Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1385
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10075918

(VG Nett) Politiets Sikkerhetstjeneste har ikke lykkes i å finne digitale spor etter hvem som lastet opp trusselvideoen på nettet.



Jeg fikk litt bakoversveis da jeg så denne artikkelen. Hvordan er dette mulig? Politiet, PST, Interpol, you name it.. klarer ikke å finne digitale spor? De er jo Mr.lov og orden! Jeg leser utallig mange ganger her inne om dere brukere som snakker om proxy, umulig å skjule spor, cracking, TOR, og diverse verktøy. Jeg ser ofte at man ikke kan skjule seg på nettet.

Hvordan kan da PST ikke klare å finne noen elektroniske spor i denne saken?
Spore noen digitalt er ikke magi. Det handler om å få vite fra tjenesteleverandør hvilken IP som ble brukt til å laste opp filmen, eventuelt brukt til å lage kontoen, samt epostadresse og IP fra den leverandøren.

Så langt ganske enkelt. Så må man finne ut hvilken ISP som eier disse IPene, og spørre de om informasjon. Det er her det kan bli vanskelig. Norsk politi kan ikke ringe til en ISP i Sverige og be om navn og adresse. De må be svensk politi om å gjøre det for de. I de fleste tilfeller arbeider politiet ganske fint over landegrensene, men ikke alle land har lover som gjør at politiet kan be om informasjon fra ISPer.

Internett går over landegrenser, lover og myndighet gjør det ikke. Hvis man vet hva man gjør og hvordan man skal gjøre det, kan ikke politiet finne deg.

Spor har de nok funnet. Men det er ikke det samme som å finne mennesker.
Folk overdriver ofte hvor mye makt politiet har. De er bare mennesker de og, og bruker samme teknologi som oss andre. Hvis opplasterne har brukt Tor eller skikkelig VPN som ikke lagrer data og har skrubbet videoen for identifiserende metadata så ser jeg ikke hvordan noen kan klare å spore opplasterne uansett hvor mye ressurser og kompetanse de har. Sannheten er at man kan skjule seg på nettet.
Sist endret av Grix; 18. januar 2012 kl. 23:55.
Janne Kristiansen går av som PST-sjef.

Hun må visst gå umiddelbart som en konsekvens av brudd på taushetsplikten. Good riddance!
Var vel kanskje ikke noe kjempestor hemmelighet, da Pakistan er populært gjemmested for Taliban.
Sist endret av Xeon; 19. januar 2012 kl. 00:44.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hvordan kan da PST ikke klare å finne noen elektroniske spor i denne saken?
Vis hele sitatet...
Frå hotellet no har eg ca. 15 trådløse nett som er åpne eller sikra med WEP. Korleis vil du finne ein person som har oppholdt seg innanfor Orchard Road i en tidsperiode på eit kvarter? Det er klin hakke umulig, ettersom det antakeleg er eit par hundre tusen mennesker innan ein kilometers radius frå meg.
Dette fikk meg litt ivrig etter å prøve et eksperiment. Hva om en lastet opp truende videoer og så tipset Aftenposten? En kunne brukt forskjellige metoder, alt fra TOR som PST ikke har noen som helst reell mulighet å spore opp, til en enkel proxy eller McDonalds trådløse nettverk.

Jeg er ganske sikker på at PST kun er i stand til å ta småunger som laster opp videoer med exif-tags og bruker datamaskinen som står hjemme. Jeg kan ikke finne en eneste kilde der de har tatt noen som har brukt hverken TOR eller andre grunnlegende lav-terskel sikkerhetsmekanismer. Hvis en ikke bruker ord eller utrykk som lett kan spores, hvordan skulle de funnet deg? Den største svakheten er filene en eventuelt laster opp, de kan inneholde informasjon som potensielt kan avsløre deg.

Grunnen til at en sier ingenting er trygt er fordi all datasikkerhet er teoretisk. Det er en statistisk lav sannsynlighet for at noen kan overvåke deg mens du bruker TOR, men den finnes fortsatt. På samme måte som om du sitter på McDonalds og laster opp trusselvideoer er det et kort vindu, etter at du har koblet deg av nettverket og dratt hjem er det liten sannsynlighet for å finne deg. Mens du sitter der er det dog godt mulig at noen ser deg, og da er du ikke trygg lengre. På TOR trenger en kontroll over tre TOR-noder for å kunne spore hvor noe kommer fra og hvor det skal til (egentlig to da en vil kunne sammenligne dataen som kommer inn og ut), sannsynligheten for at de du ikke vil skal overvåke deg er akkurat de som overvåker deg er heldigvis lav, derfor er det relativt trygt. Det finnes en del andre teoretiske angrep mot noen som sitter bak TOR, disse gjør nettverket "utrygt" men fortsatt trygt nok til å tulle med PST.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Dette fikk meg litt ivrig etter å prøve et eksperiment. Hva om en lastet opp truende videoer og så tipset Aftenposten? En kunne brukt forskjellige metoder, alt fra TOR som PST ikke har noen som helst reell mulighet å spore opp, til en enkel proxy eller McDonalds trådløse nettverk.

Jeg er ganske sikker på at PST kun er i stand til å ta småunger som laster opp videoer med exif-tags og bruker datamaskinen som står hjemme. Jeg kan ikke finne en eneste kilde der de har tatt noen som har brukt hverken TOR eller andre grunnlegende lav-terskel sikkerhetsmekanismer. Hvis en ikke bruker ord eller utrykk som lett kan spores, hvordan skulle de funnet deg? Den største svakheten er filene en eventuelt laster opp, de kan inneholde informasjon som potensielt kan avsløre deg.

Grunnen til at en sier ingenting er trygt er fordi all datasikkerhet er teoretisk. Det er en statistisk lav sannsynlighet for at noen kan overvåke deg mens du bruker TOR, men den finnes fortsatt. På samme måte som om du sitter på McDonalds og laster opp trusselvideoer er det et kort vindu, etter at du har koblet deg av nettverket og dratt hjem er det liten sannsynlighet for å finne deg. Mens du sitter der er det dog godt mulig at noen ser deg, og da er du ikke trygg lengre. På TOR trenger en kontroll over tre TOR-noder for å kunne spore hvor noe kommer fra og hvor det skal til (egentlig to da en vil kunne sammenligne dataen som kommer inn og ut), sannsynligheten for at de du ikke vil skal overvåke deg er akkurat de som overvåker deg er heldigvis lav, derfor er det relativt trygt. Det finnes en del andre teoretiske angrep mot noen som sitter bak TOR, disse gjør nettverket "utrygt" men fortsatt trygt nok til å tulle med PST.
Vis hele sitatet...
Høres litt.. dumt ut og bli trakkasert for og være terrorist for et ekspriment
Endelig er Janne Kristiansen borte hvertfall!
Sitat av emptychange Vis innlegg
Dette fikk meg litt ivrig etter å prøve et eksperiment. Hva om en lastet opp truende videoer og så tipset Aftenposten? En kunne brukt forskjellige metoder, alt fra TOR som PST ikke har noen som helst reell mulighet å spore opp, til en enkel proxy eller McDonalds trådløse nettverk.

Jeg er ganske sikker på at PST kun er i stand til å ta småunger som laster opp videoer med exif-tags og bruker datamaskinen som står hjemme. Jeg kan ikke finne en eneste kilde der de har tatt noen som har brukt hverken TOR eller andre grunnlegende lav-terskel sikkerhetsmekanismer. Hvis en ikke bruker ord eller utrykk som lett kan spores, hvordan skulle de funnet deg? Den største svakheten er filene en eventuelt laster opp, de kan inneholde informasjon som potensielt kan avsløre deg.

Grunnen til at en sier ingenting er trygt er fordi all datasikkerhet er teoretisk. Det er en statistisk lav sannsynlighet for at noen kan overvåke deg mens du bruker TOR, men den finnes fortsatt. På samme måte som om du sitter på McDonalds og laster opp trusselvideoer er det et kort vindu, etter at du har koblet deg av nettverket og dratt hjem er det liten sannsynlighet for å finne deg. Mens du sitter der er det dog godt mulig at noen ser deg, og da er du ikke trygg lengre. På TOR trenger en kontroll over tre TOR-noder for å kunne spore hvor noe kommer fra og hvor det skal til (egentlig to da en vil kunne sammenligne dataen som kommer inn og ut), sannsynligheten for at de du ikke vil skal overvåke deg er akkurat de som overvåker deg er heldigvis lav, derfor er det relativt trygt. Det finnes en del andre teoretiske angrep mot noen som sitter bak TOR, disse gjør nettverket "utrygt" men fortsatt trygt nok til å tulle med PST.
Vis hele sitatet...
Thats the spirituelt! Bruke Norges politi ressurser på tøv og vissvass!
Har et spørsmål her, noob som jeg er. Hva om jeg hadde lastet opp en video på et usikret trådløst nett, ingen hadde heller vist at jeg var i området. Kan fka pst finne ut maskinavn og eller annet sporbart materiale via en film som man har laget etc. Hva slags metoder kunne pst brukt for å løse en slik sak? Noen med over average datakunnskaper svare meg?

Edit: glem maskinnavn det er seff noe Man enkelt kan bytte.
Sitat av Ole2005 Vis innlegg
Har et spørsmål her, noob som jeg er. Hva om jeg hadde lastet opp en video på et usikret trådløst nett, ingen hadde heller vist at jeg var i området. Kan fka pst finne ut maskinavn og eller annet sporbart materiale via en film som man har laget etc. Hva slags metoder kunne pst brukt for å løse en slik sak? Noen med over average datakunnskaper svare meg?

Edit: glem maskinnavn det er seff noe Man enkelt kan bytte.
Vis hele sitatet...
Jeg kan tenke for meg denne fremgangsmåten:
- Be YouTube om IP-adressen til brukeren som laster opp videoen. Jeg er ikke helt sikker på om YouTube er pålagt til å levere ut IP-adresser til Norsk politi, men la oss si at vi nå får IP-adressen fra YouTube

- Ser vi at IP-adressen er fra Norge, kontakter vi ISP-en til IP-adressen og ber om kundedata. Dette må da Politiet ha en rettsordre til. Nå sier vi at Politiet har fått kundedata.

- Politiet tar kontakt med eieren av IP-adressen med det usikre trådløse nettverket, og beslaglegger ruteren for å få ut loggene derfra. Da ser Politiet kanskje PC-navnet ditt, MAC-adressen o.l. Her står nok Politiet fast, med mindre PC-navnet ditt avslører identiteten din, evt et nick du bruker på nettet.

- Du bruker samme PC-navn som nicket ditt her på FreakForum. Politiet skaffer en rettsordre til å få ut så mye informasjon om deg som mulig fra FreakForum, deriblant e-post adressen du er registrert med. Dersom e-post adressen din avslører hele navnet ditt, er det ikke så vanskelig å finne deg.

Det er jo EN fremgangsmåte. Politiet har nok langt flere måter å gjøre det på. Det er selvfølgelig mulig å skjule sporene dine fra den fremgangsmåten jeg beskrev, som f.eks. å slette loggen på ruteren (evt ta en reset via adminpanelet, dersom du får tilgang), bytte PC-navnet ditt før du kobler deg på, DERSOM PC-navnet avslører deg. evt kan du lage en ny tilfeldig e-post adresse, og bytte e-post adressen i profilen din på freakforum til den nye, som altså ikke avslører identiteten din. Vet ikke hvorvidt FreakForum logger tidligere e-poster og lignede.
Sist endret av KRS93; 19. januar 2012 kl. 10:14.
Men skal vi se nå, mulig vedkommende la igjen nok spor allikevel..?
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/te...artid=10076103