evig ignorant forhold til rus også skal ha mye av skylda. Kall det gjerne barnesykdommer som kommer av å riste av seg slaveriet etter 12 000 år med plog, ljå og hakke, men for å bevege oss framover og ikke bakover, så må oppgjøret med institusjonene som holder arkaiske forestillinger på plass, få tilstrekkelig med albuerom i den «offentlige samtalen».

I de abrahamiske verdenssynene blir mennesket født urent og må leve et liv i kyskhet, nestekjærlighet og gudstro før det endelig får sin frelse i døden. Dette er rådene som den katolske kirken stiller seg bak. Den samme institusjonen som står for historiens verste pedofilisaker, er verdens største jordeier og som inntil nylig har kalt det blasfemi å bruke kondom. Makabert at så foreldede verdier fortsatt skal ha en rettmessig plass i dagens samfunn. I store deler av verden er til og med følelsesladet kritikk av religion beskyttet ved lov. At vi skal si takk, men ellers takk, til vanekriminelle, skulle jeg tro passerte uten krav om videre begrunnelse. Selv om det venter en grunn grav i hjemlandet, så er vi ikke forpliktet til å ønske serievoldtektsmenn velkomne.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Det viser seg jo faktisk at innbyggerne i Oslo i det stor grad selv er positiv til innvandringen.
Hvorfor kan ikke noen være så snill å sette disse tallene opp mot utdanningsnivå? Hadde vært interessant! Min hypotese er at jo lengre utdannelse man har, jo mer positiv er man til innvandring.

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...l#.T3IqAOyon_4
Vis hele sitatet...
Les selve artikkelen, kun 23% sier de er direkte positive. Dette er forøvrig et eksempel på den dårlige overskriftsnormen som kan misstenkes for å være kampanjejournalistikk. Her har Halalgeir gjort den feilen å ikke lese igjennom artikkelen.

Så folkens LES AVIS ARTIKKLENE, anta at de lyver, i det minste er tvetydige.

Ikke bare det folkens, her er et screenshot av den artikkelen fra tidligere idag, Aftenposten har gjort noen endringer forstår dere:

http://mediacdn.disqus.com/uploads/m...0/original.jpg

Legg spesielt merke til det screenshotet henviser til, spesielt at den poolen på mystisk vis er borte. Det ble for mye politisk ukorrekthet.

Så jeg gjentar meg selv: IKKE TRO ET ORD TABLOIDENE SKRIVER. Dobbel og trippelsjekk alt hvis mulig, hvis ikke anta at informasjonen er feilaktig.
Sitat av Petter H Vis innlegg
Les selve artikkelen, kun 23% sier de er direkte positive. Dette er forøvrig et eksempel på den dårlige overskriftsnormen som kan misstenkes for å være kampanjejournalistikk. Her har Halalgeir gjort den feilen å ikke lese igjennom artikkelen.

Så folkens LES AVIS ARTIKKLENE, anta at de lyver, i det minste er tvetydige.

Ikke bare det folkens, her er et screenshot av den artikkelen fra tidligere idag, Aftenposten har gjort noen endringer forstår dere:

http://mediacdn.disqus.com/uploads/m...0/original.jpg

Legg spesielt merke til det screenshotet henviser til, spesielt at den poolen på mystisk vis er borte. Det ble for mye politisk ukorrekthet.

Så jeg gjentar meg selv: IKKE TRO ET ORD TABLOIDENE SKRIVER. Dobbel og trippelsjekk alt hvis mulig, hvis ikke anta at informasjonen er feilaktig.
Vis hele sitatet...
I høyre hjørne er det tekst om hun jenta som er fra Tsjetsjenia, det er jo ikke et land. Det er en by/område i Russland
Sitat av Petter H Vis innlegg
Les selve artikkelen, kun 23% sier de er direkte positive. Dette er forøvrig et eksempel på den dårlige overskriftsnormen som kan misstenkes for å være kampanjejournalistikk. Her har Halalgeir gjort den feilen å ikke lese igjennom artikkelen.

