Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 920
Finnes det noen troverdige oversikter/statistikker der man ser hvilke jobber det kommer til å bli stor etterspørsel av 10-20 år frem i tid?

Jeg vil gjerne se noen kilder/oversikter over slike statistikker da en venninne av meg mener at det utdannes for mange sykepleiere, og at om 5-10 år vil det være tøft å få jobb, da det utdannes så mange sykepleiere for tiden!
Vell, du kan sjekke søkertall på http://www.samordnaopptak.no/. Der kan du se hvor mange som har søkt på forskjellige studier. Fra i år og helt til 2006'ish hvis jeg ikke tar helt feil.

Her har du søkertallene for 2011 for eksempel http://www.samordnaopptak.no/tall/20...lbud_per_plass.

Utover dette kan du jo søke etter noen spesielle yrker nå, og se om det er mange eller få ledige stillinger. For eksempel sier det nesten seg selv at et yrke med få ledige stillinger, og mange som utdanner seg til yrket, vil bli omtrent umulig å komme inn på.
Sist endret av Membranplan; 29. februar 2012 kl. 20:48.
Greit. Men vet du om det finnes noen firma/organisasjoner som jobber med statistikk over diverse arbeid/type jobber som det kan bli stor mangel på de neste 10-20 årene?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Dette vil jeg tro er svært vanskelig å oppdrive, om du finner noe, så kan jeg nesten vedde på at det er vill synsing.

Tidene forandrer seg for mye om gangen, ting skjer, og plutselig er alt endret på. Såklart gjelder det ikke alle yrker som håndverkere osv.
Det er manko på ingeniører!
Sitat av FerieFyr Vis innlegg
Det er manko på ingeniører!
Vis hele sitatet...
Jepp, ingeniører og lærere..
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Finnes det noen troverdige oversikter/statistikker der man ser hvilke jobber det kommer til å bli stor etterspørsel av 10-20 år frem i tid?

Jeg vil gjerne se noen kilder/oversikter over slike statistikker da en venninne av meg mener at det utdannes for mange sykepleiere, og at om 5-10 år vil det være tøft å få jobb, da det utdannes så mange sykepleiere for tiden!
Vis hele sitatet...
For å drive den norske velferdsstaten som vi kjenner den, kommer vi til å trenge flere leger,sykepleiere, hjelpepleiere,lærere og ingeniører. Den norske befolkningen vokser, og vi blir flere gamle som må ta vares på, samtidig som vi har voksende barnekull og antall ungdommer som må få utdannelse og taes vare på,fra vuggen til graven.

Så det er mange yrker som trengs i framtiden, men det er ikke det samme som at det er lurt å utdanne seg i alle de yrkene. I helsesektoren setter alltid budsjett grensene for hvor mange sykepleiere som kan ansettes. Det trengs alltids flere hjelpepleiere og sykepleiere rundtom,men om kommunene og fylkene har råd til å betale dem er en annen sak -.-*

Ingeniører vil det trenges mange av, og det er ikke like mange som vil utdanne seg til det, så det er kanskje en lurere vei?
Sykepleiere er jo noe som det vil bli stort behov for når eldrebølgen kommer, men er kanskje litt senere enn det du tenker på kanskje.
Sitat av wigger Vis innlegg
Sykepleiere er jo noe som det vil bli stort behov for når eldrebølgen kommer, men er kanskje litt senere enn det du tenker på kanskje.
Vis hele sitatet...
Tror du det? Det utdannes flere tusen sykepleiere hvert eneste år. Jeg tror heller det blir mangel på ansatte innen bygg/lærer-bransjen.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Greit. Men vet du om det finnes noen firma/organisasjoner som jobber med statistikk over diverse arbeid/type jobber som det kan bli stor mangel på de neste 10-20 årene?
Vis hele sitatet...
SSB har jo en ganske omfattende yrkesstatistik som omfatter mer en 10.000 yrker.
Samtidig kan man jo se litt på samfunnstendenser og den historiske utviklinga. Er mulig og dra en hel del ut av den. For det første vil det med den innvandringa vi har nå, aldri noensinne de neste 100 årene bli mangel på ufaglært arbeidskraft. Å droppe utdanning er derfor lite lurt.
Samtidig veit vi at vi har en kommende eldrebølge. Og at det vil bli ca 1,2mill innbyggere i pensjonsalder i ca 2030. Derfor vil så å si alle yrker innenfor omsorgssektoren trenge langt flere sysselsatte. Samtidig er det allerede mangel på ingeniører, og mangelen begynner å bli prekær. Naturvitenskapelig og tenknologiske utdanninger vil derfor mest sannsynelig øke.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Ruller da en reklame på TV for å utdanne flere førskolelærere, så regner med at de er underbemannet.
Det er veldig vanskelig å spå hva framtiden kommer til å bringe, da det spørs på utviklingen i resten av verden.. både politisk og økonomisk. Ønsker du en trygg framtid er det to ting som er viktige:

1. Høy inngangsterskel: Utdannelser som tar 5-7 år er mye tryggere enn de som tar kortere tid. Blir det dårligere tider er det veldig få som vil ha mulighet eller evne til å omskolere seg til dem. Bygg-bransjen er kron-eksempelet på det motsatte. Her kan man enkelt få jobb uten noen forkunnskaper, så her er det heftet høy usikkerhet.

2. Noe som er nyttig: Bedriftsøkonomer, leger, ingeniører vil det alltid være behov for. Sykepleier faller også inn under dette, men det virker som det er mindre språkbarriere på sykepleiere enn andre yrker. Mastergrad i Nordisk eller sosial antropologi er da eksempler på lengre utdannelser som ikke gode valg, selv om de er vanskelige nok å få.
Det var faktisk en sak på VG om akkurat dette for ikke så lenge siden:
http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10061272

Kildene som er brukt i artikkelen er NAV og Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo