Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1421
Hei. Håper dere kan hjelpe meg litt på ett par problemer vedrårende ny mac. Kjøpte meg nylig en brukt Imac.
Den var reebootet/formatert eller hva det heter når den er rensket for all informasjon, og bare operativsystemet er innstalert.
Når jeg nå starter opp får jeg ikke tilbud om å registrere meg. Men kontoen tilhører "bruker" (som jeg kan endre navn på) det er også ett passord der for å endre på instillinger. Jeg aner ikke hva passordet ér, da det ikke er jeg som laget det.
Tilhører dataen i prinsippet den forrige brukeren? Finnes det noen måte for meg å registrere meg, og "eie" dataen, med passord og brukernavn?

En annen ting som er litt mer på den praktiske siden er at tastaturet (trådløst) ikke vil koble til, jeg kommer bare til skjermen hvor den ber meg taste ett generert "sikkerhetspassord", men den vil ikke lystre tastetrykkene. Altså greier den å finne tastaturet, men greier ikke å ta imot tastene.

Setter veldig pris på om noen kan gjøre meg noe visere.
Hvis du har kjøpt den eller fått den på lovlig vis, spørr personen som solgte/gav den til deg?
Har du prøvd å bare trykke enter når passordruten kommer opp?
Prøvd med enter. Return/Enter knappen etter koden er også i en annen grad av grå, litt lysere for å illustrere at den er inaktiv.

Jeg kan selvfølgelig spørre ham. Men spørsmålet mitt er mer rettet rundt om jeg kan lage min egen bruker, eller om man kun får dette alternativet når man kjøper mac-en av forhandleren. Så vil den alltid stå i hans navn?
Nei, det er ikke slik at den ved kjøp knyttes med uslitelige bånd til den første eieren. Det er mest sannsynlig en apple-bruker som fremdeles er registrert. Skaff passordet slik at du kan lage ny bruker, eventuelt gjøre en reinstall selv for å begynne på scratch...
Ok. Så om jeg gjør en reinstall vil alt tilkomme meg? At den spør om mitt navn osv? Det er bare å poppe inn cd-en og ta det derifra? jeg kan ikke kuke det til på noen måte?