Så folkens LES AVIS ARTIKKLENE, anta at de lyver, i det minste er tvetydige.

Ikke bare det folkens, her er et screenshot av den artikkelen fra tidligere idag, Aftenposten har gjort noen endringer forstår dere:

http://mediacdn.disqus.com/uploads/m...0/original.jpg

Legg spesielt merke til det screenshotet henviser til, spesielt at den poolen på mystisk vis er borte. Det ble for mye politisk ukorrekthet.

Så jeg gjentar meg selv: IKKE TRO ET ORD TABLOIDENE SKRIVER. Dobbel og trippelsjekk alt hvis mulig, hvis ikke anta at informasjonen er feilaktig.
Vis hele sitatet...
Her er det jo du som har bommet totalt.

"38 prosent av de spurte tror livet vil fortsette som før. 23 prosent tror flere innvandrere vil være positivt for byen, mens 32 prosent tror det vil være negativt."

32 prosent tror innvandring vil være negativt mens hele 61 % tror livet vil fortsette som før eller ha en positiv innvirkning. Det er langt i fra rosenrødt, men ikke så ille.

Det bildet du har som viser sektordiagrammet er jo tallene fra de som har lagt inn sin stemme på nettsiden.

Og da kommer poenget mitt MYE tydeligere frem.

Oslo:
Positiv endring: 23%
Ingen endring: 38%
Negativ endring: 32%

Aftenpostens lesere på nett:
Positiv endring: 20%
Vet ikke: 8%
Negativ endring: 72%

Sagt med andre ord. Osloborgere, de som faktisk bor og jobber sammen med innvandrere, er mer positive til innvandring enn de som leser Aftenpostens nettavis. (befolkningen som helhet?)

Jeg er naturligvis enig i at man skal ha et kritisk syn på det som blir presentert gjennom media, men det er da lov til å tenke selv?
Påstanden var at majoriteten synes det var helt ålreit, det er feil. At de mener at livet vil fortsette som før er uvesentlig, det hadde jeg svart også. Du kan si aftenposten bruker feil undersøkelse til å underbygge påstanden.

Nå var linken jeg visste til der kun for å vise at avisene har en misstenksom praksis, de fjerner undersøkelser når de ikke går rette veien. Den poolen er ikke vitenskapelig.

Poenget var jo at man skulle tenke selv, ser i ettertid at det var dårlig formulert.

Sitat av trollsame Vis innlegg
I høyre hjørne er det tekst om hun jenta som er fra Tsjetsjenia, det er jo ikke et land. Det er en by/område i Russland
Vis hele sitatet...
Sorry, jeg falt av. Hva var poenget?
av de som bor i oslo mener altså 61% at det vil være som nå, ingen endring eller bli bedre med invandring. Jeg vil si dette er veldig høyt. Altså majoriteten er positiv, kan ikke skjønne hvordan du kan lese dette ulikt?

Man kan selvsagt mene at oslo ikke er en atraktiv by å bo i osv, men alt av priser og tall på innflytting til byen sier jo at dette er den byen som er mest populær i norge i alle fall.

Så om det vil holde seg slik, altså mest innflytting, høyeste priser, høyest utdanningsnivå osv i norge (ett av verdens beste land å bo i). Så vil jeg si dette er ganske bra.. dette mener altså 61%, enten blir det slik, eller enda bedre faktisk..
Sitat av trollsame Vis innlegg
I høyre hjørne er det tekst om hun jenta som er fra Tsjetsjenia, det er jo ikke et land. Det er en by/område i Russland
Vis hele sitatet...
Tsjetsjenia er en egen republikk innenfor den russiske føderasjonen, de har egne lover og regjering i Tsjetsjenia. MEn hva ville du fram til med det?
grønnsaksblanding: Er det på bakgrunn av at mennesker med høyere utdanning er generelt mer positive til innvandring du antar dette? eller hvordan har du pøsnket ut dette?
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Det viser seg jo faktisk at innbyggerne i Oslo i det stor grad selv er positiv til innvandringen.
Hvorfor kan ikke noen være så snill å sette disse tallene opp mot utdanningsnivå? Hadde vært interessant! Min hypotese er at jo lengre utdannelse man har, jo mer positiv er man til innvandring.

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...l#.T3IqAOyon_4
Vis hele sitatet...
Du må lese artikklen, ikke overskriften.
38 prosent av de spurte tror livet vil fortsette som før. 23 prosent tror flere innvandrere vil være positivt for byen, mens 32 prosent tror det vil være negativt.
Vis hele sitatet...
32 % mener det er negativt, 23 % positivt. Da er det jo bare tull å si at oslo folk sier ja takk til flere innvandrere.

At 38 % mener livet går videre som før er vel ikke så overraskende. Livet vil jo fortsette som før for veldig mange ettersom store bydeler i Oslo IKKE har mange innvandrere.

Forøvrig burde Aftenposten/SSB ha baller nok til å stille kun (etnisk) nordmenn i Oslo spørsmålet om de ønsker å være i mindretall i sin egen by. Svaret på det gir seg selv.

Jeg tror ikke folk med høy utdannelse er mer positive til innvandrere. Når vi ser hvordan systemet utnyttes (forøvrig også av norsk ungdommer) og hvordan våre skattepenger fordeles er det nettopp de med høyest utdannelse som "taper" mest på dette.

De med lengst utdanning er ikke nødvendigvis de smarteste, men en hver oppegående person kan ikke nekte for at innvandring og integrering slik den er i dag ikke fungerer. Inntil vi har et system som faktisk fungerer MÅ vi begrense innvandringen. Om 20 år er det for sent, og jeg er redd vi vil se tilstander som i Paris.

http://en.wikipedia.org/wiki/2005_ci...rest_in_France
store bydeler i oslo uten innvandrere? jaha?

Hvorfor stille spørsmål til etniske normenn om man lurer på hva oslofolk mener? I oslo er det ikke bare etniske normenn, hvorfor ikke spørre alle for å få ett korrekt svar på hva oslofolk vil?

Hvordan kan du mene at de med høyere utdanning er mer skeptiske når tallene sier noe annet, er det noe feil der? Se barometer på ssb om partivalg og utdanning.

Kanskje de med høy utdanning har fornuft nok til å se at den modellen norge har i dag faktisk ikke er så ille? med tanke på "verdens beste land" kåringer. lønninger, helse, utdanningsnivåer osv osv.. Jeg kan ikke helt se hva vi på død å liv skal forandre i norge for å få det bedre. Vi har vel aldri hatt så stor økonomisk vekst som vi har hatt de siste 30 årene. Og det er liten tvil om at vi ikke hadde hatt nok arbeidskraft til denne veksten uten innvandring.

Hva med denne innvandreren, dumt for norge å knytte til seg kompetanse?
http://www.ambisjoner.no/artikkel.asp?artikkel=474

her kan man jo lese litt om innvandring i distriktene: http://www.nationen.no/2012/03/26/po...dring/7334513/
Sitat av seven_up Vis innlegg
Kanskje de med høy utdanning har fornuft nok til å se at den modellen norge har i dag faktisk ikke er så ille? med tanke på "verdens beste land" kåringer. lønninger, helse, utdanningsnivåer osv osv.. Jeg kan ikke helt se hva vi på død å liv skal forandre i norge for å få det bedre. Vi har vel aldri hatt så stor økonomisk vekst som vi har hatt de siste 30 årene. Og det er liten tvil om at vi ikke hadde hatt nok arbeidskraft til denne veksten uten innvandring.
Vis hele sitatet...
Tja, det er jo et par ting som er dårlige med Norge. F.eks har skolen i Norge så så lite fokus på de mest intelligente barna. Norge velger altså å nå fram til flertallet, og dropper de mest ressurssterke elevene tidlig i utdanningssystemet. Dette gjør at de faller fra. Dette er likevel et problem som er ignorert i samfunnet vårt, fordi folk rett og slett ikke ønsker at andre skal være bedre enn de selv. Du kan jo se selv når noen blir stemplet som 'nerd'. Dette er selvfølgelig relevant til likestillingsdebatten, og vi må spørre oss selv om vi skal fortsette å akseptere at disse menneskene blir nedtrykt i det norske skolesystemet.
Sist endret av Hoksalon; 31. mars 2012 kl. 19:22.
Hoksalon: Om du seriøst mener "drop out" problemet kommer av at de ressurssterke elevene ikke får utfordringer bør du titte innom en norsk skole en dag. Jeg kan aldri huske å ha hørt om ett tilfelle, hvor ikke personen selv, men andre personer mener at denne personen sluttet på skolen siden den var for smart. Men mange mener selvsagt dette selv, problemet er når man spør læreren er det kanskje ikke helt samme versjon som kommer frem. Det er i alle fall utelukkende konkluderende resultater med at utdanning går i arv, og barn av personer med høy utdanning tar høy utdanning selv... Vis gjerne til disse tallene på at de flinke faktisk dropper ut av skolen pga lite utfordringer.

Problemet er nok heller i andre retningen, at norge elever ikke jobber hardt nok for de harde studiene, det er for vanskelig for de. Jeg mener å huske en artikkel fra uio, hvor 8/10 som tok phd i matematikk var utlenlandske studenter?

Du vil altså ha ett mer konkuranse preget samfunn hvor de beste får tidlige utforinger, og man kan gå på differansierte skoler hvor "nerdete" oppførsel er positivt blandt barn? Jeg kan være enig i at det amerikanske skolesystemet kan virke som noe du mener er bra? men på den andre siden er det jo også de som har funnet opp uttrykket "nerd", så jeg vil vel ikke si det er veldig positivt å være "nerd" der heller.. Jeg vet rett og slett ikke hvilket samfunn du tenker på? Jeg føler i norge blir man VELDIG annerkjent med godt hode, altså høy sosial status som forsker, lege, økonom osv, og heller lav status som vaskehjelp, kassadame, snekker, rørlegger og fysiske yrker. Men da deler vi vist ikke den oppfatningen.
Problemet er vel at i dagens samfunn så er innvandringdebatter et veldig skjørt tema som fort ender i rasisme-beskyldninger om man faktisk sier at man er kritisk til dette.

Islamofob og islamkritisk.

Hva er forkjellen?
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Problemet er vel at i dagens samfunn så er innvandringdebatter et veldig skjørt tema som fort ender i rasisme-beskyldninger om man faktisk sier at man er kritisk til dette.

Islamofob og islamkritisk.

Hva er forkjellen?
Vis hele sitatet...
Islamofob er en som er generelt redd islam, -frykter islam. Islamkritisk kan brukes om noen som mener at islam er en dårlig idè, som ikke passer til den moderne verden - - for å forklare det kort.

Det er dessverre sånn at det virker som om det er svært vanskelig å kritisere islam, den der er jeg med deg i. Jødedom og kristendom kritiseres i sine respektive land over en lav sko, men når det kommer til islam er det bom stopp. Anbefaler sterkt denne videon der Christopher Hitchens(stor filosof og ateist) debatterer om kritikk av islam.

Jeg tror allikevel det bør nyanseres litt, og man bør innse at muslimer/Islam ikke er vant til liknende kritikk og kritisk lys som kristne og jøder. I kristne land kritiseres kristendommen overalt og nårsomhelst, - så når muslimer opplever kritikk av islam i vestlige land, er det fort at muslimene tror det er islam-fiendlig. Og dèt er det jo ikke, men sjølsagt, yngre generasjoner, og alle liberale muslimer blir jo ikke "offended" av islam-kritikk.

Liberale muslimer er omlag minimum 40-50% av alle muslimer, mange land som er i den kategorien, eks Marokko, Tunisia, Tyrkia. Synd bare det ikke kommer så mye fram i media..
Jeg synes Islam diskuteres like mye som annen religion i media. Folk snakker jo nedsettende om islam hele tiden i media, akkurat som vi gjør det med kristendommen og jødedommen.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Disse såkalte ekspertene advarer om "ghetto-tilstander".
Vis hele sitatet...
Dette skjer jo til en viss grad allerede.

Norge er et stort land med tanke på areal. Jeg tror at dette ikke vil bli noe problem, så lenge ikke alle sammen bosetter seg i Oslo, men sprer seg til andre steder av landet.
Vis hele sitatet...
Problemet er at de fleste havner i Oslo.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Hoksalon: Om du seriøst mener "drop out" problemet kommer av at de ressurssterke elevene ikke får utfordringer bør du titte innom en norsk skole en dag. Jeg kan aldri huske å ha hørt om ett tilfelle, hvor ikke personen selv, men andre personer mener at denne personen sluttet på skolen siden den var for smart. Men mange mener selvsagt dette selv, problemet er når man spør læreren er det kanskje ikke helt samme versjon som kommer frem. Det er i alle fall utelukkende konkluderende resultater med at utdanning går i arv, og barn av personer med høy utdanning tar høy utdanning selv... Vis gjerne til disse tallene på at de flinke faktisk dropper ut av skolen pga lite utfordringer.

Problemet er nok heller i andre retningen, at norge elever ikke jobber hardt nok for de harde studiene, det er for vanskelig for de. Jeg mener å huske en artikkel fra uio, hvor 8/10 som tok phd i matematikk var utlenlandske studenter?

Du vil altså ha ett mer konkuranse preget samfunn hvor de beste får tidlige utforinger, og man kan gå på differansierte skoler hvor "nerdete" oppførsel er positivt blandt barn? Jeg kan være enig i at det amerikanske skolesystemet kan virke som noe du mener er bra? men på den andre siden er det jo også de som har funnet opp uttrykket "nerd", så jeg vil vel ikke si det er veldig positivt å være "nerd" der heller.. Jeg vet rett og slett ikke hvilket samfunn du tenker på? Jeg føler i norge blir man VELDIG annerkjent med godt hode, altså høy sosial status som forsker, lege, økonom osv, og heller lav status som vaskehjelp, kassadame, snekker, rørlegger og fysiske yrker. Men da deler vi vist ikke den oppfatningen.
Vis hele sitatet...
Du generaliserer frafallet i skolen. Jeg snakker om en mindre gruppe barn som ikke blir får møtt de spesielle behovene sine. De anstrenger seg ikke nok, og får ikke utviklet korrekt studieteknikk før de møter 'veggen' på videregående eller på universitet.

Jeg har ikke solide tall, men det er en rekke sitater fra foreldre som møter dette problemet i den norske skolen her:
http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/

For en tid tilbake leste jeg om en svenske som tok selvmord live på kamera. Han skal i følge mediene ha vært sent diagonisert med Asperger syndrom og vært veldig intelligent, men mislyktes likevel med studiene sine i det han begynte på universitetet. Kanskje dette kan være det jeg sikter til?

det var på flashback han gjorde det, jeg leste så og si alt på forumet selv. Mener du virkelig det var skolen sin feil? Det synes jeg er å trekke det langt.

Sitater fra foreldre er ikke nødvendigvis de mest objektive når det kommer til hvorfor deres barn misslyktes på skolen..

Jeg mener man kan generalisere frafallet i mye høyere grad, altså de som stryker, faller utenfor sosiale settinger, er umodene, mye fravær osv. Men jeg har til gode å høre om en som lærere mener er for smart, slik at han sluttet på vgs på dette. Jeg har ikke arbeidet på så mange vgs, men jeg har arbeidet noen år, og har foreldre med livet bak seg i skoleverket, og jeg har som sagt aldri hørt hverken en vandrehistorie eller andre ting om den som sluttet pga dette. Men for all del, det kan godt hende allt av info vi lærere får ang drop out er feil altså.
Sitat av seven_up Vis innlegg
det var på flashback han gjorde det, jeg leste så og si alt på forumet selv. Mener du virkelig det var skolen sin feil? Det synes jeg er å trekke det langt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle ikke en intelligent person lykkes i skolen?
Sitat av seven_up Vis innlegg
Sitater fra foreldre er ikke nødvendigvis de mest objektive når det kommer til hvorfor deres barn misslyktes på skolen..
Vis hele sitatet...
De, inkludert barn som er blitt voksne, gjengir bare sin historie. Det er opp til hver enkelt om de vil tolke historien de gjengir som subjektiv eller objektiv. Fortell meg hva som er så forferdelig subjektivt med for eksempel dette sitatet:

"Jeg blir med venninner og kamerater på fest så jeg får være litt sosial, enda jeg hater det. Jeg vil heller sitte hjemme og pugge en fremmedordbok enn å dra på fest."

Jeg mener at skolen er satt opp slik idag at fokuset ligger mer på karakterene enn det å faktisk lære. Karakterer er greit og bra, men tar (hvertfall for meg) fokuset bort fra å undersøke hva som ligger i 'kantene'. Selv om jeg scorer bra på en historieprøve, føler jeg meg likevel rimelig blank i ettertid. Dette er fordi fokuset ligger ikke på å lære, men for å få en god karakter.

Sitat av seven_up Vis innlegg
Jeg mener man kan generalisere frafallet i mye høyere grad, altså de som stryker, faller utenfor sosiale settinger, er umodene, mye fravær osv. Men jeg har til gode å høre om en som lærere mener er for smart, slik at han sluttet på vgs på dette. Jeg har ikke arbeidet på så mange vgs, men jeg har arbeidet noen år, og har foreldre med livet bak seg i skoleverket, og jeg har som sagt aldri hørt hverken en vandrehistorie eller andre ting om den som sluttet pga dette. Men for all del, det kan godt hende allt av info vi lærere får ang drop out er feil altså.
Vis hele sitatet...
Jeg mistenker at ytterst få studenter fra barneskole t.o.m. vgs velger å faktisk ta en IQ-test (bortsett fra de du finner på internet). Jeg har faktisk ikke hørt om ètt tilfelle, sett bort ifra at Mensa Norge sier aldersgruppen deres er i alderen 13 til 87 år. Slik som du viser, så har du vanskelig for å tro en mor som mener at barnet hennes er uvanlig intelligent. Det høres arrogant ut, og er lite sosialt akseptert.

Vi sporer vel kraftig av i emnet nå, menmen.



Det forrige innlegget var mer eller mindre spontant og treffer litt rart/galt. Jeg vil gjerne skrive et litt mer fyldig innlegg der jeg har samlet tankene litt.
Sitat av seven_up Vis innlegg
det var på flashback han gjorde det, jeg leste så og si alt på forumet selv. Mener du virkelig det var skolen sin feil? Det synes jeg er å trekke det langt.

Sitater fra foreldre er ikke nødvendigvis de mest objektive når det kommer til hvorfor deres barn misslyktes på skolen..

Jeg mener man kan generalisere frafallet i mye høyere grad, altså de som stryker, faller utenfor sosiale settinger, er umodene, mye fravær osv. Men jeg har til gode å høre om en som lærere mener er for smart, slik at han sluttet på vgs på dette. Jeg har ikke arbeidet på så mange vgs, men jeg har arbeidet noen år, og har foreldre med livet bak seg i skoleverket, og jeg har som sagt aldri hørt hverken en vandrehistorie eller andre ting om den som sluttet pga dette. Men for all del, det kan godt hende allt av info vi lærere får ang drop out er feil altså.
Vis hele sitatet...
Moren til pårørende har selv gått ut i media og fortalt at han falt fra i det han begynte på universitet. Dette gjorde han depressiv, kombinert med at han hadde Aspergers syndrom. Dette fører til at jeg spør hvorfor han, som ble ansett som en intelligent person, skulle falle fra når han begynner på universitetsutdannelsen sin? Jeg tar selvkritikk på at påstanden om at han var 'intelligent' ikke kan begrunnes på andre måter enn at det er moren som påstår det. Får jeg lov til å påstå at det er en forbindelse mellom Aspergers syndrom og intelligens?
Kilde: http://www.asperger-advice.com/asper...telligent.html
Kilde: http://www.expressen.se/nyheter/marc...-sa-kanslosam/

Å bringe inn 'objektiv' og 'subjektiv' i denne diskusjonen er egentlig unødvendig. Hvordan kan man tolke enhver elevers behov 'objektivt'? Hva vil det si? Det finnes mange tiltak i skolen som allerede er med på å hjelpe disse elevene. De nasjonale konkurransene i realfagene er et eksempel, men nå er det den parten av elevene som lykkes, som blir nevnt.

Ellers mener jeg at det siste, delvis sarkastiske, avsnittet ditt er kommentert nok. Jeg håper du vil lese mer om dette, og undersøke om kilden (Barn i Nød) kan ansees som troverdig eller ikke. Forfatteren av siden jeg linket til er en som har vært tidligere tidligere leder i Mensa og nåværende professor ved NTNU, inkludert en rekke andre ting. Dette er en som tar hånd om studenter etter videregående skole. Jeg kan klart og tydelig ikke overbevise deg alene, så jeg velger å avslutte med et noen autentiske sitater:

"For noen år siden kom en studine til meg på slutten av en time, og hun hadde tydelige problemer. Det var en knapp måned til eksamen, og nervøsiteten hadde allerede meldt seg. For henne var det umulig å klare en eksamen uten alkohol, helst måtte hun ha noe mer, noe sterkere, noe ulovlig. Hva skulle hun gjøre? Etter få minutter så jeg tegningen og stilte følgende spørsmål: - Lærte du tidlig å lese? Svaret var: - Ikke så veldig tidlig, jeg var 4 ½ år.

Dette var starten på en timelang samtale om intelligente barn og deres problemer, og en total forandring av hennes studie- og livssituasjon. Langvarig behandling av flere psykologer, flere selvmordsforsøk, og måneder på institusjon hadde kanskje vært spart hvis man i tide hadde tenkt i denne retningen. I fjor fikk jeg vite at hennes schizofrenidiagnose var strøket som åpenbart feilaktig, og borderlinediagnosen ble ansett som for dårlig underbygd. I dag er hun gift, har fullført utdannelsen med glimrende resultater, og skal ta doktorgrad. Hun har venner over alt, masse å gjøre og planer nok til å fylle et helt liv."
Kilde: http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/.../stammefrender

"Jeg har en sønn, i dag er han noen og tyve år og narkoman. Han leste sine egne Donald Duck i 3-4-årsalderen. Jeg oppdaga at han kunne lese en dag vi var på en butikk: "Manufaktur, står det der, mamma, hva er det, da?" - sa han, og viste til skiltet over inngangsdøra. Da var han 3,5 år"
Kilde: http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/

"Tusen takk skal du ha --- Jeg var på biblioteket i går og fikk tak i ABC og faktabøker for barn - han slukte det rått, og var så glad i hele går kveld."
Kilde: http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/

Det sistenevnte sitatet kan tolkes subjektivt. Mener du at de to øverste sitatene kan tolkes identisk? Hvordan? Velger du å tro at han som refererer lyver? Eller?

Sist endret av Hoksalon; 1. april 2012 kl. 23:05.
jeg skjønner ingenting av det du skriver her, du snakker om barn med psykiske lidelse, og undrer deg på om de faller ut av skolen fordi de er for smarte? Kan det var noe annet enn ren faglig inteligens som også er viktig i dagens skolesamfunn disse personene mangler tror du?
Sitat av murloc Vis innlegg
Det som er interessant er ikke egentlig hvem, men hvorfor? Å dytte dem inn i billige "getthoer" sammen med andre minoriteter vil i alle fall ikke hjelpe noe særlig. Dette ser man uansett hvem som bor i liknende områder.

Jeg tror også at innvandrere blir mer og mer integrert ettersom generasjonene går. Jeg tror de aller fleste barn av innvandrere snakker godt norsk, mye bedre en foreldrene sine i alle fall. Det kan bli et problem at de holdes ute fra barnehager og skoler. Men dette tror jeg er et lite problem, men et viktig et. Vi må også passe på at man ikke får rene "innvandrerskoler".

I USA er mange kristne grupper et problem. Mange barn får ikke skikkelig skolegang for eksempel. Det har også vært mange andre problemer med religiøse sekter der. The most hated family er et godt eksempel på hva kristendom kan gjøre med folk. Men for n'te gang, dette er ekstremister.

Ja det er en større prosentandel kriminalitet blant nye innvandrere. Dette er et problem. Men kulturkrasj, mangel på arbeid, rasisme, fattigdom kan være noe av forklaringen på dette. Jeg mener ikke at det blir greit av de grunnene. Men innskrenking av innvandrere løser ikke problemet, det bare minsker antallet saker. Prosentandelen vil fortsatt bli den samme.
Vis hele sitatet...
Du er flink til å finne feil med Kristendommen syntes jeg? Det er bare de som hindrer barna i ordentlig skolegang?
Sitat av seven_up Vis innlegg
jeg skjønner ingenting av det du skriver her, du snakker om barn med psykiske lidelse, og undrer deg på om de faller ut av skolen fordi de er for smarte? Kan det var noe annet enn ren faglig inteligens som også er viktig i dagens skolesamfunn disse personene mangler tror du?
Vis hele sitatet...

Elever blir feildiagonisert med psykiske lidelser fordi de har kjennetegn som ofte kan bli mistolket for akkurat dette. Det kan være at de har et høyt aktivitetsnivå og at de kjeder seg voldsomt i skolen. De stiller også mange spørsmål, er kreativ, lærer tidlig å lese, og mye mer, men dette går utenfor det som er relevant her. De ender med at de blir depressive og mister motivasjonen.

Si meg, hva ville du gjort om du var lærer i en klasse der det fantes en elev som visste mer enn deg? Hva gjør du? Gir du han tyve oppgaver slik at han kan ”repetere” stoffet, eller lar du han bare være i fred? Vil han ikke da begynne å kjede seg?

La oss ta et konkret eksempel. Hvordan tror du det hadde gått med matematikeren Jørgen Vold Rennemo om han ikke hadde hoppet over hele ungdomsskolen? Han vant den nasjonale matematikkonkurransen fire ganger på rad, fysikkonkurransen to ganger, kjemikonkurransen en gang og informatikkonkurransen en gang. Tror du at dette er noe han ville klart om han hadde fulgt en normal undervisning? Ikke læreren min får ikke til de oppgavene en gang. I fysikktimene pugget vi Bohr sine to postulater. Jeg lurer på om lærere faktisk forventer at vi skal holde på denne kunnskapen? Hva er det isåfall godt for? Je sporer ofte av, men for å få fram hovedpoenget i posten: NORMAL UNDERVISNING ER IKKE TILPASSET ALLE.

Jeg antar du ikke vet hva disse konkurransene går ut på, men det stilles store krav til kunnskaper og forståelse av pensumet. Man kan komme langt i norsk skole ved å bare pugge, uten noe innsikt i hva man leser om.
Sist endret av Hoksalon; 3. april 2012 kl. 00:27.
haksalon, jeg skjønner virkelig ikke hva du mener altså.

Jeg påstod at høyt utdannede mennesker var mer postitive til innvandring.. som også er godt dokumentert i form av statistikk fra valg. se. ssb for info. Tallene ligger også bak i denne tråden.

Men du mener altså at de uten utdanning, er de smarteste pga at det er høy drop out blandt geniene i norge?

har det egentlig noe med argumentet om at de med høy utdanning er mer positive til innvandring å gjøre? (merk at jeg sier de med høy utdanning, ikke de smarteste er mer positiv til innvandring).

Og videre var min antagelse at de med høy formell utdanning var i posisjon til å se at innvandring i ett mer nyansert syn enn de uten.

Og til slutt mente jeg at norge ser ut til i mange sine øyne å fungere svært godt, og at vi har hatt en solid vekst de siste årene i takt med innvandring. Men du mener norge ikke fungerer svært godt, siden skolen ikke er tilpasset alle.
Sist endret av seven_up; 3. april 2012 kl. 09:54.
Er ganske sikker på at de tallene ble regnet ut med tanke på at midtøst drama fortsetter, noe som er lite sannsynlig.